I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ SÖKANDE BESLUT 2013-05-17 Meddelat i Luleå Mål nr 1056-13 E DS Sida 1 (3) Kommunikationsoperatör i Boden AB, 556817-2752 Mejerigränd 4 961 61 Boden MOTPART Bodens kommun 961 86 Boden SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan. KONKURRENSVERICD<� 2013 �os� 2 o Avd .Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 39279 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Residensgatan 17 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1056-13 E I LULEÅ 2013-05-17 BAKGRUND Bodens kommun (kommunen) har upphandlat "Kommunikationsoperatör för bredband på landsbygden". Anbudsförfrågan skickades ut till tre leve­ rantörer. Tilldelningsbeslut meddelades den 29 april 2013 med TeliaSonera Sverige AB som leverantör. YRKANDEN M.M. Kommunikationsoperatör i Boden AB (BKO) har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen bör göras om. Till stöd för sin talan anför BKO bland annat följande. Den värderingsmo­ dell som kommunen har använt är helt felaktig. Vidare saknas i prokollet från BKO:s möte med kommunen viktiga uppgifter rörande redovisade kostnader. Dessutom finns brister i hur de tekniska delarna redovisats i tilldelningsbeslutet och protokollen. Kommunens beslut skadar såväl BKO som underentreprenören Bodens Energi Nät AB (BENAB). SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Kommunen har upphandlat "Kommunikationsoperatör för bredband på landsbygden". Av förfrågningsunderlaget framgår att kommunens avsikt med upphandlingen är att finna en kommunikationsoperatör för fibernät i Bodens kommuns landsbygd. Kommunikationsoperatören ska bland annat tillhandahålla ett öppet tjänsteutbud med TV, Internet och Telefonitjänster. I 1 kap. 4 § LOU anges att LOU inte gäller för kontrakt som huvudsakligen syftar till att ge en upphandlande myndighet möjlighet att tillhandahålla eller driva publika telenät eller för allmänheten tillhandahålla teletjänster. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1056-13 E 2013-05-17 Vad förvaltningsrätten i första hand ska pröva är således om undantaget för telekommunikationstjänster som anges i ovan nämnda bestämmelse är till­ lämpligt för den aktuella upphandlingen. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av innehållet i förfrågningsunderla­ get att den aktuella upphandlingen syftar till ett tillhandhållande av tjänster i den mening som avses i 1 kap. 4 § LOU. Därmed saknas grund för att få upphandlingen prövad i sak enligt LOU. Vad BKO anfört kan således inte bli föremål för förvaltningsrättens prövning. BKO:s ansökan om överpröv­ ning ska därför avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C, LOU) I LULEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer., yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU 2.