19.AJG.2011 15:11 Nt 4446 Målm 5472-11 E Enhet 1:1 S. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (6) I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE 2011-08-17 Meddelad i Göteborg Däckpoint i Mölndal AB� 556660-2693 Kryptongatan 1O 431 53 Mölndal MOTPART Mölndals stad 431 82 Mölndal SAKEN � Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) .... .-��� 2011 -08- 1 9 Dnr Doss Aktbil Dok.Id 93280 Besöksadress Steo. Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-· fredag 09:00-15:00 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Postadress 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Box53197 400 15 Göteborg KONKURRENSVERKETJ 19. A UG.201115:11 NR. 4446 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Mölndals kommun har genom.fört en upphat.1.dling av-seende ramavtal för köp av däck samt däckservice och däckförvaring, dnx 36-2011. Upphand­ lingen har genomförts med öppet förfärande. Tilldelningsbeslut fattades den 10 maj 2011 varav det framgår att Vianor AB vunnit upphandlingen. YRKANDEN S. 3 5472-11 E Sida2 Däclt.-point i Mölndal AB (Däckpoint) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. I den nu aktuella upphand­ lingen har andra anbudsgivare lämnat felaktiga uppgifter på däckdi.mensio­ net och däcksegment samt lämnat pris på däckdimensioner som inte an­ vänds av Mölndals stads bilar, Det blir därmed ingen relevant upphandling eftersom de korrekta däckdimensionema inte framkommit, vilket i sin tur inte ger en rätt pdsbild. Vidaxe har Vianor AB i sin offert tagit upp Noki­ an/Nordman som ett premium däck. Efter att bolaget kontaktat Vianor AB har det framkommit att Vianor AB:s premiumdäck på lastbilssidan heter Noldan Hakka och inte Nokian/Nordman. Mölndals stad bestrider bifall till Däckpoints ansökan om överprövning och anfor i huvudsak följande. De däckdimensioner (dvs. däckstorlek och andra egenskaper) som har efterfrågats har definierats i förfrågningsunder­ laget. Däckpoint har under den nuvarande avtalsperioden varit ram.avtals• leverantör till Mölndals stad och bolagets påstående om att de däckdimen-­ sioner som efterfrågas inte används av Mölndals stad kan antas baseras på försäljningsvolymer under den pågående avtalsperiode.n. Det är den upp· handlande myndigheten som kartlägger sina behov inför en upphandling och definierar de efterfrågade produkterna i förftågningsunderlaget utifrån sitt behov, Det ankommer således endast på den upphandlande myndighe• NR.C.ll6 S.4 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5472-11 E I GÖTEBORG Avdelning I ten och inte på en anbudsgivare att bedöma vilka produkter eller tjänster som är relevanta för myndighetens verksamhet. När det gäller däck kan bedömningen av framtida behov inte enbart baseras på tidigare inköp. Mölndals stad köper kontinuerligt in nya fordon och därmed varierar beho­ vet av olika däckdimensioner. De flesta däcktillverkat·e erbjuder p1·odukter i kategorierna pren1ium- och lågprisdäck. Skillnaderna medför bLa. annor­ lunda köregenskaper och bränsleförbrukning. Vianor AB har i delområde 1'Däck för tyngTe fordon" offererat Nokian/Nordman - däck som premi­ umdäck� vilket Mölndals stad har accepterat, Nordman lastbilsdäck har tidigare kunnat anses vara närmare lågprisdäck än premiumdäck. Under de senaste åren har Nokian utvecklat däcken med samma tekn.i.ska kvalitet> kontroll och kompetens som övriga Nokian lastbilsdäck. Namnet Nordman ändras under våren 2011 successivt till Nokian så att samtliga däck kom­ mer att benämnas Nokian. Däcken som den valda ramleverantören kommer att leverera till Mölndals stad ät således av premiumkvalitet. De uppgifter Vianor AB har lämnat äl' korrekta och anbuden har utvärdetats korrekt ut­ ifrån de lämnade uppgifterna. Dåckpoint anför vidare i huvudsak följande, Nokia Däck AB anser att däcken Nokian/Nordman tillhör deras standardsortiment och däcken kom­ mer nu att få namnet Nokian, Premium.däcken tillverkas av Bridgestone och går under benämningen Hal.