FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM 2017-04-24 Meddelad i Umeå Mål nr 365-17 Sida 1 (7) SÖKANDE KONKURRENSVERKET Nya Swebo Bioenergy AB, 556421 -2065 Bullerleden 7 961 67 Boden MOTPART Umeå Energi AB, 556097- 8602 Box224 901 05 Umeå SAKEN 1tr:';'� •._J/ <- Avd Dnr , KSnr -- 25 Aktbll .-...\,J \J U", Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id69020 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå Energi AB (Umeå Energi) genomför en upphandling av Pelletspanna 800kW (dnr UE-2016-0523-713). Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Umeå Energi har beslutat att diskvalificera anbudet från Nya Swebo Bio­ energy AB och angett följande orsak. Anbudslämnaren diskvalificeras på grund av att ställda krav ej är uppfyllda. De krav som vi anser anbudslämna­ ren avviker ifrån är: Punkt 1.3 och2.1i06.2.1Automation_UHsamtpunkt2.9i06.2Teknisk beskrivning Ålö. Nya Swebo Bioenergy AB (Swebo) ansöker i förvaltningsrätten om över­ prövning av upphandlingen. Umeå Energi motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Swebo anför bl.a. följande. I särskilt dokument har Umeå Energi förklarat varför man anser att Swebo inteföljtskall-kraveniupphandlingsunderlaget. Punkternaidetdokumen­ tet bemöts nedan. 1. Umeå Energi har ställt frågan om "Distribuerande enhet" (dvs. pumpen som trycker ut värme på nätet) kommunicerar med Profibus DP eller Profinet. Swebo har kontrollerat med Grundfos och deras pumpar kan kommunicera med alla kända kommunikationsgränssnitt såsom Profibus DP eller Profinet eller Modbus TCP, detta är informerat till kund i telefonkonferens mellan Umeå Energi och Swebo. Således ska inte denna punkt finnas med. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 2. Umeå Energi har ställt en del frågor angående OPC server i kombination med ABB styrskåp som finns med i anbudet. Svaret som finns i bilagan är direkt från ABB i Umeå och torde därmed vara avklarat då ABB är Umeå Energis partner i frågan. Det intressanta är anledningen till varför man har förkastat Swebos anbud. I det här fallet hänvisas till att "Själva pannan styrs av separat plc Herz biocontrol 3000 , som ej är accessbar för UE." Själva pannan styrs av Biocontrol 3000 (fabrikat Sigmatek PLC) och detta gicks igenom vid den telefonkonferens Swebo har haft med Umeå Energi efter att de lämnat svar via upphandlingsportalen, den telefonkonferensen var till för attklarerautfrågornasomlämnats. Denstyrningenärihopkoppladvia Modbus med styrningen från ABB som kunden har full access till enligt förfrågan. Dessutom har kunden även full kontroll till pannans styrsystem - om man vill, även via en direkt accesspunkt som inte är inblandad med styr­ ningen från ABB, men det är inte detta man har eftersträvat från kunden i förfrågningsunderlaget. Det man strävat efter är att de ska bygga ett ABB styrskåp och följa de kriterier som Umeå Energi har ålagt anbudsgivama vilket Swebo gjort. I denna punkt hävdar dock Umeå Energi att de inte kommer åt styrningen till pannan utifrån och detta är fel. Man kommer dels åt den via ABB styrskåpet samt även direkt till pannans styrsystem om man vill det, detta är också informerat på den telefonkonferens som skedde mel­ lan Swebo och Umeå Energi. Beroende på vilket "språk" man vill kommu­ nicera så används det olika konverterare i styrningen för att uppnå rätt digi­ talt språk. 3. Denna fråga blev också besvarad och förtydligad i telefonkonferensen. Att frågan kommer upp är lite av en gåta då Swebo följt upphandlingens re­ kommendation med frekvensomriktare från ABB, sedan har man blandat ihop svaren från punkt 2 med deras påståenden i punkt 3. Swebo har tydligt deklarerat att kommunikationen mellan pannans styrning och det överord- IUMEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 IUMEÅ nade styrsystemet som Umeå Energi ska kommunicera med bygger på Mod bus (eller Pofibus om man implementerar en konverterare). Men oavsett så är kommunikationen från Umeå Energi direkt till styrskåpet från ABB som i förfrågningsunderlaget till punkt och pricka. Sammantaget har Umeå Energi efter telefonkonferensen inte förstått svaren och dragit fel slutsats. 4. Umeå Energi ville ha ett förtydligande på om "all erforderlig säkerhetsut­ rustning ingår". Vad Umeå Energi menar med att Swebo inte uppfyller kra­ ven har de inte någon aning om. Ser man på bilagan "Bilaga 06.2.2 Ålö schema entreprenadgräns 160914 D" ser man tydligt var entreprenadgränsen ligger. De har inom den entreprenadgränsen all säkerhetsutrustning enligt gällande lagar och krav vilket intygats i anbudet. Swebo anger också i svaret att eftersom Umeå Energi inte varit nog tydlig i sitt anbud på vilket sätt det , finns eller inte finns ett säkerhetssystem på befintlig ackumulatortank och oljepanna har de lagt ett förtydligande om detta i svaret. Således ska inte heller denna punkt med i utvärderingen av anbudet. Slutsats Eftersom Swebo har räknat fram ett lägre pris än det vinnande anbudet och enligt egen bedömning ska ha ett avdrag på 400 000 :- exklusive moms och därmed stå som det vinnande anbudet bör tilldelningen gå till dem. Umeå Energi anför bl.a. följande. Vid genomgång av Swebos anbud har Umeå Energi gjort bedömningen att den tekniska lösning som företaget offererat på en rad punkter (10) avviker från förfrågningsunderlaget alternativt att information saknats eller att det är otydligt. För att säkerställa att anbudet inte missuppfattats har Umeå Energi begärt att Swebo ska inkomma med förtydliganden. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 I UMEÅ De frågor som ställts (begäran om förtydligande) har skickats elektroniskt via upphandlingsverktyget e-avrop och Swebo har där besvarat frågorna. Umeå Energis bedömning av svaren är att Swebo inte uppfyller samtliga uppställda krav. Kommentar tillyrkandetpunkt 3 I förfrågningsunderlaget, se 06.2.1 Automation, anges under punkt 1.3 "Frekvensomriktare skall kommunicera med styrsystemet med Profibus eller Profinet". Swebo svarar i sitt förtydligande: "De frekvensomriktare som finns i pan­ nans lösning kommunicerar med överordnat ABB styr via MOD BUS. Andra frekvensomriktare som ligger utanför pannans styrsystem kommuni­ cerar med profibus." Swebo har också i sitt yrkande beskrivit att "Beroende på vilket "språk" man vill kommunicera så används det olika konverterare i styrningen för att uppnå rätt digitalt språk." Med denna lösning kvarstår faktum att Modbus trots allt kommer att install­ eras, detta är inte förenligt med Umeå Energis krav. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1146) om upphandling inom försörj­ ningssektorerna i kraft och därigenom upphävdes lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet och är därför tillämplig i förevarande mål. Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 24 § LUF). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 I UMEÅ Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med­ fört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LUF). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på Gfr RÅ 2009 ref. 69). Swebo menar att deras anbud felaktigt diskvalificerats eftersom de aktuella kraven uppfylls. Ett av Umeå Energis skäl för att diskvalificera anbudet från Swebo hänför sig till punkten 1 .3 i förfrågningsunderlagets bilaga 06.2.1 Automation UH vari anges att frekvensomriktare skall kommunicera med styrsystemet med ProfibusellerProfinet. UmeåEnergiharbegärtförtydligandefrånSwebo beträffande uppfyllande av kravet. Svaret på förtydligandet återges under Umeå Energis anförande. Förvaltningsrätten anser inte att det utifrån förtyd­ ligandet eller vad som anförts av Swebo i förvaltningsrätten framkommit att kravet ifråga uppfylls. Vad som framkommit i målet visar vidare inte annat än att kravet är relevant för upphandlingen och tillräckligt tydligt utformat. Eftersom anbudet sålunda inte uppfyller samtliga obligatoriska krav har Umeå Energi redan med anledning av aktuell brist haft fog för att förkasta anbudet. Härmed följer att det inte finns anledning att pröva om Swebos anbud uppfyller övriga krav som Umeå Energi anfört som grund för diskva­ lificering av anbudet. På grund av det anförda ska ansökan om överprövning avslås. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 365-17 IUMEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) aro in�� Tf. rådman Målet har föredragits av Christina Röclrner. ... - ··" :.:'-•:.: _·_ . ':·,_:,,_:, .. '-· . .:--_,:_ ·_, ,::�-.�/-�'�\:.,,' _. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till - förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. u 1. · Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se •• sVERrGES DoMstoLAR