FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2010-10-18 Mål nr 4544-10 Sida 1 (7) Karin Kjellin Meddelad i Falun SÖKANDE CK Lärkonsult AB, 556783-7934 Drottningatan 35 591 31 Motala MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2.311 826 80 Söderhamn 2010 ·10· 2 2 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 2 juli 2.010 upphör därmed att gälla. Dokld 16956 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaJtningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13.·00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI Sida 2 4544-10 !FALUN 2010-10-18 Enhet 1 BAKGRUND Kommunförbundet Inköp Gävleborg genomför en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU benämnd "Utbildning - Omvårdnad Hudiksvall", ären­ denummer 2010-3123. Upphandlingen omfattar grundutbildning motsva­ rande gymnasieskolans treåriga omvårdnadsprogram i ett antal karaktärs­ ämnen. Beställare är omsorgsförvaltningen i Hudiksvalls ko1mnun. Av tilldelningsbeslut den 22 juni 2010 framgår att företaget Miroi i-leaming AB antagits som leverantör i upphandlingen, då bolaget vid anbudsutvär­ deringen erhållit totalt 5 poäng och därmed länmat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förvaltningsrätten har den 2 juli 2010 beslutat att upphandlingen tills vida­ re inte får avslutas. YRKANDEN M.M. CK Lärkonsult AB ansöker om överprövning och anför följande. Vid an­ budsutvärderingen har företagets kompetens missbedömts. I utvärderings­ protokollet anges att bolaget har liten erfarenhet av vuxenutbildning och att utbildade vårdlärare inte finns. Detta är felaktigt. Bolagets anställda har stor yrkeserfarenhet och yrkesbredd. Utbildade vårdlärare är exempelvis Hjördis Karlsson, sjuksköterska och vårdlärare med 35 års yrkesverksam­ het inom ungdoms- och vuxenutbildning vid Omvårdnadsprograimnet. Vidare fim1s bland andra Cari Rylander, socionom och gymnasielärare inom vuxenutbildning vid Omvårdnadsprograinmet sedan tolv år och Kari­ na Margenberg, �jukgymnast och gymnasielärare inom vuxenutbildning vid Omvårdnadsprogrammet sedan 4,5 år. Upphandlingen innefattar också brister vad gäller transparens. Detta då det inte av förfrågningsunderlaget framgår vad som efterfrågas. Förfrågningsunderlaget hade ursprungligen en tydlig kravspecifikation. Dock har den upphandlande enheten ändrat villkoren för upphandlingen genom att efter slutdatum för ai1budsinläm­ ning ställa ytterligare frågor beträffande förhållanden som inte utgjort Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4544-10 2010-10-18 skall-krav, Inga skall-krav fanns innebärande att kursdeltagarna ska få be­ hålla kurslitteraturen, att lokal ska finnas tillgänglig varje dag samt beträf­ fande leverantörens etableringstid. Cl( Lärkonsult AB kan komma att lida skada då andra leverantörer och upphandlare får del av kommunförbundet Inköp Gävleborgs beslut, då deras kapacitet har blivit missbedömd. Kommunförbundet Inköp Gävleborg motsätter sig åtgärder enligt LOU och anför i huvudsak följande. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet an­ togs i enlighet med de utvärderingskriterier som angetts i förfrågningsun­ derlaget; pris (30%), verksamhet (35 %) och pedagogiska förutsättningar (35%). Utvärderingen gjordes tillsammans med en referensgrupp bestående av representanter från kommunens omsorgsförvaltning. Vid utvärderingen av hiteriet pedagogiska förutsätiningar bedömdes underkriterierna kun­ skaper och erfarenheter från vuxenutbildning på gymnasial nivå, kompe­ tens hos lärarna och individuell studieplanering. För utvärderingskriteriet verksamhet togs hänsyn till underkriteriema lokaler och övrig utrustning och tillgång till läromedel, studiematerial och teknisk utrustning. Poäng­ sättning av respektive underlaiterium skedde enligt en poängskala 1-5. Av förfrågningsunderlaget framgår på ett tydligt sätt hur de tre stegen skulle komma att utvärderas. - Beträffande kriteriet pedagogiska förutsättningar gjordes bedömningen ati bolagets kunskap och erfarenhet från vuxenut­ bildning på gymnasial nivå var att bedöma som bra men inte utmärkt. Det­ ta då bolaget startades först i september 2009. Vid bedömningen av kom­ petensen hos lärarna lades stor vikt vid kombinationen vidareutbildad sjuk­ sköterska och vårdlärare. Bolaget har personal med god kompetens, dock är utbildningarna sjukgymnast respektive socionom i kombination med utbildning som gymnasielärare inte av den art som referensgruppen pre­ mierat i bedömningen. - Vad gäller kriteriet verksamhet begärdes komplet­ terande uppgifter in från samtliga anbudsgivare för att möjliggöra en bättre bedömning av kriteriet. Därefter gjordes en samlad bedömning av anbuds­ givarnas verksamhet. Att kursdeltagare skulle få behålla litteratur och att IFALUN Enhet 1 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4544-10 I FALUN Enhet 1 2010-10-18 lokal skulle fim1as tillgänglig varje dag var inte ett krav i förfrågningsun­ derlaget; dock ingår dessa omständigheter i bedöim1ingen av kriteriet verk­ samhet. - Även om utvärderingen skulle göras om och bolaget skulle få högsta poäng för kriterierna verksamhet och pedagogiska förutsätiningar, så skulle utfallet vid kvalificering och utvärdering inte påverkas; företaget Miroi i-learning AB hade erhållit högst poäng oaktat detta. TILLÄMPLIG LAGTEXT Förvaltningsrätten tillämpar LOU i dess lydelse före den 15 juli 2010. Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap 12 § andra stycket LOU framgår att myndigheten får begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbe­ handling eller konkunensbegränsning. Av 15 kap 16 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta an­ tingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten eller det anbud som har lägst pris. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Den upphandlande myn­ digheten ska enligt 16 § andra stycket antingen ange hur de olika kriterier­ na viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 1 DOM 2010-10-18 Sida 5 4544-10 Av 16 kap 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon mman bestämmelse i lagen och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan ko1mna att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sammanfattning Förvaltningsrättens prövning sker med utgångspunkt från de grunder som bolaget åberopat. Bolaget har anfört att brister i anbudsutvärderingen skett beträffande utvärderingskriteriet pedagogiska förutsättningar, enär bolaget erhållit för låg poäng för detta kriterium. Vidare har bolaget anfö1i att bris­ ter i transparens föreligger, då den upphandlande enheten under upphand­ lingsprocessens gång - efter slutdatumet för anbudsinlämning - ändrat förutsättningarna för upphandlingen genom att till anbudsgivama ställa kompletterande frågor, vars svar legat till grund för anbudsutvärderingcn. Förvaltningsrätten anser inte att förfrågningsunderlaget innefattar brister vad gäller utvärdering för kriteriet pedagogiska förutsättningar eller att transparensprincipen överträtts genom att den upphandlande enheten ställt kompletterande frågor gällande utvärderingskriteriet verksamhet på sätt som strider mot LOU. Oaktat om brister i dessa hänseenden förelegat anser förvaltningsrätten inte att bolaget lidit skada, varför skäl att besluta om åtgärder enligt LOU ändock inte föreligger. Förvaltningsrätten har kommit fram till dessa slutsatser av följande skäL Bedömning När tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet tilläm­ pas - vilket är fallet i denna upphandling - får den upphandlande myndig­ heten göra en relativ utvärdering av inko1m1a anbud mot bakgrund av de utvärderingskriterier som ställts upp. Det är av väsentlig betydelse att det av förfrågningsunderlag och anbudsutvärdering framgår på vilket sätt och Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4544-10 2010-10-18 mot vilka grunder som utvärdering sker. Fö1iydliganden och komplette­ ringar får begäras endast om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkunensbegränsning Kriteriet pedagogiskaförutsättningar Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget för underkriteriet kunskaper och erfarenheter från vuxenutbildning erhållit tre poäng med motiveringen att bolaget har liten erfarenhet av vuxenutbildning, att kriteriet kompetens hos lärarna gett fyra poäng och att kriteriet individuell studieplanering gett fem poäng; att jämföra med företaget Miroi i-learning AB som erhållit fem po­ äng för samtliga dessa kriterier. Den upphandlande enheten har vid för­ valtningsrätten motiverat poängsättningen med att bolaget startades först i september 2009 och att stort avseende fästs vid kombinationen vidareutbil­ dad sjuksköterska och vårdlärare. Förvaltningsrätten kan konstatera att bolaget har visat att de även har kompetensen vårdlärare. Ytterligare ett poäng för detta kriterium innebär emellertid inte skäl att besluta om åtgär­ der enligt LOU. Kriteriet verksamhet Enligt förfrågningsunderlaget ska beträffande kriteriet verksamhet under­ kriterierna lokaler och övrig utrustning samt tillgång till läromedel, stu­ diematerial och teknisk utrustning bedömas. Förvaltningsrätten konstaterar att den upphandlande enheten efter att tiden för att lämna anbud gått ut skriftligen ställt frågor till samtliga anbudsgivare gällande kriteriet verk­ san1het. Frågorna som ställts gäller huruvida kostnader för kurslitteratur, förbrukningsmaterial och lokalkostnader etc. ingår i priset - och om svaret är n�j efterfrågas ett nytt pris, om lärare k01mner att finnas på plats och i vilken omfattning, om studielokal med dator finns tillgänglig under dag­ och kvällstid, om metodklassrum finns med utrustning för praktisk under­ visning samt om elever får behålla kurslitteratur. IFALUN Enhet 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 1 DOM 2010-10-18 Sida 7 4544-10 Den upphandlande enheten får begära att anbud förtydligas eller komplet­ teras, under förutsättning att så kan ske utan risk för konkmTensbegräns­ ning eller särbehandling. En komplettering får inte leda till annat än att marginella sakuppgifter tillförs ett anbud. Den får endast innebära att tidi­ gare lämnade uppgifter konkretiseras och att något utbyte av uppgifter inte sker (jfr bLa. Kaimnarrätten i Stockholms dom i mål 4214-05). Förvalt­ ningsrä1ten anser att de begärda uppgifterna faller inom vad som kan anses som förtydliganden och kompletteringar av anbudet, eftersom de frågor som ställts inte medfö1i annat än att marginella sakuppgifter tillförs anbu­ det. Förfarandet har inte i1meburit risk för konkurrensbegränsning eller särbehandling. Skäl att besluta om åtgärder enligt LOU på de1ma grund föreligger därför inte. Fråga om skada Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget, även om högsta poäng tilldelas för kriterierna pedagogiska förutsättningar och verksamhet, ändå inte skul­ le tilldelats kontraktet p.g.a. prispoängen. Även om brister i upphandlings­ förfarandet förelegat anser förvaltningsrätten därmed inte att bolaget lidit eller riskerat att lida skada. Att CK Lärarkonsult AB kan komma att få konkunensnackdelar p.g.a. uttalanden i utvärderingen påverkai- inte denna bedömning. Skäl att besluta om åtgärder enligt LOU föreligger därför inte. Ansökan ska således avslås. Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/lc LOU). .__-/' rådman