<.ka. Mölndals stad har accepterat Noki­ an/Nordman som sitt premium.däck. Givetvis har var och e11 rätt att själv bedöma vad som äl' premium.. Det är ovanligt att en leverantör benämner däck tillverkade i samma fabrik som både premium och budget samtidigt. Mölndals stad har i sin upphandling kombinerat fel dimensioner med val av fel fabrikat. Däckpoint har lämnat pris på ett fabrikat som a-v- en hel bransch anses vara premiurndäck och har därför varit chanslös mot en leve­ rantör som gör en betydligt mer vidlyftig bedömning av vad som kategori­ serar premiumdäck. 19.AUG.2011 15:12 NR.4446 S. 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM l GÖTEBORG Avdelning 1 DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. Av 16 kap. 5 § LOU fram.går att om den upphandlande :myndigheten hru: brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj orts . I 1 2 kap. 1 § LOU anges att en upphandlande myndighet ska anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Förvaltningsrätten kan endast beakta de omständigheter som sökanden har framfört i målet Gfr Rege1ingsrättens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Det framgår av ifrågavarande förfrågningsunderlag att det är lägsta pris som gäller vid utvärderingen, och under rubriken obligatoriska krav på efterfrågade produkter anges följande: 2.1 Däck ska uppfylla Trafikverkets föreskrifter VVFS 2003:22 med ändringar. Däck ska i övrigt uppfylla krav, i enlighet med svensk lag. Sida 4 5472-11 E 19.AUG. 2011 15:12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 i"l f DOM Sida5 5472-1 1 E 2.3 Slitbanegummiivinterdäcktillpersonbil,däcktiUlastbilarochbussarskavarafritt frän märkningspl.ik"tig olja enligt EU:s klassificering- och ml.trkningsdirelctiv 67/548/EEC. 2:4 Anbudsgivaren ska uppg;e priser pä efterfrågade dimensioner av däck i torfrågning$• underlagets prisbilagor. Anbudsgivaren ska även uppge rabatt i procent på sin egen pris� lista $amt evenruella däckfä.brikanters prislistor. Det är den upphandlande myndigheten som efter en behovsanalys bestäm� mer vad som ska upphandlas. Myndigheten har dessutom frihet att själv specificera lcrav på det som ska upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller en viss pro­ dukt (se prop, 2001/02: 142 s, 21). Avtilldelningsbeslutetframgårattdetkommitinfemanbudochattfyraav dessa klarat uppställda kvalificeringskrav. Annat har inte framkommit än att det i anbuden lämnats uppgifter på de däckdimensioner och däckseg- 1nent som efterfrågas i förfrågningsunderlaget utifrån Mölndals stads be­ hov, Enbart det påståendet att andra anbudsgivare har lämnat felaktiga uppgifter på däckdimensioner och däcksegment samt att de däckdimensio­ ner som har efterfrågats i förfrågningsunderlaget inte används av Mölndals stads bilar utgör inte skäl för att Möhldals stad ska anses ha brutit mot de grundläggande lcraven i LOU. Vidare anför Däckpoint att det av Vianor AB offererade däcket Nolci­ an/Norc!n1an inte kan anses utgöra ett premium.däck. Mölndals stad har i förfrågningsunderlaget angivit att anbudsgivaren ska uppge priser på efter­ frågade dimensioner av däck i forträgningsunderlagets prisbilago:r, Av prisbilagoma framgår att pris ska lämnas på premiumdäck samt lågpris­ däck. Det framgår vidare att Mölndals stad i sitt förfrågningsunderlag inte uppställt några specifika krav gällande märke eller däcktillverkare avseen­ de premium- och lågprisdäck eller i övrigt specificerat vad som ska anses utgöra ett premfomdäck. Det hat i målet inte heller framkommit att det ,), 0 N\. 