FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE Däckia AB, 556527-6952 Box 2980 187 29 Täby DOM 2012-05-10 Meddelad i Linköping Målm 2489-12 Enhet 2 Sida 1 (4) Ombud: Christoffer Stavenow c/o Juristfirman Stavenow & Paiiners AB Artillerigatan 81 114 45 Stockholm MOTPART Eskilstuna kommun 631 86 Eskilstuna SAKEN KONKURRENSVERKET 2012 -·05- 1 1 Aktbil Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU Dok.Id 82605 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2489-12 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Eskilstuna kommun genomför en upphandling avseende däck och däckser­ vice för kommunen och Eskilstuna kommunföretag. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt LOU. Kontraktet ko1nmer att tilldelas det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till pris och service. I ett tilldelningsbeslut den 5 april 2012 bedömde kommunen att anbuden från Euromaster AB och Däckia AB uppfyllde skallkraven samt att Däckia AB lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, varför kommunen beslutade anta anbudet från det bolaget. Den 12 april omprövade kommu­ nen sitt beslut och bedömde då att anbudet från Däckia AB inte uppfyllde kravet på fullständigt ifylld prisbilaga- under fliken "lastbilar", rad 29, är inte brutto- och nettopris samt rabatt angiven. Kommunen beslutade därför att anta det anbud som lämnats av Euromaster AB. Däckia AB ansöker om överprövning och yrkar att rätten ska besluta om rättelse på så sätt att bolagets anbud antas. Eskilstuna kommun medger bifall till ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN DäckiaAB Det framgår av prisbilagan att produkten är prissatt med 100 kr och bolaget har därför lämnat ett fullständigt pris. Det rör sig således inte om ett sådant fel eller en sådan brist i anbudet som kommunen gör gällande. Ifyllda pris­ uppgifter är fullödiga och de två tomma fälten, ska mot bakgrund av pro­ portionalitetsprincipens innebörd, rimligen uppfattas som att inget nume­ rärt värde anges, dvs. 0 kr. Att siffran O inte är ifylld kan inte utgöra skäl för uteslutning av hela anbudet. Däckia AB:s avsikt har varit att däcken ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2489-12 I LINKÖPING betraktas som prissatta med 100 kr för kommunen. Priset är inte att anse som "otillbörligt lågt", eftersom den aktuella positionens (position 29) stor­ lek på däck avser Yokohama Fulda med nummer 275/70R22,5. Dessa an­ vänds nom1alt sett inte av kommunen och bolaget har därför kunnat sätta ett så lågt pris. Däcken används inte på någon av kommunens idag befint­ liga fordon. Det kan därför ifrågasättas om det är proportionerligt av kom­ munen att som krav i upphandlingen begära ifyllda prisuppgifter på denna däckstyp. Eftersom Däckia kan leverera däcken till det angivna priset om 100 kr per styck och priset inte heller kan sägas vara onormalt lågt mot den förväntade försäljningsvolymen, är det oproportionerligt att utesluta bola­ gets anbud. Kravet på prisangivelsen ska därför anses uppfyllt. Kommunen Däckia AB har i ansökan om överprövning lämnat en utförlig komplette­ ring och ett viktigt klargörande av sitt anbud. Dessa omständigheter var vid omprövning av tidigare meddelat tilldelningsbeslut inte helt kända för Es­ kilstuna kommun varför omprövningsbeslutet blev uppenbart felaktigt. Däckia AB:s anbud är det mest ekonomiskt fördelaktiga och ska följaktli­ gen tilldelas kontraktet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Fråga i målet är om Däckia AB i siti anbud uppfyllt kravet i punkt 7.0 i kravspecifikationen att bifoga en fullständigt ifylld "Specifikation - prisbi­ laga". Priserna ska, enligt samma punkt, lämnas i fonn av nettopriser re­ spektive bruttopriser minus rabatt på bifogad produktspecifikation. I an­ budspriset ska ingå kassering och återvinning/destruktionsavgift. Under anbudstiden har en fråga (nr. 2) ställts om kommunen med det som anges i punkt 7.0 menar att man i prisbilagan ska ange bruttopris minus rabatt som blir nettopris på produkt eller service. Eskilstuna kommun har i sitt svar angett att i prisbilagan ska bruttopris, rabatt och nettopris anges. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2489-12 I LINKÖPING Vidare ställdes följande fråga: "Om man i vissa positioner i prisbilagan vill ange enbart nettopris. Hur fungerar detta? Anger man bruttopris samt net­ topris utan rabattsats eller räcker det med enbart nettopris?" Kommunen svarade, att prisbilagan ska vara fullständigt ifylld, och att bruttopris, rabatt och nettopris ska anges där så begärs. Av den av Däckia AB till anbudet bifogade prisbilagan framgår att bolaget vad gäller nya däck till lastbilar inte antecknat något i rutorna för bruttopris och rabatt för drivdäck med dimensionen 275/70R22,5. Enligt förvalt­ ningsrättens mening kan bolagets anbud därmed inte uppfylla kravet, som får anses proportionellt, på att innehålla en fullständigt ifylld prisbilaga. Det Däckia AB framfört om prisuppgiftema i sin ansökan om överpröv­ ning kan inte ses som sådant förtydligande eller sådan komplettering som med restriktivitet får tillämpas enligt LOU. Det får istället betraktas som att nya uppgifter har tillfö1is, vilket i1mebär ändring av det ursprungliga anbu­ det efter anbudstidens utgång. Det är inte tillåtet. I enlighet med likabehandlingsprincipen får den upphandlande myndighe­ ten inte bortse från eller efterge sådana skallkrav som uppställts i förfråg­ ningsunderlaget. Eskilstuna kommun har därför förfarit korrekt genom att i sitt andra tilldelningsbeslut diskvalificera Däckia AB:s anbud. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) ll·· {(!6 Mat�/ ::,-1;:;i�-V i!lt HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES OMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnu1nmer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU 6. särskilt bevis.