F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2015-01-22 Meddelad i Karlstad S…KANDE Sharp Center AB, 556477-0237 ElementvŠgen 16 702 27 …rebro MOTPART …rebro lŠns landsting, Upphandlingsenheten Box 1613 701 16 …rebro Ombud: Johan Svanholm …rebro lŠns landsting Box 1613 701 16 …rebro SAKEN Offentlig upphandling ___________________ AVG…RANDE MŒl nr 4087-14 Dok.Id 123013 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 FšrvaltningsrŠtten avslŒr Sharp Center AB:s ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD BAKGRUND 2015-01-22 …rebro lŠns landsting har genomfšrt en upphandling av kopiatorer inklu- sive klickservice. Enligt tilldelningsbeslut har …rebro Kontorsgruppen AB (Canon Business Center, hŠrefter Canon) antagits som leverantšr. PARTERNAS TALAN Sharp Center AB (Sharp) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand rŠttelse pŒ sŒ sŠtt att en ny utvŠrdering genomfšrs utan beaktande av Ca- nons anbud och i andra hand att upphandlingen gšrs om. Sharp anfšr bland annat fšljande. Landstinget har antagit ett anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav. I upphandlingens fšreskrifter punkt 1.2.1 anges som grund fšr tilldel- ningen att utvŠrderat anbud med lŠgsta totala kostnad kommer att antas. Med lŠgsta totala kostnad avser man summan av inkšpskostnad plus serviceklickkostnad. Slutligen anges under punkt 1.5.1.1 (Priser) att er- bjudande i form av s.k. paket- eller kombinationsrabatter inte kommer att vŠrderas och att rabatterbjudande, som innebŠr s.k. gratisleveranser, inte heller kommer att utvŠrderas. Canon har antagits som ensam leverantšr. Av sammanstŠllningen kan utlŠsas att Canon kom pŒ fšrsta plats med ett pris om 7 473 000 kr. Sharp kom pŒ andra plats med ett pris om 9 073 616 kr. Av Canons an- bud gŒr att utlŠsa att Canon har lŠmnat pakterpriser fšr respektive kon- figuration inkluderat klickserviceavtal och har fšljaktligen lŠmnat priset 0 kr i klickservicekostnad med ett fšrtydligande om att det ingŒr i priset per segment. Vidare kan man utlŠsa i av Canon ifyllda bilaga ÓFunkt- ionskrav kopiatorerÓ att Canon ej lŠmnat kompletta uppgifter avseende vilka artiklar som ingŒr respektive segments konfiguration. Utšver av- saknaden av information Šr dessutom viss lŠmnad information tvetydig vilket i sig fšrsvŒrar om inte helt omšjliggšr en utvŠrdering av Canons anbud. Sammantaget kan konstateras att Canons anbud ej uppfyllde samtliga skallkrav. Genom att landstinget trots detta har utvŠrderat och antagit Canons anbud har principerna om šppenhet och likabehandling frŒntrŠtts och ett uppenbart brott mot LOU har begŒtts. Av Canons prislista gŒr det att utlŠsa att de produkter som offereras inom respektive segment kan kšpas av landstinget som bŒde fŠrdigkon- figurerad (fšr segmentet) och artiklarna var fšr sig till olika priser. I och med att Canon anger att produkten Šr konfigurerad fšr respektive 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD 2015-01-22 segment inklusive klickserviceavtal och samtidigt ej informerat om vilka delar som ingŒr i konfigurationen sŒ har de skapat en paketrabatt vilket enligt Upphandlingens fšreskrifter skulle utvŠrderas. I e- postkonversation med ansvarig upphandlare bekrŠftar denne att det pris som Canon offererat i respektive segment inte gŒr att jŠmfšra med av- talsdelsprislistor lŠmnade av Canon dŠr man kan plocka ihop en maskin. Det Šr dŠrmed uppenbart att Canon genom att paketera hŒrdvara samt klickservicekostnader ej uppfyller skallkravet ršrande priser. Fšr att exemplifiera Canons felaktiga anbudssvar har Sharp valt att be- lysa Canons lŠmnade svar ršrande segment 4. I upphandlingens prisma- tris punkt 1.5.1.2 har Canon svarat fšljande fšr kopiator Segment 4. ÓPris/enhet 117 600kr. Pris per enhet Šr inkl. klickservicekostnad enligt 1.2. 1.3Ó. Under punkt 1.5.1.3 ršrande Klickservicekostnad segment 4 Sv kopior ska pris fšr 3 024 000 svartvita kopior samt fšr 1 176 000 fŠrgkopior lŠmnas. Canon har lŠmnat priset 0 kr samt fšrtydligat enligt fšljande. ÓKlickservicekostnaden ingŒr i priset per segmentÓ. Allt i direkt strid med upphandlingens kommersiella villkor ršrande pris, punkt 1.5.1.1 I fšrfrŒgningsunderlagets bilaga ÓFunktionskrav kopiatorerÓ ršrande kopiator Segment 4 anges fšljande i anvisningarna pŒ andra radens fjŠrde kolumn fšljande. ÓI denna kolumn anges benŠmning samt ev. ar- tikel-nummer pŒ resp. maskin, relevanta tillbehšr eller liknandeÓ. I ra- den nedanfšr anges att man ska ange ÓBenŠmning, artikelnummer mmÓ. Vid position 4000 ombeds leverantšren att ange benŠmning/modell och Canon har svarat fšljande. ÓCanon iR ADV C2540i (landstingets konfi- gurerad), art: 5560B005BB. Fšr krav enligt position nummer 4022 anger landstinget att produkten ska ha hŠftfunktion, hšrnhŠft och Ca- nons svar i fjŠrde kolumnen Šr Finisher med hŠftfunktion. HŠr har sŒle- des Canon icke hšrsammat tidigare angiven ÓAvtalsanvisning enligt ovan att artikelnummer ska anges utšver benŠmningen pŒ artikeln. Flera exempel gŒr att nŠmna men de tillfšr inget i sak dŒ Canons svar konse- kvent uteslutit artikelnummer pŒ de tillbehšr som anges ska ingŒ i kon- figurationen. Slutligen kan man konstatera att ofullstŠndiga svar ocksŒ lŠmnats ršrande samma segment som exemplet gŠller dŒ landstinget har skallkrav ršrande utškad papperskapacitet enligt krav position 4027 dŠr landstinget stŠllt fšljande krav. ÓTotalt ska den sammanlagda pappers- mŠngden (inkl. ovan angivna 500) kunna uppgŒ till minst 2 000 A4- papper ca 80 g. Detta ska dock fšrdelat pŒ minst tvŒ olika magasin. NŒ- got av dessa magasin ska kunna anvŠndas fšr A3-papper. Canons svar i den sjŠtte kolumnen Šr ÓProdukten utrustas med ytterligare 2 x 500arks pappersmagasin, fšrutom det som in gŒr som standardÓ. I sjunde ko- lumnen har Canon sedan fšrtydligat att detta ingŒr. Det finns ingen hŠn- visning till vilket tillbehšr som avses och om det de facto ingŒr i konfi- gurationen eller bara ingŒr som mšjlighet. OvanstŒende exempel pŒvisar Canons anbudstrategi att lŠmna paketpriser och icke kompletta svar ge- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD 2015-01-22 nom att utlŠsa Canons prislista som bifogats deras anbud. I prislistan namngiven till ÓAvtalsprisbilaga …rebro lŠns landsting2014Ð09Ð15 rad 74 kan man utlŠsa ovan namngiven produkt iR Advance C5240i. I raden ovanfšr finns samma produkt dock utan fšrtydligandet inom parentesen ovan. PŒ dŠrefter fšljande rader finns ett antal tillbehšr upprŠknade med produktbenŠmning och artikelnummer och flertalet av dessa artiklar in- gŒr utan tvivel i produktkonfigurationen fšr Segment 4. Dock har ansva- rig upphandlare inte kunnat svara pŒ en direkt frŒga frŒn Sharp om vilka dessa artiklar Šr utan nšjt sig med att de ingŒr. Detta trots att det enligt exemplet ršrande pappersmagasin ovan inte gŒr att utlŠsa om artikel in- gŒr i offererat pris eller ej. Upplysningsvis kan nŠmnas att Fšrvaltnings- rŠtten i Jšnkšping tidigare bestlutat om rŠttning av upphandling dŠr ofullstŠndiga uppgifter lŠmnats i anbudet (mŒl nr. 5612-11). Landstinget motsŠtter sig bifall till Sharps ansškan och anfšr bland annat fšljande. Sharp gšr i sitt