FÖRVALTNINGSRÄTTEN ISTOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2015-03-06 Meddelad i · Stockholm Sida 1 (6) 2015 -03- 0 6 Håkans Entreprenad AB, 556616-6731 Box76 464 06 Brålanda MOTPART Värmdö kommun 134 81 Gustavsberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Mål nr 1216-15 Avd Dnr KSnr Aktbil ]' I Förvaltningsrätten avslår ansökan, Dok.Id 584804 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid •I .' i 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 måndag - fredag 08:00-16:30 E-post: KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1216-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKA N D E N M M. . Värmdö kommun (härefter kommunen) genomför en upphandling av schaktsanering, 14SPN/002 l .' Vid upphandlingen tillämpas förenklat förfarande i enli�et med lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU). Kommunen fattade den 8 januari 2015 tilldelningsbeslut av vilket framgick att kommunen avsåg teckna avtal med Håkans Entreprenad AB (härefter Håkans Entreprenad). Kommunen återtog därefter detta tilldelningsbeslut och fattade den 13 januari 2015 nytt tilldeln_ingsbeslut av vilket framgår att kommunen avser teckna avtal med annan anbudsgivare än Håkans Entreprenad. I utvärderingsprotokollet anges att Håkans Entreprenads anbud har diskvalificerats på grund av att bolaget inte har lämnat in komplett anbud enligt punkt AFB.31 i förfrågningsunderlaget. Håkans Entreprenad yrkar att upphandlingen ska göras om. Värmdö kommun anser att ansökan ska avslås. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitetiakttas (1 kap. 9 § LOU). Av transparens- och likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande enhetens krav ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav I.. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1216-15 Allmänna avdelningen bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av förfrågningsunderlaget. De rättsprinciper som anges i 1 kap. 9 § LOU omfattar således ett krav på förutsebarhet. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Vad parterna anför Håkans Entreprenad anför bl.a. följande. Av utvärderingsprotokoll till tilldelningsbeslutet den 13 januari 2015 framgår att hälften av anbudsgivarna, fem stycken, har diskvalificerats med anledning av punkt AFB.31. Kommunen har utformat sitt förfrågningsunderlag så otydligt att det av svarsformuläret inte framgått att vissa handlingar (mängdförteckning och a-prislista) skulle bifogas i upphandlingen. Tvärtom har anbudsgivaren getts intrycket att endast en summering av den egna kalkylen skulle fyllas i det elektroniska svarsformuläret. I krav 5.1 anges följande: "Pris ska fyllas i enligt beskrivning i excelbilagor 10.1 och 10.2. De totala summorna ska föras in i Utvärdetingsmodellen enligt anvisning." Att det är fråga om en betydande otydlighet i förfrågningsunderlagets utformning framgår tydligt då hälften av anbudslämnarna, varav några är stora aktörer med stor erfarenhet och vana av offentliga upphandlingar, har lämnat anbud på samma sätt som Håkans Entreprenad. Enligt kommunen hade man inte heller för avsikt att begära de handlingar som kravet anger, Att begära att anbudsgivare uppmärksammar ett krav soni inte ens den upphandlande enheten själv har noterat är inte rimligt och kan inte innebära annat än att I STOCKHOLM .. I; Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1216-15 Allmänna avdelningen förfrågningsunderlaget är otydligt. Det påvisades tydligt vilka övriga bilagor som skulle bifogas anbudet, men detta gällde inte punkten 5.1. Kommunen anför bl.a. följande. I samband med att en annan anbudsgivare begärde ut vinnande anbud efter att första tilldelningsbeslutet skickats ut den 8 januari 2015, uppmärksammade denne att det i förfrågningsunderlagets punkt AFB.31 stod att ifyllda bilagor skulle bifogas anbudet. Då hälften av anbudsgivama hade uppmärksammat och bifogat d�ssa bilagor ansåg kommunen att det förelåg en risk för brott mot likabehandlingsprincipen om rättelse tilläts eller om kommunen skulle avbryta upphandlingen och göra om och att det inte var ett giltigt skäl till avbrytande. Ingen av anbudsgivama hade heller kommit in med synpunkt på denna "otydlighet" innan anbudstiden gått ut, vilket i sig även borde innebära att hälften ansåg att det var tydligt. Punkt 5 .1, som Håkans Entreprenad hänvisar till, handlar om att anbudsgivaren ska överföra en viss summa till utvärderingsmodellen, inte om vilka bilagor som ska bifogas anbudet. Att bilagorna ska bifogas anbudet framgår i stället av punkt AFB.31. · . Förvaltningsrättens bedömning Punkt AFB.31 i förfrågnfo.gsunderlaget har följande utformning (understruken text utgör den del som särskilt åberopas av kommunen): "AFB.31 Anbuds form och innehåll Anbudet ska vara skrivet på svenska och utformas helt enligt förfrågningsunderlaget. Anbudet ska lämnas elektroniskt via e-avrop.com. Anbudsgivare som saknar konto på e-avrop.com måste registrera sig. Registreringen är kostnadsfri. Information oi;n kontoregistrering finns på e-avrop.com. Observera att anbud lämnas av den organisation som kommer att ståför anbudet och även ansvara för fullföljande av eventuellt kontrakt. I det fall konsult anlitas för att lämna anbud ska denne registrera konto på e-avrop, I S.TOCKHOLM .! 