FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-05-08 Mål nr 3784-13 Sida1 (12) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 15 Stockholm SÖKANDE AktiebolagetEcenea, 556794-9895 Skogsövägen50 133 33 Saltsjöbaden l\1OTPART Riksgälden 103 74 Stocld1olm SAKEN KONKURRENSVERKET 2013-05- 1 3 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen om offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslårAktiebolagetEceneasansökan om överprövning. Dok.Id 345056 115 76 Stockholm B esö kss cl ress Tegeluddsvägen l 08-561 680 00 •-;:-post: fon altningsrattenistockholm�dom.se Expecl iti:nsi:: :: måndag� fredag 09:00-15:00 08-561 680 01 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Alhnänna avdelningen YRKANDEN M.M. Riksgälden genomför en offentlig upphandling av ramavtal för Upphandlingskonsulter(dnr 2012/2050) . Upphandlingen genomförs som ettförenklatförfarandeenligtlagen(2007:1091) omoffentligupphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den8 februari2013 framgår att annan anbudsgivare änAktiebolagetEcenea(Ecenea) tilldelats kontraktet. Ecenea ansöker0111 överprövning av upphandlingen ochyrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på sätt attutvärderingen skagöras0111 och att Eceneas anbud tas upp till prövning. I andra handyrkarEcenea att kraven i förfrågningsunderlaget är opropmiionerliga och att upphandlingen därför ska göras0111. Riksgälden anser attansökan om överprövning ska avslås. Ecenea anför i huvudsak följande. I JonasElm qvistsev fram går att han under2007-2010 arbetat som upphandlare påLuftfartsverket. Att en person so111 är anställd som upphandlare på enupphandlande m yndighet arbetar m ed offentligupphandling m ed tilläm pning avLOU torde vara uppenbart. LOU används ofta som samlingsbegrepp för lag(2007: 1092) om offentligupphandling, lag(2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttj änster sam t lag(2011:1029) om upphandling påförsvars- och säkerhetsområdet. Dessa lagar är jäm förbara och en person som arbetat m ed den ena lagen kan utan större problem arbeta m ed de andra. Erfarenhet avLUF ochLUFS m åste anses vara likvärdigt. En alltför snäv tolkning av begreppet "LOU" är att anse som oproportionerligt och konkurrenshämm ande. I HansLöthm ansev fram går atthan har arbetat som upphandlingskonsult åtEcenea sedan 2011. Han har utfört uppdrag åt externa uppdragsgivare under2011-2013 . Detframgår inte att kravet på två års erfarenhet mot externa konsulter ska vara uppfyllt vid sista anbudsdag. Kravethänvisar till utförande av I STOCKHOLM Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Allmäima avdelningen "uppdraget" vilket innebär att kr avet är ett s. k. sär skilt kontr aktsvillkor som ska var a uppfyllt när uppdr aget utför s, dvs. tidigast vid kontr aktsstar t. Str ax efter den6 februar i2013 kontr akter adeEceneaHansLöthman för uppdr ag mot externa kunder , även om han under en över gångsper iod fär digställde pågåendeupphandlingspr ojekt hos sin tidigar e ar betsgivar e. Vid utför ande avuppdraget kommer HansLöthman att ha minst två år s er far enhet av ar bete mot externa uppdragsgivare, vilket intygas i anbudet. Ecenea tecknade ett anställningsavtal medAlexandr aAnastasiou den 24januari2013, dvs.fyradagar innananbudstidensutgång.Honär dänned knuten tillEcenea även om det av hennesCV framgår att hon alltjämt under sinuppsägningstid i huvudsak kvarstår som anställd på sin tidigare arbetsplatsHusbyggnadsvarorHBVFörening(HBV). Alexandra Anastasioufinns dock tillgänglig förutföran de avuppdrag åtEcenea omedelbart efter överenskommelse mellan Ecenea ochHBV. Även avseendeAlexandraAnastasiou måste kravet avsehuruvida honär tillgänglig förEcenea vidutförande av"uppdraget". Vid osäkerhet kring AlexandraAnastasious anställning hadeRiksgälden kunnat ringa henne och verifiera att hon tagit anställning hosEcenea. Kraven i förfrågningsunderlaget är vidare opr oportionerliga och strider mot LOU. I punkt3. 