FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-08-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 36706-10 Enhet 12 Sida 1 (6) Reflexa - Friskvård och kompetensutveckling AB, 556663-3516 Bangårdsgatan 4 A 753 20 Uppsala MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-L,OU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. DokJd 49816 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 36706-10 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedling har i förfrågningsunderlag den 28 maj 2010 avseende arbetsmarknadsutbildningen "Grundläggande datautbildning för funktions- - \' ., • '1;, .�,s';' :t;::,:�,J:,�..;..x:;,,,,i;;"•.&::lilmfl;l''ag.e, dm Af-2010/021015" inbjudit leverantörer att lämna anbud. •,1V_pphru+dlingen har genomförts som en förenklad upphandling där det eko:p.qmiskt mest fördelakiiga anbudet ska antas. Arbetsförmedlingen har i ett ocf�terat tilldelningsbeslut, avsänt till samtliga leverantörer den 16 juli 2010, meddelat att man har för avsikt att teckna avtal med andra leverantörer än Reflexa - Friskvård och kompetensutveckling AB (Reflexa). Reflexa ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anför Reflexa bland annat följande. Bolaget har uppfyllt skall-kravet beträffande lärartäthet enligt punkt 5.2 i förfrågningsunderlaget, detta framgår av punkt 5.2 i bolagets anbud. Att bolaget har lämnat anbud endast på "Stockholm" är felakiigt, vilket framgår av punkt 5.7 i bolagets anbud. Arbetsförmedlingen bestrider yrkandet om ingripande enligt LOU. Till stöd för bestridandet anför Arbetsförmedlingen sammanfattningsvis följande. Arbetsförmedlingens beslut att förkasta anbudet strider inte mot LOU. Reflexa har inte gått vidare till utvärderingen eftersom bolaget inte uppfyller det skall-krav som framgår av punkten 5.2 "Lärartäthet" i förfrågningsunderlaget. Reflexa har i sitt anbud en allmänt hållen beskrivning av hur "antalet anställda lärare under utbildningen är helt anpassat till aktuellt antal kursdeltagare och aktuella moduler som under­ visningen bedrivs inom vid det aktuella tillfället". Uppgift om lärar­ tätheten, det vill säga hur många elever per lärare, saknas helt trots att det har varit ett skall-krav enligt förfrågningsunderlaget. Mot dem1a bakgrund har Reflexas anbud förkastats. Reflexas anbud har avsett fler områden. De Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36706-10 Allmänna avdelningen skall-krav som finns i förfrågningsunderlaget gäller dock samtliga arbetsmarknadsområden det vill säga även de områden som Arbetsförmed­ lingen av misstag har underlåtit att layssa i att Reflexa har lämnat anbud för. Eftersom bolaget inte har uppfyllt skall-kraven för något av arbets­ marknadsområdena kan det inte anses ha lidit någon skada trots att anbudet endast har prövats mot AMO Stockholm. Reflexa anför härefter sammanfattningsvis följande. Arbetsfönnedlingen har inte beaktat att "undervisningen vid behov är individuell" enligt bolagets anbud. En utbildare per kursdeltagare är maximalt för att kunna genomföra en effektiv utbildning. Reflexa genomför idag till stor belåtenhet flexibla anpassningsmoduler i en stor del av aktuellt område. I detta uppdrag ingår bland annat att utprovning och handhavande utbildning för personer som är i behov av hjälpmedel i arbete/studier. Behov av grundläggande datautbildning är ofta aktuellt i dessa ärenden och den kombineras med den individuellt anpassade träningssituationen. Bolaget anpassar alltid antalet lärare/specialpedagoger efter behov. Bolaget garanterar att säkerställa en fullgod personaltillgång genom att de anställda är väl etablerade inom området utbildning och anpassning för personer med funktionshinder. Vid en korrekt bedömning av bolagets anbud hade samtliga AMO som ingår i Stockholms län fått anbud på utbildningen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 1 Se övergångsbestämmelse till lagen (2010:571) om ändring i lagen om offentlig upphandling. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 36706-10 Av 16 kap. 1 § LOU framgår bland annat att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 16 kap. 2 § LOU stadgas, såvitt nu är av intresse, följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Iförfrågningsunderlaget anges bland annat följande. 4.1 Beräkningsgrunder Arbetsförmedlingen kommer att anta de anbud som uppfyller samtliga skall-krav och får högst sammanlagd poäng vid prövningen utifrån ut­ värderingskriteriema. Vid lika poäng vinner det anbud som har det lägsta priset. 5.2 Lärartäthet Vid bedömningen kommer hänsyn att tas till hur de personella resurserna fördelas under utbildningstiden med lärartäthet per deltagare och andelen lärarledda timmar per vecka. Vid studiebesök är lärare tillgänglig hela tiden. Anbudsgivare skall i anbudet ange lärartäthet och antalet lärarledda timmar. I Reflexas anbud anges bland annat följande. 5.2 Lärartäthet Antalet anställda lärare under utbildningen är helt anpassat till aktuellt antal kursdeltagare och aktuella moduler som undervisningen bedrivs inom vid det aktuella tillfället. Dvs. vid behov är undervisningen individuell. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36706-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Antalet lärarledda timmar under teoriavsnittet är 40 timmar i veckan. Utbildningen bedrivs på heltid och det finns alltid tillgång till utbildare i kurslokalen. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten har att pröva om Arbetsförmedlingens upphandling av arbetsmarknadsutbildningen "Grundläggande datautbildning för :funktions­ hindrade" benämnd dnr Af-2010/021015 har genomförts i enlighet med LOU och gemenskapsrätten. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Reflexa inte har angivit lärartäthet i sitt anbud, vilket är ett skall-krav enligt förfrågnings­ underlaget Så allmänt hållna uppgifter som Reflexa angivit kan inte anses uppfylla det alctuella skall-kravet. Arbetsförmedlingens förfarande att inte ta med Reflexas anbud till utvärderingsfasen var därmed inte felal