Dok.Id 1161248 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd32.fst@dom.se vvww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2020-02-17 Mål nr 19630-19 Sida 1 (15) Avdelning 32 SÖKANDE Iskraemeco Meddelad i Stockholm Ombud: Advokat Maria Lidbom och Jur.kand. Alexander Rappe Advokatfirman LA Partners Aktiebolag Box 487 201 24 Malmö MOTPART Vattenfall Eldistribution AB, 556417-0800 169 92 Stockholm Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och Jur.kand. Jonatan Wahlberg Advokatfirman Ulfsdotter AB Box 5102 102 43 Stockholm SAKEN Upphandling inom försörjningssektorerna FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Vattenfall Eldistribution AB (Vattenfall) genomför en upphandling av nästa generations smarta elmätare, PUMA Ref. ND-Av-02405 (upphandlingen), genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). Upphandlingen är uppdelad i två paket, paket 1 avser bl.a. design, konstruktion, utveckling, integration, konfigurat­ ion och tester av elmätarlösningen, liksom leverans av två kategorier av elmätare. Paket 2 omfattar bl.a. all planering, resursallokering, installation och återvinning av nya respektive gamla elmätare och infrastruktur. I under­ rättelse om tilldelningsbeslut informerades lskraemeco, som varit en av anbudsgivarna, att två andra anbudsgivare tilldelats kontrakt i paket 1 och paket 2. Iskraemeco (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen i första hand ska göras om och i andra hand rättas på så sätt att alla anbud utvärderas på n1tt. Vattenfall bestrider bifall till ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Enligt 4 kap. 1 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LUF framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630- 1 9 I STOCKHOLM bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om överprövning av upphandling är det den sökande parten som på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter och grunder talan grundas och domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat Ufr RÅ 2009 ref. 69). Utvärdering av anbuden i kombination Den nu aktuella upphandlingen rör upphandling av två olika paket, 1 och 2. I utvärderingsmodellen i upphandlingsdokumentet (5.1.1) anges bl.a. följande avseende hur utvärderingen av dessa två paket kommer att göras. "The tender(s) will be evaluated according to the mast economically favourable tenderfor Package I and 2 as a combination. Depending on the solution provided by Suppliers in Package 1, different amounts oj components and u·ork may be required ojthe Suppliers in Package 2 thus cif.fecting the total pricefor Package 2. As a consequence, the evaluation oj the total price ojboth Packages will be based om the fenders received in the other Package in order to establish the mos! economicallyfavourable fenders in combination. " Bolaget har anföti att det utifrån upphandlingsclokumentet är oklart hur anbuden i de olika paketen skulle komma att kombineras och att utvärde­ ringsmodellen därför strider mot transparens- och likabehandlingsprincipen. Till stöd för det anför bolaget bl.a. följande. I upphandlingen har det varit möjligt att lämna anbud på antingen paket 1, eller på paket 2 eller på både paket 1 och 2. I upphandlingsdokumentet framgår att paket 1 och 2 först ska utvärderas separat samtidigt som det framgår att anbudsgivarnas lösning avseende paket 1 kan påverka vilka komponenter och tjänster som behövs Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630-19 I STOCKHOLM avseende paket 2. Det går därmed inte för en anbudsgivare att förutse ens vilka komponenter och tjänster som kommer att utvärderas i paket 2. Därtill har den upphandlande enheten uppställt ett krav på att 15 miljoner SEK kommer att adderas på respektive anbud för paket 1 och paket 2 om anbudet inte är en del i ett kombinerat anbud för båda paketen. Vattenfall har inte beskrivit vad ett kombinerat anbud är. Att det rör sig om ett kombinerat anbud när kombinationen av paket 1 och 2 kan hämtas från ett och samma anbud framgår först av Vattenfalls yttrande och inte av upphandlingsdoku­ mentet och är därför inte något som anbudsgivarna kunnat beakta vid utformningen av sina anbud. Trots detta förtydligande är det otydligt hur utvärderingen kommer att gå till. Det blir ännu mer otydligt med tanke på att anbudsgivarna har kunnat lämna mer än ett anbud på varje paket. Utvär­ deringen öppnar närmast upp för att Vattenfall i realiteten skulle kunna påverka vilken poäng ett anbud får beroende på hur kombinationen av delarna görs. Vattenfall har inte heller i efterhand visat hur utvärderingen eller kombinationen av anbud gått till. Det går därför inte att utesluta att Vattenfall i realiteten har förbehållit sig fri prövningsrätt. Vattenfall har å sin sida anfört bl.a. följande. I upphandlingsdokumentet framgår på ett klart och tydligt sätt att paket 1 och paket 2 kommer att utvär­ deras kombinerat. Vidare framgår hur den kombinerade utvärderingen kommer att ske. Olika elmätare, som upphandlas inom ramen för