FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-06-01 Meddelad i Stockholm Mål nr 26607-10 Enhet 13 Sida 1 (13) KPA Pensionsservice AB, 556569-1077 Östgötagatan 90 106 85 Stockholm Ombud: Advokat Ulf Hökeberg Advokatfirman Fylgia KB Box 55555 102 04 Stockholm MOTPART 1. Danderyds kommun Djursholms slott Box 66 182 05 Djursholm 2. Täby kommun 183 80 Täby 3. Vaxholms stad 185 83 Vaxholm 4. Österåkers kommun 184 86 Åkersberga SAKEN 2010 -OG·� 0 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091 om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan från KPA Pensionsservice AB om ingri­ pande med stöd av LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 25 mars 2010 upphör där­ med att gälla. Dok.Id 27844 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 26607-10 Danderyds kommun, Täby kommun, Vaxholms stad och Österåkers kommun (kommunerna) har genomfört en samordnad upphandling avse­ ende administration av kommunernas/stadens pensioner, referensnummer 09/45. Täby kommun, som har agerat som samordnande kommun, medde­ lade den 15 mars 2010 att de antagit anbud från annan anbudsgivare än KPA Pensionsservice AB. Förvaltningsrätten har den 25 mars 2010 efter ansökan om överprövning och interimistiskt förordnande från KPA Pensionsservice AB beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. KPA Pensionsservice AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU avseende upphandlingen av pensionsadministration och yrkar i första hand att förvaltningsrätten upphäver kommunernas tilldelningsbeslut och beslu­ tar om rättelse av upphandlingarna på det sättet att anbudsutvärderingen ska göras om med beaktande av bolagets anbud och i andrahand att upp­ handlingen ska göras om. Som huvudsaklig grund för ansökan anges att kommunerna felaktigt har bedömt att bolagets anbud innebär att bolaget inte erbjudit alla de tjänster som kommunerna efterfrågar och därför inte tagit upp bolagets anbud till slutlig bedörnning. Om så skett skulle bola­ gets anbud ha antagits eftersom dess pris är det lägsta. Kommunerna bestrider bifall till ansökan. Bolaget har till stöd för sin ansökan bl.a. anfört följande. Kommunerna bryter i de pågående upphandlingarna mot bestämmelserna i LOU och di­ rektiv 2008/18/EG om offentlig upphandling, särskilt mot de grundläggan­ de gemenskapsrättsliga principerna som styr offentlig upphandling; princi- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 Allmänna avdelningen perna om likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), pro­ portionalitet och icke-diskriminering så som dessa kommit till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Bolagets anbud är komplett, utan reservationer och har läm­ nats helt i enlighet med anbudsförutsättningarna. Kommunerna har konsta­ terat att anbudet från KPA Pensionsservice kvalificerat sig och uppfyller skall-kraven. Kommunerna har felaktigt underlåtit att uppta bolagets anbud till slutlig bedömning. Med hänsyn till detta och då bolagets anbud är det prismässigt lägsta avseende samtliga kommuner/staden, vilket utgör till­ delningsgrunden, skall kommunerna rätteligen anta bolagets anbud. De felaktigheter som förekommit i upphandlingarna är av sådan art och om­ fattning att förfarandet är oförenligt med gällande upphandlingslagstift­ ning. Om felaktigheterna inte förekommit skulle KPA Pensionsservice ha tilldelats kontrakt i samtliga upphandlingar. Bolaget riskerar att lida skada genom de felaktigheter som förekommit vid kommunernas upphandlingar. Bakgrund KPA Pension AB, ett bolag som ingår i samma koncern som KPA Pen­ sionsservice AB, har sedan tidigare avtal med Täby kommun avseende "fullständig pensionshantering för samtliga arbetstagare, förtroendevalda och pensionstagare i Täby kommun". Utöver grundtjänsten "fullständig pensionshantering" har Täby kommun även köpt vissa tilläggstjänster, vil­ ket framgår av ett tillägg till huvudavtalet. Tilläggstjänsterna benämns inom KPA-koncernen som "Pensionshjälpen". Inget bolag inom KPA­ koncernen har under senare tid haft avtal avseende efterfrågade tjänster med övriga kommuner som ingår i den aktuella upphandlingen. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlagets punkt 2.3 framgår att de anbudsgivare som kvalificerats och uppfyller samtliga skall-krav går vidare till slutlig utvär­ dering och att den anbudsgivare ska antas som lämnat lägst pris, varvid I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 varje kommun skulle utvärdera för sig. Tilldelningsgrunden i upphandling­ arna är således lägsta pris. I punkt 1.2 anges under rubriken "Beskrivning av uppdraget" bl.a. följan­ de. - Leverantören skall utföra fullständig pensionshantering för kommu­ nernas/stadens och Täby Fastigheter AB: s samtliga arbetstagare, förtroen­ devalda och pensionstagare. Upphandlingen omfattar även administration av valet för avgiftsbestämd ålderspension. - Begreppet fullständig pen­ sionshantering är detsamma som används i det befintliga avtalet mellan Täby kommun och KPA pension AB gällande grundtjänsten. Mot bakgrund av att KPA Pension AB till Täby kommun för närvarande även tillhandahåller de tilläggstjänster som inom koncernen benämns "Pensionshjälpen" har KPA Pensionsservice AB under anbudstiden frågat Täby kommun, som samordnande kommun, hur det förhöll sig med dessa tilläggstjänster, för att KPA Pensionsservice skulle få klarhet. KPA Pen­ sionsservice anser sig emellertid inte ha erhållit något klargörande svar på frågan. KPA Pensionsservice lämnade anbud i upphandlingarna, varvid bolaget i samtliga delar bekräftat att bolaget kommer att utföra uppdraget på i för­ frågningsunderlaget angivet sätt. För tydlighets skull angav bolaget i sam­ band med offererade priser att några tilläggstjänster utöver fullständig pen­ sionshantering inte ingick. Detta gjordes genom att bolaget i sitt anbud angav "exkl. Pensionshjälpen". Förutom KPA Pensionsservice lämnade SPP Liv Pensionstjänst AB (SPP) anbud i upphandlingen. KPA Pensionsservice har, för samtliga kommuner, offererat lägre priser än SPP. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 26607-10 Under utvärderingsfasen erbjöds anbudsgivarna att presentera sina anbud vid ett sammanträffande. Vid detta sammanträffande korn även KPA Pen­ sionsservices tilläggstjänster ("Pensionshjälpen") att diskuteras. Såvitt bo­ lagets representanter uppfattade var det vid mötet inte någon representant från kommunerna som dagligdags hanterar pensionsfrågor. Av denna an­ ledning redogjorde representanterna för hur det fungerar i andra kommuner med vilka KPA har avtal. Möjligen kan detta förklara de missuppfattningar som synes ha förekommit. KPA Pensionsservice har emellertid aldrig på något sätt frånfallit sina åtaganden i anbudet att utföra de tjänster som kommunerna efterfrågar. Täby kommun har, som samordnande kommun, i en PM angett bl.a. att totalt två anbud kommit in och att båda anbuden kvalificerade sig och upp­ fyllde skall-kraven. I kommunens PM anges att det vid mötet framkommit "att det förelåg en skillnad i tolkningen mellan vad arbetsgruppen ansåg att upphandlingen omfattade och som även avspeglade sig i förfrågningsun­ derlagets påståenden, och den ena anbudsgivarens tolkning av vad upp­ handlingen omfattade". Detta ansågs medföra att "Kommunerna och Vax­ holms stad skulle vara nödsakade att köpa en tilläggstjänst, Pensionshjäl­ pen, av denne anbudsgivare för att få en fullständig pensionshantering ut­ förd". Vidare anges att "Arbetsgruppen vidhöll sin tolkning att det av skall­ kraven gick att utläsa vad man önskade upphandla och att det som anbuds­ givaren ville erbjuda i en tilläggstjänst, ("Pensionshjälpen"), redan ingick i skall-kraven". Utvärderingen resulterade därmed i: "Endast ett anbud åter­ stod vid utvärderingen eftersom det vid möte framkommit att den ena an­ budsgivaren inte kunde erbjuda alla de tjänster kommunerna och Vax­ holms stad efterfrågade." Av den anledningen föreslogs att avtal tecknas med SPP. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 26607-10 KPA Pensionsservices synpunkter på förfrågningsunderlag, avtal m. m. KPA Pensionsservice tillbakavisar sammanfattningsvis att de tjänster som ingår i "Pensionshjälpen" skulle vara desamma som efterfrågas i förfråg­ ningsunderlaget och anför dämtöver följande. Det är kommunerna som genom den aktuella offentliga upphandlingen önskar få tjänster utförda. Som angivits ovan är det också kommunerna som har att i förfrågningsun­ derlaget på ett tydligt och förutsebart sätt (jfr transparensprincipen) beskri­ va efterfrågade tjänster. Kommunerna har i förfrågningsunderlagets kravspecifikation i ett tjugotal punkter angivit vad som efterfrågas och därmed för leverantö­ rer/presumtiva anbudsgivare definierat vad kommunerna anser utgöra "fullständig pensionshantering". Åtaganden angivna i kravspecifikationen överensstämmer i allt väsentligt med vad som utgör