FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2011-06-15 Mål nr 1844-11 Sida 1 (5) Föredraganden: Susanne Philipsson SÖKANDE Meddelad i Växjö Dok.Id 30364 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsratteniva:l\io@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Gröna Rummet Landskapsarkitekter i Kalmar AB Skeppsbron 1 392 31 Kalmar MOTPART Länsstyrelsen i Kalmar län 391 86 Kalmar SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -06- 2 1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU Avd Dnr Doss Aktbil --·,; FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1844-11 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Länsstyrelsen i Kalmar län (Länsstyrelsen) har genomfört en upphandling av våtmarksprojektering inom Ottenby Naturreservat. Upphandlingen har skett enligt ett förenklat förfarande enligt 15 kap lagen om offentlig upp­ handling. Vid anbudstidens utgång hade sex anbud inkommit. Tilldel­ ningsbeslut fattades den 12 maj 2011 och Länsstyrelsen beslutade då att tilldela upphandlingskontraktet till Vatten och Samhällsteknik i Gotaland AB (Gotaland). Som skäl för beslutet angavs att vald anbudsgivare uppfyl­ ler i förfrågningsunderlaget angivna krav och har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Gröna Rummet Landskapsarkitekter i Kalmar AB (Gröna Rummet) ansö­ ker om överprövning av deluppdrag 3 i upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska göras om. Som grund för talan anförs bland annat följande. I förfrågningsunderlaget står det under punkten 1.2 att: "Anbud kan lämnas på delar av uppdraget och/eller hela uppdraget. Detta betyder att Länssty­ relsen har rätt att anta en eller flera anbudsgivare och hela eller delar av anbudet". Beslut har ändå tagits där två av tre delar är sammanslagna och det är totalsumman som har varit avgörande då det gäller priset. Gröna Rummet tog för givet att varje del skulle bedömas var för sig. Om denna text inte varit med hade Gröna Rummet och dess sidokonsulter lämnat se­ parata anbud. Med separata anbud skulle de fått bedömning av deluppdra­ gen var för sig. I förfrågningsunderlaget står det under punkten 5.1 pris: "Den anbudsgivare med lägst totalpris per del kommer att tilldelas 5 po­ äng". Gröna Rummet har lägst pris på deluppdrag 3 men har inte fått 5 poäng för detta. Gröna Rummet hade lägst pris på deluppdrag 3 och dess­ utom högre poäng avseende referenser jämfört med Gotaland. Gröna Rummet har mycket god vana att hantera ritningsunderlag av olika slag gällande befintliga förhållanden. Detta oavsett vem som har tagit fram des­ sa. Om Gröna Rummet inte kan ta hem anbud på dessa kriterier så gynnar 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1844-11 I VÄXJÖ man inte den bredd inom näringslivet som bör vara gynnsamt för alla par­ ter. Länsstyrelsen motsätter sig bifall till ansökan och anför i huvudsak följan­ de. Inga formella fel har begåtts. En anbudsgivare kan inte vid tveksamhet ta något "för givet", utan är skyldig att använda möjligheten att ställa frå­ gor under anbudstiden. I förfrågningsunderlaget står under punkten 1.2 att "Länsstyrelsen har rätt att anta en eller flera anbudsgivare och hela eller delar av anbudet". Länsstyrelsens beslut innebär att en anbudsgivare och delar av anbudet har antagits. Om endast ett pris angivits på hela uppdra­ get, det vill säga utan givna anbud på deluppdragen, hade inte någon del kunnat uteslutas. Gröna Rummet har fått 5 poäng för priset på deluppdrag 3. När det gäller referenser hördes tre av dem som angivits i anbud från Gotaland, vilka var de som lagt lägst pris för uppdrag 1 + 3. Den samlade bedömningen av referensernas utlåtande gav 4 poäng. En simulering i ut­ värderingsmatrisen över utfallet om övriga anbudsgivare skulle få full po­ äng (5) gällande referensuppdragen visade att Gotaland trots detta fick högst slutpoäng. Med detta resultat beslutades att inget behov förelåg att höra referenserna för övriga anbudsgivare. Inga referenser har alltså hörts gällande Gröna Rummet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 2 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphand­ lande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1844-11 I VÄXJÖ någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada. Av förfrågningsunderlaget under punkten 1.2 framgår att anbud kan läm­ nas på delar av uppdraget och/eller hela uppdraget, vilket betyder att Läns­ styrelsen har rätt att anta en eller flera anbudsgivare och hela eller delar av anbudet. Det framgår också att Länsstyrelsen avser att teckna avtal med en eller flera leverantörer. Av punkten 5 i förfrågningsunderlaget framgår att utvärderingen kommer att ske enligt principen "ekonomiskt mest fördelak­ tiga". De kriterier som används är beskrivna och viktade. Den anbudsgiva­ re som uppnår högst poäng kommer att tilldelas kontrakt i upphandlingen. En summering av kriterierna sker utifrån vikter där anbudsgivaren med högst poäng har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Den anbudsgivare med lägst totalpris per del kommer att tilldelas 5 poäng. För att göra det möjligt att minska på omfattningen av uppdraget om kostnaden överstiger Länsstyrelsens budget skall pris anges för respektive deluppdrag (1-3). Av handlingarna i målet framgår att Gröna Rummet i deluppdrag 3 erhållit 5 poäng i kategorin pris. Gröna Rummets pris för deluppdrag 3 var 85 000 kr. Gotalands pris för deluppdrag 3 var 93 000 kr. Sammanlagt har Gröna Rummet erhållit 4,64 poäng och Gotaland 4,36 poäng avseende deluppdrag 3. Av handlingarna i målet framgår vidare att Gröna Rummets pris för del­ uppdrag 1+ 3 var 263 000 kr och Gotalands pris 170 000 kr. I deluppdrag 1+ 3 har Gröna Rummet erhållit 3,58 poäng och Gotaland 4,36 poäng. Länsstyrelsen har tilldelat Gotaland upphandlingskontraktet för deluppdrag 1 + 3. Länsstyrelsen har i förfrågningsunderlaget angett att de har rätt att anta en eller flera anbudsgivare och hela eller delar av anbudet. Förvalt­ ningsrätten finner vid en sammantagen bedömning att Gröna Rummet inte har visat att Länsstyrelsen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1844-11 I VÄXJÖ kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, genom att tillde­ la upphandlingskontraktet till Gotaland. Det är därför inte heller visat att Gröna Rummet lidit eller kommer att lida sådan skada som avses i 16 kap 2 § LOU. Gröna Rummets ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109-1D-LOU) 5 I.. ,'.J•J-"·"i•J.:, -j!!t HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU