LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-24 Meddelad i Stockholm Målnr 19759-08 Rotel225 S i d a 1 (1 0 ) SÖKANDE SWECO EuroFuturesAB, 556342-6559 Box 415 101 28 Stockholm MOTPART Stockholms stad Stadsledningskontoret Förnyelseavdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Överprövningenligtlagen(2007:1091) omoffentligupphandling-LOU DOMSLUT Länsrätten avslårSWECO EuroFuturesAB:s ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiskabeslut upphör därmed att gälla. DokJd 373131 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen l Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 l E-post lansrattenistockholrn@dorn"se Expeditionstid måndag fredag 09 00-15 00 LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida2 19759--08 BAKGRUND Stockholms stad har genomfört en öppen upphandling avseende statistik-, undersöknings- och utredningstjänsterför stadens nämnder ochbolag. Av tilldelningsbeslut den22 september2008 framgår attStockholms stad har beslutat att anta anbud från am1an anbudsgivare änSWECO EuroFutures AB i upphandlingens del avseende utredningstjänster. SWECO EuroFutures AB har ansökt om överprövning och yrkat att läns­ rättenbeslutar interimistiskt att upphandlingen intef'ar avslutas innan rätt.en förordnat annat i målet. Länsrätten har den3 oktober2008 förordnat attStockholms stad tills vidare intefår avsluta upphandlingen vad gäller upphandlingens del om utred­ ningstjänster. YRKANDEN M.M. SWECO EuroFutures AB yrkar i första hand att rättelse skall ske så att SWECO EuroFuturesAB inkluderas ianbudsutvärderingen och attRam­ böllManagement skall uteslutas ur densamma. I andra hand yrkarSWECO EuroFuturesAB att upphandlingen skall göras om. Som grundför sin ansö­ kan anförSWECO EuroFuturesAB i huvudsak följande. SWECO EuroFu­ turesAB uteslöts frånanbudsutvärderingen p. g. a. att "ett av referensupp­ dragen ännu inte är slutförda och referensen är därmed inte möjlig att an­ vändaför utvärdering". Detta är felaktigt. SWECO EuroFuturesAB har enligt kraven i förfrågningsunderlaget lämnat enbeskrivning av tre slutför­ da referensuppdrag och uppgifter om kontaktpersonerför dessa uppdrag. Detfinns således ingen grund för påståendet att "ett av referensuppdragen ännuinteärslutförda", vilketklartframgåravbilagafyratilltilldelningsbe­ slutet i vilken det anges att referensuppdragen är ok. Dessutom harSWECO EuroFuturesAB lämnat uppgifter om två referenser eller referenspersoner. Detfinns inget i förfrågningsunderlaget som kräver att dessa referenser LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida3 19759 -08 skall uttala sig om ett specifikt angivet projekt eller att projekten skall vara slutförda. Innebörden av att vara en referensperson är att man skall göra en bedömning avberörda konsulter utifrån sina erfarenheter av olika uppdrag. SWECO EuroFuturesAB:s referenser hargjortbedömningar utifrånbåde genomförda uppdrag och ett pågående uppdrag, vilket är i enlighet med de krav som kan utläsas i förfrågningsunderlaget. Ombedömningen skulle ske för ett specifikt och avslutat projekt så skulle detta ha angivits iförfråg­ ningsunderlaget. Det hade då också var it rimligt att man hadekrävt att upp­ draget explicit skulle anges i samband med att man uppgav vem som var referensperson. Så har dock integjorts. Det finns inte någon koppling i för­ frågningsunderlaget mellan de tre angivna referensprojekten och referens­ personerna. Det kan vara så attStockholms stad i detta fall har avsett att det skall vara en sådan koppling. Avsikter och underförstådda innebörder av texter har dock ingen giltighet; det måste framgå av förfrågningsunderlaget vad som krävs. Anbudsgivaren kan inte ägna sig åt spekulationer om de möjliga avsikter som uppdragsgivaren kanha- man måstehålla sig till den text som finns i för:frågningsunderlaget. SWECO EuroFuturesAB vill ock­ så anföra en ytterligare grund för omprövning av tilldelningsbeslutet. Vid en granskning av de vim1ande anbuden framkommer attRamböllManage­ mentsanbudinteärienlighetmedförfrågningsunderlaget.I anbudetfinns angivet tre referensuppdrag men inte, vilket kr ävs enligtförfrågningsunder­ laget, några uppgifter om kontaktpersoner(inkl. kontaktuppgifter) för dessa uppdrag. Ramböll Managements anbudbör därför uteslutas från anbudsut­ vär deringen. Stockholm Stad bestriderbifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Grunden för attbestridandet är attStockholms stad inte har brntit mot någonbestämmelse iLOU eller mot någon av de gemenskaps­ rättsliga principer somLOU vilar på. Förfrågningsunderlaget har varit klar t och tydligt. Kvalificeringen och utvärderingen av anbuden har skett i enlig­ het med de kr av som uppställts i förfrågningsunderlaget. För det fallbrister Sida4 LÄNSRÄTTEN I DOM 19759-08 STOCKHOLMS LÄN skulle ansesföreligga såvitt avser kvalificeringen ellerförfarandet i övrigt ärbristerna i var t fall inte av sådan art eller omfattning att kraven iLOU åsidosatts. Skälförbeslut om attStockholms stads upphandling skall göras om eller rättas saknas således. I upphandlingen erhöllStockholm stad åtta anbud avseende utredning, varav ett frånSWECO EuroFuturesAB.I för­ frågningsunderlaget under rubriken "Krav på kompetens och erfarenhet" anges på s. 21 under rubriken "U tredning"(d.v.s. den del av upphandlingen som gäller utredningstjänster) att anbudsgivaren till sitt anbud skallbifoga en kortbeskrivning av tre referensuppdrag som visar påbred erfarenhet av uppdrag inom kommunal verksamhet. Referensuppdragenfår inte vara äld­ re än tre år och anbudet skall innehålla uppgift om kontaktperson och tele­ fonnummer. Vidare framgår under rubriken "Kvalitetskriterier" på s. 25 i förfrågningsunderlaget att följande kvalitetskriterier kommer att utvärderas: Följsamhet mot tidplan Förmåga till öppen kommunikation under projekttiden Flex ibilitet utifrån uppdragsgivarensbehov Förmåga till måluppfyllelse • • • • • Kvalitetssäkring av materialet Anbudsgivama skulle för området utredningstjänster ange två referenser avseende offererat område somStockholms stad kunde kontakta för att stäl­ la frågor om ovanstående parametrar. I ett förtydligande från den30juni 2008 harStockholms stad angett att de referenter som anges skall kunna intyga att uppdrag genomförts så som anbudsgivaren anger.De referenter som används i anbudsutvärderingen skall kunnabedöma anbudsgivarens prestationer inom relevant anbudsom1 åde. Förtydligandet har skickats till samtliga anbudsgivare. Stockholms stad kan vitsorda attSWECO EuroFu­ turesAB på ett kmrekt sätt uppfyllt det uppställda kvalificeringskravet att lämna enbeskr ivning av tre slutförda referensuppdrag. Vad därefter avser bolagets uppfyllande av nämnda utvärderingskriterier delarStockholms LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida5 19759-08 stad inte bolagets tolkning av vilka uppgifter de efterfrågat. Det är uppen­ bart att de två referenter som uppges av anbudsgivaren måste ha erfarenhet från ett uppdrag som anbudsgivaren utfört för att kunna uttala sig om dessa parametrar. Om inte referenten under i vart fall en väsentlig del av ett upp­ drags utförandetid deltagit i uppdraget kan han exempelvis inte på ett rele­ vant vis uttala sig om huruvida anbudsgivar en inte uppfyllt(1 p) , delvis uppfyll t(2 p) , uppfyllt(3 p) eller uppfyllt tidplanen överförväntan(4 p) . I ngen annan anbudsgivare har missuppfattat detta och ingen har heller ställt några frågor angående detta utöver denfråga som ledde till ett förtydligan­ de. För undersökningstjänster och utredningstjänster, där utvärderingen följt samma mönster, har totaltåtta anbudsgivarens referenter kontaktats. I inget ami at fall har detförekommit några misstag kring referensernas betydelse och roll. Stockholms stad har(av misstag) kontaktatSWECO EuroFutures AB:s referent vid två tillfällen. Vid båda tillfällena talade referenten om att det uppdrag avseende offererat område som han upphandlat avSWECO EuroFuturesAB och kunde uttala sig om ännu inte var utfört. Referenten har dessutom, som också anges iSWECO EuroFuturesAB:s anbud, gått i pension och kommer därför inte att delta i uppdragets utförande. Referenten har därutöver uppgett att han i egenskap av tidigare chef för en avSWECO EuroFuturesAB:s anställ da kunde uttala sig om henne. Stockholms stad har gjoi1 bedömi 1ingen att det skulle var a attfrångå förfrågningsunderlaget att acceptera att referenten uttalar sig i egenskap av tidigare chef för en numera anställd hosSWECO EuroFuturesAB då detta inte avser anbudsgivarens prestationer vilket är vad som efterfrågats avStockholms stad. I nte heller skulle det vara i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget att tillåta