FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Härnösand SÖKANDE MediCarrera SL, ESB-63117659 Paseo de Gracia 6, 2-2 080 07 Barcelona, Spanien MOTPART Region Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU Sida 1 (6) .1 I HÄRNÖSAND 2018-11-26 Meddelad i Mål nr 2343-18 E MON��R��Nll�fi�%fO{ ,., -� � ·, . Avd � • .,., .J J ,_...,�,----up;,r-"l'!C�l''"'...,.('"e>•""."Nr-"."�. '•"•\'•....•'�r 1 f FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan Dok.Id 155004 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Js.----•l>'T':"!""�·-·'•..--�-.-.--�f Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2343-18 BAKGRUND Region Västernorrland (regionen) genomför en upphandling avseende språkundervisning i svenska för utländsk personal inom hälso- och sjukvår­ den. Totalt har tre leverantörer lämnat anbud varav Folkuniversitetet, Stif­ telsen Kursverksamheten vid Umeå universitet ansetts uppfylla samtliga ska-krav och tilldelats kontraktet. MediCarrera SL (bolaget) och en ytterli­ gare leverantör som lämnat anbud i upphandlingen har inte bedömts upp­ fylla samtliga ska-krav. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar dels att kva­ lificeringen och utvärderingen av anbuden ska göras om varvid bolagets anbud ska ingå i utvärderingen och dels att ett nytt tilldelningsbeslut ska upprättas. Till stöd för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. Av upphandlingsrapporten framgår att bolaget inte har kvalificerat sig till ut­ värderingen på grund av bristande kreditvärdighet. I punkt 2. 2.8 i upphand­ lingsrapporten har regionen uppgett följande. "Medicarrera inkom med ett förtydligande med ett kreditomdöme som visar kredit mot säkerhet varför de ej godkändes och de gick ej vidare till utvärde­ ring av tjänst." Regionen har missförstått bolagets kreditupplysning från Creditsafe. I kre­ ditupplysningen nämns inte något om kredit mot säkerhet. Bolaget har enligt kreditupplysningen kreditbetyg fyra på en tiogradig skala och det står att bolaget är kreditvärdiga till ett belopp om 2 000 euro. Genom ska-krav 2.1.4 i förfrågningsunderlaget villkoras leverantörens ekonomiska ställning. Av kravet framgår att det med god ekonomisk ställning avses lägst kreditom­ dömet kreditvärdig enligt Creditsafes rating eller motsvarande omdöme från ett annat kreditupplysningsföretag. Enligt regionen är bolagets kreditbetyg inom intervallet 15 - 39 och motsvarar kreditomdömet kredit mot säkerhet. Bolaget har kontaktat Creditsafe genom e-post och frågat vilket intervall I HÄRNÖSAND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2343-18 inom den svenska betygsskalan som bolagets kreditbetyg C och "moderate risk" motsvarar. Creditsafe har svarat att det motsvarar betyget kreditvärdig inom intervallet 40 - 59. Det råder inget tvivel om att regionen har gjort en felaktig tolkning av bolagets kreditbetyg och att bolagets anbud har uteslu­ tits från utvärderingen på felaktiga grunder. Vidare hävdar regionen att bo­ lagets kreditupplysning är inaktuell vilket regionen inte har anfört vid till­ delningsbeslutet. Längst ner på varje sida i kreditupplysningen står det vil­ ket datum och klockslag som kreditbedömningen gjordes. Den gjordes den 4 maj 2018 kl. 09.45. och är därmed giltig. Om regionen tecknar avtal i enlig­ het med tilldelningsbeslutet kommer bolaget att lida skada eftersom bolagets anbud har uteslutits från utvärderingen på felaktiga grunder - Till stöd för talan åberopas en förteckning över Creditsafes internationella ratingskala för kreditbedömning. Regionen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Tolkningen och jämförelsen av skalorna har genomförts på ett korrekt sätt. Kreditbetyg fyra motsvarar kreditbetyg C, moderate risk, och intervallet 15 - 39. Detta innebär kreditomdömet kredit mot säkerhet på den svenska betygsskalan. Bolaget uppnår därför inte kreditomdömet kreditvärdig och uppfyller inte kravet om god ekonomisk ställning. Om domstolen skulle bedöma att regionen har tolkat kreditbetyget fel har