FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-08-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 14460-12 Enhet 18 Sida 1 (7) StudentConsulting Sweden AB, 556674-7449 Box 5832 102 48 Stockholm Ombud: Advokaterna Pernilla Carlsson Rasiwala och Fredrik Elmer Nord & Co Advokatbyrå KB Box 1435 111 84 Stockholm MOTPART Posten Meddelande AB, 556711-5695 105 00 Stockholm KONKURRENSVERKET 2012 -08- 1 6 Avd Dnr Doss Ombud: Advokaterna Johan Carle och Tomas Kjellgren samt jur. kand Anna Lapinska Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN Aktbil Offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och post­ tjänster (2007:1092) - LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att· upphandlingen görs om. Förvaltningsrätten avslår yrkandet om edition. Dok.Id 263601 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 14460-12 Posten Meddelande AB (Posten) genomför en förhandlad ramavtalsupp­ handling avseende Bemanning/vikartjänster, 11/117. Upphandlingen består av delområde A (Danmark) och delområde B (Sverige) med avtalsperiod fr.o.m. den 1 september 2012 t.o.m. den 31 augusti 2016. Utvärderings­ principen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. StudentConsulting Sweden AB (StudentConsulting eller bolaget) har lämnat anbud på båda delområdena. Av tilldelningsbeslut den 26 juni 2012 framgår att Posten kommer att ingå ramavtal med fyra leverantörer för delområde A och med åtta leverantörer för delområde B. StudentConsulting har tilldelats place­ ring två avseende nio tjänster/befattningar inom delområde A och ett antal placeringar från ett till tre avseende tjänster/befattningar inom delområde B. YRKANDEN M.M. StudentConsulting yrkar att upphandlingen ska göras om och att förvalt­ ningsrätten förelägger Posten att förete anbuden från de anbudsgivare som tilldelats ramavtal samt utvärderingsprotokollet. Till stöd för yrkandena anförs i huvudsak följande. Bolaget skulle sannolikt ha gynnats av att till­ delas ramavtal per geografiskt område och riskerar att lida skada av Postens otillåtna agerande. Av tilldelningsbeslutet framgår inte skälen för respektive anbudsgivares slutliga poäng utan enbart total poäng per anbud och roll. Det går inte att utläsa hur Posten kommit fram till poängen eller hur bör-kraven har bedömts och av bolaget begärda anbud från de anbuds­ givare som tilldelats ramavtal har inte lämnats ut. Postens agerande strider mot kravet på öppenhet och transparens eftersom StudentConsulting omöj­ ligt kan kontrollera om bolaget har behandlats lika med övriga anbudsgi­ vare. Posten har vid utvärdering och tilldelning inte agerat på det sätt som är föreskrivet i förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlaget nämndes ingenting om att ramavtal skulle tilldelas per "roll". Åtta anbudsgivare Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14460-12 Allmänna avdelningen istället för angivna fem inom delområde B har tilldelas ramavtal. Postens agerande är oförutsebart och strider mot principen i 1 kap. 24 § LUF. StudentConsulting har visserligen tilldelats några ramavtal i upphandlingen men är av uppfattningen att bolaget skulle ha fått bättre placering om till­ delningen hade skett per geografiskt område som angavs i förfrågningsun­ derlaget. Posten medger StudentConsultings talan om att upphandlingen ska göras om_och skäl för yrkandet om edition saknas därmed. Posten anför i huvud­ sak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivarna skulle ange pris per tjänstekategori för varje delområde. Posten har av kommersi­ ella skäl varit intresserad av ta del av anbudsgivarnas pris per tjänstekate­ gori eftersom avrop av vissa tjänster är ofta återkommande; Priserna per tjänstekategori har sedan utvärderats. Av aktuell ansökan framgår att leve­ rantörerna vid utformningen av sina respektive anbud inte till fullo förstått ovan angivna metod för utvärdering. Posten har aldrig avsett att utvärde­ ringen skulle ske med beaktande av totalpriset eftersom det är väl känt att en sådan utvärderingsmetod under förevarande omständigheter ger ut­ rymme för leverantörerna att taktiskt prissätta enskilda tjänstekategorier på ett sätt som är kommersiellt negativt för beställaren. Vid uppskattningen av kostnadsramen förupphandlingen har Posten därför inte utgått från att le­ verantörerna ska kunna begära höga priser för enskilda tjänstekategorier och ändå få dessa tilldelade på grund av erbjudet totalpris. Posten vill un­ derstryka att den enda information som utgör del av förfrågningsunderlaget är sådan information som ges genom det formella förfaringssätt som för­ frågningsunderlaget stipulerar. I förfrågningsunderlaget har det av förbise­ ende skett en begränsning av antalet leverantörer som kan tilldelas kontrakt