FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND SÖKANDE DOM 2013-05-17 Meddelad i Härnösand Mål nr 298-13 E 349-13 E 350-13 E 351-13 E 352-13 E Sida1 (7) SkanskaAsfalt och BetongAB, 556793-1638 c/o Skanska SverigeAB 169 83 Solna Ombud: Jur.kand. DianaTomicicNilsson TumingTorso 211 15 Malmö MOTPART 1. Örnsköldsviks kommun 891 88 Örnsköldsvik 2. ÖvikEnergiAktiebolag, 556019-1750 Box 11 891 21 Örnsköldsvik KONKURRENSVERKET 2013 -05- 2 1 Avd Dnr KSnr Aktbll 3. Miljö ochVatten iÖrnsköldsvikAktiebolag, 556767-2695 Box 385 891 28 Örnsköldsvik 4. ÖrnsköldsviksHamn ochLogistikAB, 556031-7280 Järvedsleden 4 891 60 Örnsköldsvik 5 . ÖrnsköldsvikAirport AB, 556838-9968 Västanå 100 896 91 Husum SAKEN Överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 55438 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefax 0611 -349810 forvaltningsrattenihamosand@dom.se 0611 -349800 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 298-13 E m.fl. I HÄRNÖSAND BAKGRUND Örnsköldsviks kommun, Övik Energi Aktiebolag, Miljö och Vatten i Örnsköldsvik Aktiebolag, Örnsköldsviks Hamn och Logistik AB och Örnsköldsvik Airport AB (härefter kommunen) genomför en upphandling av leverans av grus och krossprodukter (dnr A 12-065 F). Upphandlingen består av fem olika delar som vardera avser ett särskilt geografiskt område. Del Centrum är en av dessa delar. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslut och utvärderingsprotokoll framgår att det finns två godkända anbud avseende del Centrum. Det ena anbudet har läm­ nats av Gidmarks Grusförädling Aktiebolag och det andra av Skanska As­ falt och Betong AB. Kommunen har antagit Gidmarks Grusförädling Ak­ tiebolags anbud med motiveringen att deras anbud har lägst pris. YRKANDEN M.M. Skanska Asfalt och Betong AB (bolaget) begär överprövning i den del som avser Centrum och yrkar att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Genom upphandlingen upphandlas grus och krosspro­ dukter. Transport av grus och krossprodukter upphandlas däremot inte men kostnaden för transport ingår i anbudssumman. Kostnaden för transport är en betydande del av anbudssumman. I förfrågningsunderlaget har kommu­ nen anvisat en fiktiv plats som anbudsgivama ska använda för uträkningen av transportkostnaden. Enligt upphandlingen kommer grus och krosspro­ dukter inte att levereras till den fiktiva platsen. Inte heller kan grus och krossprodukter förväntas transporteras till den fiktiva platsen. Produkterna förbrukas i praktiken inte i stadens mitt utan nästan uteslutande i bostads­ områdena runt omkring Örnsköldsvik. Kommunens val av en fiktiv plats medför att den transportkostnad som ingår i anbudssumman blir missvi­ sande och inte stämmer överens med den transportkostnad som kommer att uppstå i verkligheten. Kommunen borde i stället ha använt en utvärde­ ringsmodell som baseras på transporter till platser dit grus och krosspro­ dukter kommer att ske eller platser dit grus och krossprodukter förväntas Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 298-13 E m.fl. I HÄRNÖSAND att ske baserat på tidigare erfarenhet och framtida beräknad uppskattning. Detta hade gett en mer rättvisande bild av verkligheten vilketgjort att kommunen kunnat räkna ut ett mer rättvisande lägsta pris. I tidigare upp­ handlingar har kommunen använt en sådan modell. Med denna mer verk­ lighetstrogna modell harbolaget ett kortare transportavstånd vilket skulle medföra attbolagetfått lägst pris i upphandlingen. Genom att kommunen i stället använt enfiktiv plats som inte motsvarar verkligheten har kommunen brutit mot principen om likabehandling.Detta .eftersom den utvärderingsmodell kommunen valt i praktiken gynnar vissa leverantörer, i detta fall den vinnande anbudsgivaren, som har närmast till denfiktiva platsen utan att leverantören faktiskt har närmast till de platser dit gruset enligt tidigare erfarenhet och framtida förväntningar kommer att transporteras. Dessutombryter kommunens användande av enfiktiv plats mot proportionalitetsprincipen. Genom att inte ta hänsyn till faktisk eller uppskattad förväntad slutlig plats för transporterna utan välja en plats där det redan från början står klart att inget material kommer att transporteras, har modellen inte varit ägnad att leda till att det avsedda syftet uppnås. Det avsedda syftet kan inte ha varit annat än att räkna utfaktiskt lägsta pris och att säkerställa att kommunenfår upphandlade produkter tillfaktiskt lägsta pns. Kommunen yrkar att ansökan avslås och att avtalsspärren hävs. Kommu­ nen anför i huvudsak följande. Kommunen har följtLOU :s grundläggande principer. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt hur utvärderingen kommer att ske. U tvärderingsmodellen är transparent och behandlar an­ budsgivare på ett rättvisande sätt. Eftersom transportenär en stor del av totalkostnaden måste transportkostnaden räknas med i totalkostnaden. Om hänsyn inte tas till transportkostnaden riskerar kommunen att intefå grus och krossprodukter till lägstapris. Detär omöjligt för kommunen attfyra år i förväg peka ut de platser där grus och krossprodukter kommer att an- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 298-13 E m.fl. I HÄRNÖSAND vändas. Kommunen vet att behoven kommer att uppstå i centrum men inte var, när eller hur. Anbudsvinnaren kommer förmodligen leverera grus och krossprodukter lika må nga gå nger till alla vädersträck runt om denfiktiva platsen. Denfikt iva plats kommunen valt är den för områ deCentrum mest centrala platsen på kart an. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndigheter skabehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt t as(1 kap.9 § LOU) . Om den upphandlande myndigheten harbrutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap.9 § eller någonannanbestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rättenbesluta att upphandlingen ska göras om eller att denfår avslutas först s e d a n r ä t t e l s e h a r g j o r t s ( 1 6 k a p . 6 § LO U ) . Utredningen i målet Av förfrå gningsunderlaget punkt 1.3 framgå r att upphandlingen omfattar inköp av sand och grusmaterial. Av de kommersiella villkoren punkt5.1 framgår att kommunen ska hämta grus och krossprodukt er med egna eller inhyrdabilar och anbudsgivaren ska ange hämtningsställe för respektive materialsort. Leveransvillkoren anges i punkt5.2. Alt. 1 Hämtas på angi­ ven hämtningsplats, fritt bil enligt prisbilaga. Alt. 2 Fritt lossat anvisad arbetsplats med fraktt illägg enligt prisbilaga. Av förfrå gningsunderlaget punkt3.3 framgår att kommunen ska anta det anbud som har lägst pris. För att kunna avgöra vilket anbud som har lägst pris ska anbudsgivaren enligt förfrågningsunderlagetpunkt3.2 isitt anbuduppgetotalkostnadenförgru- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 298-13 E m.fl. set och krossprodukterna genom att addera kostnaden per ton med kostna­ den för transporten till enbestämdfiktiv plats. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principerna som ska efterlevas vid all offentlig upp­ handling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transpa­ rens ( öppenhet och förutsebarhet) , proportionalitet och ömsesidigt erkän­ nande. Prövningen i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i måletfinns anledning att vidta sådana åt­ gärdersomangesi16 kap.6§LOU. Kommunen genomför en upphandling av grus och krossprodukter. U pp­ handlingen syftar till att kommunen ska anta det anbud som har lägst pris. Av utredningen i målet framgår att kostnaderna för transport är en stor del av totalkostnaden varför denna kostnad måste tas med i beräkningen för att kommunen ska kunna fastställa det anbud som har lägst pris. För attbe­ räkna kostnaderna för transport har kommunenbestämt att anbudsgivarna i sitt anbud utgå från en centraltbelägenfiktiv plats i områdeCentrum. Bo­ laget har ifrågasatt valet av plats och gör gällande att kommunens val av plats strider mot proportionalitetsprincipen. Enligt bolagetborde kommu­ nen ha använt en annan platsbaserad på erfarenhet och uppskattningar av var gruset och krossprodukterna kommer att användas för att kunna fast­ ställa det i verkligheten lägsta priset. Proportionalitetsprincipen innebär att upphandlandemyndigheter intefår ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad sombehövs och vad som får anses ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till detbehov som ska täckasGfrbl.a. prop. 2006/07:128 s. 132). Kommunen har anfört att anledningen till att kommunen valt denfiktiva platsen är för att kommunen på förhand inte vet var gruset och krosspro- I HÄRNÖSAND Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 298-13 E m.fl. I HÄRNÖSAND