F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE DOM 2014-01-22 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 13375-13 E Avdelning 3 Enhet 32 Dok.Id 244892 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Munkedals kommun, 212000-1330 Centrumtorget 5 455 80 Munkedal MOTPART Riksbyggens Kooperativa HyresrŠttsfšrening SšrbygŒrden och DinglegŒr- den, 769600-9880 c/o Christer Nilsson Slovene 14 455 95 Hedekas SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten beslutar att Riksbyggens Kooperativa HyresrŠttsfšr- ening SšrbygŒrden och DinglegŒrdens upphandling av fastighetsfšrvalt- ning i den del som avser administrativ och teknisk fšrvaltning ska gšras om. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG BAKGRUND Riksbyggens Kooperativa HyresrŠttsfšrening SšrbygŒrden och DinglegŒr- den (fšreningen) genomfšr en upphandling av administrativ och teknisk fšrvaltning av fšreningens fastigheter samt fastighetsskštsel av SšrbygŒr- den och DinglegŒrden. Efter utvŠrdering tilldelades Riksbyggen uppdraget i alla tre delar av upphandlingen. YRKANDEN M.M. Munkedals kommun (kommunen) yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska besluta att fšreningens upphandling ska gšras om. Kommunen anfšr i huvudsak fšljande. Fšreningen har i sitt fšrfrŒgningsunderlag brutit mot proportion- alitetsprincipen genom att de stŠllt fšr hšga krav som inte stŒr i proportion till fšremŒlet fšr upphandlingen. Kommunen uppfyller samtliga skall-krav och har lŠmnat lŠgst pris pŒ uppdraget. De har Šven fŒtt hšgre poŠng pŒ tvŒ av tre referenser jŠmfšrt med den andra anbudsgivaren men blir ŠndŒ inte tilldelade upphandlingen. Just den hšga jŠmfšrbarhet med referensuppdrag som fšreningen efterstrŠvar bryter mot proportionalitetsprincipen. Kom- munens erfarenhet av olika fšrvaltningar ger ett vŠrdefullt tillskott i form av erfarenhetsutbyte och utveckling av verksamheten. FšrfrŒgningsun- derlaget Šr utformat sŒ att konkurrensen inte kan tillvaratas utan Šr utfort- mat fšr att Riksbyggen ska bli anbudsvinnare. Fšreningen bršt under upp- handlingen ocksŒ gentemot den absoluta sekretess som rŒder genom att skicka ut en rŠttelse via e-post dŠr samtliga anbudsgivare var synliga. Kommunen anser sig ha lidit skada av brottet mot sekretessen genom att samtliga anbudsgivare var medvetna om vilka som var intresserade av att lŠmna anbud och kunde ta hŠnsyn till det vid sitt anbudslŠmnande. SŠrskilt att sekretessbrottet skedde sŒ tidigt i upphandlingsprocessen har skadat kommunen eftersom det dŒ fanns mšjligheter att ta reda pŒ konkurrenter- nas styrkor och svagheter sŒ att anbudet kunde utformas dŠrefter. Sekre- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG tessbrottet innebar att konkurrensen som efterstrŠvas vid upphandlingar sattes ur spel. Fšreningen anser att ansškan om šverpršvning ska avslŒs och anfšr i hu- vudsak fšljande. Kraven i fšrfrŒgningsunderlaget Šr hšgst normala och fullt jŠmfšrbara med liknande upphandlingar. UtvŠrderingsmodellen som anvŠnds Šr vŠlbalanserad och ger ett adekvat underlag fšr att bedšma vilket anbud som Šr ekonomiskt mest fšrdelaktigt fšr fšreningen. UtvŠrderings- modellen Šr vŠl beskriven i fšrfrŒgningsunderlaget och alla utvŠrde- ringsmallar skickades med i fšrfrŒgan. Kommunen har inte som de pŒstŒr hšgre poŠng pŒ tvŒ av tre referenser eftersom de bedšms ha lŒg jŠmfšrbar- het mot uppdraget i fšrfrŒgan. Vad gŠller distributionen av PM 2 vidgŒr fšreningen att det skett ett misstag pga. handhavandefel. Detta skickades dock ut vid en tidpunkt dŒ inga anbud inkommit och felet bedšms inte ha haft nŒgon pŒverkan pŒ anbuden eftersom eventuell skada eller fšrdel be- dšms vara lika fšr alla potentiella anbudsgivare. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Efter en ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol šverpršva en upphandling (16 kap. 4 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 € LOU). 