FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredraganden Karolina Sölsnaes SÖKANDE Mål nr 2653--2663-11 Sida 1 (17) DOM 2011-11-22 Meddelad i Växjö Procurator AB,556002-1387 Box 9504 200 39 Malmö Ombud: Advokat Martin Dell Martin Dell Advokatbyrå Rödhakegatan 10 254 50 Helsingborg MOTPARTER 1. Borgholms kommun,Box 52,387 21 Borgholm 2. Emmaboda kommun,Box 54,361 21 Emmaboda 3. Högsby kommun,579 80 Högsby 4. Kalmar kommun,Box 611,391 26 Kalmar 5. Mönsterås kommun,Box 54,383 22 Mönsterås 6. Mörbylånga kommun,386 80 Mörbylånga 7. Nybro kommun,382 80 Nybro 8. Oskarshamns kommun,Box 706,572 28 Oskarshamn 9. Torsås kommun,Box 503,385 25 Torsås 10. Vimmerby kommun,Stadshuset,598 81 Vimmerby 11. Västerviks kommun,593 80 Västervik Dok.Id 33409 Postadress Box 42 351 03 Växjö Telefon 0470-868 00 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Ombud för 1-11: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg Besöksadress Kungsgatan 8 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 0470-869 50 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2653--2663-11 I VÄXJÖ SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling ( LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Procurator AB:s ansökan. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2653--2663-11 I VÄXJÖ BAKGRUND Kommunerna i Kalmar, Borgholm, Emmaboda, Högsby, Mönsterås, Mör­ bylånga, Nybro, Oskarshamn, Torsås, Västervik och Vimmerby (kommu­ nerna) har gemensamt genomfört en öppen upphandling av rengöringsme­ del, städartiklar, mjukpapper, engångsartiklar m.m. Upphandlingen har administrerats av Kalmar kommun och varit delbar på två ramavtal. Enligt tilldelningsbeslutet inkom fyra anbud varav alla utom Procurator AB kvali­ ficerade sig till utvärdering. Enligt tilldelningsbeslutet den 8 november 2010 bedömdes Nybloms papper AB ha det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet avseende bägge delarna och tilldelades därför kontrakten. Procurator AB (Procurator) ansökte den 18 november 2010 om överpröv­ ning av den av kommunerna gemensamt genomförda upphandlingen. För­ valtningsrätten beslutade samma dag att upphandlingen inte fick avslutas i avvaktan på att domstolen beslutade något annat. Den 11 maj 2011 meddelade förvaltningsrätten gemensam dom i målen (mål nr 4942-10, 5082-10, 5092--5094-10, 5096--5100-10 och 4945-10) och förordnade att upphandlingen skulle göras om, då förfrågningsunder­ laget bedömdes strida mot principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Kommunerna överklagade förvaltningsrättens dom till Kammarrätten i Jönköping, som i dom den 4 augusti 201 l(mål nr 1903--1913-11) upphäv­ de förvaltningsrättens dom och visade målet åter till förvaltningsrätten för ny prövning. Kammarrätten anförde sammanfattningsvis följande. Kom­ munerna har inte brutit mot LOU eller bakomliggande unionsrättsliga prin­ ciper genom att hänvisa till referensprodukter på sätt som skett. Förvalt­ ningsrätten har därmed inte haft fog för att på angivna grunder bestämma FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2653--2663-11 I VÄXJÖ att upphandlingen ska göras om. Istället ska en prövning göras av om kommunerna haft fog för att förkasta Procurators anbud på den grunden att bolaget inte offererat likvärdiga produkter på tillräckligt många positioner. Parterna har i denna del argumenterat mycket utförligt, främst i förvalt­ ningsrätten. Prövningen bör därför enligt instansordningsprincipen lämpli­ gen ske i förvaltningsrätten som första instans. Förvaltningsrätten har den 12 augusti 2011 förordnat att upphandlingen inte rar avslutas i avvaktan på att rätten beslutar något annat. YRKANDEN M.M. Procurator yrkar i första hand att rättelse ska ske genom att ny utvärdering genomförs varvid Procurators anbud beaktas. I andra hand yrkar Procurator att upphandlingen görs om. Procurator anför i huvudsak följande. Av de totalt 142 offererade produkterna ansågs 27 stycken inte vara likvärdiga. Procurator medger att, av dessa 27 produkter, har 11 stycken offererats på felaktigt sätt. Procurator anser att de resterande 16 produkterna är likvärdi­ ga. Detta på grund av att kommunernas påståenden grundar sig på felaktigt faktaunderlag och referenser till för jämförelsen irrelevanta egenskaper. Kommunerna har delvis tillämpat krav som medför att endast en tillverka­ res produkter kan erbjudas, vilket strider mot likabehandlingsprincipen. Man har vidare åberopat bristande uppfyllelse av krav på egenskaper som saknar relevans för upphandlingen och gjort för snäva tolkningar avseende hur långt respektive krav sträcker sig. Detta är ett brott mot proportionali­ tetsprincipen. Procurator har offererat 131 produkter av totalt 142 stycken, vilket innebär att Procurator offererat mer än 90 procent. Anbudsgivarens bevisbörda kan inte anses sträcka sig längre än att de krav som är möjliga att identifiera enligt förfrågningsunderlaget ska uppfyllas. I förfrågnings­ underlaget finns inte uppgifter om vilka krav likvärdiga produkter ska upp­ fylla, utan endast artikelnummer och en kort beskrivning av referenspro- 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2653--2663-11 I VÄXJÖ