1 i förfrågningsunderlaget anges att deupphandlingar som i huvudsak kan komma att bli aktuellaärfyra stycken med en total arbetsinsatsom150-190timmar, dvs. caenmånadsarbeteförenkonsult. Under de senasteåren harRiksgäldengjort två annonseradeupphan dlingar perår, arbetsinsatsenär därför mycket ringa. Trots detta ska anbudsgivare, enligt punkt5 .1.7 i förfrågningsunderlaget, tillhandahålla minst tre konsulter. Anbudsgivare ska således tillhandahålla en arbetskapacitet på minst5 000 timmar under ett år tr ots att behovet enligtRiksgälden och bevisadupphandlingsvolym bar a r ör sig om dr ygt150 timmar . Att kr äva en kapacitet som över stiger det faktiska behovet med3 500 pr ocent är opr opor tioner ligt. Enbar t tre anbudsgivar e har kommit in med anbud och I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Allmänna avdelningen två av anbuden klarar kraven. Detta i sig bevisar att kraven är oproportionerligt högt ställda i förhållande till det mycket ringa behov som en så pass liten myndighet som Riksgälden har. Ecenea genom för årligen ett hundratal offentligaupphandlingar åtSveriges störstaupphandlande myndigheter och inte hos någon av dessa finns ettkrav på att tillhandahålla tre konsulter. Riksgälden villuppnå leveranssäkerhet i och m ed det höga kravet på kapacitet. Det kan klaras av genom att ha höga viten om konsulten inte visar sig vara tillgänglig. Ett aimat alternativ är att teckna ram avtal m ed fler än en konsultfirm a. Vidare är kraven på konsulterna oproportionerliga. Enligt punkt5 2. . 1 2. i förfrågningsm1derlaget ska vaije konsult ha m instfem års erfarenhet av offentligupphandling. Att en, högst två, konsulterskahasåpasslångerfarenhetkanvararimligt.De upphandlingar som äraktuella attutföra för den kontrakterade upphandlingskonsulten är av standardiserad typ och m ycket enkla, två- treårs erfarenhet räcker. Kravet i punkt5 2. . 1 .3 iförfrågningsunderlaget, att vaije konsult under minst två av de senastefem åren ska ha arbetat m ot externauppdragsgivare, m edför att nystartade företag som varit verksamma i mindre än två år per automatik diskvalificeras i upphandlingen. Riksgälden har inte bevisat varför enupphandlare som upphandlat resebyråtjänster inom ramen för sin tidigare anställning hos en myndighet skulle vara m indre lämpadän enupphandlingskonsult som genomfört motsvarandeupphandling i konsultrollen. Att anbudsgivare som inteuppfyller kraven har möjlighet att anlitaunderleverantör tyder på bristande förståelse för hurfå upphandlingskonsulter detfinns på m arknaden. Att på en begränsad marknad ställa oproportionerliga krav som kraftigt begränsar vilka anbudsgivare som kan komm a ifrågaär i strid m ed LOU. Riksgälden anför i huvudsak följande. JonasElm qvistsCV visar att han har erfarenhet av offentligupphandling m ed tillämpning avLOU från2011. För åren2007-2010 visar inte hansCV vilket arbete som utfö1ts. Det går I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida5 3784-13 inte attutläsa om ar betet har innebur it er far enhet av offentligupphandling med tillämpning avLOU. Det är inteuppenbaii att en anställning på Luftfar tsver ket innebär er farenhet avupphandling enligtLOU, upphandling på denna myndighet kan även innebär aupphandling enligt LUF. LOUär definier at i det aktuellaför frågningsunderlaget och det anges tydligtattlag(2007:1091) omoffentligupphandlingförkortasLOUi förfrågningsunder laget. Hade fler lagar änLOU avsetts iför frågnings­ under laget hade detta tydligt angivits. HansLöthm ansev visar inte någon er far enhet av ar bete som konsult mot externauppdr agsgivar e. Då sista anbudsdag var den28 januari2013 skulle han, för att kravet på extern erfarenhetskavarauppfyllt, havaritanställdsomkonsulthosEcenea sedan den29 januari2011 . HansLöthm ansev talar för att hanunder201 1 har arbetat förSLunder en längre periodän till den28januari2013, och hansev visar inte att han har den erfarenhet av arbete som konsult m ot externauppdragsgivare som krävs. I förfrågningsunderlaget finns inga särskilda kontraktsvillkorupptagna. Det krav som ställs på tjänstenär således ifann av kvalificeringskrav som ska varauppfyllt när anbudet lämnas. Varken av anbud ellerev framgår attAlexandraAnastasiouär anställd hosEcenea. Enligt hennes ev är hon anställd hosHBV. Varken det anställningsavtal eller den överenskomm else m ellanEcenea ochHBV som det hänvisas till i överprövningen fanns med i anbudet som lämnades. I anbudet harEcenea vidare angett att detinteär aktuellt att åberopa någon underleverantör. Ecenea anger att m an i sittanbud intygat att Alexandra Anastasiouär tillgänglig vid kontraktsstart. I inlämnatanbudfinns inte något sådant intygande. Riksgälden kan ochfår inte ringa och kontrollera om AlexandraAnastasiouär anställd hosEcenea. Syftet med att anbudsgivar en ska tillhandahålla minst tre konsulterär för att säker ställa attRiksgälden vid avr opstillfället kan er hålla den kompetens som enligt avtalet ska tillhandahållas. Då anbudsgivar en inte kan garanter as någonvolym antas attEcenea inte kan ha en konsult avsattför Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Riksgälden under hela avtalsperioden. Ecenea angeratt antalet uppdrag inte är alltför omfattande. Det är dock endast exempel som anges och det kan tillkomma eller falla ifrån upphandlingar i förhållande till det som anges i förfrågningsunderlaget. Eceneas påstående om attRiksgälden kräver en kapacitet som överskrider behovet med3 500 procent förutsätter att hela upphandlingsbehovet är känt samt attRiksgälden skulle ha tillgång till tre konsulter på heltid, vilket inte är fallet. Ecenea anger i sin ansökan att anbudsgivama konu11er att genomföra många uppdrag för andra uppdragsgivare under den tid som de förbinder sig att leverera till Riksgälden. För att tillse att en konsult med efterfrågad kompetens ska kunnafinnas tillgänglig två veckor efter avrop laävs det således attflera konsulter an ges. Kravet är proportionerligt och i enlighet medLOD. Riksgälden är en liten organisation med egna begränsade resurser inom upphandlingsområdet. Detär därför viktigt att resurser vid behov kan ställastillförfogandeinomtvåveckor, attdetfinnsenstabiliteti offererade resurser och att anbudsgivaren arbetar på ett sätt som säkerställer att alla upphandlingar som genomförs präglas av enhetlighet. Det ska också beaktas attflera upphandlingar kan komma att pågå samtidigt. Leverantörer som inte på egen hand uppfyller kravet har möjlighetattanlitaunderleverantörer. Upphandlandemyndighethar betydande utrymm e för bedömningar i fråga om vilka krav och laite_rier den vill ange i förfrågningsunderlaget som grund för sitt beslut att tilldela kontrakt. Förutsättningenär att kraven har anknytning till upphandlings­ föremålet och att de inte är diskriminerande G:fr Kammarrätten i Jönköpings dom den 19 oktober2010 , mål nr 1932-10) . Kravet påfemårs erfarenhet avLOD och två års extern erfar enhet syftar till att utröna leverantörensyrkeskunnande, vilket regleras i 11 kap. 13 § LOD. Det är av vikt förRiksgälden att vår avtalspaii har denna erfarenhet, dvs. detta yrkeskunnande. Uppdraget kommer att innehålla olika moment och Riksgälden kommer i olika utsträckning besitta sakkompetens avseende upphandlingsföremålet och bistå konsulten i olika gradvidframtagande av I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida7 3784-13 t. ex. kr avspecifikation. Inom vissaupphandlingsomr åden är sakkompetensen begr änsad och inom dessa omr ådenfår konsulten ta ett stör r e ansvar för och även ge ettutökat stöd i kr avställningsar betet. Konsultens sakkompetens är således nödvändig för attRiksgälden ska kunna genomför a kor r ekta och effektivaupphandlingar samt minimer a behovet av att anlitaytter ligar e konsulter. Riksgälden har inte begr änsat detta kr av till att endast avse en viss typ avupphandlingutan all er far enhet avLOU inkul der as. Det är av synner lig vikt att konsulten besitter er farenhet och kompetens inom offentligupphandling. Kravet påfem års erfarenhet är inte opr oportionerligt