FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 SÖKANDE SDR Svensk Direktreklam AB,556067 -0274 Box1524 75145 Uppsala Mål nr Sida 1 (6 ) 4299- 15 4301-15 -4379-15 KONKURRENSVERKET ,;n� .J 15 Avd Dnr \ KSnr DOM 2015 -05- 1 3 Meddeladi Malmö Ombud: advokaten Hugo Noden och jur. kand. Erik Nilsson Advokatfirman Lindahl KB Box1203 75142 Uppsala MOTPARTER Se bilaga 1 SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att motparternas upphandling avseende Post­ tjänster2015 , tjänsteområde12 "Samhällsinformation (ODR)", ska göras om. Aktbll Dok.Id 256976 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2'iff -Qr,- FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ DOM Sida2 42 99- 15 4301-15 -4379-15 Avdelning 1 BAKGRUND Motparterna genomför samordnad upphandling avseende Posttjänster 20 15 . Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Sista dag för att lämna anbud i upphandlingen är den5 juni20 15 . YRKANDE OCHINSTÄLLNING SDR Svensk Direktreklam AB ansöker om överprövning av upphandling­ en vad avser tjänsteområde 12 "Samhällsinformation (ODR)" och yrkar att den ska göras om. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Kravet på att samhällsinformation endast ska delas ut på vardagar och förbudet mot helgutdelning står inte i proportion till upphandlingens syfte. Kravet är varken nödvändigt eller lämpligt och får alltför långtgående konsekvenser. Kravet strider därför mot proportionalitetsprincipen och mot 1 kap. 9 § LOU. Syftet med upphandlingen är, som bolaget förstår det, att avropande myndigheter ska få sin samhällsinformation utdelad till så förmånligt pris som möjligt. Forskning visar att mottagare av samhällsinformation har lättare att tillgodogöra sig innehållet i informationen på helger. För att uppnå syftet med upphandlingen hade det varit lämpligare att tillåta helg­ utdelning än att förbjuda det. Samhällsinformation som läggs i brevlådor kan inte till sin natur vara så viktig att mottagarna nödvändigtvis alltid måste ta del av informatio:q.en under vardagar. Om motparterna hade velat säkerställa att samhällsinformation ska kunna delas ut på vardagar, om det finns någon särskild anledning till det, hade det räckt att ange att leverantö­ ren vid behov ska kunna dela ut informationen på vardagar. Det är motpar­ terna som ska visa att något mindre ingripande alternativ inte finns. SDR Svensk Direktreklam AB, som genom sina franchisetagare huvudsakligen delar ut reklam och samhällsinformation på helger, tvingas på grund av kravet att köpa in kompletterande distribution för hela uppdraget till ett pris som omöjliggör för SDR Svensk Direktreklam AB att lämna ett kon- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ DOM Sida3 4 299-15 4301-15 -4379-15 Avdelning 1 kurrenskraftigt anbud i upphandlingen. Bristen i förfrågningsunderlaget är av så allvarlig art att det har medfört skada eller risk för skada för bolaget. Motparterna medger SDR Svensk Direktreklam AB :s talan. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och6 § § LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Vid upphandling gäller att en upphandlande myndighet har betydande ut­ rymme att välja vilka krav man vill ställa i förfrågningsunderlaget, förut­ satt att dessa är proportionerliga, har anknytning till upphandlingsföremålet och inte är diskriminerande. Av proportionalitetsprincipen följer att den upphandlande myndigheten inte får ställa större krav på leverantören eller på det som upphandlas än vad som behövs och som är ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till kontraktsföremålet och det behov som ska täckas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Förvaltningsrättens bedömning Sida4 42 99- 15 4301-15 -4379-15 I den aktuella upphandlingen har uppställts ett obligatoriskt krav på att samhällsinformation ska delas ut under helgfri vardag. Det är i målet ostri­ digt att detta krav inte är nödvändigt för och inte står i proportion till efter­ strävat syfte. Kravet kan därmed inte anses vara förenligt med proportion­ alitetsprincipen. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund härav visat att motparterna genom att uppställa kravet i det aktuella upphandlingsförfa­ randet har brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Då SDR Svensk Direktreklam AB härigenom har lidit eller kan komma att lida skada föreligger grund för ingripande enligt LOU. Eftersom konstaterad brist är hänförlig till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede måste upphandlingen göras om. iHURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga2 (DV3 10 9/lB LOU) I �8® • I ...t.l' Ola1 Brändström FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning1 Bilaga 1 MOTPARTER DOM Sida5 42 99-15 4301-15 -4379-15 1. Kommunförbundet Skåne mål nr4299-15 2. Bjuvs kommun mål nr4301-15 3. Bromölla kommun mål nr4302-15 4. Burlövs kommun mål nr4303-15 5. Båstads kommun mål nr4304-15 6. Eslövs kommun mål nr4305-15 7. Helsingborgs stad mål nr4306-15 8. Hässleholms kommun mål nr4307-15 9. Höganäs kommun mål nr4308-15 10. Hörby kommun mål nr4309-15 11. Höörs kommun mål nr4310-15 12. Klippans kommun mål nr4311-15 13. Kristianstads kommun mål nr4312-15 14. Kävlinge kommun mål nr4313-15 15. Landskrona stad mål nr4314-15 16. Lomma kommun mål nr4315-15 17. Lunds kommun mål nr4316-15 18. Malmö stad mål nr4317-15 19. Osby kommun mål nr4318-15 20. Perstorps kommun mål nr4319-15 21. Simrishamns kommun mål nr4320- 15 22. Sjöbo kommun mål nr4321- 15 23. Skurups kommun mål nr4322-15 24. Staffanstorps kommun mål nr4323-15 25. Svalövs kommun mål nr4324-15 26. Svedala kommun mål nr4325-15 27. Tomelilla kommun mål nr4326-15 28. Trelleborgs kommun mål nr4327-15 29. Vellinge kommun mål nr4328-15 30. Ystads kommun mål nr4329- 15 31. Åstorps kommun mål nr4330-15 32. Ängelholms kommun mål nr4331-15 33. Örkelljunga kommun mål nr4332-15 34. Östra Göinge kommun mål nr4333-15 35. Bromölla Energi och Vatten AB mål nr4334-15 36. Bromölla Fritidscenter AB mål nr4335- 15 37. Skåne Blekinge Vattentjänst AB mål nr4336-15 38. MERAB mål nr4337-15 39. Eslövs bostads AB mål nr4338-15 40. Nordvästra Skånes Renhållnings AB mål nr4339-15 41. Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB mål nr4340-15 42. Helsingborgs Hamn AB mål nr4341-15 43. Helsingborgshem AB mål nr4342-15 Sida6 FÖRVAL TNINGSR ÄTTEN DOM 4299-15 I MALMÖ Avdelning1 4301-15 -4379-15 44. Helsingborgs stads Förvaltning Utveckling5 AB mål nr4343-15 45. Östra Göinge Renhållnings AB mål nr4344-15 46. AB Ängelholms Lokaler mål nr4345-15 47. Helsingborgs stads Förvaltning Utveckling4 AB mål nr4346-15 48 . AB Ängelholmshem mål nr4347-15 49. Öresundskraft AB mål nr4348-15 50. VISAB i Skandinavien AB mål nr4349-15 51. Hässleholms Vatten AB mål nr4350-15 52. Hässleholms Miljö AB mål nr4351-15 53. Hässleholms Teknik AB mål nr4352-15 54. AB Höganäshem mål nr4353-15 55. Höganäs Energi AB mål nr4354-15 56 . Norra Åsbo Renhållnings AB mål nr4355-15 57. Treklövern Bostads AB mål nr4356-15 58. AB Kristianstadbyggen mål nr4357-15 59. Musik i Syd AB mål nr4358-15 60. Bostadsaktiebolaget Klockaren mål nr4359-15 61. Regionmuseet i Kristianstad mål nr4360-15 62. Ystads teater AB mål nr4361-15 63. C4 Energi AB mål nr4362-15 64. Kristianstads Renhållning AB mål nr4363-15 65. Ystads Industrifastigheter AB mål nr4364-15 66. Kulturhistoriska Föreningen För Södra Sverige mål nr4365-15 67. Ystad Energi AB mål nr4366-15 68. Aktiebolaget Landskronahem mål nr4367-15 69. Lunds kommuns Fastighetes AB mål nr4368-15 70. AB Ystadbostäder mål nr4369-15 71. Kraftringen Energi AB mål nr4370-15 72. Söderåsens Miljöförbund mål nr4371-15 73 . Kraftringen Nät AB mål nr4372-15 74 . Sydskånska gymnasieförbundet mål nr4373-15 75. Bostads AB Svedalahem mål nr4374-15 76. Kraftringen Service AB mål nr4375-15 77 . Sjöbo Energi AB mål nr4376-15 78. MKB Fastighets AB mål nr4377-15 79. Räddningstjänsten Skåne Nordväst mål nr4378-15 8 0. Aktiebolaget Sjöbohem mål n r4379-15 Ombud för1-8 0: Förbundsdirektör Monica Holmqvist Kommunförbundet Skåne Box53 221 00 Lund I��! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. kommit till, 3.