yttrande gŠllande att vinnande anbudsgivare genom att lŠmna ett anbud uppgŒende till 0 kr avseende klickservice brutit mot fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.5.1.1, eftersom detta skulle utgšra ett rabatterbjudande. Detta pŒstŒende Šr felaktigt. Den aktuella formule- ringen i 1.5.1.1 Šr riktad mot erbjudanden som gŒr utanfšr det upphand- lade och som dŠrmed skulle kunna gšra priset omšjligt att utvŠrdera. Vinnande anbudsgivare har inte pŒ nŒgot sŠtt manipulerat utvŠrderingen eller gjort sig skyldig till nŒgon form av taktisk anbudsgivning. Sharp hŠvdar vidare att vinnande anbudsgivare inte uppfyllt samtliga obligato- riska krav och dŠrmed ska uteslutas. Texten lyder: ÓI denna kolumn anges benŠmning samt ev. artikelnummer pŒ resp. maskin, relevanta tillbehšr eller liknandeÓ. Denna skrivning kan inte anses vara en detalje- rad upprŠkning av uppgifter som ska skrivas i kolumnen, utan syftar till att ge leverantšrerna en uppfattning om vilka uppgifter som krŠvs fšr att landstinget ska kunna identifiera produkten. Kolumnen bredvid Šr be- nŠmnd ÓObligatoriska kravÓ, vilka ska uppfyllas. Dessa uppfyller vin- nande anbudsgivare. Angivandet av artikelnummer Šr inget obligatoriskt krav annat Šn dŠr det uttryckligen anges. BetrŠffande krav position 4027 Šr Sharps resonemang svŒrt att fšlja. Produkten har enligt bifogat pro- duktblad (Bilaga 2) 1 200 ark som standardkapacitet och 5 000 ark som maximal kapacitet. PŒ position 4027 har vinnande anbudsgivare angivit att standardvarianten utrustas med 2x550 arks pappersmagasin, vilket enligt nŠstfšljande kolumn ingŒr. 1 200 + 550 + 550 2 300 ark. Vari den bristande kravuppfyllnaden skulle ligga kan landstinget inte se. Vin- nande anbudsgivares anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav och har dŠrmed rŠtteligen tilldelats uppdraget. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD 2015-01-22 Sharp tillŠgger bland annat fšljande. Canon har tydligt i sitt anbud redovisat att samtliga typkonfigurationer som offererats Šr unika konfigurationer fšr landstinget och de innefattar bŒde ett antal olika artiklar i form av hŒrdvara samt service- och fšr- brukningsmaterial som ingŒr i klickserviceavtalen. Sharp har bett lands- tinget att fšrtydliga vilka artiklar som ingŒr i respektive konfiguration fšr att tydligt kunna definiera om Canon erbjudit paket- och kombinat- ionsrabatter eller ej. DŒ Sharp inte har detaljkunskap om Canons pro- dukter har Sharp bett landstinget att redovisa vilka artiklar/produkter som ingŒr i konfigurationen fšr segment 4. I e-postkonversationen skri- ver landstinget fšljande: ÓMen anbudsgivare har svarat med pris enligt vŒr fšrfrŒgan sŒ Šven du. Detta pris gŒr inte att jŠmfšra med avtalsdels- prislistor plocka ihop en maskin och jag har inte jŠmfšrt mellan anbuds- givarna hur deras maskinanbud och avtalsdelsprislistmaskiner faller ut och som inte Šr efterfrŒgatÓ. Den enda rimliga slutledningen av detta re- sonemang mŒste vara att konfigurationerna frŒn Canon Šr paket- eller kombinationsrabatterade. Landstinget hŠnvisar till tolkningar som torde vara irrelevanta dŒ lands- tinget mycket tydligt under fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.2.1 obliga- toriska krav anger att det Šr angelŠget att ÓinlŠmnat anbud Šr uppstŠllt i šverensstŠmmelse med fšrfrŒgningsunderlagets struktur och att svaren pŒ frŒgorna Šr angivna i enlighet med fšrfrŒgningsunderlagets rubrice- ring och numreringÓ. Ršrande krav position 4027 gšr Canon gŠllande att ÓProdukten Šr utrustad med ytterligare 2 x 55O arks pappersmagasin, fšrutom det som ingŒr som standard. DŠr anges tydligt och klart att pro- dukten Šr utrustad med extra pappersmagasin till skillnad frŒn att den kan utrustas med extra pappersmagasin. Det fšrefaller synnerligen osannolikt att Canon skulle skŠnka med dessa pappersmagasin om det ej Šr ett skall-krav. Genom att landstinget bekrŠftat att det inte gŒr att jŠm- fšra offererade konfigurationer frŒn Canon genom att konfigurera pro- dukterna utifrŒn Canons avtalsprislista har landstinget bekrŠftat att de Šr medvetna om att paket- eller kombinationsrabatter har lŠmnats. Att ofullstŠndiga uppgifter lŠmnats ršrande vilka artiklar som ingŒr i re- spektive konfiguration Šr i sig inget som fšrsvŒrar eller fšrhindrar en utvŠrdering men som under en kommande avtalsperiod kan medfšra av- sevŠrda svŒrigheter och betydande merkostnader fšr landstinget. SK€L F…R AVG…RANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD 2015-01-22 nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att en leveran- tšr lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € LOU besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt nŠmnda bestŠmmelse i 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndig- heter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Upphandlingen gŠller kopiatorer inklusive klickservice. Som grund fšr tilldelningen anges i fšrfrŒgningsunderlaget att utvŠrderat anbud med lŠgsta pris kommer att antas och att utvŠrderingen baseras pŒ lŠgsta totala kostnad fšr offererade produkter. Under punkten 1.5.1.1. (Priser) anges bland annat att erbjudande i form av s.k. paket- eller kombinationsrabatter inte kommer att vŠrderas och att rabatterbjudande, som innebŠr s.k. gratis- leveranser, inte heller kommer att utvŠrderas. Landstinget har beslutat att anta Canon som leverantšr med hŠnvisning till att Canons anbud har lŠgsta pris (7 473 000 kr fšr maskiner och 0 kr fšr kopior; s.k. klickservicekost- nad). Shafts anbud uppgŒr till 9 073 616 kr, varav 5 297 745 kr avser ma- skiner och 3 793 871 kr avser kopior (klickservicekostnad). I fšrfrŒgningsunderlaget har under p. 1.5.1.3 (pris fšr klickservice- kostandsavtal) anges ÓAnge pris fast klickservicekostnad i varje segment under fem Œr i utvŠrderingenÓ. Canon har i sitt anbud angett 0 kr som fast pris fšr klickservicekostnad med hŠnvisning till att kostnaden ingŒr i priset per segment. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4087-14 I KARLSTAD 2015-01-22 Den omstŠndigheten att Canon angett 0 kr fšr klickservicekostnad med hŠnvisning till att denna kostnad ingŒr i priset per segment innebŠr enligt fšrvaltningsrŠtten inte att detta utgšr nŒgon form av rabatt. Det framgŒr inte heller av Canons anbud att sŒ skulle vara fallet. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrmed att Canons anbud i detta avseende uppfyller de krav som stŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget. Vad gŠller angivande av funktionskrav anges fšr kopiatorer Segment 4 i bilaga till fšrfrŒgningsunderlaget att ÓI denna kolumn anges benŠmning samt ev. artikelnummer pŒ resp. maskin, relevanta tillbehšr eller liknandeÓ. I kolumnen bredvid stŠlls olika skall-krav. Fšrsta kolumnen kan sŒledes inte anses utgšra skall-krav varfšr eventuella utlŠmnanden av nŒgon upp- gift inte medfšr att anbudet kan ses som ogiltigt. DŒ det inte heller i švrigt Šr visat att upphandlingen strider mot LOU ska Sharps ansškan avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Bo Forsberg Fšredragande: Lars …verstršm 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket