FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Mål nr 23579-10 Enhet 14 I Dok.Id 7696 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom se DOM 2010-04-23 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) SÖKANDE Samhall AB, 556448-1397 Klarabergsviadukten 90 C Box 27705 115 91 Stockholm MOTPART Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd i Stockholms stad Ombud: Stadsadvokat Eva Ahlholm Juridiska avdelningen, Stadsledningskontoret 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 19 februari 2010 upphör därmed att gälla. Telefon Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 08-561680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 23579-10 Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd i Stockholms stad (nämnden) genomför en förenklad upphandling av inköp och distribution av dagligva­ ror inom hemtjänsten i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning, diarie­ nummer 103-523/2009. Vid anbudstidens utgång hade fyra anbud inkom­ mit, däribland anbud från Samhall AB. Enligt tilldelningsbeslut den 12 februari 2010 har nämnden beslutat att anta Nordic Tjänst som leverantör. Samhall AB (Samhall) har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angivna upphandling och har i samband därmed yrkat att upphandlingen tills vidare inte ska få avslutas. Förvaltningsrätten har den 19 februari 2010 interimistiskt förordnat att nämnden inte får avsluta upphandlingen innan något annat har beslutats i målet. YRKANDE M.M. Samhall yrkar i sak att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett på så vis att Nordic Tjänsts anbud inte beaktas. Till stöd för sin talan anför Samhall i huvudsak följande. Samhall har kunnat konstatera att det vim1ande anbudet inte uppfyller ett av skall­ kraven i punkten 4.4. I nämnda punkt anges att anbudsgivaren skall ha kännedom om samt följa och tillämpa de lagar, författningar, tillämpnings­ föreskrifter och övriga anvisningar som gäller. Anledningen till denna be­ dömning är att Nordic Tjänst inte har tillstånd att driva livsmedelsanlägg­ ning enligt Stockholms stads Miljö- och hälsoskyddsnäinnd. Detta trots att Nordic Tjänst alltsedan 2007 har varit leverantör av inköp och distribution av dagligvaror åt Stockholms stad. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23579-10 Allmänna avdelningen Nämnden bestrider bifall till ansökan och yttrar sig i huvudsak enligt föl­ jande. I sitt anbud har Nordic Tjänst kryssat i bekräftelse att det i punkten 4.4 ställda kravet uppfylls. Det har därför inte fimnits grund att vid pröv­ ning av anbudsgivaren inte anse att det aktuella kravet uppfylls. Inte heller har anbudet i övrigt gett anledning till ställningstagande att kravet inte skulle vara uppfyllt. Kontroll av att kravet uppfylls har skett på samma sätt för alla anbudsgivare. I sin begäran om överprövning uppger Sarnhall att Nordic 'Tjänst, enligt Stockholms stads Miljö- och hälsoskyddsnämnd, inte har tillstånd att driva livsmedelsanläggning. I förfrågningsunderlaget finns inte något sådant krav. Det finns enligt livsmedelslagstiftningen inte heller något krav att företag ska ha sådant tillstånd för inköp och distribution av dagligvaror som denna upphandling avser. För att få bedriva livsmedelsverksarnhet för den typ av verksamhet som upphandlingen avser, distribution av livsmedel, är det tillfyllest med en s.k. registrering hos Miljöförvaltningen i Stock­ holms stad. När det gäller det aktuella kravet har det enligt förfrågningsunderlaget en­ dast krävts en bekräftelse från anbudsgivama för att kravet ska anses upp­ fyllt. Sådan bekräftelse har lämnats av Nordic riänst. Med anledning av vad Samhall vid överprövningen tagit upp om registrering har kontroll gjorts med miljöförvaltningen. Kontrollen ger vid handen att Nordic Tjänst inför starten av upphandlad verksamhet är registrerat i rätt tid och för rätt verksamhet. Det finns beträffande Nordic riänst således inte någon brist vad gäller registrering och förutsättning att utföra nu aktuellt uppdrag. Nordic riänst är också sedan tidigare registrerat för livsmedelshantering, avseende servering. I den utsträckning all information inte lämnats i tidiga­ re registrering avseende andra uppdrag så anser nämnden att detta inte kan läggas till grund för bedömning att Nordic Tjänst inte uppfyller det nu ak~ I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23579-10 Allmänna avdelningen tuella kvalificeringskravet. Att diskvalificera Nordic Tjänst skulle stå i strid med proportionalitetsprincipen. Enligt nämndens mening skulle det stå i strid mot proportionalitetsprinci­ pen om anbudsgivaren skulle diskvalificeras med hänvisning till vilken information som lämnats i samband med tidigare registrering i livsmedels­ registret avseende andra uppdrag för andra upphandlande myndigheter. När det