referenten att uttala sig om ex. SWECO EuroFuturesAB:s uppfyllande av tidsplan m.m. utifrån referentens all männa kännedom om bolaget. Ett så­ dant omdöme skulle inte heller ha särskilt stort värde. Vad slutligen avser SWECO EuroFuturesAB:s hänvisning till attRamböllManagements anbud inte är i enlighet med förfrågningsunderlaget villStockholms stad anföra att detförvisso stämmer att RamböllManagement inte angett kontaktperson Sida6 LÄNSRÄTTENI DOM 19759-08 STOCKHOLMS LÄN för sina referensuppdrag. RamböllManagement har emellertid i övrigt gett en utförlig och tillräckligbeskrivning av referensuppdragen. Anbudet i öv­ rigt har uppfyllt allaStockholm stads krav. Stockholms stad anser inte att det skulle vara proportionerligt att uteslutaRamböllManagement på den grunden. Stockholms stad vill därutöver anföra att den saknade uppgiften är av den karaktär att de hade kunnatbegära en komplettering av anbudet av­ seende dett a om de hadebehövt uppgifterna för att kontrollera referensupp­ dragen. SWECO EuroFutures AB genmäler i huvudsak följande. Referenterna skall uttala sig om konsulternas kompetens och kunskaper inom anbudsom­ rådet enligt de kvalitetskriterier som anges i förfrågningsunderlaget. Det finns i det samladeförfrågningsunderlaget inget som säger att en referent skall uttala sig om ett specifikt projekt och att. detta skall anges i anbudet. Det är uppenbart att även de andra anbudsgivama har uppfattat förfråg­ ningsunderlaget på samma sätt somSWECO EuroFuturesAB. I anbuden frånRamböllManagement, WSP och USK anges ibilaganför referenter bara referenternas namn och kontakiuppgifter utan koppling till något spe­ cifikt uppdrag. Den referent som intervjuades kunde uttala sig på grundval avbåde pågående uppdrag och flera avslutade uppdrag. De senare uppdra­ gen hade genomförts närSWECO EuroFuturesAB:s konsult var chef för utvärderingsenheten i U ppsala kornmun och referenten uppdragsgivare i en annan förvaltning i kommunen. Det är således direkt felaktigt, somStock­ holms stad påstår, att referenten har byggt sina omdömen på erfar enheterna från uppdrag när han var chef för en avSWECO EuroFuturesAB:s konsul­ ter. Referenten hade ett fullt tillfr edsställande underlag i form av pågående och avslutade uppdrag och kunde uttala sig i enlighet med angivna kvali­ tetskriterier. RamböllManagementsanbud är inte i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget då anbudet inte innehåller uppgift om kontaktperson och kontaktuppgifter för referensuppdragen. Det är inteförenligt medLOU att uppdragsgivaren i ett fallb01tser från ställda krav då upphandlande LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM myndighet skallbehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheterbehandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap. 1 § LOU framgårbl. a. att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Av16 kap. 2 § LOU framgårbl. a. att om den upphandlande enheten har brutit mot1 kap. 9 § eller någonannanbestämmelse i denna lag och detta Sida7 19759- 08 har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att denfår avslutas först se­ dan rättelsegjorts. Utredningen i målet U pphandlingensförfrågningsunderlag är daterat den11 juni2008 och på sida22 avseende utredningstjänster framgårbl. a. föUande. Anbudsgivaren skall till sitt anbudbifoga: K01i beskrivning av tre referensuppdrag som visar påbred erfarenhet av uppdrag inom kommunal verksamhet. Referensuppdragenfår inte vara äldreän 3 år och anbudet skall innehålla uppgift om kontaktperson och telefonnummer. • Beskrivning avbemanningen där det klart och tydligt framgår att an­ • budsgivaren har personal som är kvalificerad för uppdraget med uppgif­ ter om utbildningsbakgrund och erfarenhet. Av sida25 i förfrågningsunderlaget framgårbl.a. följande. Följande kvali­ tetskriterier kommer att värderas: LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida8 19759 -08 • • • • • Följsamhet i tidplan Förmåga till öppen kommunikation under projekttiden Flex ibilitet utifrån uppdragsgivarensbehov Fönnåga till måluppfyllelse Kvalitetssäkring av materialet Anbudgivarna skall för områdena undersöknings- respektive utrednings­ tjänster ange två referenser avseende offererat område som staden kan kon­ takta för att ställa frågor om dessa parametrar. Staden kommer att inordna referenternas svar för varje parameter på en4- gradig skala. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke- diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. P rövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfö1i i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i16 kap. 2 § LOU . För att ett ingripande skallbli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enhetenbrutit motLOU . LOU ger inte nännarebesked om hur ett förfrågningsunderlag skall vara utformat eller hur en utvärderingsmodell skall vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmännabestämmelserna i1 kap. 9 § och12 kap. 1 § . Ett förfrågningsunderlag skall dock vara så klart och tyd­ ligt utformat att en leverar1tör på grundval av detta kan avgöra vad den upp­ handlande enheten tillmäterbetydelse vid upphandlingen. En utvärderings­ modell skall vidare vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rätt­ visande resultat, dvs. att det anbud som är mestfördelaktigt antas.Vidbe­ slutet om tilldelning måste iakttas att leverantören uppfyller uppställda DOM Sida9 LÄNSRÄTTENI 19759 -08 STOCKHOLMS LÄN skall-krav. U tvärderingen måste vidare, för att det rättvisande resultatet skallkunna uppnås, ske med utgångspunkt i de förutsättningar som angett s i förfrågningsunderlaget och i utvärderingsmodellen. Referenser Det är ostridigt i målet attSWECO EuroFuturesAB uppfyllt skall-kravet att uppge tre slutförda referensuppdrag. SWECO EuroFuturesAB har där­ efter uppgett två referenter i enlighet med förfrågningsunderlagets avsnitt om kvalitetskriterier på sidan25 . Dessa referenter skall enligtw1derlaget kunna intygabolagensföljsamhet mot tidplan, fönnåga till öppen kommu­ nikation under prqjekttiden, flex ibilitet utifrån uppdragsgivar ensbehov, förmåga till måluppfyllelse och kvalitetssäkring av materialet. AvSWECO EuroFuturesAB:s anbud framgår att en av de angivna referen­ temat har arbetat som utvärderingssamordnare och varit uppdragsgiva­ re/kontaktperson för ett omfattande antal utvärderingsprojekt där en anställd vidSWECO EuroFuturesAB varit projektledare, framförallt under perio­ den2003-2008.Referentenärpensioneradsedan1 juli2008. Såsom förfrågningsunderlaget är utformat krävs att referenten måste ha erfarenhet från uppdrag som anbudsgivaren utfört. Då det inte är visat att referenten i enlighet med vad som således krävs enligt förfrågningsunderla­ get har egen erfarenhet från uppdrag somSWECO EuroFuturesAB utfört är skall-kravetbeträffande angivande av referenter inte uppfyllt. Vad SWECO EuroFuturesAB anfört i denna del utgör inte skäl för ingripande med stöd av16 kap2 § LOU . RamböllManagements anbud SWECO EuroFuturesAB har vidare anfört attRamböllManagements an­ bud inte uppfyller skall- kravet avseende lämnande av uppgifter om kon­ taktpersoner(inkl. kontaktuppgifter) för de tre referensuppdragen. Stock­ holms stad har vitsordat att RamböllManagement inte angett kontaktperso- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida10 19759-08 ner för sina referensuppdrag. Stocld1olms stad anser emellertid attRamböll Management i övrigt gett en utförlig och tillräckligbeskrivning av refe­ rensuppdragen och att det inte skulle var a proportionerligt att utesluta an­ budet på den grunden. Stockholms stad har därutöver anfört att den saknade uppgiften är av den karaktär att de hade kunnatbegära en komplettering av anbudet avseende detta om de hadebehövt uppgifterna för att kontrollera referensuppdragen. Avförfrågningsunderlaget framgåratt det är ett skall-kr av att anbudsgivar ­ na skall ge en kortbeskrivning av tre referensuppdrag. Anbudet skall enligt underlaget innehålla uppgift om kontaktperson och telefonnummer. Läns­ rät ten konstaterar att RamhöllManagements anbud saknar uppgift om kon­ taktperson och telefonnummer avseende referensuppdragen ochatt skall­ kr avet således inte är uppfyllt. DåSWECO EuroFuturesAB:s anbud emellertid intebedömts uppfylla skall-kravet avseende två referenter harStockholm stad haft fog för att för­ kasta deras anbud. Det är därmed inte visat attSWECO EuroFuturesAB lidit eller kan komma att lida skada. Det föreligger redan av den anledning­ en inte heller på denna grund skäl för ingripande enligt16 kap2 § LOU . Länsrätten avslår därför överklagandet. HURMANÖVERKLAGAR, sebilaga(Dv3109/la). rådman Föredragande har varitMagnusJohansson.