paket 1, har olika slag av tekniska lösningar. Beroende på vilken lösning som väijs ut inom ramen för paket 1 påverkar det därför vilken mängd komponenter och arbete som kommer att behövas inom ramen för installationsarbetena i paket 2. Vattenfall har därmed inte heller kunnat avgöra exakt vilka komponenter och tjänster som utvärderas i paket 2. Det har helt enkelt varit beroende av vilka anbud, och vilka lösningar, som kommer in i paket 1 och utfallet av utvärderingen i denna del. Detta är heller inget som är främmande för bran­ schen. Det är en omfattande upphandling och utvärderingen av anbuden är komplex. Att man inte kan säga på förhand exakt vilken kombination som Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630-19 kommer visa sig vara den ekonomiskt mest fördelaktiga är själva poängen med att upphandla på det sätt som Vattenfall har valt. Att upphandlingen är komplex innebär dock inte att den lämnar utrymme för godtycke. Hur påsla­ get ska göras är även tydligt beskrivet i upphandlingsdokumentet och påsla­ get har gjorts på samma sätt för alla anbudsgivare. De frågor som bolaget har avseende påslaget är inte grund för ingripande i upphandlingen utan hade istället lämpat sig väl att ställa under anbudsfasen. I upphandlings­ dokumentet framgår tilldelningskriterierna och dess relativa viktning för båda paketen och likabehandlings- och transparensprincipen är därför uppfyllda. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Den upphandlande enheten har stor frihet att bestämma den utvärderings­ modell som på ett godtagbart sätt kan leda till att den upphandlade tjänsten eller varan motsvarar det behov som motiverade upphandlingen. Ett förfråg­ ningsunderlag måste emellertid vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör kan avgöra vad som har betydelse vid upphandlingen. En utvärde­ ringsmodell ska vara utformad så att den leder till ett rättvisande resultat. Alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer ska kunna tolka informationen på samma sätt. De skiftande förhållandena som före­ kommer i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förut­ sättning att de principer som bär upp offentlig upphandling och gemen­ skapsrätten inte träds förnär. Den omständigheten att anbudsgivare genom att endast ta del av förfrågningsunderlaget inte fullt ut kan förutse utfallet av utvärderingen av sitt anbud medför inte att utvärderingsmodellen brister i transparens Ufr EU-domstolens avgörande i mål C-19/00 SIAC Construct­ ion, RÅ 2002 ref. 50 och Kammarrätten i Stockholms dom den 3 juli 2009 i mål nr 3014-09). I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630-19 EU-domstolen har därtill i mål C-6/15 TNS Dimarso slagit fast att en upp­ handlande myndighet inte är skyldig att i upphandlingsdokumentet upplysa potentiella anbudsgivare om den bedömningsmetod som den tillämpar för att konkret värdera och klassificera anbuden enligt de tilldelningskriterier och den relativa viktning av dessa kriterier som fastställts i upphandlings­ dokumentet. Vattenfall har i nu aktuell upphandling valt att dela upp upphandlingsföre­ målet i två separata paket. Detta i syfte att fa in anbud för flera olika lösningar som uppfyller kraven på det föremål som Vattenfall avser upp­ handla. För att identifiera de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden utvärde­ ras anbuden för paket 1 och 2 i kombination. En sådan uppdelning av upp­ handlingen leder till att det inte går att förutse exakt hur anbuden kommer att kombineras innan anbuden kommit in och de olika lösningarna presente­ rats. Vattenfall har emellertid i upphandlingsdokumentet angett att anbuden för de olika paketen kommer att utvärderas kombinerat samt hur utvärde­ ringen kommer att gå till. Den upphandlande enheten har även angett tilldel­ ningskriterier samt dess relativa viktning för båda paketen. Förvaltnings­ rätten anser mot denna bakgrund att utvärderingsmodellen i denna del, även om denna medför vissa svårigheter för anbudsgivarna att förutse exakt hur anbuden kommer att kombineras, inte innebär att transparensprincipen träds förnär. Förvaltningsrätten noterar vidare att bolaget inte har begärt något förtydligande från Vattenfall innan anbudet lämnades trots att anbuds­ givarna enligt upphandlingsdokumentet haft möjlighet att göra detta om de ansett att upphandlingsdokumentet är oklart. Förvaltningsrätten anser inte heller att vad bolaget uppgett i denna del innebär att utvärderingsmodellen strider mot likabehandlingsprincipen. Vad bolaget anfört föranleder därmed inte något ingripande i upphandlingen från domstolen. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19630-19 I STOCKHOLM Poängsättning av utvärderingskriterierna och priset För att fastställa vilka anbud som är de ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån pris och kvalitet har Vattenfall ställt upp ett antal utvärderingskriterier för de olika paketen som ska utvärderas och poängsättas. För paket 1 anges som första kriterium 'Total cost of ownership