LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE MOTPART SAKEN DOMSLUT Länsrätten avslår bolagets ansökan om åtgärder enligt LOU. Länsrätten erinrar om att det interimistiska beslutet upphört att gälla vid tidpunkten för domen. Sida I (4) Wellnet AB, 556672-5726 Grönbrinksgatan 7 117 59 Stockholm �: 2009 -05- 2 9 • t DOM 2009-05-27 Meddelad i Göteborg Mål nr 3266-09 E Rotel 24 !. m I Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Kungälvs kommun Upphandlingsenheten Nämndhuset 442 81 Kungälv Dok.Id 168228 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-71178 59 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 3266-09 E Kungälvs kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av "Administration av friskvårdspengar", dnr 2009/30. Kommunen medde­ lade i tilldelningsbeslut daterat den 19 mars 2009 att Svensk Friskvårds­ och Checkadministration AB antagits som leverantör. Sedan Friskvårdskuponger Sverige AB begärt överprövning av upphand­ lingen har kommunen den 29 april 2009 meddelat ett nytt tilldelningsbeslut i vilket detta bolag antagits som leverantör. Wellnet AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att hänsyn bör tas till momsavdrag i det totala pri­ set/kostnaden för administration vid utvärderingen. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Andra anbudsgivare redovisar inte momsen på friskvårdspeng så som bolaget gjort, vilket innebär att kommunen inte ges möjlighet att göra de avdrag som kommunen har rätt till. Eftersom alla de olika friskvårdstjänsterna som friskvårdspengen tillåter ska specificeras med olika momssatser kan kostnaderna väsentligen minskas om avdrag görs. Bolagets kostnad är därmed det som totalt sett innebär lägst kostnad för kommunen och bolaget bör väljas som leverantör av tjänsten i fråga. Kommunen bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Bo­ laget har, så som det får uppfattas, inte påstått att kommunen brutit mot bestämmelserna i LOU eller angivit att de lidit eller kan komma att lida skada. Ansökan är inriktad på påståenden om leverantörens framtida redo­ visning av mervärdesskatt, vilket torde vara en fråga för Skatteverket. Utvärderingen har skett enligt förfrågningsunderlaget. I det fall länsrätten finner brister i upphandlingen är dessa inte av sådan art eller omfattning att kravet på affärsmässighet åsidosatts. LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 3 3266-09 E Länsrätten har genom ett interimistiskt beslut den 27 mars 2009, i mål nr 2989-09, förordnat att kommunen inte får avsluta upphandlingen intill dess annat beslutas. I detta mål har länsrätten meddelat beslut denna dag. TILLÄMPLIG BESTÄMMELSE Enligt I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer likvärdigt och på ett icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingen ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör, som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att länsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. LÄNSRÄTTENS BEDÖMNING Av kommunens tjänsteskrivelse den 29 april 2009 framgår att två anbuds­ givare gått vidare till utvärderingsfasen. Den vinnande anbudsgivaren har lämnat ett pris om 210 280 kr medan bolaget lämnat pris om 270 000 kr. Bolaget har gjort gällande att kommunen vid utvärderingen inte "tagit hän­ syn till momsavdraget i det totala priset/kostnaden". I förfrågningsunderlaget är under rubriken 3.8 Pris bl.a. angivet "Priset skall inkludera alla avgifter"... och "Pris lämnas exkl. mervärdesskatt.". Vidare anges under rubriken 4.7.3 Utvärderingsfasen att utvärderingen sker efter bedömning av listade kriterier, av vilket det första är "pris inkl. adm. avgift, viktas 50 procent" samt att det är den anbudsgivare som har LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida4 3266-09 E det för beställaren mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet med hänsyn till uppräknade kriterier som kommer att antas som leverantör. Den omständigheten att bolaget i avlämnat pris inkluderat mervärdesskatt innebär inte att förfrågningsunderlaget har innehållit sådana brister att an­ budsgivarna inte kunnat lämna ett korrekt pris i sitt anbud. Kommunen får därmed anses ha gjort en rättvisande utvärdering av anbudssumman. De om­ ständigheter som bolaget har anfört utgör då inte grund för någon åtgärd en­ ligt LOU. Inte heller i övrigt har det visats att kommunens förfarande strider mot kraven i LOU. Bolagets framställan om överprövning ska därför avslås. Länsrätten erinrar om att i och med att det interimistiska beslutet upphör att gälla börjar en ny tiodagarsfrist att löpa. Det innebär att om upphandlings­ kontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rätten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan angivna besvärstiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1b) /MG