( ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2013-07-10 Sida 1 (4) Enhet 2 SÖKANDE Meddelad i Linköping Eventa Sjukvård AB, 556822-8091 Mellangården 2 194 51 Upplands Väsby MOTPART Eskilstuna kommun 631 86 Eskilstuna SAKEN 2013-07- 1 2 Avd Dnr KSnr Mål nr 4015-13 Aktbil Ansökan avslås. Dok.Id 128578 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 013-25 11 00 E-post: KONKURRENSVERKET ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Eskilstuna kommun genomför en upphandling avseende utbildning i första hjälpen. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande. I ett tilldelningsbeslut den 30 maj2013 beslutade kommunen att anta ett anbud från JS Kontroll HB. Eventa Sjukvård AB ansöker om överprövning och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att det vinnande anbudet ska förkastas. Eskilstuna kommun menar att ansökan ska avslås. GRUNDER OCH UTVECKLING AV TALAN Eventa Sjukvård AB JS Kontroll HB bör uteslutas, pga. att deras instruktörer inte har den ut­ bildning som efterfrågas. Man kan omöjligen uppfylla kommunens krav att "utbildningen ska följa de föreskrifter och riktlinjer som finns inom områ­ det". Ett av de grundläggande kraven som finns för att göra detta är att instruktörerna har en godkänd utbildning enligt HLR-rådets kursplan och det har ingen av de utvalda. I detta fall gäller det Livräddande första hjälp till barn. I de riktlinjer som HLR-rådet utfärdat ska man ha utbildning i varje moment om man ska vara instruktör. Det räcker alltså inte att man är det för vuxna för att vara kvalificerad. Eventa Sjukvård AB har det mest fördelaktiga anbudet. De har genom att den bristfälliga upphandlingen slö­ sat tid och därigenom lidit skada. Eskilstuna kommun Kommunen tillbakavisar påståendet om att JS Kontroll HB:s instruktörer inte har adekvat utbildning och erfarenhet motsvarande vad kommunen efterfrågar. Av2.1.2 i förfrågningsunderlaget framgår att Sida2 4015-13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida 3 4015-13 utbildningen ska följa de föreskrifter och riktlinjer som finns inom om­ rådet, alla utbildare ska vara certifierade instruktörer och ha erfarenhet av att utbilda inom första hjälpen, alla utbildare bör ha erfarenhet av att utbilda personal som arbetar med barn och att leverantören ska ange utbildarnas kunskaper. JS Kontroll HB svarar ja på frågan om utbildningen följer de föreskrifter och riktlinjer som finns inom området. JS Kontroll HBhar namngett Sandra Nordin och Andreas Broo som de utbildare som är tilltänkta för uppdraget. Sandra Nordin är enligt inlämnad ev utbildad och verksam brandman, utbildad i prehospitalt akut omhändertagande enligt L-ABeDE, certifierad HLR-instruktör samt huvudinstruktör i HLR. Hon är utbildare i rättsnätverket första hjälpen. Av Andreas Broos ev framgår att han utbil­ dad och verksam brandman, utbildad i prehospitalt akut omhändertagande enligt L-ABeDE, certifierad HLR-instruktör och utbildare i första hjälpen. JS Kontroll HB svarar ja på frågan om utbildarna har erfarenhet av att ut­ bilda personal som arbetar med barn. Leverantören hänvisar till att nämnda utbildare regelbundet håller i utbildningar för personal på förskola och grundskola och även för personal för barn och vuxna med funktionshinder. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Som grund för sin ansökan åberopar Eventa Sjukvård AB att de instruktö­ rer som JS Kontroll HB avser att använda inte har den utbildning som ef­ terfrågas och bolaget hänvisar till att personerna från JS Kontroll HB sak­ nar utbildning enligt HLR-rådets kursplan. Bolaget ifrågasätter även om JS Kontroll HB kan bedriva utbildningen enligt de föreskrifter och riktlinjer som finns inom området. • • • • ( 4 ,( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4015-13 I LINKÖPING Enhet2 Vad gäller krav på de personer som ska utföra utbildning i första hjälpen anges i för:frågningsunderlaget (2.1.2 med rubriken Kompetens och erfa­ renhet) att alla utbildare ska vara certifierade instruktörer och ha erfarenhet av att utbilda inom första hjälpen, att alla utbildare bör ha erfarenhet av att utbilda personal som arbetar med barn och att leverantören ska ange utbil­ darnas kunskaper. I för:frågningsunderlaget ställs inte krav på annat sätt än att de avsedda ut­ bildarna ska vara certifierade instruktörer._ Det ställs således inget krav på utbildning i enlighet med de riktlinjer.som "HLR-rådet" (Svenska rådet för hjärt-lungräddning) utger eller deltagande i rådets egna instruktörsutbild­ ningar eller enligt dess kursplan. Det finns m.a.o. inte stöd för att kräva viss certifieringsform utöver inom första hjälpen. Såvitt handlingarna i målet visar uppfyller utbildarna från JS Kontroll HB ställt utbildningskrav och de uppfyller även kompetens- och erfarenhetskraven i övrigt. Utbildningen ska enligt förfrågningsunderlaget bedrivas i enlighet med "de föreskrifter och riktlinjer som finns inom området". Det anges dock inte vilka dessa föreskrifter och riktlinjer är. Det som Eventa Sjukvård AB framfört utgör inte skäl för att anta att JS Kontroll HB inte kommer att bed­ riva utbildningen i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten uppfattar således att Eskilstuna kommun inte har brutit mot de gemenskapsrättsliga principerna eller tillämpliga upphandlingsreg­ ler i övrigt. Det finns därmed inte skäl för att besluta om åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU. EventaSjukvård AB:s ansökan ska därför avslås. ( HUR MAN-ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 lD/LOU) _../' ,. �--_ .. - .,._.A � ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ( ( Cl 0'° ......rA 0 � Cl -...... "" 0;;:; 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma 1iktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. IC, ,,�-����� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMS'fOLAR Bilaga 1 1t!i��! www.domstol.se 2. 3. 4. 5.