LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN Föredragande Mari Heidenberg SÖKANDE DOM 2009-08-25 Meddelad i Kalmar Målm 1074-09 E Rotel 4 Sida I (8) Ventkontroll i Linköping AB, 556510--3933 Vistlöt Kvam 585 63 Linghem MOTPART Landstinget i Kalmar län Landstingsfastigheter Länssjukhuset 391 85 Kalmar SAKEN ..Ciiiåii■i d,7 2009-08· 2 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); entreprenadavseendeluftbehandlingsinstallationer; skall-krav DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökningen och beslutar att Landstingsfastigheter ska göra en ny utvärdering och därvid bortse från YIT:s och Tovents anbud. Dok.Id 36774 Postadress Box 614 391 26 Kalmar Besöksadress Smålandsgatan 28 Telefon Telefax 0480-47 78 00 0480-851 05 E-post: lansrattenikalmar@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN YRKANDEN M. M. DOM 2009-08-25 Sida 2 1074-09 E Landstinget i Kalmar län (Landstingsfastigheter) har genomfört en entre­ prenadupphandling avseende luftbehandlingsinstallationer i samband med ny- och ombyggnad av hus vid Västerviks sjukhus. Landstingsfastigheter beslutade den 17 juni 2009 att anta YIT Sveiige AB (YIT), Linköping, som leverantör. Ventkontroll i Linköping AB (Ventkontroll) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att anbudsutvärderingen ska göras om. Landstingsfastigheter bestrider bifall till ansökningen. Länsrätten beslutade den 26 juni 2009 att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten slutligen tagit ställning till ansökningen eller förordnar på annat sätt. DOMSKÄL I AFB. 31 i förfrågningsunderlaget anges att anbud ska avgivas slaiftligt på bifogat anbudsfo1mulär och i tillslutet omslag. Anbud ej avfattat på bifogat formulär riskerar att förkastas. I förfrågningsunderlagets AFB. 311 sägs att med huvudanbud avses anbud helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. Vidare sägs i AFB. 312 att sidoanbud inte beaktas. På till förfrågningsun­ derlaget bifogat "Formulär till a-prislista V arbeten" anges med stora bok­ stäver "Förfrågningsunderlag". I AFC. 2232 i förfrågningsunderlaget sägs att anbudsgivare ska i anbudet lämna en övergripande kvalitetsplan. Den övergripande kvalitetsplanen ska LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2009-08-25 Sida 3 1074-09 E i tillämpliga delar omfatta alla element enligt SS-ISO 9001 eller likvärdigt system, anpassade till entreprenadens förutsättningar. I AFC. 2233 i förfrågningsunderlaget sägs att anbudsgivare ska i anbudet lämna en övergripande miljöplan. Den övergripande miljöplanen ska i till­ lämpliga delar omfatta alla element enligt SS-ISO 1 4001 eller likvärdigt system, anpassade till entreprenadens förutsättningar. Ventkontroll åberopar som grund för ansökningen följande. Kravet på likabehandling är inte uppfyllt. Anbudsgivama YIT och Tovent AB (Tovent), Mönsterås, har lämnat orena anbud som inte uppfyller kra­ ven i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter. Trots att anbuden är orena har de inte förkastats. YIT har inte lämnat begärd a-prislista utan en egen företagsstandardiserad lista som avser luftbehandlingsinstallationer i största allmänhet och som dessutom är utformad med förbehåll och reservationer gentemot förfråg­ ningsunderlaget. Varken YIT eller Tovent har lämnat övergripande kvalitetsplan anpassade till entreprenadens förutsättningar utan endast skickat in en allmän be­ skrivning av sina kvalitetssystem. De båda anbudsgivama har inte heller lämnat övergripande miljöplaner anpassade till entreprenadens förutsätt­ mngar. Tovent har inte lämnat begärd a-prislista utan endast ofullständiga delar samt eget system för rektangulära kanaler där kostnader för frakt och em­ ballage inte ingår. Vidare har Tovent angett förbehåll och reservationer som strider mot kraven i förfrågningsunderlaget. Särskilt stor ekonomisk avvikelse är reservationen mot asbestsanering. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN De anbud som har lämnats uppfyller de krav som kan förväntas. Viss kom­ plettering har begätis för fö1iydliganden av anbuden. YIT:s a-prislista avviker från den lista som begät·s i förfrågningsunderlaget och komplettering har begätis. En ny a-prislista har länmats i enlighet med förfrågningsunderlaget. I YIT:s anbud ingår en projektplan som är anpassad till entreprenaden. Företaget är ce1iifierat i ett kvalitetssystem, som innebär en opartisk granskning av kvalitetsarbetet i företaget. Tovent har i sitt anbud redovisat en kvalitets- och miljöplan som är anpas-· sad för entreprenaden. Lanstingsfastigheter ansåg inte att redovisad kvali­ tetsplan uppfyllde erforderliga krav och gav därför vid utvärderingen detta anbuds kvalitetssystem endast en poäng. YIT har redovisat sin Miljömanual och en avfallsplan som är objektsanpas­ sad för entreprenaden. Dessutom har företaget ett certifierat miljölednings­ system vilket ilmebär en opaiiisk granskning av miljöarbetet i företaget. Företagets anbud uppfyller ställda krav på miljöplan. Tovents miljöplan uppfyller inte erforderliga krav för de1ma typ av projekt och har vid utvärderingen fått endast en poäng. Tovents a-prislista är ofullständig. Efter begäran har en ny a-prislista läm­ nats i enlighet med förfrågningsunderlaget. DOM Sida 4 1 074-09 E 2009-08-25 Landstingsfastigheter åberopar som grund för bestridandet följande. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2009-08-25 Sida 5 1074-09 E Tovents fö1iydliganden/reservationer i anbudet har inte beaktats eftersom detta anbud inte var det förmånligaste. Om så varit fallet hade en annan handläggning varit aktuell. Ventkontroll har i replik svarat följande. Landstingsfastigheter har observerat att YIT:s prislista har avvikit från den som begärs i förfrågningsunderlaget och har begäli komplettering. Lands­ tingsfastigheter har således förkastat prislistan men inte anbudet. YIT :s komplettering i1mebär att anbudet innehåller både den orena företagsstan­ dardiserade prislistan med reservationer och förbehåll mot förfrågningsun­ derlaget och en prislista kompletterad med i förfrågningsunderlaget krävd information. När det gäller kvalitetsplanen i anbuden gäller sakfrågan om anbudsgivare svarat enligt krav i förfrågningsunderlaget, inte om Landstingsfastigheter anser att företagets nivå på kvalitetssystem är tillräckligt. Detta gäller även miljöplanen. Tovent har kommit in med en helt ny a-prislista som ersätter den tidigare. Således har Landstigsfastigheter förkastat den ursprungliga prislistan men inte anbudet och låtit anbudsgivare göra en helt ny lista efter anbudstidens utgång. Detta är särbehandling som strider mot LOU. Landstingsfastigheter borde ha förkastat Tovents anbud oavsett hur för­ månligt det var i övrigt. Av Landstingsfastigheters svar framgår att förmånligheten för Landstings­ fastigheter har stön-e betydelse än att utföra en anbudsutvärdering som föl­ jer LOU och ger anbudsgivama likabehandling. Landstingsfastigheter bor­ de i första hand konstatera om anbuden uppfyller ställda krav i förfråg- LÄNSRÄTTEN I KALMARLÄN med betygssättning av anbuden. Tillämpliga bestämmelser m. m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap. 12 § andra stycket LOU framgår att myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud fö1iydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Av 1 6 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har 111edfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. DOM Sida 6 1 074-09 E 2009-08-25 ningsunderlaget och därefter antingen förkasta eller utföra utvärderingen Enligt förarbetena (prop. 2006/07:1 28 s. 377) får fö1iydligande och kompletterande av anbud endast göras på initiativ av den upphandlande myndigheten. Bestämmelsen skall tillämpas restriktivt. I samma proposition på s. 161 citeras ett uttalande av generaladvokatens förslag till avgörande i mål C-87/94 Europeiska kommissionen mot Ko­ nungaiiket Belgien, REG 1 996 I-02053 p. 37. "Med termen precisera mås­ te förstås att lämna detaljuppgifter som gör det möjligt att mer klart beskri­ va föremålet det handlar om, eller att med större exakthet definiera föremå­ let. Med tennen komplettera avses att komma in med kompletterande upp­ gifter som tidigare inte varit tillgängliga. De två termerna har det gemen- LÄNSRÄTTENI DOM KALMAR LÄN 2009-08-25 samt att det inte handlar om att ersätta tidigare uppgifter, utan tvärtom att konhetisera dem på ett eller annat sätt". Länsrätten gör följande bedömning Av handlingarna i målet framgår att YIT:s och Tovents anbud inte avgetts på bifogat anbudsformulär "Formulär till a-prislista V arbeten" eller på annat sätt innehållit de efterfrågade priserna. Anbuden uppfyller därmed inte skall-kraven och skulle därför ha förkastats vid utvärderingen. De kompletteringar som gj01is måste anses ha gått utöver vad som är tillåt.. ligt, nämligen att tidigare lämnade uppgifter endast konkretiseras och att endast marginella sakuppgifter tillförs. På grund av det anförda har Landstingsfastigheter brutit mot de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och 15 kap. 12 § LOU. Ventkontroll får därigenom anses ha lidit skada. Det finns därför grnnd för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU. Vid de1ma bedömning saknas anledning att ta ställning till om YIT:s och Tovents anbud uppfyller skall-kraven med avseende på kvalitets- och miljöplaner. Oavsett hur Ventkontrolls yrkande utformats kan länsrätten välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas (RÅ 2005 ref. 47). Rättelse bör ske på så sätt att Landstingsfastigheter ska göra en ny utvärdering och därvid b01ise från YIT:s och Tovents anbud. Sida 7 1074-09 E Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 1074-09 E KALMAR LÄN 2009-08-25 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bi aga (Dv 3109/ld). r SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen komm.er in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövn.ingstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekomm.er till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där l