16. FE3. 2012 10:20 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning2 Canon Svenska AB, 556072�2224 Gustav 111:s Boulevard 26 169 88 Solna Ombud: Advokat Hans Nicander Nicander Advokatbyrå AB Strandvägen 7 A 114 56 Stockholm MOTPART Västra Götalands läns landsting: 232100-0131 Regionservice Inköp Regionens Hus 405 44 Göteborg SAK.EN Mål nr 13549�11 E Enhet 2:2 S. 2/1·. Sida 1 (9) SÖKA.'NDE DOM 2012-02-16 Meddelad i Göteborg /1,vd Överpröv:oing enligt la.gen (2007;1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Dok.Id l27206 Postadress Box53197 lQO 15 Göteborg Besöksaclress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 • 732 70 00 E-post: for,:al1ningsra1tenigo1ebcrg@dom.se Förvaltningsrätten avslår ansökan avseende yrkandet om att ogiltigförklara beslutet atl avbryta upphandlingen och återkalla till.delningsbeslutet. Förvaltningsrätten avvisar ansökan avseende yrkandet om rättelse. Telefax Expcditionstid rnåml::1g - fn.:dag O9:C0-15:00 031 - 711 78 59 1 rE' ')"1" 1·' 2' 6. r :i. L () L v: i] FÖRVALTNINGSR.ÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRlJI\1D DOM C,' 3'/1' Sida 2 Västra Götalands läns landsting (VGR) har genomfört en upphandling av­ seende bl.a. Skri.vare Kopiator Fax, SN 169-2011. Av til1delningsbeslut den 28 oktober 2011 framgår att avtal ska ingås med Ricoh Sverige AB (Ricoh). I bilaga till tilldelniogsbeslntet framgär att det under utvärdering­ 13549-11 E en av anbuden upptäcktes ett räknefel i formeln för sammanräkning av proce:atandelama för bör-kraven. VGR valde att räkna om procenttalen proportionellt för varje krav och gjorde sedan en jämförelse. Ordningen mellan leverantörerna påverkades inte och felet päve:rkade således inte ut­ slaget i utvärderingen. VGR har därefter> den 3 november 2011, lämnat meddelande om återkallande av tilldelningsbeslut och avbrytande av upp­ handlingen, med motiveringen att det efter tilldelningsbeslutet framkommit uppgifter om att vissa klav varit otydhga eller felformulerade. \'RKANDEN M.M. Canon Svenska AB (Canon) har ansö1.i om öve:rprövning och yrkar i första hand att beslutet att avbryta upphandlingen ska ogiltigförklaras och att upphandlingen ska fortsätta och i andra hand om rättelse varvid Ricoh ska diskvalificeras från upphandlingen och Canoo. ska tilldelas avtalet. Till stöd för yrkandena anförs i huvudsak: följande. VGR har utan sakliga skäl beslu­ tat att avbryta upphandlingen, vilket strider mot LOU och de EU-rättsliga grundprincipema. Vidare har VGR i stric mot 9 kap. 9 § LOU underlåtit att i underrättelsen om beslutet ange skälen för beslutet att avbryta upphand­ lingen. Det som anförts i underrättelsen och efterföljande korrespondens med Canon är i vart fall alltför intetsägande och ofullständigt för att utgöra skäl i lagens me.ning. Beslutet att avbryta upphandlingen är därför ogiltigt. VGR har som skäl för avbrytandet angett att det framkommit uppgifter efter tilldelningsbeslutet om att vissa krav varit otydliga eller felformulera­ de. Canon som tyckte att beskedet var ofullständigt och oklart begärde in 1,.....lw.�, t.;''J Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13549-11 E I GÖTEBORG Avdelning 2 en tydligare motivering och fick till svar att räknefelet trots allt kan ha missgynnat anbudsgivare då alla förutsättningar inte var rätt från början. Det framstår som märkligt att det som VGR inte ansåg ha någon inverkan på upphandlingen och utvärderingen vjd tiden för tilldelningsbeslutets fat­ tande, några dagar senare ansågs vara av den arten att det fanns skäl att göra orn upphandlingen. Canon menar att det snarare finns ett tydligt sam­ band mellan beslutet om avbrytande och den omständighete:n att Canon dagarna före beslutet påtalat för VGR att Ricoll, som tilldelats ramavtale� inte uppfyllt ett skall-krav för fä...�. Ett av skalHtraven på fax har varit hav på'1telefonlurochhållare1\ vilketRicohsvarat"nef'på.VGRharvarit tydlig med att alla krav måste uppfyHas och har också inkluderat ktavspe­ ciflkation för faxar i checklistan över obligatoriska krav. Dessutom be­ handlarfråga7i''frågorochsvar'justlcravspecifikationenförfaxaroch VGR har uttryckligen svarat att det är fråga om krav som ska besvaras med ja eller nej. Då Ricoh inte har uppfyllt ett av skall-kraven borde VGR ha förkastat anbudet i stället för att pröva och anta det. Upphandlingen har därmed genomförts i strid mot 1 kap. 9 § LOU och principerna om likabe­ handling och transparens. Dettahar gynnat Ricoh och missgyI1I1at Canou, vars anbud i annat fall skulle ha antagits. Canon har således lidit skada. Vidare bestrider Canon påståendet om att det skulle ha förelegat sådan brister i förfrågningsunderlaget att det inte varit möjligt att foxtsätta med upphandlingen. VGR:s uppfattning är svårbegriplig då faktum är att upp­ handlingen avslutades och tilldelningsbeslut meddelades samt att det ut­ tryckligen framhölls i bilaga till beslutet att det fanns ett fel i en fonnel som var betydelselöst för ordo.ingen mellan leverantörerna. Felet i formeln utgör under inga förhållanden nägot sakligt skäl för VGR att kort efter till­ delningsbeslutet avbryta upphandlingen. Felet har varit försumbart och i praktiken helt betydelselöst för utvärderingen. Omräkningen som VGR valde att göra har gjorts proportionellt och utfallit lika för alla anbudsgiva� re. Omräkningen hru- alltså på intet sätt missgynnat, begränsat eller hindrat vare sig anbudsgivare eller potentiella anbudsgivare. Inte heller i övrigt har 1� CER ?01"L 10·20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 4 13549�11 E förfdgni:ogsundedaget i:onehålli.t några fel eller bris ter som utgjort sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. VGR tar upp frågan om pappersmaga­ sin som en helt ny omständighet: som inte omnämnts i vare sig beslutet att avbryta upphandlingen eller i det efterföljande e-postmeddelandet som sldckats till Canon. Enligt Canon är förfrågningsunderlaget tydligt och klart vad gäller både skall-krav och bör-krav för pappersmagasin. VGR gick också ut med ett förtydligande och gav anbudsgivarna möjlighet att rätta till eventuella missuppfättui:o.gar iiman tilldelningsbeslutet meddela•