KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 1 (10) Mål nr 7080-07 7081-•07 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Göteborgs Stads Upphandlings AB, 556070-5054 Stora Badhusgatan 6 411 21 Göteborg MOTPART ·--1 1. Sjöholms Interiör AB, 556222-2934 Ågatan 26 431 35 Mölndal Ombud: Erika Sanfridsson Tenders in Europe AB, Snickaregatan 20 582 26 Linköping 2. Brio Lek & Lär AB, 556606-0646 Ombud: advokaten Pontus Scherp Gemandt & Danielsson Advokatbyrå AB Box 5747 114 87 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE p:.\-===�- =-"'11'ff"=::o..u:;.'r.!l'IIL.�._...........�-}Ltu,.,�#:......,. Upphandlingsbolagets bedömning är att samtliga anbudsgivares offererade stolar uppfyller det som angetts i förfrågningsunderlaget. Sjöholms, Fri­ menko AB och Senab AB benämner offererade stolar som "arbetsstol" i sina katalogmaterial. - I svarsblank.etten under fliken Kompetens/kapacitet Sida 5 7744-07 E 7753-07 E .......... LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 6 7744-07 E 7753-07 E finns 5 frågor där svaret ja eller nej skall avges. Genom att svara ja får man 5 poäng och svarar man nej blir det inga poäng. Eftersom Sjöholms svarat ja på alla frågor har bolaget erhållit full poäng, liksom alla andra anbudsgi­ vare och ingen har därför erhållit kvalitetsbristtillägg. Utvärderingen av kompetens/kapacitet får således ingen påverkan på utvärderingen eftersom alla hade 5 poäng. Kopplingen mellan pris och kvalitet syns samtidigt som / man fyller i sin svarsblankett. ��?E.�ttil!ägget är inte koppla� ti�} 12��-:__ /__ -- så skulle vara fallet. - Mellan Mölndal och Lilla Edet är det ca 60 km och mellan Mölndal och Ullared är det ca 90 km. Det tar ca 46 minuter att köra mellan Mölndal och Lilla Edet och ca 58 minuter att köra mellan Mölndal och Ullared. Upphandlingsbolaget kan således inte utesluta någon av an­ budsgivarna med anledning av avstånd eller tid. Upphandlingsbolaget håller med om att begreppet geografisk närhet är ett vagt begrepp men att i det här fallet skilja anbudsgivarna åt inte låter sig göras. Rättelse skulle i så fall göras-genom att punkten helt togs bort, vilket inte skulle påverka det slutli­ ga resultatet. - Frimenko AB:s anbud har blivit uppräknat med 25 procent avseende det höj- och sänkbara skrivbordet. Vad gäller Brios ansökan anför Upphandlingsbolaget bl a följande. Det framgår tydligt att det är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som skall antas i upphandlingen. Det framgår av förfrågningsunderlaget att det endast är Iaav listade i svarsblanketten som är kvalificerade. All annan an­ vändning av ordet "skall" i andra sammanhang är endast normalt svenskt språkbruk och saknar specifik juridisk betydelse. Det går inte att göra så att kraven på samtliga efterfrågade produkter skall vara exakta eftersom det inte är tillåtet att ange specifikt märke, fabrikat eller motsvarande. Offere­ rade produkter är således inte identiska vilket man måste ha förståelse för, i annat fall kommer det bli omöjligt att genomföra upphandlingar med stora mängder produkter. Det går alltid att hitta mindre olikheter men funktionen uppfylls ändå. - Metodiken för nollställning framgår tydligt i förfrågnings- L duktnivå och det framgår inte he.ll�L1-1ågonstans i förfrågmngsu.nd�daget att r ,---------------- ------ ------ ----- ------ - - LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 7 7744-07 E 7753-07 E underlaget. Metoden skall uppmana leverantörer att försöka lämna så kom­ pletta anbud som möjligt för att underlätta nollställning och utvärdering. Olika metoder används, har använts och diskuterats fram och tillbaka i Sve­ rige under ett antal år. Man kan tycka vad man vill om dessa olika metoder men Upphandlingsbolaget har inte funnit något bättre och mer transparent sätt när nollställning av mängder av produkter skall göras. Brio har lämnat komplett anbud, vilket innebär att det inte drabbats av den valda metoden. Av totalt 87 positioner som har utvärderats, har endast 11 positioner noll­ ställts varav inga i Brios anbud. Ingen annan anbudsgivare fått någon pris­ mässig fördel av nollställningsmetoden. Brio har inte en enda gång under anbudstiden kontaktat Upphandlingsbolaget utifrån att förfrågningsunderla­ get skulle vara otydligt eller svårt att förstå. - ABA:s samtliga produkter finns i en offentligt tillgänglig elektronisk katalog på bolagets webshop. Lelanadrassen har bedömts uppfylla begärd funktion, avvikelsen avseende faner på lekskärmen är mer av kosmetisk karaktär. DOMSKÄL Upphandling skall enligt I kap 4 § LOU göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. När beslut om leverantör och anbud fattats skall enligt 1 kap 28 § LOU den upphandlande enheten lämna upplysningar till varje anbudssökande eller anbudsgivare om beslutet och skälen för det. Om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap 4 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall enligt 7 kap 2 § första stycket rätten LÄNSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först se­ dan rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken "Prissättning" följande. Upphandlingenomfattarföljande(5)produktområden. Tillvarjeprodukt­ områdefinns ett ellerflera typrumförprissättning enligt deföljandeflikar­ na nedan. Anbudsgivare kan välja mellan att lämna anbudpå ett ellerflera produktområden dock skall samtliga