lt KAMMARRÄTTENI GÖTEBORG DOM Sida 1 (5) Mål nr 213-17 KONKURRENSVERKET 20 Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 390466 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax www.kammarmttt>:n Pntt>:hnro �P. Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Avdelning 3 2017 -09- 1 9 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Tecken & Tolk Sverige AB, 556656-9082 -"'.' v�. Avd Ombud: Sten Lövrup och jur.kand. Elin Enehed Jansson & Norin AB Kungsportsavenyn 18 411 36 Göteborg MOTPART Region Örebro län Upphandlingsavdelningen Box 1613 701 16 Örebro ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Karlstads dom den 26 oktober 2016 i mål nr 5052-15, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten meddelar prövningstillstånd. Kammarrätten avslår överklagandet. YRKANDEN M.M. Tecken & Tolk Sverige AB yrkar i första hand att kammarrätten återförvisar målet till förvaltningsrätten för ny prövning i frågan om de ingångna avtalen --; -·� r ~. 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se KAMMARRÄTTENI DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 213-17 ska ogiltigförklaras och i andra hand att de ingångna avtalen förklaras ogiltiga. Bolaget anför följande. Avtalen har slutits i strid med befintligt ramavtal eller har ingåtts i strid med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU, och för­ farandet har inneburit en skada för bolaget. Förvaltningsrätten har inte tagit ställning till de grunder bolaget anfört. Om ett avtal har ingåtts mellan en upphandlande myndighet och en leverantör utan föregående annonsering och om något av de undantag som räknas upp i 15 kap. 3 § LOU inte är tillämpligt, ska rätten besluta att avtalet är ogiltigt. I det här fallet hör de ingångna avtalen inte till de undantag som anges i 15 kap. 3 § LOU. Bolaget och Region Örebro län har tecknat ett ramavtal avseende tecken­ tolktjänster. Ramavtalet omfattar alla uppdrag även utanför länet och de ingångna avtalen omfattas därför av ramavtalet. Regionen har under perioden den 25 maj till den 25 november 2015 avropat teckentolktjänster från leverantörer som inte är parter i ramavtalet. Avropen står i strid med LOU genom att de inte upphandlats på något annat sätt. Omfattningen av ramavtalet är inte begränsat till landstingets gränser. Det framgår att cirka 80 procent av uppdragen utförs inom Örebro kommun, men någon geografisk begränsning anges inte. Det sägs att uppdrag utanför länet kan komma att utföras. Det ramavtal som tecknats omfattar därför även dessa uppdrag, eftersom något annat ramavtal för utförande av dessa uppdrag inte tecknats. Regionens invändning om att de har rätt att upphandla leverantörer utanför länets gränser är orimlig när det är regionen som specificerat i ramavtalet att uppdrag kommer att ges utanför länets gränser. KAMMARRÄTTENI DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 213-17 Det saknas grund för en analog tillämpning av hälso- och sjukvårdslagens regler avseende samarbete landsting emellan. Regionen hävdar att den på grund av sedvänja skulle ha rätt att köpa in aktuella tjänster direkt från andra landsting. Det finns dock ingen möjlighet att göra avsteg från LOU till förmån för en sedvänja som en myndighet själv har ansett sig ha utvecklat. Teckentolktjänster faller inte in under nämnda bestämmelse. Regionen har inte tagit hänsyn till tröskelvärdena, eftersom värdet av de uppdrag som omfattas av målet uppgår till cirka 3,2 miljoner kronor under den aktuella perioden. De otillåtna direktupphandlingarna har inneburit skada för bolaget genom att bolaget förtagits rätten att lämna anbud i en offentlig upphandling. Om kammarrätten kommer fram till att de ingångna avtalen inte omfattas av ramavtalet är bolaget en potentiell leverantör av teckentolktjänster. Bolaget levererar dessa tjänster inom hela Sverige. Regionen har inte upphandlat teckentolktjänstema trots att avtalsvärdet vida överstiger nu gällande tröskelvärden. Om regionen hade upphandlat på ett korrekt sätt skulle bolaget ha haft en möjlighet att lämna anbud och tilldelas kontrakt. Det är regionens ansvar att se till att det finns ramavtal som täcker hela landet. Bolaget har därmed lidit skada. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Tecken & Tolk Sverige AB har tidigare tecknat ett ramavtal med Region Örebro län om teckentolktjänster. Bolaget har nu gjort gällande att regionen ingått avtal med andra leverantörer i strid med det upphandlade ramavtalet som regionen ingått med bolaget. För att så ska kunna vara fallet krävs att dessa tjänster omfattas av det ramavtalet. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida4 Mål nr 213-17 Av utredningen framgår att det ramavtal som regionen tecknat med bolaget avser tolkuppdrag som ska utföras inom hela landstingsområdet. Av förfrågningsunderlaget till den upphandlingen framgår att det i enstaka fall kan avse uppdrag även utanför landstingets gränser. Som exempel på sådana uppdrag har i förfrågningsunderlaget nämnts besök på mässor och studie­ besök. Kammarrätten anser att detta talar för att de nu ifrågasatta avtalen, påstådda direktupphandlingar, avser andra förhållanden än dem som omfattas av ramavtalet. Bolaget har därmed inte lidit skada på den grunden. Nästa fråga är då om regionen genomfört otillåtna direktupphandlingar. Bolagets ansökan grundar sig ursprungligen på ett antal bokförda fakturor. Regionen har upplyst att man vid teckentolkning utomläns använder sig av den myndighet som har skyldighet att tillhandahålla tjänsten i det aktuella området. Den myndigheten vidarefakturerar därefter kostnaden för tjänsten till regionen. Uppdraget utförs antingen av anställd personal eller av inhyrda underleverantörer, som upphandlats i konkurrens. Regionen menar att det därmed inte rör sig om någon otillåten direktupphandling. Detta har skett när länsinvånare i regionen har behövt teckentolktjänster vid besök i andra landsting än det egna. Av utredningen framgår inte närmare vad de aktuella fakturorna för vidare­ faktureringen avser. Det saknas dock anledning att ifrågasätt a regionens uppgifter om att dessa uppdrag utförts av utförare av teckentolktjänster som upphandlats av det landsting där de enskilda personerna befunnit sig när behovet har uppstått. Kammarrätten anser därför att det i de här situationerna inte varit fråga om otillåtna direktupphandlingar. Bolaget har hävdat att man gått miste om möjligheten att lämna anbud och tilldelas kontrakt för de utförda tjänsterna på grund av att regionen inte följt det upphandlingsrättsliga regelverket. Det har dock inte kommit fram något annat än att respektive landsting upphandlat teckentolktjänster korrekt och GÖTEBORG KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 213-17 att bolaget har haft möjlighet att delta i dessa respektive upphandlingar. Genom att varje landsting ansvarar för att teckentolktjänster erbjuds inom sitt eget geografiska område, saknas anledning för enskilda landsting att ha rikstäckande avtal för teckentolktjänster. Sammanfattningsvis anser kammarrätten att bolaget inte har visat att regionen upphandlat teckentolktjänster i strid med ramavtalet eller det upphandlingsrättsliga regelverket. Det saknas därmed grund för att förklara avtalen ogiltiga. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). c;:411'o aJlt){lµjo_,__ . ) ·, E=Ifut