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). FšrvaltningsrŠttens pršvning utgšr en kontroll av om det finns skŠl att in- gripa mot upphandlingen pŒ grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna eller andra bestŠmmelser i LOU. FšrvaltningsrŠtten ska endast beakta de grunder som sškanden har framfšrt i mŒlet (jfr R 2009 ref. 69). Om ett Šrende ršr upphandling, fŒr uppgift som ršr anbud eller som ršr motsvarande erbjudande inom en kommun, ett landsting eller en myndig- het eller mellan statliga myndigheter inte i nŒgot fall lŠmnas till nŒgon an- nan Šn den som har lŠmnat anbudet eller erbjudandet fšrrŠn alla anbud eller erbjudanden offentliggšrs eller beslut om leverantšr och anbud fattats eller Šrendet dessfšrinnan har slutfšrts (19 kap. 3 € Offentlighets- och sek- retesslag [2009:400], OSL). Utredningen Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr enligt punkt UF 3.52 fšljande: Pršvning av anbud I syfte att gšra en rŠttvis och rimlig anbudsutvŠrdering kommer fšljande fšrhŒllanden att undersškas och poŠngsŠttas. Respektive punkts vikt redovisas i %. Pris 50 % Enligt bifogade utvŠrderingsmall kommer priset att viktas sŒ att den entreprenšr som har lŠgst pris (anbudspris + tillŠggspriser) fŒr 50 poŠng. …vriga fŒr poŠng motsvarande den procent anbudet avviker mot lŠgsta pris. Kompetens/organisation 10 % Utšver skallkraven kommer kompetens, erfarenhet och tillgŠnglighet att bedšmas. An- budsgivare med hšgst betyg fŒr 10 poŠng švriga i fšrhŒllande till bŠsta. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG Referenser 40 % De tre inlŠmnade referenserna (3 per entreprenaddel) kommer att utvŠrderas genom inter- vjuer (se bifogade frŒgeformulŠr). Referensobjekten kommer att viktas i fšrhŒllande till jŠmfšrbarheten med fšrfrŒgan och betygen frŒn respektive referens summeras. Anbudsgi- vare med hšgst betyg fŒr 40 poŠng švriga en %-andel av hšgsta betyget. Av frŒgeformulŠr administrationstjŠnster framgŒr fšljande frŒgestŠllningar: Viktning av uppdragets jŠmfšrbarhet (0,2 per frŒga ger referensuppdragets vikt) InnehŒller anbudsgivarens uppdrag fšr referensfšretaget 1. Uppdraget gŠller kooperativ hyresrŠtt 2. Bokfšring, bokslut, resultatrapporter och prognoser 3. Likviditetsplanering, finansiering, hyresadministration 4. UnderhŒllsplanering, underhŒllsbesiktningar, byggadministration 5. Datoriserad driftšvervakning Kvalitet utfšrande (1 = mycket missnšjd, 5 = mycket nšjd) Hur nšjda Šr ni med uppdragetd utfšrande betrŠffande kvalitet? Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande utfšrandetid? Hur nšjda Šr ni med uppdraget utfšrande betrŠffande dokumentation? Service och tillgŠnglighet Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande service/proaktivitet? Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande Œterkoppling? Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande tillgŠnglighet? Entreprenšrens resurser och kompetens Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande tillgŠngliga resurser? Hur nšjda Šr ni med uppdragets utfšrande betrŠffande kompetens? Hur nšjda Šr ni med entreprenšrens fšrmŒga/handlingskraft/problemlšsning? Svaren summeras och multipliceras med referensuppdragets vikt fšr att ge referensupp- dragets samlade betyg. FšrvaltningsrŠttens bedšmning FrŒgan i mŒlet Šr om fšreningen brutit mot proportionalitetsprincipen och mot sekretessen i upphandlingsfšrfarandet pŒ ett sŒdant sŠtt att det innebu- rit skada fšr kommunen och det dŠrmed finns skŠl att ingripa mot upp- handlingen. Kommunen hŠvdar att fšreningens utformning av fšrfrŒgningsunderlaget och utvŠrderingsmodellen strider mot proportionalitetsprincipen och Šr utformat pŒ ett sŒdant sŠtt att Riksbyggen ska fŒ det vinnande anbudet. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG En anbudspršvning inleds med kvalificeringsfasen, dŠr anbudsgivarnas lŠmplighet kontrolleras utifrŒn kriterierna ekonomisk och finansiell stŠll- ning samt teknisk kapacitet. De anbudsgivare som uppfyller minimikraven gŒr vidare till utvŠrderingsfasen dŠr tilldelning sker i enlighet med kriteriet lŠgsta pris eller det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Kommunen och den andra anbudsgivaren, Riksbyggen, har bŒda uppfyllt de s.k. skall-kraven och dŠrmed gŒtt vidare till utvŠrderings- och tilldel- ningsfasen. Med hŠnsyn till detta kan det inte sŠgas att fšrfrŒgningsun- derlaget i