FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE Val-Bo AB, 556740-7316 Lida gård 605 99 Norrköping DOM 2011-02-09 Meddelad i Linköping Mål nr 8145-10 Rotel 1 2011 -02- 1 0 Sida 1 (14) Ombud: Advokaten Christian Wahlström Advokatfim1an Glimstedt Norrköping KB Box 1234 600 42 Norrköping MOTPART 4:e Storstadsregionens kommunalförbund, 222000-2527 Upphandlingscenter c/o Linköpings kommun 581 81 Linköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 1 oktober 2010 upphör där­ med att gälla. Dok.Id 29210 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-2511 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-2510 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Fjärde storstadsregionens kommunalförbund (Upphandlingscenter) genom­ för en upphandling av HVB-tjänster, behandlingshem för vuxna personer med missbmks- eller beroendeproblem, dnr UH-10-43. Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfarande. Gmnd för tilldelning av kon­ trakt är lägsta pris. Upphandlingscenter har i tilldelningsbeslut den 23 september 2010 funnit att andra än Val-Bo AB (bolaget) har lämnat de lägsta priserna i fråga om 12-stegsprogram. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att fö:rvaltningsrätten ska be­ sluta att upphandlingen avseende behandlingsinriktning "Primärbehand­ ling/12-steg" ska göras om. Upphandlingscenter bestrider bifall till bolagets ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utredning m.m. Den aktuella upphandlingen omfattar behandlingshem med olika inrikt­ ning, metoder och innehåll. Avsikten med upphandlingen har varit att teckna ramavtal med ett begränsat antal behandlingshem inom respektive målgrupp och behandlingsinriktning. I förevarande mål är det behandlings­ inriktningen "primärbehandling/12-steg" som är ifråga. Nedan fö\jer relevanta avsnitt i förfrågningsunderlaget. Av Anbuds.formulär avsnitt 5.0 Anbudsutvärdering, punkt 5.1 Grund för utvärdering framgår bl.a. följande. Bland de anbud som uppfyller samtliga 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING krav kommer de som har lägst pris för hel fullföljd behandling att antas. En förutsättning för att antas är att anbudsgivaren bedöms kunna klara upp­ draget till offererade prisnivåer med bibehållande av ställda kvalitetskrav. Anbuden prissorteras utifrån behandlingsinriktning/behandlingsprogram. I Anbudsformulär avsnitt 5.0 Anbudsutvärdering, punkten 5.2 Anbudspris för behandling anges följande. Anbudsgivare anger anbudspris per vård­ dygn och den genomsnittliga längden för behandlingsprogrammet (grund­ behandling) vid fullföljd behandling (dygn) samt genomsnittligt antal dygn i utsluss. Den behandlingstid/behandlingsprogrammets längd som anbuds­ givare uppger utgör grnnd för uppdraget till behandlingshemmet vid pla­ cering. Anbudspris för hel fullföljd behandling inklusive utsluss beräknat på vårddygn i grundbehandling och dygn utsluss: I Upphandlingsföreskrifier avsnitt 3.0 Målgrupper och behandlingsinrikt­ ning anges bl.a. fö�jande. Kommunerna efterfrågar i huvudsak korta struk­ turerade behandlingsprogram (i genomsnitt 3 månaders behandling). För vissa målgrupper kan det vara aktuellt med något längre behandlingstider. Behandlingsprogram längre än 9 månader efterfrågas �i i denna upphand­ ling. I Upphandlingsföreskrifier avsnitt 3.0 Målgrupper och behandlingsinrikt­ ning, punkten 3.1 Målgrupp anges fö�jande. Vuxna personer, från 18 år, med missbruksproblem där insatser i öppenvård inte bedöms vara tillräck­ liga. Kommunerna efterfrågar behandlingshem som tar emot endast kvin­ nor, endast män och båda könen. Inom målgruppen förekommer olika for- Vårdygnspris grundbehandling: Grundbehandlingens längd: Vårddygnspris under utsluss: Antal dygn i utsluss: SEKDygn SEKDygn SEK 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING mer av sidoproblematik t.ex. kriminalitet, självdestruktivitet, ätstörningar, övergrepps- och våldsproblematik och neuropsykiatriska diagnoser. Fö�jande målgrupper är aktuella: • Beroende/Missbruk av alkohol, narkotika, läkemedel, spel • Samsjuklighet beroende/missbruk och psykiatrisk/neuropsykiatrisk pro­ blematik • Personer med omvårdnads behov Av Upphandlingsföresla-ifter avsnitt 10. 0 Anbudsprövning, punkten 10..3 Utvärdering av anbuden, framgår att de anbud som offererar lägst anbuds­ pris kommer att antas. I Begäran om.förtydliganden och prisjustering anges bl.a. följande. Den prismodell som tillämpas i upphandlingen förntsätter att anbudsgivaren anger prisnivå för en hel fullföljd behandling. I kostnaden för en hel full­ fö�jd behandling avses: 2. Perioder för utsluss 3. Eftervård (ingår i vårddygnspriset för behandlingsprogrammet och mot­ svarar minst 40 timmar stödkontakt efter utskrivning, se "Avtalsförlaga p. 9.2) För att kunna beräkna offererat anbudspiis ska anbudsgivaren ange pris per vårddygn för både grundbehandling och utslusspeiiod. En prisuppgift och en dygnsuppgift ska anges för respektive grundbehandling och utslussperi­ od. Har ett 12-stegsprogram offererats behöver anbudsgivaren inte uppge uppgift om utslutssperiod. Observera att uppgivet antal dygn för behand­ lingsprogrammet kommer att utgöra grund för uppdraget till behandlings­ hemmet vid placering. 1. Gmndbehandling } = Behandlingsprogrammets längd (inskrivningstid) 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING Parternas argumentation Bolaget anför fö�jande. Anbudspriset har bestämts på ett godtyckligt och slumpmässigt sätt genom att den anbudsgivare som angett en högre dygns­ uppgift missgyimats utan sakligt skäl. Enligt förfrågningsunderlaget var målgruppen inte specificerad utan an­ gavs vara allt ifrån personer med " missbruksproblem där insatser i öppen­ vård inte bedöms vara tillräckliga" till personer med "beroende eller miss­ bruk av alkohol, narkotika, läkemedel, olika former av sidoproblematik som tex. kriminalitet, självdestruktivitet, ätstörningar övergrepps- och våldsproblematik och neuropsykiatriska diagnoser". Utifrån denna mål­ gruppsbeskrivning var det omöjligt att i förväg bestämma en fast behand­ lingstid. Anbudsgivarna har en skyldighet att i varje enskilt fall göra en individuell behovsprövning för att kunna avgöra behandlingens längd (jfr Socialstyrelsens "Nationella riktlinjer för missbruks- och beroende vård" samt 3 kap. 3 § social�jänstförordningen). Bolaget har en primärbehandling på 4-12 veckor där en bedömning om behandlingens längd görs utifrån klientens behov. Under punkterna 5.1 och 5.2 i Anbudsformuläret framgår att de anbud som har lägst pris för "hel fullfö�jd behandling" kommer att antas och att beräk­ ningen av lägst anbudspris grundas på kostnaden för "en fullfö�jd behand­ ling". Anbudsgivaren ska ange den genomsnittliga längden för de olika behandlingarna. Av förfrågningsunderlaget framgår inte vad som avses med fullföljd behandling eller någon referensuppgift. I liknande typer av upphandlingar brukar den upphandlande myndigheten antingen ange en referens så att anbudsgivarna får lämna prisuppgift avseende viss behand­ ling där längden på behandlingen är given eller så är priset per dygn det avgörande. Det är omöjligt att slå fast en genomsnittlig behandlingstid som är objektiv eftersom behandlingens längd styrs av det individuella behovet. Med anledning av detta kontaktades Upphandlingscenter som angav att FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING anbudsgivarna fick ange en genomsnittlig behandlingstid utifrån de be­ handlingar som genomförts den senaste tiden. Upphandlingscenter skicka­ de ut Begäran om förtydligande av pris där det framgick att anbudsgivaren skulle ange prisnivån för en hel fullfö\jd behandling. Någon uppgift om vad för typ av behandling som avsågs eller referensuppgift med klientens behov framgick inte. Sammanlagt antogs sju anbud beträffande " Primärbehandling/12-steg". Bolaget lämnade pris på 1 600 kr per dygn och angav vårdbehandlingens längd till 84 dygn, vilket gav ett pris på 134 400 kr. Belopp över 70 000 kr antogs inte. Av sammanställning över antagna anbud framgår att behand­ lingstidens längd varierar från 28 till 56 dagar. Detta påverkar anbudspriset utan att det är sakligt motiverat eller objektivt grundat. För det fall man i förfrågningsunderlaget, likt andra upphandlingar, specificerat "fullgjord behandling" till en behovsstyrd behandlingstid utifrån en unik klients be­ hov till t.ex. 26 dagar skulle sammanställningen se helt annorlunda ut, vil­ ket visar att det valda urvalskriteriet och bestämmande av priset inte är affärsmässigt. Med utvärderingskriteriet genomsnittlig tid för "fullföljd behandling" missgynnas de aktörer som inriktar sig på klienter med en tung missbrukshistorik och avsaknad av social förankring jämfört med de aktörer som riktar sin verksamhet mot klienter som har en lättare miss­ bmkshistorik och en social förankring med t.ex. arbete och bostad. Detta eftersom behandlingstiden ökar med graden av missbruk och sidoproblem. Förfarandet strider mot likabehandling och transparens enligt 1 kap. 9 § LOU. Dessutom strider förfarandet mot kravet på att utvärderingskriterier­ na ska vara förutsägbara och tillämpas objektivt. Definitionen "fullföljd behandling" är obestämd och omöjlig att förutbestämma utifrån mål­ gruppsbeskrivningen. Genom att ange en kortare behandlingstid kan an­ budsgivama få ner jämförelsepriset. När det sedan blir aktuellt att placera någon måste det alltid ske en individuell prövning för att bestämma vårdti­ dens längd utifrån personens behov. I förlängningen kan det innebära att 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING den vårdgivare som är dyrast utifrån de hav som ställs på en individuell och behovsanpassad vård kan komma att anlitas. Detta strider mot förfråg­ ningsunderlagets hav att de anbud med lägsta pris ska antas. Upphandlingscenter anför fö\jande. Kommunerna upphandlar endast struk­ turerade behandlingsprogram inklusive eftervård samt korttidsvård med omvårdnadsinriktning, halvvägshus och utslussningsboende. Kommunerna eftersträvar korta behandlingstider med f01isatt behandling i hemkommu­ nen. Behandlingsprogram överstigande nio månader efterfrågas inte i upp­ handlingen. För att få den verkliga kostnaden har en utvärderingsmodell, baserad på att lägst pris utvärderas för en fullföljd behandling, valts. För att utvärdera detta måste vårddygnspriset och antalet vårddygn vägas samman. Att endast utvärdera dygnspriset ger en missvisande bild av den verkliga kostnaden. Var:je slag av behandlingsprogram/i:nriktning har utvärderats för sig. Vid bedömningen av lägst totalpris för fullföljd behandling har an­ budspris inom inriktningen Primärbehandling/Tolvstegsbehandling jäm­ förts med övriga anbudspriser inom inriktningen Primärbehand­ ling/Tolvstegsbehandling. Vilken typ av behandlingsprogram den enskilde sedan erhåller beslutas av respektive kommun utifrån den enskildes behov och problematik, vilket fastställs genom en utredning/bedömning. Den valda utvärderingsmodellen har tydligt beskrivits i förfrågningsunderlaget samt i ett förtydligande. Samtliga anbudsgivare har haft samma möjligheter att bestämma/beräkna sitt eget pris för fullföljd behandling. Samtliga an­ budsgivare har därför behandlats lika. Kostnaden samt utvärderingen av priset för en fullfö\jd behandling är inte slumpmässig eller godtycklig. Kommunerna har hävt att behandlingspro­ grammen ska vara individbaserade. Detta tillsammans med respektive an­ budsgivares erfarenhet medför att anbudsgivama utifrån sin verksamhet ska känna till hur lång tid den behandling de offererat nom1alt tar. Någon generell behandlingstid har inte efterfrågats, utan man har efterfrågat be­ handlingsprogrammets längd. Olika anbudsgivare ska erbjuda och har er- 7 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING bjudit olika varianter av behandlingsprogram. Olika varianter av ett be­ handlingsprogram kan ta olika lång tid att genomföra. En noggra1m uppföljning av avtalen kmmner att genomföras. Om en leve­ rantör lämnat oriktiga uppgifter i anbudet kommer åtgärder att vidtas, som yttersta åtgärd kan avtalet kmmna att hävas. Vad avser Primärbehandling/Tolvstegsbehandling ligger fokus på miss­ bruksbehandling. Den kringliggande sociala problematiken omfattas inte i första hand av primärbehandlingen utan är en del av den efterkommande halvvägshusbehandlingen eller öppenvårdsbehandlingen. Denna genom­ förs i den enskildes hemkommun och kan vara betydligt längre än primär­ behandlingen. Bolaget har felaktigt angett att anbudsgivaren har en skyldighet att i varje enskilt fall göra en individuell behovsprövning för att kunna avgöra be­ handlingens längd. Det är respektive kommun som gör den bedömningen och som beslutar om val av behandlingsprogram i det enskilda fallet. I för­ frågningsunderlaget har särskilt betonats att den av socialtjänsten beslutade vårdplanen görs utifrån de uppgifter om behandlingsprogrammens innehåll och längd som leverantören lämnat i sitt anbud. I undantagsfall kan natur­ ligtvis justering av behandlingens längd behöva göras. I flertalet placering­ ar torde dock någon justering inte behöva göras. Det är hela tiden kommu­ nerna som är ansvariga för att den enskilde ges rätt vård. Social�jänsten upprättar en vårdplan och utifrån vårdplanen gör leverantören en genomfö­ randeplan som ska godkännas av socialtjänsten. Socialtjänstens ansvar be­ står i att bedöma den enskildes behov och förutsättningar. Vid uppföljning av en viss placering kan framkomma att ytterligare behandling krävs. I enskilda fall kan då behandlingstiden kmmna att förlängas, dock först efter särskild prövning och beslut. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING I det förtydligande som skickats ut till samtliga kvalificerade anbudsgivare har innebörden av fullföljd behandling återigen beskrivits samt en påmin­ nelse gått ut om att uppgivet antal dygn kommer att utgöra grund för upp­ draget. Bolagets exempel där 26 dagars vårdtid har använts för samtliga anbudsgivare är irrelevant. Olika varianter av behandlingsprogram tar olika tid och det är den totala kostnaden för en fullfö\jd behandling som är rele­ vant. Behandlingshemmen har olika personaltäthet, behandlingsintensitet och andra skillnader som ger såväl olika dygnspris som olika antal vård­ dygn. Bolagets exempel visar att den anbudsgivare som lämnat det lägsta dygnspriset också lämnar det totalt lägsta anbudspriset vid en given vård­ tid. En sådan generell vårdtid finns inte utan vårdtiden beror på hur an­ budsgivaren utfonnat sitt behandlingsprogram. Om bolagets modell hade använts hade de anbudsgivare premierats som har en längre vårdtid, oav­ sett hur lång tid som behövs för en fullgjord behandling. Samtliga anbuds­ givare har behandlats lika och objektivt. Samtliga krav i sociallagstiftning­ en har beaktats i upphandlingen. Bolaget genmäler bl.a. följande. Upphandlingscenter har anfört att den aktuella upphandlingen endast avser s.k. strukturerade behandlingspro­ gram. Denna tenn är inte etablerad och det är därför oklart vad som omfat­ tas av begreppet. Dock står det klart att begreppet inte im1efattar bestäm­ mande av behandlingens längd. Ett strukturerat behandlingsprogram säger således ingenting om behandlingstiden. Det enda som framgår om behand­ lingstiden i förfrågningsunderlaget är att den inte får överstiga nio måna­ der. Tiden för fullföljd behandling kan variera från klient till klient. Den en­ skilda �jänstemannen som ska besluta om vård måste beakta de individuella behov som fim1s och utifrån dessa bestämma behandlingstidens längd. Ge­ nom att hänvisa till begreppet "fullfö\jd behandling" är �jänsten inte speci­ ficerad. Socialstyrelsen har i ett tillägg till Nationella riktlinjer för miss­ bruks- och beroende vård angett att behandlingens intensitet ska anpassas 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING till missbrukets eller beroendets svårighetsgrad. Med behandlingens inten­ sitet menas i första hand dess längd och omfattning. Utvärderingsmodellen är inte klar och tydlig. Det framgår inte vilka kriterier som ska vara avgö­ rande för bestämmande av priset. Frågan är hur man bestämmer vad som är normal behandlingstid för den målgruppen som den angetts i förfråg­ ningsunderlaget, vilken är mycket bred. Bolaget vitsordar att upphandling­ en omfattar en mycket bred målgrupp. Även om den kringliggande sociala problematiken inte i första hand omfattas av primärbehandlingen så påver­ kar den ofrånkomligt planeringen av primärvårdsbehandlingen. Ett minsta krav för att en upphandlande myndighet ska kunna tillämpa en särskild beräkningsmodell för bedömande av lägsta pris är att det beräkna­ de priset är bindande för anbudsgivaren. I förevarande fall är inte priset för fullföljd behandling bindande för anbudsgivaren. Förfrågningsunderlaget och utvärderingen av anbuden strider mot 12 kap. 1§ st. lp. 2. I detta fall innebär utvärderingen inte att anbuden med de lägsta prisen antagits. Upphandlingscenter anför i svar på bolagets senaste yttrande bl.a. följande. Begreppet strukturerade behandlingsprogram är vedertaget och har använts i SOU 2005:82. I nälm1da utredning under rubriken strukturerad behand­ ling står: "En annan central slutsats av SBU-rapporten är att de metoder som visar effekt i behandling av missbruk kännetecknas av att de är struk­ turerade. Det innebär att behandlingen i stor omfattning präglas av aktivite­ ter och behandlingsinslag som följer en medveten behandlingsstrategi, ofta förutsägbart enligt schema eller behandlingsplan." Även i Nationella rikt­ linjerför missbruks- och beroende vård, utgiven av Socialstyi-elsen, fram­ hålls vikten av klar struktur i behandlingen. Även vikten av en etisk håll­ ning präglad av respekt för klienternas självbestämmande, inflytande och delaktighet framhålls. För att uppfylla detta krävs att den enskilde får in­ formation om behandlingens innehåll och utformning, däribland hur lång tid ett behandlingsprogram normalt tar. Fullfö\jd behandling är ett vederta- 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING get begrepp. Vad som avses med fullfö�jd behandling i denna upphandling framgår dessutom av dokumentet Begäran om förtydligande. - Upphand­ lingscenter åberopar m�jlsvar den 12 november 2011 av socialrådet Knut Sandell, Socialstyrelsen, på Upphandlingscenters frågor. I mejlet uppger Knut Sandell att ha anser att det är fullt rimligt att behandlingsutförare ska kunna redogöra för hur lång tid det nonnalt tar att genomföra behandlings­ programmet när det handlar om manualbaserade behandlingsinsatser (na­ turligtvis med individuell anpassning). Manualbaserade behandlingsinsat­ ser är relativt strukturerade med ofta tydliga delmål med tillhörande insat­ ser. Bolaget anför slutligen i huvudsak fö�jande. Man måste skilja på den nor­ mala tiden för genomförande av ett behandlingsprogram (vilken tid det ska ta att genomföra programmet enligt manualen) och den faktiska tid som den enskilde är under behandling. Genom att i förfrågningsunderlaget hän­ visa till den genomsnittliga längden för behandlingsprogrammet framgår det att det är den individuella behandlingstiden som efterfrågas. Om det hade varit den normala tiden för genomförandet av behandlingsprogram­ met så hade det inte varit aktuellt att ange någon genomsnittlig längd. Ge­ nom att hänvisa till genomsnittlig längd för fullfö�jd behandling är urvals­ kriteriet godtyckligt och strider mot kraven på transparens och likabehand­ ling. - Bolaget åberopar mejlsvar den 23 november 2011 från socialrådet Knut Sandell, Socialstyrelsen, i vilket uppges bl.a. att behandlingspro­ grammets längd varierar mellan olika typer av manualbaserade behand­ lingar - några anger en kortare och några en längre tid. Det är viktigt att inte sammanblanda vad som är normal behandlingstid med om en klient är färdigbehandlad eller inte i bemärkelsen uppnått mål. Lagtext 111.111. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I avgörandet RÅ 2002 ref. 50 uttalade Regeringsrätten att de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten inte träds för när. Förvaltningsrätten görfö(jande bedömning. Bolaget anser att det av förfrågningsunderlaget inte går att utläsa vad som avses med begreppet "fullfö�jd behandling" och att utvärderingskriterierna därmed är oklara och oförntsägbara. I förfrågningsunderlaget under rnbriken Målgrupp och behandlingsinrikt­ ning anges bl.a. att kommunerna efterfrågar i huvudsak korta strukturerade behandlingsprogram (i genomsnitt 3 månaders behandling). Beträffande anbudsutvärdering anges i förfrågningsunderlaget bl.a. att de anbud som har lägst pris för hel fullföljd behandling kommer att antas. Av Begäran om fö1tydliganden och prisjustering framgår att med hel fullföljd behand­ ling avses behandlingsprograimnets längd. Upphandlingscenter har vid sin upphandling av HVB-�jänster, såvitt här är ifråga, efterfrågat strukturerade behandlingsprogram enligt 12-stegs­ modellen. I Begäran om förtydligande och pris_justering har det talats om 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING behandlingsprogrammets längd. Någon beskrivning av vad som avses med ett strukturerat behandlingsprogram har visserligen inte lämnats. Av en offentlig utredning (SOU 2005:82 s. 97), till vilken Upphandlingscenter hänvisar, framgår emellertid att med en strukturerad behandling avses en behandling som i stor omfattning präglas av aktiviteter och behandlingsin­ slag som fö�jer en medveten behandlingsstrategi, ofta förutsägbart enligt schema eller behandlingsplan. Enligt förvaltningsrättens mening finns det inte grund för att ge begreppet strukturerat behandlingsprogram någon an­ nan innebörd. Ett sådant program bör således följa ett i förväg bestämt schema som i princip inte inväntar att klienten/patienten uppnår särskilda behandlingsmål. Det framstår därför som möjligt för en behandlingsenhet att ange hur lång tid det normalt tar att genomföra enhetens version av ett 12-stegsprogram. Alla antagna anbudsgivare har ju också gjort detta. Det borde därför ha stått klart för bolaget att Upphandlingscenter, när pris på "fullföljd behandling" efterfrågades, avsåg leverantörernas anbudspris för ett behandlingsprogram med en given normallängd, dvs. ett slags paketer­ bjudande hos varje anbudsgivare. Förvaltningsrätten finner således att för­ frågningsunderlaget har varit tillräckligt tydligt ifråga om vad som efter­ frågats och vad som skulle komma att utvärderas. Dänned kan upphand­ lingen inte anses strida mot principen om öppenhet/transparens. Bolaget har vidare hävdat att upphandlingen strider mot likabehandlings­ principen. Samtliga leverantörer har fått samma infonnation och var och en av dem har haft möjlighet att lämna anbud innehållande uppgifter om den nonnala genomförandetiden av sin variant av 12-stegsprogrammet. Vid utvärde­ ringen av anbuden har samtliga anbudsgivare behandlats lika genom en objektiv utvärdering av lägsta pris utifrån den utvärderingsmodell som be­ skrivits i förfrågningsunderlaget. Mot bakgrund härav finner förvaltnings­ rätten att upphandlingen inte heller strider mot likabehandlingsprincipen. 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8145-10 I LINKÖPING Förvaltningsrätten anser inte heller att upphandlingsförfarandet i något annat av bolaget påtalat hänseende skulle stå i strid med LOU eller gemen­ skapsrätten i övrigt. Bolagets ansökan ska således lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ld) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till. förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås for delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nununer. Bilaga u:::> cl0 p..'" r­o0N www.domstoLse