leverantörens skyldig­ heter enligt avtalsvillkoren. Några tjänster därutöver kan anbudsgivare knappast anses ha åtagit sig att utföra. "Pensionshjälpen" är ett paket av tjänster. Kommunerna efterfrågar inte paketet "Pensionshjälpen" i förfrågningsunderlaget. KPA Pensionsservice har inför anbudsgivningen noga gått igenom vad som anges i förfrågnings­ underlaget och vilka tjänster som anges och efterfrågas där. Bolaget har i sitt anbud otvetydigt bekräftat att det offererar att tillhandahålla de tjänster som kommunerna efterfrågar. Om det skulle vara så att någon eller några av de tjänster som kommunerna efterfrågar i förfrågningsunderlaget också ingår i vad bolaget betecknar "Pensionshjälpen", så omfattar bolagets an­ bud även dessa tjänster. Bolaget har således genom sitt anbud åtagit sig att utföra samtliga de tjänster som kommunerna efterfrågar i förfrågningsun­ derlaget och varit avtalsrättsligt bundet av detta. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 Allmänna avdelningen Huvudsakliga brister i upphandlingen KPA Pensionsservice AB har lämnat ett komplett anbud utan reservationer helt i enlighet med anbudsförutsättningarna. Samtliga skall-krav har besva­ rats jakande, även frågan om avtalsvillkoren accepteras har bolaget besva­ rat jakande. Bolaget har inte vid något tillfälle frånfallit vad som anges i anbudet, inte heller vid anbudsgenomgången. Bolaget har hela tiden varit avtalsrättsligt bundet av vad som anges i anbudet. Det förhållandet att bo­ lagets tilläggstjänst Pensionshjälpen, som utgör tjänster utöver den i upp­ handlingarna efterfrågade grundtjänsten "fullständig pensionshantering", diskuterades vid mötet innebär inte att bolaget förändrade sitt anbud. Kommunerna har felaktigt uppfattat att bolaget vid mötet skulle ha gett uttryck för att kommunerna skulle vara nödsakade att köpa tilläggstjänsten "Pensionshjälpen" för att erhålla de tjänster som efterfrågas i förfrågnings­ underlaget. Alldeles bortsett från detta så är det inte möjligt för KPA Pen­ sionsservice att ensidigt ändra sitt anbud. Kommunerna har ko1Tekt uppfattat att bolagets anbud kvalificerade sig och uppfyllde skall-kraven. Bolagets anbud ska därför antas, såsom varande det prismässigt lägsta. Om kommunerna inte gör detta utgör det överträdelse av i vart fall likabehandlingsprincipen. Om kommunerna genom sitt förfrågningsunderlag efterfrågat tjänster som inte uttryckligen anges där, gör bolaget gällande att det förekommer sådana otydligheter i förfrågningsunderlaget att detta strider mot principen om öppenhet och förutsebarhet (transparens), vilket medför att upphandlingen måste göras om, eftersom det i så fall föreligger brister i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Kommunerna anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 Allmänna avdelningen Förfrågningsunderlagets skall-krav Skall-kraven i förfrågningsunderlaget var konstruerade som en rad påstå­ enden om vad anbudsgivaren skulle utföra och som anbudsgivaren skulle bekräfta. Båda anbudsgivarna bekräftade att man kunde utföra samtliga skall-krav. I skall-kraven ingick även att lämna uppgift om den ersättning som anbudsgivaren begärde för uppdragets utförande. Ersättningen skulle inkludera uppdragets samtliga kostnader. KPA Pensionsservice hade i laa­ vet på ersättning, förutom begäti belopp, lagt till "exkl Pensionshjälpen". En slaiftlig fråga ställdes till bolaget om vad "Pensionshjälpen" var. Frå­ gan besvarades, dels i en beskrivande text, dels i en punktvis redovisning. Kommunerna jämförde svaret med förfrågningsunderlagets skall-krav och fann att det som fanns beskrivet i "Pensionshjälpen" med något undantag var detsamma som förfrågningsunderlagets skall-krav. Kommunernas upp­ fattning var därför att de tjänster som KPA Pensionsservice benämnt "Pen­ sionshjälpen" var sådana tjänster som, genom att KPA bekräftat att man skulle utföra skall-kraven (påståendena), också skulle ingå i ersättningen. Dessa tjänster skulle således inte vara tilläggstjänster. Mötet med KPA Kommunerna beslutade att ge KPA Pensionsservice AB möjlighet att för­ tydliga sitt anbud vid ett muntligt möte. Vid mötet framkom att bolaget jämförde kommunernas förfrågningsunderlag med andra kommuners för­ frågningsunderlag. De andra kommunernas förfrågningsunderlag och tolk­ ningen av dessa har sedan legat till grund för att bolaget lagt in egna tolk­ ningar av kommunernas förfrågningsunderlag. Kommunerna påpekade att det