denna del Šr utformat sŒ att det pŒ nŒgot sŠtt skulle skada kom- munen i upphandlingen. I upphandlingsfšreskrifterna fšr den aktuella upphandlingen framgŒr att det anbud som efter pršvningen Šr ekonomiskt mest fšrdelaktigt fšr bestŠl- laren kommer att antas. EG-domstolen har i dom den 24 januari 2008 i mŒl C-532/06 (den s.k. Li- anakis-domen) konstaterat att de kriterier, som inte syftar till att faststŠlla det mest ekonomiskt fšrdelaktiga anbudet utan som huvudsakligen avser bedšmningen av anbudsgivarens fšrmŒga att utfšra projektet i frŒga, inte kan anses utgšra Ókriterier fšr tilldelningÓ. Denna dom innebŠr inte nŒgot absolut hinder mot att poŠngsŠtta personalens kunskaps/utbildningsnivŒ inom ramen fšr tilldelningsfasen sŒ lŠnge detta Šr Šgnat att identifiera det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet (jfr KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 4 mars 2010 i mŒl nr 6420-09). Fšreningen har i mŒlet beskrivit sin utvŠrderingsmodell och bakgrunden till denna bl.a. enligt fšljande. UtvŠrderingsmodellen bygger pŒ kunskapen om att fšrvaltningsarvodet Šr en mycket begrŠnsad del av fšreningens sam- lade kostnader. DŠremot pŒverkas kostnader fšr rŠntor, underhŒll och energi direkt och indirekt av hur fšrvaltningen fungerar. En kŠnslighetsa- 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG nalys visar att redan smŒ skillnader i funktion och kvalitet har stor ekono- misk betydelse. UpplŒtelseformen kooperativ hyresrŠtt och konceptet med Šldreboende i denna form Šr speciell varfšr erfarenhet och kunskap om liknande uppdrag škar mšjligheter fšr att fšrvaltningen skšts optimalt och ger vŠrdefullt tillskott i form av erfarenhetsutbyte m.m. i arbetet med att utveckla fšreningens verksamhet. Fšr att fŒ betryggande information om en anbudsgivares fšrmŒga och erfarenhet vŠljer modellen att anvŠnda refe- renser. Referenspersonerna intervjuas och fŒr sŠtta poŠng pŒ entreprenš- rens fšrmŒga, service och kompetens. Det samlade referensbetyget viktas i fšrhŒllande till hur referensuppdraget šverensstŠmmer med uppdraget i fšrfrŒgan. Det innebŠr att den som refererar till ett uppdrag som enbart innehŒller ekonomisk administration som max kan fŒ tillgodorŠkna sig 40 procent av betyget. Fšreningen anser att viktningen ger en rŠttvis jŠmfš- relse av olika referensobjekt och dess betydelse vid utvŠrderingen av en entreprenšrs fšrmŒga. Fšreningens beskrivning om att smŒ skillnader i funktion och kvalitet hos entreprenšren fŒr stora ekonomiska fšljder innebŠr enligt fšrvaltningsrŠt- tens bedšmning att utvŠrderingsmodellen Šr Šgnad Œt att finna det ekono- miskt mest fšrdelaktiga anbudet fšr fšreningen. Det har redan frŒn bšrjan varit klart hur referenserna skulle komma att anvŠndas, dŒ det i fšrfrŒg- ningsunderlag med bilagor framgick vilka frŒgor som skulle komma att stŠllas och hur referenserna skulle viktas. DŠremot innebŠr utvŠrderings- modellens viktning, vilket ocksŒ fšreningen skriver i sitt yttrande šver ut- vŠrderingsmodellen, att den som lŠmnar anbud enbart pŒ den del som avser administrativ och teknisk fšrvaltning bara kan fŒ 40 procent av referens- uppdragets vikt vid det samlade betyget fšr referensuppdragen (maximalt 16 av 40 poŠng). En sŒdan fšrdelning innebŠr en klar nackdel och dŠrmed skada fšr den som enbart lŠmnar anbud pŒ en del av upphandlingen jŠmfšrt med den anbudsgivare som lŠmnar anbud i Œtminstone tvŒ delar eller i alla tre delar. Att den som vŠljer att lŠmna anbud i endast en del av en upp- 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13375-13 E I G…TEBORG handling missgynnas i sŒ stor omfattning strider mot proportionalitetsprin- cipen. Kommunen har genom att enbart lŠmna anbud i denna del lidit skada genom upphandlingens utformning. Det finns dŠrmed skŠl fšr att ingripa mot upphandlingen pŒ ett sŒdant sŠtt att den enligt kommunens yrkande ska gšras om. Vid detta utfall saknas skŠl att pršva švriga invŠndningar frŒn kommunen. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Susanne Nilsson RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšredraganden Maria Rydell. 8 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket