FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 Karbyhemmet HVB, 650603-1217 Vämlingvägen 1 761 73 Norrtälje MOTPARTER 1. Danderyds kommun 2. Vallentuna kommun 3. Österåkers kommun 4. Lidingö stad 5. Vaxholms stad 6. Täby kommun 183 80Täby 7. Non1älje kommun Ombudfor 1-5 samt 7: Täby kommun 183 80Täby SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Målm Sida 1 (7) 25341-12,25528-12 25530-12, 25531�12 25532-12,25558-12 25853-12 SÖKANDE DOM 2013-01-23 Meddelad.i Stockholm Dok.Id 313300 Postadress Besö�adress Telefax · 08-561 680 01 Expcditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25341-12 m.fl. Allmänna avdelningen BAKGRUND Täby kommun genomför en samordnad upphandling med kommunerna Danderyd, Nontälje, Täby, Vallentuna och Österåker samt städerna Li­ dingö och Vaxholm (fmisättningsvis benämnt de upphandlande myndig­ heterna) av hem för vård eller boende och av särskilt boende för personer med funktionsnedsättning (Dnr 38/2012-73). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU). De upphandlande myndigheterna har i tilldelningsbeslut den 23 november 2012 beslutat att teckna ramavtal med åtta anbudsgivare avseende hem för vård eller boende samt fem anbudsgivare avseende särskilt boende. Anbu­ det från Karbyhemmet HVB gick inte vidare till utvärdering efter kvalifi­ cering och genomgång av skall-kraven med motiveringen att ett av de re­ dovisade uppdragen avser en person med missbruksproblem; vilket inte är målgrupp för denna upphandling. YRKANDEN M.M. Karbyhemmet HVB (Karbyhemmet) ansöker om överprövning av tilldel­ ningsbesluten och anför bl.a. följande. Karbyhemmet ifrågasätter de upp­ handlande myndigheternas bedömning att de beskrivit en person med dubbeldiagnos av tre skäl. För det första framgår det klart i uppdragsbe­ skrivningen att de insatser som har gjorts för personen är allmänpsykia­ triska och inte har innehållit några insatser avseende alkoholism eller bero­ endeproblematik. Personen har inte haft ett aktivt missbtuk på många år. Det framgår också att personens diagnos är Korsakows sjukdom, vilken i Wikipedia beskrivs enligt följande; Sjukdomen är en demenssjukdom tillika organisk ne1vsjukdom med psy­ kosartade episoder som drabbar alkoholiser, personer med långvarig över- I STOCKHOLM Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25341-12 m.fl. Allmänna avdelningen konsumtion av alkohol. Sjukdomen ger forsämrat nä1minne, försämrad inlärningsförmåga, ingen eller bristfällig fö1måga till abstrakt tänkande, desorientering i tid och rum. I linje med ovan hävdas att personer med Korsakows sjukdom inte har ett aktivt missbr�k utan en psykiatrisk demenssjukdom. Man kan jämföra med haschpsykoser. De utvecklas genom ett missbruk men övergår till att vara en psykiatrisk sjukdom. Ingen skulle kalla en haschpsykos för en dubbeldi­ agrios och samma gäller Korsakows sjukdom. För det andra har personer med Korsakows sjukdom av hävd tillhö1t psyki­ atrin. De har aldrig beskrivits som dubbeldiagnos. De upphandlande myn­ digheterna kan inte kräva att Karbyhemmet ska göra en egen bedömning av vad som är en dubbeldiagnos. Om de upphandlande myndigheterna har uppfattningen att Korsakows sjukdom och andra psykiatriska nervsjukdo­ mar inte kan ingå i anbudet borde detta klatt ha framgått. För det tredje placerades den aktuella personen av den socialpsykiatriska enheten i kommunen och inte av kommunens beroendeenhet. Karbyhem­ met arbetar utifrån uppdrag där uppdragsgivaren i hög grad definierar upp­ drag. Om kommunens biståndsbedömare inte bedömer uppdraget som ett missbruksärende så kan inte de upphandlande myndigheterna kräva att Karbyhemmet ska göra en annan bedömning. Om vare sig psykiatrin eller kommunen som köpte platsen bedömer detta som en person med dubbeldi­ agnos är det orimligt att hävda att Karbyhemmet som utförare ska göra en annan bedömning. Km·byhemmet och kollegor från andra HVB-hem har tidigare fatt uppdrag från de aktuella kommunernas socialpsykiatriska enheter som berört perso­ ner med Korsakows sjukdom. Hade det funnits minsta tvivel om det hade man förstås valt att beskriva ett annat uppdrag. Efter en informell men till- - förlitlig förfrågan bland andra HVB-hem kan på goda grunder sägas att det I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25341�12 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen just nu är uppemot tio personer på HVB-hem i Nmrtälje kommun som har Kol'sakows sjukdom och som kommer från de aktuella kommunerna. Det enda rimliga hade varit att antingen acceptera Karbyhemmets bild av Korsakows sjukdom eller förtydliga hur man ser på målgruppen. De upphandlande myndigheterna, genom Täby kommun, bestrider bifall till ansökan om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas och ramavtal tecknas med vinnande anbudsgi­ vare i enlighet med fattat tilldelningsbeslut. De anför bl.a. följande. Det