Dok.Id 220573 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se W\V\V.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-05-04 Meddelad i Falun Mål nr 1502-18 Great Security Sverige AB, 556535-4726 Vagnvägen 16 C 432 32 Varberg MOTPART Varbergs kommun 432 80 Varberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 201C C. OG- 2 G 1 Förvaltningsrätten avslår Great Security Sverige AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1502-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Varbergs kommun genomför upphandling av hyra av trygghetslarmssystem till särskilda boenden Kalkstensgatan och Fogdevägen 1 (dnr SN 16 0212). Upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklat förfarande i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddela­ des den 29 mars 2018 varvid annan anbudsgivare än Great Security Sverige AB (Great Security) antogs som vinnande leverantör. Great Security ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upp­ handlingen tilldelas den högst rankade leverantören som uppfyller samtliga obligatoriska krav, i andra hand att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts samt i tredje hand att upphandlingen ska göras om. Great Security anför i huvudsak föijande. I anbudsförfrågan framgår att samtliga leverantörer ska uppfylla de obligatoriska kraven som är ställda. Vinnande anbud uppfyller inte ställda krav då det endast innefattar en funktion där dörren låses upp automatiskt men inte öppnas automatiskt. Om den önskade funktionen är att dörren ska låsas upp borde det varit utskrivet i klartext. Varbergs kommun anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak föl­ jande. Great Security har i första hand inte lidit någon skada då bolaget hamnade först på sjätte plats i utvärderingen av sex kvalificerade anbudsgi­ vare. I andra hand så uppfyller det vinnande anbudet alla ställda krav och har varit kvalificerat för utvärdering. I tredje hand bör upphandlingen göras om i det fall det framkommer att vinnande anbud inte uppfyller alla ställda krav. I anbudsförfrågan framgår i detalj vad som ska ingå i leveransen. Dörröppningsautomatik finns inte med i denna redovisning av vad som ef­ terfrågas för någon av de två boendena. Ingen av de övriga anbudsgivarna har uppfattat det som att dörröppningsautomatik ingått i upphandlingens omfattning. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 502- 1 8 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Great Security anfört är visat att Varbergs kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Great Security lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Varbergs kommun har i upphandlingsdokumenten ställt krav på att brukaren bl.a. ska kunna öppna sin egen dörr automatiskt via sin larmknapp och kommunen har även uppgett att personalen bör kunna öppna fastighetens ytterdörr via sin handenhet/mobil. Enligt Great Security innebär detta att det ställs krav på dörröppningsautomatik i upphandlingen vilket är något som vinnande anbudsgivare inte uppfyller. Upphandlingsdokumenten ska vara utformade på ett sådant sätt att alla rim­ ligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterier­ na på samma sätt. Av utredningen i målet framgår det att i anbudsförfrågan under punkten 1 .2 "Upphandlingens omfattning" finns en uppräkning av de produkter som efterfrågas i den nu aktuella upphandlingen. Dörröppnings­ automatik eller något liknande ingår inte i den uppräkningen. Förvaltnings­ rätten gör bedömningen att upphandlingsdokumenten i berörda delar är till­ räckligt tydligt utformade och att det för en normalt omsorgsfull leverantör måsta ha stått klart att det rörde sig om upplåsning av dörrar och inte dörr­ öppningsautomatik. Att de fem övriga anbudsgivarna har lämnat anbud som 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1502-18 I FALUN inte omfattar dörröppningsautomatik ger stöd för denna bedömning. Det finns således inte skäl för ingripande enligt LOU med stöd av detta. Great Security har enligt tilldelningsbeslutet kvalificerat sig på sjätte plats av totalt sex anbudsgivare. Oaktat att vinnande anbudsgivare uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen är det klarlagt att Great Security inte kan komma ifråga för tilldelning av kontraktet. Great Security kan därmed inte anses ha lidit eller komma att lida skada till följd av Varbergs kommuns förfarande, vilket är en förutsättning för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (Dv3 l 09/1c LOU). Eva Karlsson Helghe rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I