FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING 2010-09-24 Meddelat i Linköping SÖKANDE Mailworld Office AB, 556790-7778 Nybrogatan 25 B 114 39 Stockholm Ombud: Martin Dell Aprovis AB Rödhakegatan 10 254 50 Helsingborg MOTPARTER 1. SKL Kommentus AB Hornsgatan 15, 1 tr 118 46 Stockholm 2. Eskilstuna Energi & Miljlö AB, 556458-1907 Eskilstuna Kommun 631 86 Eskilstuna 3. Eskilstuna kommun 631 86 Eskilstuna 4. Eskilstuna Kommunfastigheter AB, 556499-5909 Box 5035 630 06 Eskilstuna Mål nr 8008-10 Rotel 6 Sida 1 (6) Dok.Id 23361 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 5. Flens kommun 642 81 Flen 6. Gamleby Fastighets AB, 556060-6443 Box 502 593 25 Västervik 7. Kvällinge Fastighets AB, 556705-2609 Box 502 593 25 Västervik 8. Mjölby kommun 595 80 Mjölby 9. Motala kommun 591 86 Motala 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dorn.se 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 2 8008-10 10. Parken Zoo i Eskilstuna AB, 556104-4727 631 86 Eskilstuna 11. Strängnäs kommun 645 80 Strängnäs 12. Tjustfastigheter AB, 556060-6443 Västerviks kommuns Förvaltning 593 80 Västervik 13. Vadstena kommun .592 80 Vadstena 14. Vimmerby kommun Stadshuset 598 81 Vimmerby 15. Västerviks Bostads AB, 556050-3095 Box 502 593 25 Västervik 16. Västerviks kommun 593 80 Västervik 17. Västerviks kommuns Förvaltnings AB, 556528-1416 593 80 Västervik 18. Västerviks Kraft Elnät AB, 556528-1382 Box 25 593 21 Västervik 19. Västerviks Miljö & Energi AB, 556045-6567 Box 25 593 21 Västervik 20. Västerviks Resort AB, 556735-7727 Lysingsvägen 593 53 Västervik 21. Ydre kommun Kommunkontoret 570 60 Österbymo 22. Ödeshögs kommun 599 80 Ödeshög FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SAKEN BESLUT Sida 3 8008-10 Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphand­ ling (2007:1091), LOU; nu fråga om interimistiskt yrkande FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att ovan angivna kommuner, kommunala bolag och landstingskommuners upphandling "Postförmedlingstjänster 2010-02, projektnummer 10068", avseende brevförmedlingstjänster, upphandlings­ områdena A, B, D, E och G, inte får avslutas. Beslutet gäller omedelbart och till dess förvaltningsrätten förordnar annat. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDEN M M. BESLUT Sida 4 8008-10 SKL Kommentus AB (K.ommentus) genomför en samordnad upphandling rörande postfönnedlingstjänster (projektnummer 10068) på uppdrag av de upphandlande myndigheter, som anges i Bil 1. Upphandlingen är uppdelad i två huvudområden; brevförmedlingstjänster respektive paketförmedlings­ tjänster. Det förra huvudområdet är i sin tur uppdelat på nio anbudsområ­ den, A -I, och det senare i de två anbudsområdena J -K. Av tilldelningsbeslut den 14 september 2010 framgår att Kommentus, så­ vitt avser brevförmedlings�jänster, anbudsområdena A, B, D, E, och G, beslutat att anta andra anbudsgivare än Mailworld Office AB (bolaget) Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om i de delar som avser brevförmedlingstjänster, anbudsområdena A, B, D, E och G. Vidare yrkas att rätten beslutar att upphandlingen avse­ ende de aktuella anbudsområdena inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget har allvarli­ ga brister och bryter mot transparens-, proportionalitets- samt likabehand­ lingsprincipen enligt 1 kap. 9 § LOU. Det har dessutom en konkurrensbe­ gränsande effekt och bryter mot särskilda regler i LOU och i Europaparla­ mentets och rådets direktiv 2004/18/EG om samordning av förfarandena vid offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och �jänster. Upp­ handlingen avseende anbudsområdena A, B, D, E och G ska därför göras om. Förfrågningsunderlaget innehåller därutöver ett stort antal oklarheter och saknar t.ex. precisa definitioner och avgränsningar av de olika områ­ dena. Som exempel kan nämnas att det inte tydligt framgår när försändel­ ser enligt anbudsområdena A, B, D, E och G ska användas av de upphand­ lande myndigheterna. Detta strider mot grundläggande upphandlingsrätts­ liga principer. -Asidosättandet av gemenskapsrättliga principer i förfråg­ ningsunderlaget samt övriga brister i det har medfört att förutsättningarna FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 5 8008-10 för att lämna anbud inte varit korrekta och bolaget har därför inte kumiat lämna anbud i upphandlingen. Upphandlingen har ett värde om flera hund­ ra miljoner kronor. Mot denna bakgrund har bolaget lidit skada, eller i vart fall riskerat att lida skada, till följd av påtalade brister i förfrågningsunder­ laget. - Tiodagarsfristen löper ut den 24 september 2010. Ett intermistiskt förordnande är nödvändigt för att bolagets möjlighet till överprövning inte ska gå förlorad. Den enda skada som kan drabba de upphandlande myn­ digheterna är att de temporärt behöver fortsätta köpa tjänsterna enligt gäl­ lande avtal eller direkt från posten eller andra aktörer. Denna olägenhet är inte större än den skada som kan drabba bolaget om dess yrkande ogillas eller inte prövas av rätten i tid, eftersom bolaget då oåterkalleligen går mis­ te om möjligheten att tilldelas kontrakt i en ny upphandling. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU, ska rätten, om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den ska­ da eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Allmänna krav för att omedelbart besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktiskt grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Så­ dant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 6 8008-10 Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D). Föredragande har varit Hemik Lindblom SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTlLLSTÅND Den som vill överklaga förvaltniugsrättens be­ slut ska skriva till K.arnmanätteo i Jön.köping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ uingsrätten inom. tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet in.faller på lördag, söndag eller helgdag, midsorrunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in. nästa vardag. För att ett överkl nde ska kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande ska innehf31la 1. den klagandes namn, personm:uruner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och �ventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgi:vcihg lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast göts till katumauätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltuingsrä.ttens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med -varje särskilt bevis.. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller: hans ombud. Adressen till forvaltnirrgsrät­ teu framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i otigin.al samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga aga kamrnattätteu fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är: av vikt för ledning av rättstil­ lärnpuingen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltniugs rätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd mte meddelas står för­ valtnings rättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av övetkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. r-­DN www.doms:tol.se