för delområde B. Någon sådan avsikt har dock inte förelegat i upphand­ lingen. Metoden för utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt har inte varit tillräckligt tydligt beskriven i förfrågningsunderlaget eller under upphandlingsprocessen i övrigt. Eftersom denna brist synes ha påverkat I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14460-12 Allmänna avdelningen leverantörernas utformning av anbuden i det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen finner Posten anledning att medge bolagets yrkande om att upphandlingen ska göras om. Posten har också vid en förnyad genom­ gång av tillämpad utvärderingsmodell kunnat konstatera att tillämpad po­ ängskala för utvärderingskriteriema Pris och Kvalitet på ett felaktigt sätt rubbat den angivna viktningen enligt förfrågningsunderlaget så att den re­ ella viktningen blir 25 procent respektive 75 procent och hamnar därmed utanför det i för:frågningsunderlaget angivna spännet. Även av detta skäl bedömer Posten att det föreligger grund för omgörande av upphandlingen. Posten är av uppfattningen att tilldelningsbeslutet med därtill hörande in­ formation väl uppfyller eller de krav på informationsgivning som följer av LUF. Övrig information i konkurrerande leverantörers anbud bedömer Posten vara affärskänslig och den har därför inte lämnats ut. DOMSKÄL Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har :framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LUF. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LUF. Förvaltningsrättens bedömning Posten har medgett bifall till ansökan och anfört att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrätten, som vid sin prövning inte är bunden av Postens inställning, gör följande bedömning. Utfallet av Postens utvärdering av delområde A är att fyra anbudsgivare, har rangordnats som etta, tvåa eller trea för ett antal tjänster. Student­ Consulting har placerats som tvåa för samtliga tjänster inom delområdet. Inom område B har åtta anbudsgivare rangordnats och StudentConsulting I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14460-12 Allmänna avdelningen har placerats som etta på två tjänster, som två på fyra tjänster och som trea på fem tjänster. Förvaltningsrätten noterar att den snedvridning av viktningen som Posten påtalar har skett inte har åberopats som skadebringande av Student­ Consulting. I för:frågningsunderlaget anges att avrop från ramavtal kommer i första hand att göras till den anbudsgivare inom ramavtalsområdet för varje del­ område och område som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Inom varje område informeras om det ungefärliga antalet anställda och bl.a. vilka tjänster/befattningar som är representerade. Utvärderingskriteri­ erna är kvalitet, 30-40 procent, och pris 60-70 procent och efterfrågade bör-krav bedöms enligt en poängskala från 0-5. Det beskrivs hur anbudets poäng kommer att hanteras och att offererade priser kommer att poängsät­ tas. Pris ska anges utifrån den uppställning som finns i angiven bilaga och kommer att utvärderas utifrån där angivna priser. I bilaga ska tjäns­ ter/befattningar och tillägg prissättas per timme. Det anges att samtliga frågor relaterade till upphandlingen eller förfrågningsunderlaget ska ställas på det sätt som anges i vissa avsnitt i underlaget. I dessa avsnitt anges bl.a. att frågor ska ställas skriftligen, det är inte tillåtet att ställa frågor på annat sätt än genom Visma TendSign och att anbudsgivare som vänder sig direkt till viss enhet inom Posten med sina frågor kan komma att diskvalificeras från fortsatt deltagande i upphandlingen. I tilldelningsmeddelandet redovi­ sas vilka anbudsgivare som placerats sig som etta, två och trea och respek­ tive anbuds poäng. Vad som i för:frågningsunderlaget angavs som tjänst/befattning benämns här istället roll. I tilldelningsbeslutet redovisas resultatet av utvärderingen, per roll, och anges att respektive placering är den rangordning som ska tillämpas för avrop av tjänster i ramavtalen. To­ talt fyra anbudsgivare inom delområde A och åtta inom delområde B har I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 144 60-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tilldelats ram.avtal och har placerat sig varierande på första, andra eller tredje plats och vissa har flera placeringar, bl.a. StudentConsulting. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget inte klart anges att utvärdering kommer att ske per prissatt tjänst/befattning inom respektive delområde. Ingenstans i underlaget nämns heller uttryckligen att det istället är totalpriset som ska utvärderas. Ingen av de inbjudna leveran­ törerna har uppenbarligen på grund av osäkerhet om hur utvärdering kom­ mer att ske, funnit skäl att ställa en fråga om det till Posten på det sätt som förskrivs i förfrågningsunderlaget. Posten har utifrån vad Student Consul­ ting åberopat funnit skäl att medge yrkandet om att upphandlingen ska göras om. I informationen tillhörande tilldelningsbeslutet beskrivs samma kriterier och modell för utvärdering som i förfrågningsunderlaget och anges resulta­ tet efter en på det viset utförd utvärdering på så sätt att anbudsgivarens slutpoäng, och placering på första, andra eller tredje plats, redovisas per tjänst/befattning/roll. I tilldelningsbeslutet redovisas varje anbudsgivares placeringar per tjänst/befattning/roll som också utgör respektive anbudsgi­ vares rangordning vid avrop. Någon information om utvärderingsgruppens poängsättning av bör-krav ges inte och inte heller någon kontrollerbar in­ formation om hur den redovisade slutpoängen har räknats fram. Anbudsgi­ varnas möjlighet att bilda sig en uppfattning om respektive placering, till­ lika rangordning, är korrekt bedömd är därmed beskuren. I motsats till Posten finner förvaltningsrätten att skälen för tilldelningsbeslutet inte är tillräckligt utförligt angivna. Posten har därmed brutit mot 9 kap. 9 § LUF. Parterna är överens om att det framkommit skäl som, mot bakgrund av förfrågningsunderlagets otydliga utformning när det gäller utvärderingsme­ tod, motiverar att upphandlingen görs om. Någon avgörande omständighet som talar mot att parternas gemensamma uppfattning i den delen ska gälla Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14460-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen har inte framkommit. Förvaltningsrättens bedömning när det gäller tilldel­ ningsbeslutets utformning talar också för att ett ingripande med stöd av LUF ska ske. Sammantaget finner förvaltningsrätten att StudentConsulting har visat att det finns grund för ingripande enligt LUF. Ansökan ska därmed bifallas och upphandlingen i sin helhet göras om. Vid den utgången saknas skäl att bifalla yrkandet om edition. HUR MAN ÖVrERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) �-(r" 1-hllt Kaija Hultquist rådman Föredragande har varit Kerstin Sandin. s7 •· .I y:-.0� SVERIGES DOMSfOLAR -HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överkkga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kamro;rtjitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller färonas till förvaltrringsrätten. ÖVerkla.gandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor ftån den dag då klaganden fick. del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve:tk:lagandet :in.faJler på lördag, sönMg eller helgdag, :tnidsomm.2:tafton, julafton eller nyårsafton räck.er det att skrivelsen kommer :in nästa VarMg, För att ett överk1a..gande ska kunna tas upp i karomaniitten fordras att prövni:o.gstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det äx av vikt för ledning av rättstillämprungen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltrungsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva övel:khgandet Om prövrungstillstånd :in.te meddelas står förvaltrungsrättens beslut fast Det äx ruirfår viktigt att det klart och tydligt framgår av ö".erklagandet ti1J kammarriitten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överkla.gande ska innehålla 2. <:1-et beslut som överkla.gas med uppgift 3. om förvaltrungsrätte:o.s na.m:o, målnummer sa.:tnt dagen för beslutet, 4. de;kälsomklaga:o.denangertillstödför begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltn:ingsrättens beslut som khgariden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av kkganden eller hans ombud. Ad!essen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om kkganden anlitår ombud ska denne sända :in fullmakt i original samt uppge sitt ru.tnn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan d!öjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I :tnål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upprumdling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjän.ster f'ar avtal slutas innan tiden för överkh.ga:o.de av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas näx tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall far avtal slutas omedelbart Ett överklagmde av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hår slutits. Fullständig :info:ttn2.tion finns i 16 kapitlet i de ovan ang±vruilagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagat kan Ni vända E:t till förvaltoingsrätten. DV3109/1ALOU 1. den klagandes rutmn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska ad:res·s och telefonnummer till arbetsplatsen och · eventuell annan plats däx klaganden kan nås för delgivning lätnnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller ad:ressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrii.tten,