gäller proportionalitetsbedömningen vill nämnden även peka på de överväganden som gjorts i förarbeten och rättspraxis avseende utformning­ en av uteslutningsgrunderna i 15 kap. 13 § LOU. Dessa överväganden vi­ sar att det inte skulle vara förenligt med proportionalitetsprincipen om det vinnande anbudet skulle diskvalificeras på grundval av vilken information som lämnats för registrering. För anbudsgivande företag skulle en sådan diskvalificering få orimliga konsekvenser som den upphandlande myndig­ heten inte åsyftat. Skulle en sådan diskvalificeringsgrund läsas in i närnnda krav, så skulle detta innebära att anbudsgivare skulle kunna uteslutas från upphandlingar av skäl som inte framgår i förfrågningsunderlaget och som inte kommer i närheten av den dignitet som de lagstiftande uteslutnings­ grunderna har. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 16 kap. 2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphand­ lingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23579-10 Allmänna avdelningen Handlingarna i målet I förfrågningsunderlaget anges under rubriken 4.4 Kompetenskrav bl.a. föUande. Anbudsgivare skall ha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att organisera och driva verksamheten enligt de förutsättningar som anges i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren skall ha kännedom om samt följa och tillämpa de lagar, författningar, tillämpningsföreskrifter och övriga anvisningar som gäller. Anbudsgivare ska som bekräftelse kryssa i att nämnda krav uppfylls. Förvaltningsrättens bedömning Samhall har gjort gällande att Nordic Tjänsts anbud rätteligen borde ha förkastat på grund av att Nordic Tjänst inte uppfyller de i punkten 4.4. i förfrågningsunderlaget ställda skall-kraven avseende kompetens. Vad Samhall grundar detta på är att Nordic Tjänst saknar tillstånd att driva livsmedelsanläggning men oaktat detta alltsedan 2007 varit leverantör av inköp och distribution av dagligvaror åt Stockholms stad. Förvaltningsrätten kan konstatera att något specifikt tillståndskrav inte kan utläsas av förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrätten kan det ifråga­ varande kompetenskravet, såsom det är uppställt, inte heller anses avse förhållanden utanför den aktuella upphandlingen. Det finns heller ingen kontrollmekanism avseende det aktuella kravet. Nämnden har anfört att Nordic Tjänst har en korrekt registrering för att kunna bedriva nu upphandlad verksamhet. Detta har inte bestridits av Samhall. Det har inte heller gjorts gällande att någon uppgift i Nordic Tjänsts anbud skulle kunna ge anledning till ställningstagande att kravet inte skulle vara uppfyllt. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida6 23579-10 Mot denna bakgrund kan vad som åberopats av Samhall inte föranleda en bedömning att Nordic Tjänst inte uppfyller det ställda skall-kravet varför det saknas skäl att förkasta Nordic Tjänsts anbud på denna grund. Vid ovan angivna förhållande finner förvaltningsrätten således att vad Samhall anfört inte visar att nämnden agerat i strid mot LOU. Sam.halls ansökan ska därför avslås. HU�MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA). I! s · ngren ningsrättsfiskal fi Föredragande har varit Mathias L. Jansson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överk1i.ga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämna,s till länsrättetL. Överklagandet skaJl ha lwtntnit in till länsrätten inom tre vecko.r från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överk1i.gandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överkhgandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, tnidsolJJ.tilatafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommei: in nästa vardag. För att ett övetklagande skall kunna tas upp i kamrnarr;itten fordras att ptövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lärnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning föreko!IlttJ.er till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte .meddelas står läns- Skrivelsen med överklagande skall innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnUlilttler till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas oro dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut sorn överklagas med uppgift om länsrättens namn, :tn.ålnum.tner samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran orn prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skaJl vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitat om­ bud skaJl denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. .... rättens beslut fast. Det är därför Trl V .U.1,.+;'-'t:,�t att det 1 klatt och tydligt framgår av överklagandet till 8 ] kammarrätten varför man anser att prövnings- E tillstånd bör meddelas. p� .,,::,u P<8 co0 !;� www.domstol.se 1. görs till karornarriitten,