FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 DOM 2018-12-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 16171-18 Sida 1 (6) SÖKANDE Yrke & Livsstil i Sundsvall AB, 556911-9042 Medborgargatan 35 856 30 Sundsvall MOTPART Arbetsförmedlingen, 202100-2114 Ombud: Advokat Henrik Nilsson och jurist Matilda Ericson Wesslau Söderqvist Advokatbyrå Box 7836 103 98 Stockholm KONKURRENSVE:RKET. l .J,:.�:�t!~,' .. SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE ,.�-. l•.)' 2J1D Avd Dnr KSnr Aktbil �,..., •1 ··, Dok.Id 1036079 Postadress 115 76 Stockholm Besöksaclress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd3 l .fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeclitionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 16171-18 Arbetsförmedlingen genomför en ramavtalsupphandling avseende Introduktion till arbete 2018, Af-2018/0021 6637. Upphandlingen avser femtiofyra leveransområden och har genomförts som förenklat förfarande i enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Av tilldelningsbeslut meddelat den 13 juli 2018 framgår att Arbetsförmedlingen avser att teckna ramavtal med andra anbudsgivare än Yrke & Livsstil i Sundsvall AB (Yrke & Livsstil). Yrke & Livsstil ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande till stöd för ansökan. Enligt upphandlingsprotokollet anses Yrke & Livsstil inte vara kvalificerat då anbudet saknar kortfattad beskrivning av referensuppdraget i enlighet med kravet i förfrågningsunderlaget. Detta stämmer inte. Yrke & Livsstil har kortfattat beskrivit detta och bifogat tre stycken samarbetsavtal i upphandlingen samt kontaktuppgifter referensuppdrag. Bolaget utgick från Arbetsförmedlingens "Mall referensuppdrag". Kontaktuppgiftema till personen för nämnda referensuppdrag finns där och denne har kunnat kontaktas. Dessutom är uppdraget Arbetsförmedlingens nu pågående avtal i ITA. Det är också noterbart är att väldigt många företag inte har kvalificerats av exakt samma orsak, nämligen avsaknad av kortfattad beskrivning av referensuppdraget. Detta ger en fingervisning om att upphandlande myndighet önskat svar på något som de inte ställt så bra frågor kring. Yrke & Livsstil skulle givetvis ha varit mer utförliga om referensuppdragets natur om bolaget uppfattat att det behövdes. I anbudet från Yrke & Livsstil framgår beskrivande information kring referensuppdragen. Yrke & Livsstil anser inte att bolaget ska uteslutas från upphandlingen utifrån detta. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. föijande. I förfrågningsunderlagets avsnitt 3.3.1 anges att leverantören ska ha Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16171-18 erfarenhet från minst ett referensuppdrag med likartad inriktning som den som är föremål för den aktuella upphandlingen. I avsnittets fjärde stycke anges vidare att leverantören, för att styrka sin förmåga och erfarenhet, ska lämna uppgifter i enlighet med bilaga "Mall referensuppdrag". Att det är ett obligatoriskt krav att anbudsgivaren ska lämna uppgifter om referens­ uppdrag i enlighet med bilagan "J\lfall referensuppdrag" är entydigt. Av den mall som förfrågningsunderlaget hänvisar till framgår att leveran­ tören ska lämna uppgifter om referensuppdraget enligt en punktlista om sex punkter. Den andra punkten i listan lyder: "Kortfattad beskrivning av referensuppdraget som visar att uppdraget haft inriktning arbetsmarknads­ inriktad rehabilitering, samt haft både arbetsförberedande och arbetsplats­ förlagda inslag". Bolaget har till anbudet bilagt tre samarbetsavtal samt kontaktuppgifter för referensuppdrag. Även om det utifrån de tre samarbets­ avtalen framgår att bolaget utfört arbete som arbetskonsulent inom ramen för Introduktion till arbete, saknar Arbetsförmedlingen en skrivelse eller annan text som innehåller den i förfrågningsunderlaget begärda beskrivningen av referensuppdraget som visar att det haft inriktning rehabilitering med både arbetsförberedande och arbetsplatsförlagda inslag. Endast de inskickade samarbetsavtalen tillsammans med kontaktuppgifter är inte tillräckliga för att bolaget ska uppfylla det obligatoriska krav på beskrivning som ställs i förfrågningsunderlaget. Upphandlingsdokumenten i form av förfrågningsunderlaget samt bilagan 111\lfall referensuppdrag" är utformade på ett tydligt, öppet och förutsebai1 sett. I underlaget framgår med klarhet att det som obligatoriskt krav för tilldelning av tjänsten för upphandlingen krävs att anbudsgivaren ger en kortfattad beskrivning av referensuppdraget i enligt med instruktionerna i bilagan. Att ställa ett sådant krav är i linje med både proportionalitets­ principen och likabehandlingsprincipen. Det skulle stå i strid med I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 4 16171-18 likabehandlingsprincipen att frånfalla kravet på beskrivning av referensuppdrag. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Förvaltningsrätten ska pröva om det på någon av de grunder som Yrke & Livsstil har anfört finns skäl för ingripande enligt LOU. För att så ska vara fallet krävs att Arbetsförmedlingen har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § LOU, eller mot någon annan bestämmelse i lagen, samt att detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada (se 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av principerna om transparens och likabehandling följer att den upphandlande myndighetens krav ska anges på ett sätt som gör att varje leverantör med utgångspunkt i upphandlingsdokumentet kan skapa sig en bild av möjligheterna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag. Av EU-domstolens praxis framgår att upphandlingsdokumentet ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt Gfr mål C-19/00, SIAC Construction Ltd). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16171-18 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumenten anges för krav 3.3.1 Referensuppdrag bl.a. att leverantören ska ha erfarenhet från minst ett referensuppdrag med likartad inriktning som för den aktuella upphandlingen. Vidare anges att leveran­ tören för att styrka sin förmåga och erfarenhet ska lämna uppgifter i enlighet med bilagan Afoll Referensuppdrag. Av denna framgår att leverantören ska lämna uppgifter om referensuppdraget enligt sex olika punkter. Enligt den andra punkten i bilagan ska en kortfattad beskrivning av referensuppdraget lämnas som visar att uppdraget har haft inriktning arbetsmarknadsinriktad rehabilitering och både arbetsförberedande och arbetsplatsförlagda inslag. Förvaltningsrätten bedömer att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare utifrån informationen ovan har haft möjlighet att uppfatta vad som efterfrågas för att uppfylla det obligatoriska kravet på referensuppdrag och utforma sitt anbud i enlighet med detta. Förvaltningsrätten anser därför att kravet är tillräckligt transparent och tydligt utformat. Yrke & Livsstil har till sitt anbudssvar bifogat tre samarbetsavtal samt kontaktuppgifter för referensuppdragen. Det har inte framkommit att anbudssvaret i övrigt innehåller någon kortfattad beskrivning av de aktuella uppdragen utifrån anvisningen i kravet. Förvaltningsrätten anser därför att bolagets svar inte är tillräckligt för att uppfylla det obligatoriska kravet på referensuppdrag eftersom den efterfrågade beskrivningen av uppdraget saknas. Yrke & Livsstil har mot bakgrund av ovanstående inte visat att Arbetsförmedlingen har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen. Det saknas därför skäl för Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16171-18 ett ingripande enligt LOU på någon av de grunder som bolaget anfört. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR- 05). Per-Erik Nister Tf. rådman Sofie Engström har föredragit målet. I STOCKHOLM I., t!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att Överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 1. 2. 3. 4. 5. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Sida 1 av 2 www.domstol.se ::-;.c• AnYisninJ�lr för ilY<:rklagande FR-05 - Överklagandetid 3 v - PT (upphandling} • Pmducerar a\· Domsrnlsvt.:rkct, Avel för domsrolsurn!r:klir1� • 2018- J ·J ,_,,.J -�·, " {JC� cu Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. c-, oc c1 Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www .domstol.se ,\n-;1-.;11m.P;,tr f(1r c)\·crkb.p;,rndc FR-05 - Överkl::i�andetid .3 v - PT (upphandling)• Producerat ,ty l)pmstnlsv�rb.:t, ,hd. for donistnlsutvccklini� • 11 -0