,,1 t FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Föredragande: S. Poulsen SÖKANDE Sida 1 (4) ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Arvidsjaurs kommun har genomfört upphandling av fordon, UH - 2013-11. Av tilldelningsbeslutet den 24 juni 2013 framgår att upphandlingskontrak­ tet avseende positionerna 5.0 Minibuss och 6.0 Minibuss med lastutrymme tilldelats Bilkompaniet Sigoro AB. Nordiska Bil AB var en av anbudsgi­ vama. YRKANDEN OCH UTVECKLING AV TALAN Nordiska Bil AB ansöker om överprövning och anför följande. I upphand­ ling gjord av Arvidjaurs kommun gällande Minibuss 5.0 och Minibuss med lastutrymme 6.0, rörande minibuss med plats för 9 personer, framgår att kommunens baskrav (Trafiksäkerhetskrav B.9 s 7) är att fordonet skall uppfylla säkerhetskraven för krockskydd med minst 5 stjärnor i EuroNcap. Vinnaren i upphandlingen Minibuss för 9 personer, Opel Vivaro Tourer, harinte5stjärnor. SåledesbörupphandlingentillfallaNordiskaBilAB Nordiska Bil AB, 556347-7578 Box 805, 971 25 Luleå MOTPART Arvidsjaurs kommun, 933 81 Arvidsjaur SAKEN SVERKET KONKURREN 2013 -08- 3 0 Avd Dnr KSnr Aktbil DOM 2013-08-28 Meddelad i Luleå Mål nr 1498-13 E D4 Dok.Id 42423 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Residensgatan 17 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 vad gäller dessa minibussar. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1498-13 E I LULEÅ Arvidjaurs kommun anser att ansökan ska avslås och anför följande. Kommunen har använt Miljöstyrningsrådets krav avseende trafiksäkerhet. Kriterierna tas fram i en öppen och kvalitetssäkrad process av expertgrup­ per bestående av representanter från branschorganisationer, näringsliv, intresseorganisationer, stat, landsting och kommun. Detta gör kriterierna brett förankrade. De ses över kontinuerligt för att följa den tekniska och juridiska utvecklingen på marknaden. Kraven för fordonen utarbetas på tre olika nivåer för att beställaren själv får avgöra med hjälp av tillgänglig marknadsinformation, ambition och behov vilken eller vilka nivåer som ska användas. Val görs utifrån ambition, behov, resurser och önskemål i organisationen. De tre nivåerna är: bas-, avancerad- eller spjutspetsnivå. Kommunen har valt att använda basnivån i denna upphandling. Av punk­ terna B.9. i Miljöstyrningsrådets kriteriedokument för trafiksäkerhetskrav framgår det att kravet avser hög krocksäkerhet för minibussar upp till sex passagerare utöver föraren. För minibussar med fler passagerare finns inga krav på krocksäkerhet. Kommunen har i upphandlingen ställt krav på att minibussar enligt posit­ ion 5.0 och position 6.0 ska vara med plats för nio personer, åtta passage­ rare plus förare. För minibussar med fler än sex passagerare plus förare finns inget krav på krocksäkerhet. Bilkompaniet Sigoro ABs offererade minibuss för position 5.0 Opel Vivaro Tourer och position 6.0 Opel Vivaro Combi uppfyller av kommunen ställda krav. Kommunen har således ge­ nomfört upphandlingen i överensstämmelse med LOU. Nordiska Bil AB kan inte anses ha lidit någon skada. Det föreligger därför inte skäl för för­ valtningsrätten att bifalla Nordiska Bils ansökan om överprövning. Nordiska Bil AB anför i genmäle följande. Baskravet (B.9) på dessa 9 passagerarbussar, Minibuss 5.0 och Minibuss med lastutrymme 6.0, är att de ska ha ett krockskydd med minst 5 stjärnor i EuroNcap, vilket deras Ford Transit Custom har. Det är förunderligt om Arvidsjaurs kommun vill Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1498-13 E ILULEÅ frångå krocksäkerheten på 9 personsbussarna när det finns en bilmodell som klarar 5 stjärnor i EuroNcap. Om de tytt saker och ting fel i upphand­ lingen så får de givetvis skylla sig själva. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU ages att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens prövning enligt LOU utgör enbart en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden framfört i målet finns an­ ledning att vidta åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU. Förvaltningsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som avgör vad den önskar att upphandla och utifrån dessa önskemål ställer de krav den önskar. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Det ska vara förutsebart för leverantörer­ na att veta vad som är av störst vikt vid valet av leverantör. Vidare ska kra- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1498-13 E I LULEÅ ven stå i rimlig proportion till det som upphandlas och vara lämpliga och nödvändiga för att uppnå det syftet. Frågan i målet är om det på grundval av vad Nordiska Bil AB anfört finns skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller inte får avslutas förrän rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget framgår att minibussarna ska uppfylla Miljö­ stymingsrådets upphandlingskriterier Fordon - trafiksäkerhetskrav Bas­ krav. Av bilagan Trafiksäkerhetskrav, B.9, framgår vilka krav som gäller för hög krocksäkerhet för minibussar för upp till sex passagerare utöver föraren. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte anges något krav på krocksäkerhet för minibussar med fler än sex passagerare plus förare. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Nordiska Bil AB inte visat att förfrågningsunderlaget skulle vara utformat på ett sådant sätt att det inte uppfyller kravet på transparens. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det av tilldelningsbeslutet jämte den så kallade sammanställning med an­ budsutvärdering hur anbudsutvärderingen har genomförts. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att vad Nordiska Bil AB an­ fört i målet inte visar att Arvidjaurs kommun brutit mot LOU och dess bakomliggande principer och att detta medfört att Nordiska Bil AB lidit eller kan komma att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C, LOU) Förvaltningsrätten erinrar om den så kallade tiodagarsfristen i 16 kap. 10 § LOU. ��l[ RHirvelä ( Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. I;; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND i!!!; l� ] �8 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se