bolaget ändå inte upp­ fyllt det aktuella kravet. Ett kreditomdöme är en färskvara och det inläm­ nade kreditomdömet gäller för 2014. Bolaget har genom att lämna in en inaktuell kreditupplysning därför inte visat att det uppfyller kravet om god ekonomisk ställning. Upphandlingen strider inte mot LOU eller de principer som bär upp lagstiftningen. Vad bolaget har anfört och åberopat visar inte att bolaget uppfyller krav 2.1.4. Det föreligger därmed inga skäl för ingri­ pande enligt LOU och ansökan om överprövning ska avslås. - Till stöd för sin talan åberopas bolagets kreditupplysning. I HÄRNÖSAND Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2343-18 I HÄRNÖSAND SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Utredningen i målet Av ska-krav 2.1.4 första stycket i förfrågningsunderlaget framgår följande. "Det är viktigt att Leverantören har ekonomiska förutsättningar att fullgöra uppdraget under den tid som avtalet gäller. Leverantören ska därför ha god ekonomisk ställning. Med god ekonomisk ställning avses lägst kreditomdömet "Kreditvärdig" enligt Creditsafes rating eller motsvarande omdöme från ett annat kreditupplysningsföretag." Av Creditsafes internationella ratingskala för kreditbedömning, Common Score, framgår att rating C motsvarar kreditomdömet kreditvärdig på den svenska betygsskalan för kreditbedömning. Av bolagets inlämnade kreditupplysning framgår att bolaget har rating C, enligt Creditsafes internationella ratingskala för kreditbedömning. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2343-18 na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Prövningen är begränsad till vad sökanden har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ 2009 ref. 69). Bolagets anbud har diskvalificerats i upphandlingen utifrån att det inte be­ döms uppfylla ska-krav 2.1.4 i förfrågningsunderlaget. Kravet föreskriver att leverantören lägst ska ha kreditomdömet kreditvärdig enligt Creditsafes rating eller motsvarande omdöme från ett annat kreditupplysningsföretag. Av handlingarna i målet :framgår att bolaget har kreditbetyg fyra som mots­ varar rating C enligt Creditsafes internationella ratingskala för kreditbedöm­ ning. Av samma ratingskala framgår att rating C motsvarar kreditomdömet kreditvärdig på den svenska betygsskalan för kreditbedömning. Bolaget uppnår därmed kreditomdömet kreditvärdig som föreskrivs i ska-krav 2.1.4. Regionen har emellertid anfört att bolagets kreditomdöme gäller för 2014 och att bolaget genom att lämna in en inaktuell kreditupplysning inte upp­ fyller krav 2.1.4. Bolaget har å sin sida uppgett att det längst ned på varje sida i kreditupplysningen står att kreditbedömningen är gjord den 4 maj 2018 och därför är giltig. Av handlingarna framgår inte närmare vad denna tidsangivelse avser. Enligt förvaltningsrättens mening är det således inte visat att denna tidsangivelse innebär att bolagets kreditupplysning redovisar aktuella ekonomiska förhållanden i bolaget. Bolaget har därmed inte visat att det uppfyller krav 2.1.4 om god ekonomisk ställning. Förvaltningsrätten finner sammantaget att det som bolaget anfört i målet inte visar att upphandlingen har genomförts i strid med LOU eller några andra gemenskapsrättsliga principer. Några skäl att ingripa mot upphand­ lingen föreligger således inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 6 2343-18 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Kerstin Widmark rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Sara Eckerman. I�,.. ,�Ji!i_i SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Hru: räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande Qäs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. FR-05 Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i s överklagandet ta med allt ni vill föra fram. 01 Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2007:1091) om offentligupphandling, 16 kap. • lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, 16 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se