FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2012-11-26 Meddelad i Göteborg Mål nr 13093-12 E Enhet2:2 I KONKURRfNSVERKö 2013-04- 2 5 Avd 1 Sandå Sverige AB,556467-7119 Box 732 182 17 Danderyd Ombud: Advokat Maria Pedersen Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm MOTPART Lerums kommun, Sektor Samhällsbyggnad Adminstrativa enheten 443 80 Lerum Ombud: Maria Egerlund Fletcher och Lena Jerndal Lerums kommun 443 80 Lerum SAKEN Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 175334 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 t1 · ·,\'\ ' '! \"';\ �bm er in ås med i rangordning Jir måleriservice AB, S2 måleri AB och .•" � � \:\/\ : I .•-,. 'i< r,v�ä nda S venge AB. · · :: " 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13 093-12 E I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Lerums kommun (Kommunen) har genomfört en upphandling avseende tfåleriarbeten2012, dnr KS12.33 5. Upphandlingen syftar till ramavtal och .,... ...., .•·--� _,...... .,. • -�.1 Sandå Sverige AB (Sandå) har ansökt om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för yrkandet anförs i huvudsak föl­ jande. Av förfrågningsunderlaget framgår att Kommunen har för avsikt att tilldela kontrakt både enligt en fastställd rangordning och med tillämpande av förnyad konkurrensutsättning. Förfarandet med kombinerade avrops­ modeller står i strid med LOU. Lerums kommun (Kommunen) medger att upphandlingen ska göras om. Kombinerade avropsmodeller av den typ som använts i upphandlingen strider mot LOU och principen om transparens. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Förvaltningsrätten har enligt16 kap. 4 och6 §§ första stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. . , lfln I .•. ' ..... -·. i1,;.;;\:'Jll(ANDEN M.M. i\�;r_;_>t1\.J\iB:�'l::;�ht:(tH1tY>I �i"tilldelningsbeslutmeddelatden25oktober2012framgårattramavtal 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13 093-12 E I GÖTEBORG Avdelning2 Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 5 kap.6 § LOU framgår att om ramavtal ingåtts med flera leverantörer får tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom tillämp­ ning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud. Kon­ trakt ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. I 5 kap. 7 § LOU framgår att om ramavtal ingåtts med flera leverantörer och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Förvaltningsrättens bedömning S andå har yrkat att upphandlingen ska göras om eftersom Kommunen har för avsikt att tilldela kontrakt både enligt en fastställd rangordning och med tillämpande av förnyad konkurrensutsättning. Dåvarande Regeringsrätten har, bl.a. i mål nr33 44-09, slagit fast att kombinerade tilldelningsmodeller inte uppfyller kraven på likabehandling och transparens om förfrågnings­ underlaget ger avropande myndigheter en valfrihet i fråga om vilken mo­ dell som ska tillämpas vid tilldelning av kontrakt. Förvaltningsrätten kon­ staterar att det av förfrågningsunderlaget bl.a. framgår att det eller de an­ bud som bedöms vara mest ekonomiskt fördelaktiga kommer att antas. Vidare framgår att föreskrifter som enbart gäller vid förnyad konkurrensut­ sättning är markerad med kursiv text och att entreprenaden omfattar arbe­ ten och uppdrag av varierande art och storlek efter beställning enligt ram­ avtal eller vid förnyad konkurrensutsättning. Det får därmed anses klart att FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13 093-12 E I GÖTEBORG Avdelning2 arbeten och uppdrag med kursiv text innebär förnyad konkurrensutsättning, medan det får anses lika oklart vad som gäller för övriga arbeten och upp­ drag då det inte har angetts. Det skulle kunna dras en slutsats att de arbeten och uppdrag som inte markerats med kursiv text kommer att tilldelas ge­ nom ramavtalet, alltså i en given rangordning mellan de antagna leverantö­ rerna, men det skulle lika gärna kunna tolkas som att dessa kan komma att tilldelas enligt endera av modellerna. Eftersom Kommunen i förfrågnings­ underlaget har skrivit in en möjlighet att välja hur tilldelning av kontrakt kommer att ske så strider upphandlingen mot bestämmelserna i LOU. För­ valtningsrätten bifaller därför ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lB LOU) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit Carina Nithander. 4 • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU Bilaga 1