FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2018-03-07 Meddelad i Härnösand Mål nr 4449-17 E Sida 1 (5) SÖKANDE VTG Entreprenad AB, 556192-4555 Företagsvägen 5 872 34 Kramfors MOTPART Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå SAKEN ,.,,.,,... f'll"k (') Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU l'\(1!11 Lv' u ~,u,.;,- u ''°'l -.il Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 138281 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltni.lgsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4449-17 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sollefteå kommun (beställaren) genomför upphandling av grävlastartjänst Rödsta återvinningscentral. Av tilldelningsbeslut framgår att beställaren antagit anbud från annan anbudsgivare än VTG Entreprenad AB (VTG). VTG ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att tilldelningsbeslutet ska upphävas och i andra hand att upphandlingen görs om med ett förtydligande från beställaren om vilka krav som ställs på de efterfrågade tjänsterna. Som grund för sin ansökan anför VTG i huvudsak följande. Beställaren har brutit mot bestämmelser i 14 kap. LOU. Beställa­ ren har ställt tydliga krav på att det som efterfrågas ska uppfylla de skallkrav som krävs för kvalificering till utvärderingsfasen av upphandlingen (punkt 2.12 i de administrativa föreskrifterna i förfrågningsunderlaget). Det som efterfrågas är beställarens behov av grävlastartjänster för sortering av avfall (punkt 1.3 i förfrågningsunderlaget). För att styrka att anbudsgivama kan leverera det som efterfrågas har beställaren ställt som skallkrav att anbuds­ givarna ska lämna referenser från två referensuppdrag från de senaste fem åren (punkt 1.5 i upphandlingens skakravsformulär). Den leverantör som lämnat det vinnande anbudet har genom sina referenser inte styrkt att leve­ rantören utför efterfrågade tjänster. Leverantörens referensuppdrag avser lastbilstransporter, vilket är en tjänst som upphandlingen inte avser. Till följd av tilldelningsbeslutet kommer VTG att lida ekonomisk skada under hela avtalsperioden. Beställaren bestrider ansökan om överprövning och anför i huvudsak föl­ jande. VTG anser att leverantören i fråga inte har uppfyllt skallkravet avse­ ende referenser och anför att referenserna ska styrka att man utfört uppdrag identiska med de tjänster som upphandlas. Detta står dock inte någonstans i förfrågningsunderlaget. Eftersom beställaren vill försäkra sig om att an­ budsgivaren utför sina uppdrag till belåtenhet har det inte ställts några speci­ fika krav på hur referensuppdragen ska se ut. Den leverantör vars anbud Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4449-17 I HÄRNÖSAND antagits har lämnat referenser som avser två olika maskinuppdrag med vari­ erande uppgifter. De angivna referenserna har kontrollerats och i båda fallen har referenserna uppgett att leverantören utfört sina uppdrag till stor belå­ tenhet. Leverantören har därmed i alla avseenden uppfyllt skallkravet såsom det är utformat. VTG har i andra hand yrkat att upphandlingen ska göras om med ett förtydligande om vad för krav som ställs på de efterfrågade tjänster­ na. Det framgår dock redan idag med tillräcklig tydlighet av punkten 1.3 i de administrativa föreskrifterna vad som efterfrågas. Det saknas därför grund för ett ingripande även i detta avseende. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). En upphandlande myndighet får i upphandlingen ställa krav på att leverantö­ rerna ska vara kvalificerade i vissa avseenden. Kraven får avse endast 1. behörighet att utöva yrkesverksamhet enligt 2 §, 2. ekonomisk och finansiell ställning enligt 3 och 4 §§, eller 3. teknisk och yrkesmässig kapacitet enligt 5 §._ (14 kap. 1 § LOU). Ett krav enligt 1 § första stycket 3 får innebära att leverantören ska förfoga över nödvändiga personalresurser och tekniska resurser samt ha sådan erfa­ renhet som behövs för att kontraktet ska kunna fullgöras enligt en ända­ målsenlig kvalitetsstandard (14 kap. 5 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4449-17 I HÄRNÖSAND skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Utredning i målet I förfrågningsunderslagets skallkrav anges bl.a. följande. 1.0 Kvalificeringskrav Krav 1.5 2 referensuppdrag från de senaste 5 åren skall redovisas. Beskriv kort uppdraget, omfattning, uppdragsgivare, kontaktperson med namn, telefonnummer och e­ postadress. Uppdragen skall vara nöjaktigt utförda för att godkännas. Förvaltningsrättens bedömning Den upphandlande myndigheten har begärt att anbudsgivare i detta fall ska lämna uppgift om referensuppdrag. VTG har anfört att den leverantör som lämnat det vinnande anbudet genom sina angivna referensuppdrag inte har styrkt att leverantören utfört de tjäns­ ter som efterfrågas av upphandlande myndighet, nämligen grävlastartjänst för sortering av avfall. Enligt VTG har de referensuppdrag som leverantören hänvisat till i stället avsett lastbilstransporter. Förvaltningsrätten konstaterar att den upphandlande myndigheten inte an­ gett att det aktuella skallkravet ska avse referenser från utförande av speci­ fikt grävlastartjänster för sortering av avfall. Avsikten med att anbusgivaren skulle ange referensuppdrag var enligt upphandlande myndighet att allmänt få klarhet om anbudsgivaren skött sina tidigare uppdrag. Det finns i och för sig inget egehtligt krav i LOU på att referensuppdrag måste avse exakt samma tjänst. Det får dock ändå förutsättas att det bör finnas en anknytning till det uppdrag som ska utföras. Av handlingarna i målet framgår att de re­ ferensuppdrag som den vinnande anbudsgivaren gett in bl.a. har avsett sor­ tering av skrot och transporter. I detta fall är då de lämnade referensuppdra- Sida 5 FÖRVALTNINGS RÄTTEN DOM 4449-17 I HÄRNÖSAND gen båda, enligt förvaltningsrättens mening, sådana som kan sägas ha till­ räckligt stark anknytning till det uppdrag som ska utföras. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att skallkravet inte är så oklart att upphandlingen av den anledningen ska göras om, eller att VTG har visat att beställaren brutit mot bestämmelserna i LOU när man i kvalificeringsfa­ sen godkänt det sedermera vinnande anbudet. VTG:s ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). /�----� /I")) \"''�--- · Robert Dalman rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Anton Larsson. S"FERIGES ]J01vfS1'0I.,A_R www.domstoLse HUR MAM ÖVERKLAGAR - PRÖYMlNGSTILLSTÅJ4D Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsi:ätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåU Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och m obil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar- ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan_dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövnings tillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida www.domstol.se