FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-09-08 Mål nr 3326-10 E Sida l (8) Dok.Id 8727 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefon 0611 - 34 98 10 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Meddelad i Härnösand Ombud: Chefsjurist Pär Cronhult Box 5625 114 86 Stockholm MOTPART 1. Solatum Hus&Hem AB, 556194-2177 Box43 881 21 Sollefteå 2. Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå SAKEN Föredraganden U Åsberg SÖKANDE Olsonic AB, 556180-0771 Datavägen 24 2tr 436 32 Askim 2010 -09- 0 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning på så sätt att Sollefteå kommun och Solatum Hus & Hems upphandling av toners och datatillbe­ hör, dnr KS/138/2010, ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 4 augusti 2010 ska gälla intill denna dom vunnit laga kraft. Besöksadress Backgränd 9 0611 - 34 98 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-09-08 BAKGRUND Sollefteå kommun och Solatum Hus&Hem AB (kommunen) genomför upphandling av toners och datatillbehör, dnr KS/138/2010. Anbudstiden löper ut den 30 augusti 2010 och således har beslut om tilldelning ännu inte meddelats. YRKANDE M.M. Olsonic AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar upphandlingen ska göras om. Till stöd för bolagets talan anförs i huvudsak följande. Av anbudsförutsättningarna framgår att beställningar som läggs senast klockan 12 ska levereras påföljande dag. Detta innebär att företag i södra Sverige eller i andra stater inom Europeiska unionen i praktiken ute­ stängs från möjlighet att delta i upphandlingen. Ordinarie leverans av före­ tagspaket, från avsändare i södra Sverige, med Posten AB eller motsvaran­ de tjänster från andra distributionsföretag såsom Schenker, UPS etc. förut­ sätter i fråga om adresser norr om Sundsvall en garanterad leveranstid på minst två arbetsdagar. Alternativa lösningar, innebärande olika sorters di­ rektleverans, är oproportionerligt kostsamma och medför därmed en bety­ dande konkurrensnackdel för leverantörer i södra Sverige. Den aktuella föreskriften är heller inte sakligt motiverad. Det måste rimligen kunna krä­ vas att den upphandlande enheten ska ha en större framförhållning för sina beställningar än ett dygn. Föreskriften innebär att konkurrensen inte utnytt­ jas på bästa sätt. Förfarandet strider därmed mot EU-fördragens bestäm­ melser om fri rörlighet av varor och tjänster samt mot de grundläggande principerna om likabehandling (ickediskriminering) och proportionalitet. Vidare uppställs krav i anbudsförutsättningarna på att anbudsgivarna istäl­ let för färdiga anbudspriser ska redovisa sina inköpspriser i tidigare led samt sina aktuella påslag. Detta innefattar krav på otillbörlig insyn i an­ budsgivarnas företagshemligheter vilket strider mot de grundläggande principerna om likabehandling (ickediskriminering) och proportionalitet Sida 2 3326-lOE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-09-08 samt mot svensk rättspraxis, se RÅ 1997 ref. 40. Offererade anbudspriser är för anbudsgivarna civilrättsligt bindande under den avtalade kontraktsti­ den. Varje anbudsgivare ansvarar således för sina respektive försäljnings­ priser, oberoende av hur dessa har framräknats. Inom det aktuella produkt­ sortimentet kan anbudsgivarnas marginaler vidare komma att vara olika för va�je individuell produkt. Kraven på redovisning av inköpspriser samt fasta marginaler är därmed inte affärsmässigt motiverat. Om aktuella slutpriser ska kunna ändras under avtalad löpande kontraktstid, beroende på variatio­ ner i inköpspriser, förändringar i valutakurser etc. riskerar detta att på sikt medföra sådana konsekvenser att det inte går att fastställa vad som utgör lägsta bud. Enbart vid fasta bud eller indexuppräknade priser är det möjligt att fastställa lägsta pris. Kommunen motsätter bifall till yrkandet och anför i huvudsak följande. I rubricerad upphandling har kommunen valt att utvärdera anbuden enligt principen "lägsta pris". Som utgångspunkt för utvärderingen ligger an­ budsgivarens inköpspris och ett procentuellt påslag, som ska täcka kostna­ der för logistik, lagerhantering, löner, vinst m.m. För att säkerställa likabe­ handling av samtliga anbud beträffande anbudspris har kommunen i för­ frågningsunderlaget specificerat produkterna så att likvärdiga produkter ska kunna offereras utan särbehandling. Denna prismodell ansågs lämplig då den aktuella produktgruppen datatillbehör har en väldigt svängande marknad där produkter blir inaktuella relativt snabbt då utvecklingen går i en snabb takt, som bolaget själv angett på sin hemsida är priserna också beroende av valutakurser som är ständigt rörliga. Denna prismodell gör att varken köpare eller säljare låser fast sig vid några andra priser än mark­ nadspriser och skapar en vinna-vinna situation. Att ett enskilt företag skul­ le drabbas av valutahöjningar eller prishöjningar av underleverantörer som inte drabbar någon annan aktör på marknaden ser kommunen som osannolikt. Oavsett hur prisuppräkning sker kommer lägsta pris utvärderas vid öppning och utvärderingstillfället och vara lika för samtliga anbuds- Sida 3 3326-lOE FÖRVALTNINGSRÄTTEN D01\il I HÄRNÖSAND 2010-09-08 lämnare. De uppgifter som rör anbudslämnarens inköpspriser skulle, enligt kommunens mening, omfattas av sekretess och därmed inte lämnas ut vid en begäran. Det kan således inte vara konkurrenssnedvridande. Att företag drabbas av olika kostnader i upphandlingssammanhang beroen­ de på geografisk belägenhet är ingen ovanlighet. Det finns logistikmöjlig­ heter till norra Sverige och om bolaget har valt en annan logistiklösning innebär det inte att kommunen genom sina behov uteslutit leverantörer från södra Sverige. För att inte behöva bygga lager på flera platser inom kom­ munen som är stor till ytan är ett av kommunens behov en kort leveranstid. Krav på kort leveranstid är således inte kopplat till kommunens framför­ hållning. Förvaltningsrätten har den 4 augusti 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Med hänsyn till att den aktuella upphandlingen påbörjats innan ändringar­ na i LOU ska bestämmelserna tillämpas i dess lydelse före den 15 juli 2010. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 10 kap. 2 § LOU framgår att en leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling, om leverantören 1. är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är fö­ remål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud, 2. är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsför­ valtning, ackord eller annat liknande förfarande, 3. genom lagakraftvunnen dom är dömd för brott avseende yrkesutöv­ ningen, 4. har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta, Sida 4 3326- l 0E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-09-08 Si