AB Vemcon, 556598-3433 KilvŠgen 12 141 74 Segeltorp MOTPART Ekerš kommun Box 205 178 23 Ekerš SAKEN …verpršvning av offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 427442 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 14 S…KANDE DOM 2013-11-29 Meddelad i Stockholm MŒl nr 27492-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 09:00-15:00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 27492-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Ekerš kommun (kommunen) genomfšr en upphandling av besiktnings- tjŠnster fšr entreprenader avseende bygg, installationer och mark (dnr KSUH 13/37-055). I tilldelningsbeslut och utvŠrderingsprotokoll utsŠnt den 8 november 2013 meddelade kommunen att, gŠllande delomrŒde 1 (Bygg), Vemcons AB:s (Vemcon) anbud uteslutits. Som motivering till detta anfšrdes i huvudsak fšljande. Vemcon offererar samma person som ansvarig besiktningsfšrrŠttare och bitrŠdande besiktningsman inom fack- omrŒdet el. Timpris fšr sistnŠmnda funktion anges till 1 kr. Vemcon har klargjort att detta inte ršr sig om en felskrivning. Avsikten med ut- vŠrderingsmodellens viktade timmar Šr prissŠttning, inte bara av en fysisk person, utan funktionen besiktning inom respektive teknikslag dŠr den an- svarige besiktningsfšrrŠttarens timmar Šr tŠnkta att avse byggbesiktning och samordning av de švriga teknikslagen. Bedšmningen Šr att accepte- rande av Vemcons offererade ansvarige besiktningsfšrrŠttare skulle inne- bŠra en avvikelse frŒn det i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllda skall-kravet pŒ besiktningsfšrrŠttare inom fackomrŒdet bygg. Vemcon yrkar att upphandlingen ska rŠttas genom att deras anbud antas och utvŠrderas enligt given utvŠrderingsmodell alternativt ska gšras om och anfšr till stšd hŠrfšr bl.a. fšljande. I anbudsformulŠret finns angivna punkter fšr ansvarig besiktningsfšrrŠttare och bitrŠdande besiktningsman fšr bygg, VVS, el, mark och takplŒt, vilka de namngivit. De har i sitt an- bud angivit en person som ansvarig besiktningsfšrrŠttare bygg och tillika bitrŠdande besiktningsman el. I anbudsformulŠret kunde fšr fšrstnŠmnda funktion endast anges Óansvarig besiktningsfšrrŠttareÓ utan fackomrŒde. Personen i frŒga Šr av SP-SITAC certifierad entreprenadbesiktningsman. I fšrfrŒgningsunderlaget punkterna AB04 och ABT06 finns ingenting annat angivet Šn ÓbesiktningsmanÓ. En normal besiktningsorganisation innehŒl- ler en besiktningsman med sina bitrŠden inom olika fackomrŒden. Tradit- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 27492-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen ionellt Šr besiktningsmannen ofta verksam inom fackomrŒdet bygg och besiktigar byggdelen om inget bitrŠde finns fšr denna del. NŠr SP-SITAC certifierar entreprenadbesiktingsmŠn sker det inte inom nŒgot speciellt fackomrŒde. Det finns inget krav i fšrfrŒgningsunderlaget pŒ att ansvarig besiktningsfšrrŠttare bygg ska utfšra besiktning inom fackomrŒet bygg eller vara specialiserad inom detta, dŠremot ska han ansvara fšr och sam- ordna švriga teknikslag. Den angivna motiveringen till att deras anbud fšrkastats framstŒr som en efterhandskonstruktion frŒn kommunen, som i sjŠlva verket ogillar att Vemcon satt priset pŒ bitrŠdande besiktningsman el till 1 kr, men nŒgon grŠns fšr lŠgsta pris har inte angetts i fšrfrŒgningsun- derlaget. Kommunen har meddelat per mail att dennas timpris kommer att utvŠrderas till 935 kr. Att deras anbud skulle vara onormalt lŒgt anges inte i den motivering med vilken kommunen fšrkastat deras anbud. Kommunen bestrider ingripande enligt LOU och anfšr bl.a. fšljande. Fšr- frŒgningsunderlagets krav pŒ organisationen har stŠllts utifrŒn den gŠngse besiktningsorganisationen vilken Šven Vemcon beskriver. Omfattningen av uppdraget har bedšmts utifrŒn ett verkligt besiktningsuppdrag under 2013 i byggnadsprojekt fšr en fšrskola, dŠr besiktningsorganisationen be- stod av ansvarig besiktningsman inom fackomrŒdet bygg som samordnare av bitrŠdande besiktningsmŠn inom disciplinerna bygg, el, VVS och ytter- tak/plŒt. De uppdrag som ska avropas inom den aktuella upphandlingen kommer att vara av i stort sett samma omfattning. Kommunen har inte ifrŒgasatt Vemcons samlade kompetens utan bara kompetensen hos deras offererade besiktningsfšrrŠttare inom fackomrŒdet bygg, dŒ det framgŒr av hans CV och referensuppdrag att hans disciplin Šr el. Alla andra anbuds- givare har offererat en ansvarig besiktningsfšrrŠttare med referenser inom fackomrŒdet bygg. Alla andra har ocksŒ, i de fall dŒ samma fysiska person har offererats pŒ tvŒ poster, satt timpris inom respektive tekniskslag med realistiska timpriser. Vemcon har i fšrtydligande bekrŠftat att timpriset pŒ 1 kr fšr bitrŠdande besiktningsman inom el inte Šr en felskrivning utan 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 27492-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen motiverat detta med att det Šr samma person Šr ansvarig besiktningsfšrrŠt- tare inom bygg. Kommunen anser att 1 kr/timme Šr ett extremt lŒgt anbud. Vemcon har fšr bitrŠdande besiktningsman hŠvdat avdrag pŒ 2 000 kr fšr certifiering i utvŠrderingspriset fšr bitrŠdande besiktningsman el, vilket Šr anmŠrkningsvŠrt med beaktande av deras argumentation fšr ett pris pŒ 1 kr i timmen. SK€LEN F…R AVG…RANDET Enligt 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke- diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska, enligt samma paragraf, principerna om šmsesidigt er- kŠnnande och proportionalitet iakttas. Att utvŠrdera och anta ett anbud som inte uppfyller skall-kraven strider mot likabehandlingsprincipen, jfr EU- domstolens avgšrande C-243/89, Stora BŠlt. Av 16 kap. 6 € LOU fšljer att om den upphandlande myndigheten har bru- tit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan be- stŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. I fšrevarande fall har kommunen i fšrfrŒgningsunderlaget, punkten AUB.31 och underrubriken ÓOrganisationÓ angett bl.a. fšljande: Anbudsgivaren ska offerera fšr: DelomrŒde 1 Generalkonsult bygg: Uppdragsansvarig besiktnings- fšrrŠttare bygg och bitrŠdande besiktningsman fšr respektive teknikslag bygg, el, VVS, mark samt plŒt- och takarbeten. [---] Offererade personers kompetens, inkl ev samarbetspart och underkonsult, utbildning och branscherfarenhet ska redovisas i CV. Offererade personer ska ha mycket goda teoretiska kunskaper om lagstiftning och branschbestŠmmelser. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 27492-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Kommunen har fšrkastat Vemcons anbud eftersom bolaget inte har offere- rat en ansvarig besiktningsfšrŠttare bygg. Vemcon har invŠnt att det inte finns nŒgot sŒdant skall-krav i upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten konstate- rar att det under punkten AUB.31 i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att an- budsgivaren ska offerera en ansvarig besiktningsfšrŠttare bygg. Detta Šr ett sŒ kallat skall-krav. Vemcon har inte visat att deras offererade ansvarige besiktningsfšrrŠttare uppfyller detta krav. Vemcon kan dŠrmed inte anses ha uppfyllt det aktuella skall-kravet. Vidare har det inte framkommit skŠl fšr att upphandlingen ska gšras om. Ansškan om ingripande enligt LOU ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga (DV 3109/1A LOU). Robert Johansson RŒdman Fšredragande har varit David Munck. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket