LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM 2008-08-12 Meddelad i Nyköping Mål nr 1562-08 Enhet 2 Sida 1 (6) SÖKANDE 2008 -08- 1 3 Aktiebolaget Nyvest Bygg, 556366-9224 Box 331 611 27 NYKÖPING Ombud: Procurera AB c/o Jur. kand David Sommestad Östra Storgatan 3 611 34 NYKÖPING MOTPART Landstinget Sörmland 611 88 NYKÖPING SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) Landstinget Sörmland upphandlade byggentreprenad (totalentreprenad) av en ny ambulansstation genom en öppen upphandling, med diarienr LS­ UPP07-058. Landstinget beslutade genom tilldelningsbeslut den 28 maj 2008 att anta anbud från Peab Sverige AB (Peab). Aktiebolaget Nyvest Bygg (Nyvest) ansöker i en till länsrätten den 5 juni 2008 inkommen framställning att länsrätten ska besluta att landstinget ska ta upp Nyvests anbud till utvärdering. I andra hand yrkar Nyvest att länsrät­ ten beslutar att upphandlingen skall avbrytas och göras om. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Nyvest har avgett anbud i upphandlingen men fått sitt anbud förkastat i kvalificeringsfasen då landstinget ansett att Nyvest inte uppfyllt skall-kraven avseende bifogande av komplett maskinprislista. Landstinget har även ansett att Nyvest inte uppfyller tre obligatoriska krav ställda i förfrågningsunderlaget; hissens storlek, separat ventilationssystem för saneringsstation och överstömingsfilter. Nyvest anser att upphandlingen har skett i strid med LOU och principerna om likabehandling och transpa­ rens och att Nyvests anbud förkastats på grunder som inte är sakliga. Ny­ vest anser vidare att Peab's anbud inte uppfyller kraven i förfrågningsun- Dok.Id 55967 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: l ansr attenisode rman1and@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1562-08 SÖDERMANLANDS LÄN derlaget. Kravet på hissens storlek anges i en bilaga ("Rambeskrivning hiss") till förfrågningsunderlaget. Där framgår att hissen skall vara en så kallad sänghiss och skall uppfylla till exempel "märklast 2000 kg" och "korgmått 3000x2000 mm". Nyvest menar att dessa krav inte stämmer överens med gällande EU-standard (EN 81-1:1998) och har därför i sitt anbud föreslagit ett hissystem som uppfyller efterfrågad funktionalitet och som överensstämmer med EU-standard. Nyvest menar att standarden är bindande för samtliga byggentreprenörer. Det måste anses vara en del av totalentreprenörens ansvar att utforma hissystemet enligt gällande standards och att det är hissens funktionalitet som är avgörande. Angående kravet på separat luftbehandlingsaggregat uppfyller Nyvest det genom att installera luftbehandlingsaggregat för kontorsdelen respektive vagnhallen och att dessa aggregat även hanterar saneringsstationensventila­ tion. I "Principer för CBRN saneringsstation" sid 8 p 2 öppnar upphandla­ ren för en lösning där gemensamma aggregat används, dock ej vid sane­ ringsdrift. Nyvest uppfyller detta krav då offererade aggregat skiljs från övrig verksamhet vid saneringsdrift. Även kravet på överstömingsfilter pre­ ciseras i förfrågningsunderlaget. Där anges att den så kallade UPS-enheten skall vara försedd med överstömingsfilter för övertoner och övrig distorsion som krävs för drift i aktuell miljö. Nyvest har offererat efterfrågad UPS med uppgift från tillverkaren att med denna UPS finns det ingen anledning att ha överstörningsfilter direkt anslutna till UPS'en. Nyvests lösning upp­ fyller således gällande normkrav och måste anses vara en gällande defacto standard. Enligt förfrågningsunderlaget AFB. 52 sista stycket får anbudsgi­ vare offerera alternativa tekniska lösningar och systemval än vad som före­ skrivits i syfte att uppnå energieffektivitet. Nyvest anser därför att bolagets bud felaktigt förkastats. Bedörnningsgrunder som är avgörande för kvalifi­ cering och värderingen av inkomna anbud måste vara tydligt definierade till sin karaktär. Peab har väldigt kortfattat beskrivit hur entreprenaden skall utföras och inte berört någon av de punkter som Nyvest anses brista i upp- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 1562-08 fyllelse av. Av anbudsförfrågan går det inte heller att utläsa hur maskinpris­ listan skall utformas, eller exakt vad den skall innehålla. Vad gäller de på­ stådda bristerna i uppfyllandet av de ovannämnda obligatoriska kraven skall påpekas att vid en total entreprenad åligger det entreprenören att projektera och utföra byggnationen i överensstämmelse med givna funktionskrav. Nyvest har lidit skada genom att utvärderingen brustit i förutsägbarhet och att den stridit mot principerna om lika behandling och transparens. Länsrättcn beslutade den 5 juni 2008 att Landstinget Sörmlands upphand­ ling beträffande en ny ambulansstation inte får avslutas innan något annat har beslutats. Landstinget har i yttrande anfört bland annat följande. Landstinget har i förfrågningsunderlaget tydligt angivit specifika