typrum inom respektive produktområ­ deprissättas. Priserna anges enligt denprislista som gäller 2007-09-01. Det sortiment/fabrikat samt rabatt/påslag som anges i typrummen skall vara desamma som anges i bilagan. Sortiment-Fabrikat under respektive­ produktområde. Bilaga Sortiment-Fabrikat kommer att.finnas med i ett eventuellt kommande avtal. I defall anbudsgivare ej offererar någon en­ skildposition inom respektiveproduktområde kommer denna att belastas med högsta anbudspris + 25 procent. Det anges även under rubriken "Bedömning av anbud" bl a följande. An­ budsbedömning sker iföljande steg; Formell kontroll - kontroll att begärd dokumentation lämnats. Om väsentliga uppgifter utelämnats kan anbudet komma attförkastas. Kvalificering - kontroll att anbudsgivaren uppfyller ställda kvalificeringskrav. Utvärdering av anbud. Se bilaga "svarsblan­ kett "for information om vilka uppgifter som skall lämnas samt vilka kvali­ ficeringskrav och utvärderingskriterer som ställts upp. Under rubriken "Observandum" anges följande. Beträffande kvalificerande krav är det endast krav listade i svarsblanketten som är kvalificerande. All annan användning av ordet "skall " i andra sammanhang är enbart normalt svenskt språkbruk och saknar specifikjuridisk betydelse. Sida 8 7744-07 E 7753-07 E LÄNSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Länsrätten finner att upphandlingsbolaget vid utfonnningen av sitt tilldel­ ningsbeslut inte brutit mot 1 kap 28 § LOU. Vad gäller påpekade brister i förfrågningsunderlaget gör länsrätten följande bedömning. Upphandlingsbolaget har i förfrågningsunderlaget angett att en nollställ­ ningsmetod kommer att användas på så sätt att anbudsgivare som inte har fyllt i alla prisuppgifter kommer att åsättas annan anbudsgivares högsta anbudspris med ett tillägg på 25 procent. Upphandlingsbolaget har således i förfrågningsunderlaget angett att den i urvalsprocessen avsett att använda en metod som innebär att det vid åsättandet av priser på produkter som inte offereras av anbudsgivare beaktas andra anbudsgivares prisuppgifter vad avser jämförbara produkter. Eftersom en anbudsgivares prissättning kan göras beroende av andra anbudsgivares prisuppgifter finns ingen eller en­ dast liten möjlighet för en anbudsgivare att förutse hur utvärderingen kom­ mer att genomföras, vilket enligt länsrättens mening innebär att en anbuds­ givare för att kunna lägga ett rättvisande och konkurrenskraftigt anbud är tvungen att göra avvägningar beträffande även andra anbudsgivares eventu­ ella prisuppgifter. Detta i än större utsträckning när anbudsgivare - så som i förevarande upphandling - vid utebliven prisuppgift åsätts inte bara annan anbudsgivares högsta pris utan även ett tillägg på 25 procent. Länsrätten anser därför att den i förfrågningsunderlaget angivna metoden för prisjäm­ -- Sida 9 7744-07 E 7753-07 E förelse inte är förenlig med principerna om förutsebarhet och transparens ------· · -·--·------·��...... ,. '• . - ..- -" ·----...-.-·-·-�- �- och att det redan vid anbudsgivningen medfört att en upphandling på af- färsmässiga villkor inte kunnat genomföras. Formuleringen i förfrågningsunderlaget som handlar om att endast vissa "skall" i underlaget skall tolkas som kvalificeringskrav är vidare enligt läns­ rättens mening otydlig och har gjort det svårt för anbudsgivare att tolka ---------...�-�..,-.. . ,-.-ri�........,..,.,,,..... .--,�-,�,.,.---- .......,... huruvida kraven verkligen varit att se som skallkrav eller inte. L änsrätten .,--•'"'-•N�··•·•·"'"'''- "'' · .,..,,._ ,r,·•'• c•••• •., • • · •••�• ·-;\ • ·· --· • finner därför att denna fonnulering i förfrågningsunderlaget strider mot principen om transparens. De av Brio och Sjöholms åberopade grunderna ··- - LÄNSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning I gällande att andra anbudsgivare inte uppfyllt de i förfrågningsunderlaget ställda skallkraven får också anses vara en direkt följd av att förfrågnings­ underlaget är oklart beträffande vilka krav som utgör kvalificeringskrav. Mot bakgrund av det ovan anförda finner länsrätten att förfrågningsunder­ laget varit bristfälligt beträffande den i upphandlingen valda metoden för prisjämförelse samt vad som skall anses som kvalificeringskrav samt att dessa brister strider mot 1 kap 4 § LOU. De bristfälligheter och oklarheter som funnits i förfrågningsunderlaget får också anses ha medfört att såväl Sjöholms som Brio lidit skada genom att det vid anbudsgivningen förelegat svårigheter att lämna rättvisande och konkurrenskraftiga anbud. Upphand­ lingen avseende produktområdena "Kontor/konferens", "Förskola" och "Skola/Gymnasium inkl elevskåp" skall därmed göras om. Vad Sjöholms och Brio i övrigt anfört finner länsrätten inte utgör skäl att ifrågasätta aktuell upphandling. DOMSLUT Länsrätten förordnar att den aktuella upphandlingen avseende produktom­ rådena "Kontor/konferens", "Förskola" och "Skola/Gymnasium inkl elev­ skåp" skall göras om. Sida 10 7744-07 E 7753-07 E D9men gäller omedelbart. Föredragande: Ofelia Hendar Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kanvnarrätten. Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; J. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nas för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranom.attfåprövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. OV G&J 20115•12 Formulär I