i för hållande till att konsulten ska tillhandahålla kunskap inom om r ådet både avseendeupphandlings­ förfaranden, kr avställan de ochutvärderingsmodeller m . m. Detär även av vikt förRiksgälden att den konsult som erbjuds har erfarenhet av att arbeta som konsult gentemot en organisation. Yrkeskunnande för en upphan dlingskonsult omfattar både sakkunskap inomupphandling och konsultkompetens. Med konsultkompetens menas van a att verka i rollen som lever antör, vana att förstå ochuppfyllakundbehov och krav samt vana att snabbt kunna sätta sig in i kundens rutiner och regelverk. Det är inte oproportioner ligt att ställa krav på två års erfarenhet av konsultarbete. Kravet är inte heller diskvalificerande för nystartade företag då dettaär ett krav på tjänsten och inte på leverantören. Ett nystartat företag kan anställa personal med denna erfarenhet. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande pr inciper som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principern a om icke- diskriminering, likabehandling, transpar ens( öppenhet och förutsebar het) , pr opor tionalitet och ömsesidigt erkäm1ande. Pr övningen i för valtningsrättenutgör en kontr oll av om det på grundval av vad sökanden har anför t i målet finns anledning att vidta sådana åtgär der som anges i16 kap. 6 § LOU. Det ankommer intepå Sida8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Allmämia avdelningen förvaltningsrätten att genomföra en nyutvärdering eller i övrigt pröva lämpligheten av denupphandlande myndighetens beslut. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han lidit, eller kan komma att lida, skada på grund av att denupphandlande enheten brutit motLOU. Denupphandlande myndighetenfår inte göra prövningen mot andra kriterier än de somfunnits iunderlaget förupphandlingen ochhar därför en skyldighet att frånutvärderingenutesluta leverantörer vars anbud inte uppfyllerettellerfleras.k. ska-krav.Detstårenupphandlandemyndighet fritt att själv bestämma hur förfrågningsunderlaget i enupphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentligaupphandlingars grundläggande principer. Detta grundar sig i att det är denupphandlande myndigheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjän ster som är föremål för upphandlingen. Uppfyller Ecenea ska-kraven? Ecenea gör gällande att de av bolaget åberopadeupphandlingskonsultema uppfyller de krav som framställs i förfrågningsunderlaget beträffandefem års erfar enhet avLOU, två års erfarenhet av ar bete som extern konsult och tillhandahållande av minst tre konsulter. AvJonasElmqvistsCV framgår att hanunder2007-2010 har ar betat som upphandlare av byggentreprenader samt byggrelaterade tjänster hos Luftfartsverket. Med hänsyn till de omfattande likheterna mellanLOU och LUF anser förvaltningsrätten attEcenea har visat attJonasElmqvist uppfyllerkravet avseendefem års erfarenhet av arbete medLOU. I STOCKHOLM: Sida9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Det fi nns inte någotutt alat kr av iLOU, och detfölj er inte heller av deEU­ rä ttsliga p rincip erna, att alla ska- krav avseende denup p handlade tjä nsten ska varaup pfyllda då anbudet ges in i ettup p handlingsförfar andeGfr K ammarrätt en iG öteborgs dom den18 sep tember2008 , måln r2883-08) . Om inget sä rskilt anges i förfr ågningsunderlagetä r dock huvudregeln att ska- kr aven ska varaup pfyllda vid tidenför anbudsingivandet, under förutsä ttning att det inte kan anses op rop ortionerligt att krä va kravup pfyllelse vid demm tidpunktG fr K ami n arrä tt en iG öteborgs dom den 5 ap ril2012, måln r26-12) . Såsomup p handlingen, dvs. "up p draget" i punkt3 .1 , p rö vningsförfarandet i punkt 3 .4 och kvalifi ceringskraven i punkt5ärbeskrivnasmnthurska-kravenipunkterna5.17. ,5.2.1 respektive5.2.l.3 iförfrågningsunderlagetf01muleratskandetenligt förvaltningsrätt ens m enin g inte tolkas p å annat sä ttä n attk raven m åste varaup pfyllda vi d anbudslämnandet. Förvalt ningsrätt en anser dätm ed att Ri ksgä lden inte brn tit m otLOU eller dess p rincip er genom att förkasta Eceneasanbudciåbolaget, vidtidenföranbudslämnandet, intevisatatt HansLöthm an hadetv å års erfar enh et av arbete som extern konsult och att AlexandraAnastasiou var anstä lld avEcenea. Oproportionerliga krav? AvEU-dom stolens p rax is föjl er att bedömningen av om p rop ortionalitets- p rincip en åsidosatts skautföras som en" stru kturerad avvä gni ng" m ellan m otståe� de intres sen itr e steg. Till en börj an bedöms om åtgärden ifr åga är läm p lig och effekti v fö r att åst adkomm a detup p givna syftet. Därefter bedöm s om åtgä rdenär nödvä ndig fö r at tup p nå det eftersträ vade syftet, såtillvida at det intefi nns något mindre in gripande alternativ. Slutligen bedöms hurn vida den negativa effekten som åtgä rden medför, p å det intresse eller den rä tt ighet som åtgä rden insk rän ker, ä r op roportionerlig ellerö verdr ivenjä mfört med det eftersträ vade syftet. Detä r den I STOCKHOLM Allmämm avdelningen Sida10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 I STOCKHOLM Al lmänna avdelningen upphandlande myndigheten som ska visaatt åtgär den, i detta fall kvalifi cer ingskr aven, är nödvändig för attuppnå det eft er srt ävade syftet. De syften somRiksgälden angett med detuppställda krn vet om tr e konsul ter är att vid avr opstillfä llet kunna säker ställa attRiksgälden kan er hålla den kompetens som enligt avtalet ska tillhandahållas, att en konsult med efter frågad kompetens ska kun afi nnas tillgänglig två veckor efter avr op, attRiksgälden har begr änsade egna resur ser inomupphandlings­ omr ådet var för det är viktigt att det fi nns en stabilitet i ofer er ader esur ser och att anbudsgivaren ar betar på ett sätt som säkerställer att alla upphan dlingar som gen om fö rs präglas av enhetlighet. Ri ksgälden an ger också attfleraupphan dlin gar kan komm a att pågå samtidigt, att hela upphan dlingsbehovet in te är känt och att kravet inte syftar till att Riksgälden ska ha tillgån g till tre konsulter på hel tid. Förvaltnin gsrätten fin er vid en sam man tagen bedömn in g att kravet om tre kon sulter inte kan an ses oproportion erligt eller överdrivet jäm fört med de eftersträvade syften a och attn ågot m in dre in gripan de alternativ därm ed in te kan an ses fö rel igga. Detuppställda kravetf'ar vida re begränsade negativa ef ekter på leverantörers m öjlighet att lämna anbud eftersom förfrågnin gsunderlagetuttryckligen medger att leveran törer kan kon trakt era·underleverantörer. De in vän dnin garEcen ea an fö rt i den ad el m edför sål edes in te att kravetär oproportion erligt. De syften Riksgälden an gett m ed detuppställda kravet omfemårs erfarenhetavarbetemedofentligupphandlingär attkonsulten ska tillhandahålla kunskap ni om bl. a. upphandlin gsfö rfaran den, kravställan de ochutvär der ingsmodeller . Vidar e har Riksgälden begr änsad sakkompetens inom vissaupphandlingsområden och konsulten behöver således kunna ta ett störr e ansvar. Konsutl ens sakkompetens är nödvändig för attRiksgälden ska kunnag enomfö ra kon- ekta och efektiva upphandlingar samt minimera Sida11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3784-13 Allmänn a avd elning en behovet av att anlitaytterlig are konsulter. K rn vet är inte beg ränsat till att end ast avse en visstyp av upphand ling utan all erfarenhet avLOU inklud eras. D e syft enRiksg äld en ang ett med de t uppställd a kr avet på två års erfarenhet av arbete som extern konsult är attyrkeskunnand e för en upphand ling skonsult omfattar båd e sakkunskap inom upphand ling och konsultkompetens, d vs. vana att verka i rollen som leverantör, vana att förstå och uppfylla kund behov och krav samt va: na att snabbt kunna sätta sig in i kund ens rutiner och reg elver k. K ravet är inted iskri minerand efö r nystartad e företag d å ett nystartat företag kan anställa personal med d enna erfarenhet. Sammantag et syftar kr avet påfem års erfarenhet avLOU och tvåårsextern erfarenhettillattutrönaleverantörensyrkeskUlll1ande. Med hänsyn till arten avd en jt änst som upphand las, attd e upphand ling ar som ärak tuella end astär exemplifiering ar och attRiksg äld en har begränsad sakkunskapinomvissaupphandlingsområdenfinner förvaltning srättende t visat attd e uppställd a kraven avseend efem respektive tvåårs erfar enhet varit nöd vänd ig aför att Riksg äld en ska kunna förvissa sig om att leverantören besitter tillräcklig kompetens att kun a g enomföra korrekta och effektiva upphand ling ar. K raven kan inte anses vara så ing ripand e för anbud sg ivare, jämfört med d e eftersträvad e syftena, attd etfunn its skäl förRiksg äld en att väjl a mind re ing ripand ek rav. Det är heller inte visat att kraven på erfarenhetärd iskriminerand e mot nystmi ad e företag . Sammanfattningsvisfinnerförvatnl ingsrättenattdetsaknasskälför ing ripand e enlig t16 kap. 6 § LOU . Eceneas ansökan om överprövning ska såled es avslås. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida12 3784-13 HUR MAN ÖVERKLAGAR D etta avgörande kan överkl agas. I nfo rmationo m hur man överklagar films i bilaga1 (DV 3109/lALOU ). KarlL undberg ��) Rådman Anna B rantberger har handlagt målet. d�-�j� (_-J---, Densomvillöve:tklagaförvaltningsrättens b eslut ska skriva till Kam:marrätten i Stockholm. §k�1velseu ska dockskickas elle:it fä�·n11as till fö,_:v-a]1<--ni-.igl'lrätte11. Övetldagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten foom tte vecko:,: från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet :tneddelades. . . Om sista dagen föt överklagandet infaller på lördag, söndagellerhelgdag, roidso:totru1.ta...ftou, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in. nästa. vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrättenfordras attprövningstillstån.d meddelas.Ka.rnrnarrättenlä:tnn.ar prövnIDgStillstånd o:tn.. det är av vikt för ledning avrättstilliitnpningen att överklagandetprövas, anledning förekommer till än.cb?ng i det slutvartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om p.1:övningstillstånd inte meddelas står förvaltnmgsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt :föungår av överklagandet till kamroattiitten varför man anser att prövniugstillstånd bör :tneddelas. Skrivelsen med övetldag�.nde ska i�Tnehålfa. 2. detbeslutsom.överklagasmedup1>gift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för b eslute� 4. deskälsomklagandenangertillstödför b egärru;i o:tn prövningstillstånd,_ 5. den ändring av fö1-valtcingsrättens b eslut so:tn klaganden vill få till stånd, 1 . den khgandes na:tnn, personnUfTI:tner, yrke, postadress och telefonn1.11JID?.er. D essuto:bJ. ska adress och telefonnumrn.ettillarbetsplatsenoch eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter i..11te tidigare uppgetts i målet. Omnågonperson- eller adressuppgift ändras ät det viktigt att a:omälan snarast görs till kaw..marrätten, 6. debevissotnklagandenvillåberopa.och vad han/hon vill styrka rued varje särskiltbevis. Skrivelsen ska. vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltrungsrätten framgår a.v beslutet. Otn klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmaktioriginalsa:tntuppgesittnamn, adress ochtelefonnummer. Om. någon person- eller adressuprgify ändras, ska-Niutan dröjsmål anmäla ändringen till kammarr�tten. I mål om. öve_-i-prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig urphanclling eller lagen (2007:1092) om. upphandling inom o:tnrådena. vatten, energ4 transporter och posttjän.ster f"ar avtal slutås innan tiden för överklagandeavrättens dom.ellerbesluthar löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått :från det att rätten avgjo1t målet eller upphävt ett interimistiskt b eslut. I vissa. fall får avtal slutas om.edelbait Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig :information finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagama. BehöverNifleru pl sningaroro.hurman p y överklagat kan Ni vända Er till fö1var-ini:o.gsrätten. DV 3109/lA LOU