krav på hissystem. Krav ställs bland annat på exakta mått, vilket inskränker anbudsgivarnas möjlig­ het att offerera annan typ. Nyvests hänvisning till vad som utgör standard förändrar inte detta förhållande. Nyvest synes göra gällande att standardav­ tal på området, ABT 06 vilka i delar utgör de kommersiella villkoren i den­ na upphandling, skall ges företräde framför LOU. De kommersiella villko­ ren i en upphandling, även om de utgör standardavtal, kan inte gälla före LOU eller dess grundläggande principer. I standardavtalets kommentar till 1 kap 3 § där det anges "vid offentlig upphandling kan en sådan avvikelse vara en otillåten reservation".. Nyvest hävdar vidare att den förteckning avseende viss utrustning som bifogats anbudet är att betrakta som en ma­ skinprislista. Detta är felaktigt. En maskinprislista anger den maskinpark som är nödvändig för genomförandet av entreprenaden. Den förteckning som bifogats är inte komplett och omfattar inte de maskiner som är nöd­ vändiga. Peab's anbud innehåller en komplett maskinprislista. SÖDERMANLANDS LÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDE RMANLANDS LÄN DOM Sida 4 1562-08 Landstinget konstaterar att förfrågningsunderlaget anger att levererad UPS­ enhet skall förses med överstömingsfilter. Av Nyvests anbud framgår tyd­ ligt att överstörningsfilter inte ingår. Anbudet uppfyller således inte kravet. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att ett separat luftbehand­ lingsaggregat utgör ett krav för installation av saneringsstationen. Trots det har Nyvest inte offererat separat aggregat. Nyvest påstår att förfrågningsun­ derlaget och kraven varit så specifika att entreprenaden inte är att betrakta som en total entreprenad. Landstinget anser att upphandlingskontraktet in­ nebär en total entreprenad även om vissa krav är obligatoriska. Användan­ det av obligatoriska krav i en totalentreprenad är inte ovanligt. Nyvest anför i yttrande i huvudsak följande. De krav som landstinget ställt upp kan inte uppfyllas då det skulle strida mot gällande byggnadsstandard. I en situation då upphandlande myndigheter har ställt krav som inte går att uppfylla måste vägledning kunna tas från standardavtalet (ABT 06). Vad gäller överstömingsfiltret uppfyller även den offererade lösningen funktio­ nalitet och uppfyller gällande standard. Det separata ventilationssystemet kunde användas gemensamt så länge det inte var vid saneringsdrift. "Ve nti­ latio nssyste me tfår e j vara ge me nsamt me d ambulanshalle n e lle r andra lokaler, iva,jefallvidsaneringsdrift."Nyvestslösningmåsteansesvaraen energieffektivare lösning jämfört med att installera ett flertal separata venti­ lationssystem. DOMS KÄL Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall enligt denna paragraf be­ handlas utan ovidkommande hänsyn. Av 7 kap 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot bestämmelserna i 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 1562-08 denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning Prövning enligt 7 kap 2 § LOU syftar till att konstatera om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 4 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Vad först gäller uppställt "skall-krav" på Maskinprislista konstaterar läns­ rätten att förfrågningsunderlaget inte innehåller någon närmare bestämning av vad som härmed åsyftas. Länsrätten finner att landstinget vid sådant för­ hållande inte ägt att utesluta av Nyvest lämnat anbud för vidare prövning på den grunden att till anbudet fogad Maskinprislista inte uppfyllt uppställt "skall-krav". Vidkommande uppställda "obligatoriska krav" konstaterar länsrätten att av Nyvest lämnat anbud inte utgått från förfrågningsunderlagets krav på hissy­ stem, luftbehandlingsaggregat och överstörningsfilter. Det lämnade anbudet kan vid sådant förhållande inte jämföras med övriga anbud och skall uteslu­ tas från vidare prövning. Vad anbudsgivaren anfört om standardkrav och förbättrande alternativ föranleder inte till annan bedömning. Länsrätten finner således att Landstinget Sörmland väl har felaktigt bedömt av Nyvest lämnat anbud som icke uppfyllande ställda skall-krav. Nyvest har emellertid mot bakgrund av bristande uppfyllelse av övriga krav inte lidit någon skada genom landstingets förfarande. Yrkandet om åtgärder enligt LOU kan vid sådant förhållande inte vinna bifall. SÖDERMANLANDS LÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDE RMANLANDS LÄN DOMSLUT DOM Sida 6 1562-08 Länsrätten lämnar framställningen utan bifall. Länsrätten förordnar att inhibitionsbeslutet av den 5 juni 2008 inte längre skall bestå. LAGA R, se bilaga (Dv 3109/la) :I"fll',,, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .·, Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändt-i.ng i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. r--0<'I Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se