framgår klait av förfrågningsunderlaget att personer med alkoholmissbruk, tidigare eller pågående, och personer med demens inte är målgrupper för denna upphandling. Att personer med Korsakows sjukdom "av hävd" skulle ti11höra psykiatrin är ingen absolut sanning utan Karbyhemmets upp­ fattning. Att den aktuella personen har placerats av socialpsykiatrin av kommunen framgår inte av anbudet. Kommuner har olika synsätt och or­ ganisation, vilket innebär att personed med Korsakows sjukdom långt ifrån aUtid tillhör kommuners socialpsykiatriska enheter. Åtminstone i några av de upphandlade kommunerna och städerna hör personer med sjukdomen tilJ annan enhet än den socialpsykiatriska. De upphandlande myndighetema har beslutat att i en annan upphandling upphandla insatser for personer med missbruksproblematik och att det i den upphandlingen ska även ingå personer med s.k. dubbeldiagnos. Denna information framgår tydligt i förfrågningsunderlaget del 3 under punkten 1.2 "Beskrivning av uppdraget". Förfrågningsunderlaget uppfyller väl kra­ vet på tydlighet och det kan inte råda något tvivel om att personer med demens eller med ett aktuellt eller tidigare missbruk inte omfattas av upp­ handlingen. De upphandlande myndigheterna har med stor omsorg gått igenom samtliga anbud. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25341-12 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om: icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och fömtsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövning­ en i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på gmnd av vad sökanden har framfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denna lidit skada eller kan komma att lida skada på -grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Det ges inte några nä1mare besked om utformningen av ett förfrågningsun­ derlag i LOU. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer göras. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andm krite­ rier än dem som funnits i underlaget och har därför en skyldighet att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera s.k. skall-krav. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förntsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref.50). I det i målet aktuella förfrågningsunderlaget anges under Del 3 ) punkten 1.2 Beskrivning av uppdraget bl.a. följande. 1.2 Beskrivning av uppdraget Anbudsgivare ska kunna ta emot personer med någon eller några av föl­ jande funktionsnedsättningar: - psykos utåtagerande beteende - personlighetsstömingar - öppen LPT och LRV - affektiva sjukdomar - psykiatrisk och samtidig neuropsykiatrisk sjukdom Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 25341-12 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kommunerna/städerna kommer att i en annan upphandling upphandla leve­ rantörer för insatser för personer med missbruksproblematik. I den upp­ handlingen kommer att ingå insatser för personer med dubbeldiagnoser, varför insatser för dessa personer inte ingår i denna upphandling. Karbyhemrnet har gjort gällande att det av förfrågningsunderlaget inte tyd­ ligt framgår att personer med Korsakows sjukdom omfattas av upphand­ lingen. Av utredningen i målet har framkommit att det inte finns någon enhetlig definition av sjukdomen och att olika kommuner kategoriserar personer med den aktuella diagnosen på olika sätt. De upphandlande myn­ digheterna har i förfrågningsunderlaget angett vilka funktionsnedsättningar som är aktuella for upphandlingen samt att den aktuella upphandlingen inte avser personer med missbruksproblematik och personer med dubbeldia­ gnoser. Någon nätmare förklaring av vilka dubbeldiagnoser som avses ges dock inte. Karbyhernmet har hänvisat till en definition av Korsakows sjuk­ dom så som den beskrivs på Wikipedia; demenssjukdom tillika organisk nervsjukdom medpsykosartade episoder. Förvaltningsrätten finner att Korsakows sjukdom enligt denna beskrivning inte faller in under någon av de i förfrågningsunderlaget uppräknade funktionsnedsättningama. Enligt förvaltningsrättens mening är beskrivningen av upphandlingens om­ fattning i nyss nämnda punkt i förfrågningsunderlaget tillräckligt klar och tydlig för att anbudsgivare ska kunna göta en relevant bedömning av vad som omfattas av upphandlingen. Även om de upphandlande myndigheter­ na inte alltid bedömer personer som lider av denna sjukdom på samma sätt är utgångspunkten för bedömningen av vad som omfattas av den aktuella upphandlingen den beskrivning som framgår av det aktuella förfrågnings­ underlaget. Kravet på att lämna en förteckning över tre olika uppdrag av den typ som upphandlingen avser utgör ett skall-krav. Av likabehandlingsprincipen följer att de upphandlande myndigheterna inte får b01tse från förfrågnings­ underlagets skall-krav. Skall-krav som anges i förfrågningsunderlaget Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25341-12 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen måste således vara uppfy1lda för att de upphandlande myndigheterna ska utvärdera och pröva anbudet. Eftersom Karbyhemmet lämnat in en be­ skrivning av ett uppdrag som inte omfattas av den aktuella upphandlingen är det aktuella skalUffavet inte uppfyllt. Det varitdärför riktigt att inte ut­ värdera Karbyhemmets anbud. Förvaltningsrätten finner således att vad Karbyhemmet har anfö1t inte ut­ gör skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU. Karbyhemmets ansökan om överprövning ska därför avslås. · HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3 1 09/lA LOU). /4 e{{nMocf Rådman Förvaltningsrättsnotarien Amina Perenda har föredragit målen. I· Bilaga ·t �ilt'1: SVERIGES DOMSTOLAR HUR MÅN .ÖVERKLAGAR - P.RÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöverklaga förvaltoingsrättens beslut ska sk.riva till Kamroarrli tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas tlll förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvaltoingsrätten inom tre veckor från den dag då. klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas �llertid från den dag 1:>eslutet meddelades. Otn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton. räcker det att skrivelsen. kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k:amroattätten fotdras att prövoingstillstånd meddelas. Karomattiitten lä.moar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstilliimpoiogen att överklagandet prövas, anledning förekommet till ändring i det slut vartill . förvaltniogsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltniogsrättens beslut fast Detär därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrii.tten varför man. anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltoiogsriittens n.amn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de slciil som klaganden anger till stöd för begäran om prövniogstillstånd, 5. den ändring av förvaltoiogsrättens beslut so.tn klaganden vill fa till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans o.tnbud. Adressen till förvaltoingsrätten framgår av beslutet Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in . fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och tdefoonummet. Om någon person- eller adressuppgi..ft ändras, ska Ni utan dröjstnål amnäla ändringen till kammarrätten. I mål om överp.rövniog enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen {2007:1092) oro upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f"ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett intetlmistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omeddbart Ett överklagande av rättens avgörande fru: inte pröva:s sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagarna. 1. den klagandes namb., personnuto.tn.er, yrke, postadress och telefon.nummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eveotuell annan plats där.klaganden kan nås föt delgivning lämnas om dessa .uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om n.ågon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att aru:oälan snarast görs till kammarriitten, Behöver Ni fler upplysningar om hur man överkla kan Ni vända Er till gar förvaltoingsrätten DV :3199/1A LOU 2. 1 , •.lAl'I'. "LO·'"J 15:01 Forvlltn1ng5ratten GBG ,�u- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GöTEBORG , i/12 j 1 1'1· ,p1 . O '1 5 't', ,., S\IERIGE$ PO/,\$t(IIAR FAXMEDDELANDE 1⁄4ol/\.\:u...v--r-e..\A. �vef"'\c: e--\. Till: . . . . . . . . . '9 • • · · · · · · • • t • • · · - · . . .. · · • · • • • . . . . . .. . . . . . . F r an� : . . . . o 1 · J · a n a R a . t m . . . . . Telefon: 031-732 70 42 Detta fax itmehåller . Meddela11de ................................................... ••>lllt••..•••••illl•..••••••-•••••••••..L■■••••..••••••1•••••••■11111•••••• ..............., ............................................................... ···········••1o1111••·······..·····..........................a................. .................................., . , ......................................········ .. . . . . . ,.. , , • • • • • • • • • • • • • • .. .. . .. . . . . . . . .. .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . -1 . , • • • • • • • • • lfftp•-,,••·..··••..•••··..••.............,...............................IP•••··..I,· .................................................................................. ■1111•-f'••·········••...............................................,•••IP■•■•••t■ ·············.. ·····..,. ................................., ...................... aoi: 5)197, 400 15 Göteborg • Besöksadress: Sten Stur�gatan 14 , Telefon: 03Hn 70 oo • f11X; 031-711 78 59 • fom.ltnlngsrattl'.!nigoteborg@dom.sQ . v.ww.rorvaltnir,gsratte�igot�borg.dom5tcl.sc 'Datum ■--••••••.,•• �\1. sidor inklusive detta blad 0� 2.,i.,'553⁄4'3, 0 , �