'i I I, Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1216-15 Allmänna avdelningen varifrån anbudet lämnas, med uppdragsgivarens organisationsnamn och organisationsnummer. Ofullständigt anbud kan innebära att anbudet förkastas. Anbud ska innehålla:· 1. Prissatt MF med i MF upptagna kvantiteter. slutsumman i MF ska överensstämma med anbudssumman. Anbudssumman ska avges i svensk valuta (SEK) och exklusive mervärdesskatt. 2, Kompletterande a-prislista för arbetare och entreprenadmaskiner, handling 10;2, 3. Av anbudet ska framgå att hänsyn tagits till eventuella kompletterande föreskrifter för entreprenaden, lämnade före anbudets avgivande, med nummer och datum." Det är i målet ostridigt att Håkans Entreprenad inte har gett in mängdförteckning (MF) eller a-prislista som särskilda bilagor. Bolaget har anfört att förfrågningsunderlaget har varit alltför otydligt i fråga om att dessa bilagor efterfrågades. Förvaltningsrätten bedömer att den aktuella delen av punkt AFB.31 i förfrågningsunderlaget får anses tillräckligt tydligt formulerad i fråga om att det faktiskt är särskilda bilagor i form av prissatt mängdförteckning och kompletterande a-prislista som efterfråga,s. Vad som anges i punkt 5.1 om att de totala summorna ska föras in i utvärderingsmodellen innebär enligt förvaltningsrättens mening inte att det ges anledning att göra någon annan bedömning av om handlingarna ska bifogas enligt punkt AFB.31. Inte heller den omständigheten att flera anbudsgivare förefaller ha tolkat förfrågningsunderlaget på samma sätt som Håkans Entreprenad har gjort eller att kommunen fattade ett första tilldelningsbeslut utan att uppmärksamma att kravet hade ställts, föranleder någon annan bedömning. Förvaltningsrätten bedömer således att det som Håkans Entreprenad har anfört inte visar att kommunens beslut att inte ta upp bolagets anbud till prövning strider mot likabehandlingsprincipen eller någon annan princip I STOCKHOLM I• Sida 6 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 1216-15 Allmänna avdelningen som gäller för offentlig upphandling enligt LOU. Bolagets ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA L OU). I STOCKHOLM· �.1l.,,,.-- ; / /iIl -�/\ '"J-.-,/ , 1/ X::1 ! ,/ /.,, {-Y \ __,,,// Linnea Westman Förvaltningsrättsfiskal 1� Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. SVERIGES :00MSTOLA.R HUR MAN ÖVE�KLAGAR--· PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överkla.ga förvaltningsrättens beslut ska- skciv.a till Karoroarrrnen i Stockholm. Skrivelsen skå dock sldckas eller lämnas tUi förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till fö.rvaltnin rätten inom tte veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förruindling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas ska dock överk4gandet ha-kommit in inom tr'e veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagan.det hlalle.t på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcket det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrättenlämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledaing att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit-till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvalto.ingsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpoingen·att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. · det annars finns sypne.rliga skäl att pröva överklagandet Om p.tövnin�tillstind inte meddelas står · förvaltningsrättens beslut fast Det är därfö.t viktigt att det klart och tydligt framgår av öv�andet till kammarrätten varför .man anse.t att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehållå gs . www.domstol.se t Klagand�s person-/organisationsnumtner, · postadress, e-postadress och t<:lefonnummer till bosta�en. och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats. ska också anges samt eventuell annan adress där khganden IDln: nås för delgivning. Om dessa uppgiftei; har lämnats ticliga.te i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver ddnte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till ll!betsplatsen och mobiltelefonnummer.anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan ru:öjsm.ål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om. förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som. klaganden anger till stöd för en begäran �!Il prövningstillstånd, den ändring av förvaltnings.tättens dom/beslut som klaganden vill fä till stånd, de bevis som kl den villåbe.i:opa och vad 2. 3. 4. 5. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller-lagen (2007:1092) om upphruidling .inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden fö.töverklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att .tätten 9:vgjort 'målet �er upphävt ett interimistiskt beslut I ·vissa fall far avtal slutas omedelbart Ett överklag:mde av rättens avgörande fåt inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig hlo�tion finns i 16 kapitlet i de ovan angivnå lagarna. Behöver Ni fle.t upplysn.inga!: om hur man öve.rklagru: kan Ni vända E:t till fö.t\'.'altrungsrätten. han/hon vill styrka m:ed varje sätskilt bevis. domen/beslutet . agan Adressen till förvaltnings.tätten framgår av