LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM Målm 505-09 E Rotel 1 Sida 1 (4) 2009-04-16 Meddelad i Västerås SÖKANDE Baxter Medical AB, 556171-0657 Ombud: Jur.kand. Johan Kennemyr c/o Advokatfirman Lindahl KB Box 1766 111 87 Stockholm MOTPART Landstinget Dalarna Ombud: Mats Holmberg Landstinget i Uppsala län Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Dok.Id 39868 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 Landstingen i Västmanlands län, Uppsala län, Gävleborgs län och Dalarnas län har genomfört upphandling, öppet förfarande, avseende ramavtal på läkemedel och läkemedelsnära produkter (UPPH2008-0052). Upphand­ lingen oinfattar landstingens behov av läkemedel som förskrivs per rekvisi­ tion. Deltagande landsting har genom fullmakt uppdragit åt Landstinget i Uppsala län att genomföra upphandlingen men tilldelningsbeslut fattas av respektive landsting. Ett av de bolag som lämnat anbud är Baxter Medical AB (bolaget). Enligt tilldelningsbeslut har bolaget antagits som leverantör, men inte avseende vissa produkter. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar, som det slutligen bestämt sin talan, att länsrätten ska för­ ordna om rättelse på så sätt att utvärderingen ska göras om avseende ATC­ kod B05AA01 (Albumin) och bolaget ska antas som leverantör. Bolaget LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN anför bl.a. följande. Bolagets produkt utvärderades inte till följd av en up­ penbar felslaivning där ATC-koden angivits till B02AA01 istället för B05AA01. Bolaget upptäckte felet först efter att tilldelningsbeslut medde­ lats och påtalade detta samt yrkade att produkten skulle utvärderas vilket bolaget förvägrades. Felslaivningen är så iögonfallande och uppenbar att landstinget borde ha uppmärksammat detta och - i enlighet med 9 kap. 8 § LOU - tillåtit bolaget att rätta felskrivningen. En rättelse innebär ingen förändring av anbudet, utgör inte någon otillåten särbehandling och pro­ dukten har hela tiden funnits offererad. I förfrågningsunderlaget uppställs inte något skall-krav avseende att en produkt måste anges tillsammans med ATC-kod för att kunna bli utvärderad. Ett angivande av fel ATC-kod kan då inte leda till en automatisk uteslutning från utvärderingen. Landstinget använder redan bolagets produkt och inom den aktuella ATC-koden fim1s endast tre leverantörer på marknaden varför det bör ha framstått som märk­ ligt att erbjuda produkten inom en annan ATC-kod. Landstinget borde ha upptäckt felslaivningen. Om bolagets produkt hade utvärderats hade den antagits som det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och avtal skulle ha slaivits med bolaget. Landstingets handlande strider mot 9 kap. 8 § LOU och de av 1 kap. 9 § LOU följande principerna om likabehandling och transparens. Landstinget Dalarna (landstinget) medger att rättelse ska göras genom en ny utvärdering där bolagets produkt, som felaktigt angetts med ATC-kod B02AA01, tas med i utvärderingen av inkomna anbud för ATC-kod B05AA01. Länsrätten i Dalarnas län har i interimistiskt beslut den 3 mars 2009 för­ ordnat att upphandlingen avseende ATC-kod B05AA01 tills vidare inte får avslutas. Vidare har Länsrätten i Dalarnas län i beslut den 12 mars 2009 överlämnat målet till Länsrätten i Västmanlands län. Sida 2 505-09 E DOM 2009-04-16 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM Sida 3 505-09 E 2009-04-16 DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp·· handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. Av 9 kap. 8 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbrui fel i anbudsru1sökan eller anbudet. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggru1de principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. Länsrätten gör följande bedömning. Bolaget har anfö1i att en uppenbar felskrivning har skett avseende den ak­ tuella ATC-koden och yrkat att en ny utvärdering ska göras där bolagets produkt ska tas med i utvärderingen. Landstinget medger yrkandet och bolaget har lidit skada av att dess produkt inte har utvärderats. Vid dessa förhållanden finns det skäl att förordna om rättelse av upphandlingen på så sätt att bolagets anbud avseende den aktuella ATC-koden ska utvärderas. LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM Sida 4 505-09 E 2009-04-16 DOMSLUT Länsrätten förordnar om rättelse av upphandlingen på så sätt att utvärde­ ringen avseende ATC-kod B05AA01 ska göras om och Baxter Medical AB:s offererade produkt ska tas med i utvärderingen av inkomna anbud. Länsrätten förordnar att Länsrätten i Dalarnas läns interimistiska beslut den 3 mars 2009 inte längre skall gälla. HU�JMAN �övERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la). 1 Christian Finnerman länsrättsfiskal åt