4446 NR.U.l6 S. 7 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5472-11 E I GÖTEBORG Avdelning 1 finns någon allmänt accepterad definition av vad som betecknas som pre­ mium däck. Att Mölndals stad vid utvärderingen godtagit Noki­ an/N'ordman som ett premiumdäck kan mot denna bakgrund inte anses innebära att upphandlingen skulle strida mot LOU. Sammanfattningsvis saknas således grund för ingripande enligt LOU> var­ för ansökan bör avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 LOU/lB) I� � Lars Dahlström Rådman Föredragande i målet har varit Cecilia Ljungblad. 19.AUG.2011 15:13 N�- 4446 I;&.';,;i,� , �!f�r SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öve:tklaga fö:rvaltningscittens beslut ska sk.d:ra till Katnmanätten i Götebo:rg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö:tV"altnin.gs.tätten. ÖVe.tkh.gandet ska ha kom.:rnit in till föX"'altn:ingsriitten inom tre veckor från den dag då. klaganden B.ck del av besli..ttet. Tiden för öve.tklag-andet för offentligpart räknas emellertid frän den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.tkhgandet in.falle,: på lördag, söndag eller helgdag, mid$Omma:t:afton, julafton eller: nyåtsafton täd:er det att skrivels<::n kommer in nästa "Vardag. För att ett överklagande ska. kunna tas u.pp i kammarrätten fordtas :att prövningstiUständ meddelas. Kar.o.tna;ttätten limnat prövningstillsclnd om di;t it av vikt för ledning av riittstillii.rop:ningen att överklagandet p:töva.s, anledning förekotntnet till ändring i det slut vartill föi:valtnings:tät:ten kommit clkt: det annars finns synneiliga skäl att prö-v-a överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt:nin .tättens beslut fast Det är diirföt v:il-tigt att det klatt och tydligt fr.amgå.t av öv-ei:kla.gandet till kamma.rrätten va;r;fö;r; man anser att prövn.ingstillsta.nd bör meddelas. Sktlvelsen med övei:klagande ska innehålla 1. den klagandes nimn, pers011nw::nmer, yrke1 posta&ess och telefonnummer. Dessutom ska adress och tde:fonn.um.met till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås fö:i: delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidiga.te uppgetts i målet. Om någon person- ellet adressuppgi.ft ändras är: det viktige att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som öve.r:klagas med uppgift 3. om fötva.ltaio.gsrättens namn, m&umme:r samt dagen för beslutet, 4. de sk.il som klaganden anger till stöd för begäran om p:tö-vningstillstånd, 5. den ändring av fö:tValtnings;t;ätt.e:ns beslut som klag\ll.i.den vill få till stånd, 6. de bevis som �oanden vill åberopa och vad han/hon vill styrka. tned varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av �aanden eller hans ombud. Adressen till förvaltcingsrätten framgår av beslutet. Om. klaganden anlitat ombud ska denne sända in fulhn.akt i ot:iginal samt uppge sitt namn, adress och tel.efonnuxr.i.mer. Om mgon pe:t:$Oll- eller: adressuppgift ändras, ska Ni utan dtöjsm1⁄4l an.mäla ändringen till k.'tin!na.uätten. I mål om Ö'V'e.t:prövni.ng tcligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller la.gen (2007:1092) oto. upphandling inom områdena. vatten, energi, tta:nsporter och posttjänster fä,: avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom elle:t beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas nfö: tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa full far avtal slutas o:tneddbart Ett överklagande av rättens avgör-ande får inte prÖ'll'a.$ sedan avtal har slutits. Fullständig info;crnatio:n &o.s i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagaroa. Behöver Ni flet upplysningar om hut man överkhga.t kan Ni vänd� Er till fötvaltrtlngsrätten, DV 3109/lBLOD gs