som gällde i denna upphandling var just detta förfrågningsunderlag och ingenting annat, inte heller egna tolkningar av förfrågningsunderlaget. EG-rättsliga principer Kommunerna bestrider att de skulle ha brutit mot en rad av de EG-rättsliga principer som styr offentlig upphandling. Principen om icke-diskriminering I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 26607-10 avser främst diskriminering på grund av nationalitet, vilket inte är frågan i denna överprövning. Kommunerna har inte heller brutit mot proportionali­ tetsprincipen eftersom kraven i upphandlingen står i rimlig proportion till det som skall utföras. Båda anbudsgivarna har behandlats på ett likvärdigt sätt; båda har fått samma information och båda har fått möjlighet att även muntligt klargöra sina anbud. Principen om transparens har följts. Kom­ munerna anser att det av upphandlingens handlingar tydligt framgår vad kommunerna önskar få utfört. Att som bolaget hänvisa till vad som stod i Täby kommuns förfrågningsunderlag år 2006 och från detta underlag dra slutsatser om vad den upphandling som nu är föremål för prövning är tänkt att omfatta, är inte relevant. Överprövningen avser denna upphandling och skall grundas på de dokument som hör till denna upphandling. I upphandlingens beslutsunderlag har båda anbudsgivama kvalificerats och båda anbudsgivarna har bekräftat att man uppfyller skall-kraven. Bolaget anser dock att omfattningen av uppdraget inte framgår av handlingarna. Kommunerna är av motsatt åsikt. Det framgår av handlingarna att upp­ handlingen avser fullständig, d.v.s. all administration av pensioner. Med fullständig förstås enligt vedertaget språkbruk "total", "komplett" eller "hel". Det är även det svar som bolaget under anbudstiden fått på sin fråga. Att dra slutsatser av vad omfattningen skulle vara utifrån hur en upphand­ ling av en av fyra kommuner tidigare genomförts är orimligt och finner inte stöd i något av de dokument som ingår i upphandlingen. UTREDNING Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets punkt 1.2 anges under rubriken "Beskrivning av upp­ draget" följande. Leverantören skall utföra fullständig pensionshantering för kommunernas/stadens och Täby fastighets AB: s samtliga arbetstagare, förtroen­ devalda och pensionstagare. Upphandlingen omfattar även administrationen av valet för avgiftsbestämd ålderspension. (...) Anbudet skall avse alla arbetstagare som är eller har varit anställda i kommunen och för vilka kommunens pensions­ bestämmelser gäller (...). Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I förfrågningsunderlagets punkt 2.3. anges följande. Samtliga anbudsgivare, som kvalificerats, kontrolleras för att se att anbudsgivaren uppfyllt samtliga obligato­ riska krav, s.k. skall-krav. De anbudsgivare som både kvalificerats samt uppfyllt samtliga skall-krav, går vidare till utvärdering. Utvärdering sker enligt principen om lägsta pris, där den anbudsgivare antas, som lämnat lägst pris. Varje kommun kommer att utvärderas för sig. I punkt 4.2 anges följande. Anbudsgivaren skall föra register över kommunens arbetstagare och pensionstagare samt beräkna och lämna förslag på pension med ledning av de uppgifter som rapporteras via filöverföring från respektive kom­ muns lönehanteringssystem. (...). I 4.8 anges följande. Anbudsgivaren skall svara för aktualisering av kommunens arbetstagare. Detta skall ske genom utredning, värdering och registrering av med­ förd pensionsrätt. Samtliga arbetstagare skall vara aktualiserade före 61 års ålder. I 4.17 tredje stycket anges att anbudsgivaren skall ombesö�ja utskick av pensions­ anmälan senast sex månader innan arbetstagaren fyller 65 år. Pensionshjälpen I Pensionshjälpen stadgas i punkt 1.5, avseende KPA Pensionsservices åtaganden, följande. KPA bedömer, om de av Arbetsgivaren lämnade anställningsuppgifterna är pensionsgrundande. Om uppgifterna är pensionsgrundande registrerar KPA Pension sådan pensionsrätt i KPA Pension Direkt®. I förekommande fall beräk­ nar och registrerar KPA Pension kompletterande premier via Pensionsvalets ex­ tranät. Sådana beräkningar och eventuella rättelser utförs enbart med de uppgifter som gäller efter det att detta avtal börjat gälla. I Pensionshjälpens punkt 1.8 anges följande. KPA Pension skickar blankett "An­ sökan om uttag av pension" till arbetstagaren sex månader innan han eller hon fyller 65 år. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla lever­ antörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 2 kap. 24 § LOU anges att med förenklat förfarande avses ett förfarande där alla leverantörer har rätt att delta, deltagande leverantörer ska lämna anbud och den upphandlande myndigheten får förhandla med en eller flera anbudsgivare. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I 15 kap. 3 § LOU anges att en offentlig upphandling enligt detta kapitel ska göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Enligt 15 kap. 12 § andra stycket LOU får en upphandlande myndighet begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning KPA Pensionsservice AB hävdar att kommunerna i de pågående upphand­ lingarna bryter mot bestämmelserna i LOU och direktiv 2008/18/EG om offentlig upphandling, särskilt mot de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna som styr offentlig upphandling; principerna om likabehandling, proportionalitet och icke-diskriminering samt transparens (öppenhet och förutsebarhet). Allmänt gäller att det inte är en uppgift för förvaltningsrätten att vid en överprövning av en upphandling pröva de subjektiva kriterier som ligger till grund för en upphandlande enhets slutsatser beträffande enskilda an­ budsgivares kvalificering för uppdraget. Förvaltningsrättens prövning ut­ gör istället en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökan­ den har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som an­ ges i 16 kap. 2 § LOU. 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26607-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet och fömtsebart sätt. Detta innebär att en upphand­ lande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i förfrågningsunderlaget. Däremot gör de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten inte träds för när Qfr. RÅ 2002 ref. 50). Alla krav som myndig­ heten uppställer måste vara förenliga med de gemenskapsrättsliga (numera unionsrättsliga) principerna. Ett anbud som inte uppfyller samtliga skall­ krav får inte antas, eftersom detta skulle strida mot principen om likabe­ handling av anbudsgivare Qfr. t.ex. mål C-243/89, kommissionen mot Danmark). Transparensprincipen, dvs. kravet att upphandlingar ska genomföras på ett öppet och förutsebart sätt, innebär bl.a. att förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på anbudsgivare och det som ska upphandlas. Vidare innebär principen att förutsättningarna för upp­ handlingen inte får ändras under upphandlingens gång och att de uppställda kraven inte får frångås. I BO-domstolens (numera EU-domstolens) avgö­ rande i mål C-241/06 (Lämmerzahl) anges bl.a. att upphandlande myndig­ het på ett tydligt sätt ska ange total kvantitet eller omfattning av kontraktet. Det torde inte finnas någon vedertagen definition av begreppet "fullständig pensionshantering". Den upphandlande myndigheten måste därför i för­ frågningsunderlaget ldart och tydligt precisera vad den tjänst man avser att upphandla ska omfatta. I detta fall har kriteriet lägsta pris angetts som till~ delningsgrund. Kommunerna ska därmed anta det anbud, som har lägst FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 13 26607-10 anbudspris och som motsvarar kraven på föremålet för upphandlingen, så som dessa framgår av förfrågningsunderlaget. Rätten finner att förfrågningsunderlaget i detta fall tillräckligt tydligt tar upp de olika delar av pensionshanteringen som upphandlingen ska omfatta. KPA Pensionsservice AB har i sitt anbud lämnat ett pris/år till var och en av kommunerna med tillägget "exkl. Pensionshjälpen". De tjänster som erbjuds i Pensionshjälpen motsvarar till viss del sådana tjänster som efter­ frågas i förfrågningsunderlaget. Rätten finner därmed övervägande skäl tala för den tolkningen av anbudet att detta inte omfattar samtliga efterfrå­ gade tjänster och att det därmed inte är fullständigt. Redan av denna anled­ ning kan bolagets talan inte vinna bifall. Rätten anser således att det som bolaget anfört i målet inte innebär att upphandlingen har genomförts i strid med unionsrätten eller reglerna i LOU. Bolagets ansökan om ingripande ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) Föredragande har varit Linnea Carlqvist. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. d e bevis s o m klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varj e särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1-valtningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. CC0 0N www.domstol.se