FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE Arkitekterna Krook & Tjäder AB, 556666-6334 Kanalgatan 5 211 40 Malmö MOTPART Malmö Högskola 205 06 Malmö SAKEN Sida 1 (4) DOM Mål nr 2454-12 E 2012 -03- 2...3 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Arkitekterna Krook & Tjäder AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. DokJd I02829 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 2454-12E Malmö högskola genomför en upphandling med öppet förfarande enligt LOU av inredningsarkitekttjänster, dnr 24-2011/519. Arkitekterna Krook & Tjäder AB (Arkitekterna) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Arkitekternas anbud ska anses vara kvalificerat till utvärderingen. I andra hand yrkar Arkitekterna att upphand­ lingen ska göras om. Malmö högskola motsätter sig bifall till ansökan och yrkar att förvaltnings­ rätten ska besluta att Malmö högskola får avsluta upphandlingen genom att teckna avtal med vinnande anbudsgivare. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt l kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2454-12 E Avdelning 1 I MALMÖ Förfrågningsunderlaget i relevanta delar I det aktuella förfrågningsunderlagets anbudsformulär anges under rubri­ ken Jnredningsarkitekttjänster att anbudsgivare ska från egen organisation offerera en (1) inredningsarkitekt per kategori. En inredningsarkitekt får offereras avseende fler än en kategori. Dock ska anbudsgivare erbjuda sammanlagt minst två (2) inredningsarkitekter. Under rubriken Referenser anges att anbudsgivaren skall lämna minst tre (3) referenser per offererad inredningsarkitekt. Arkitekternas argumentation Fyra inredningsarkitekter har offererats i anbudet varav den fjärde inte var komplett. De första två inredningsarkitekterna uppfyller mer än väl de krav som ställs avseende referenser. Skall-kravet avseende att anbudsgivaren ska erbjuda sammanlagt minst två inredningsarkitekter uppfylls därmed. Arkitekternas anbud borde alltså ha gått vidare till utvärderingen. Begäran om utfående av vinnande anbuds referenser finns för prövning hos Kammarrätten i Göteborg. Malmö högskolas argumentation Malmö högskola har uppställt skall-kravet att referenser i tillräckligt antal ska inlämnas avseende samtliga offererade inredningsarkitekter. Detta på grund av att Malmö högskola inte ska begränsa leverantörernas möjlighet att bestämma vilka inredningsarkitekter som en leverantör önskar knyta till avtalet. Arkitekternas anbud uppfyller inte skall-kravet avseende referenser då det saknas en referens avseende en offererad inredningsarkitekt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 2454-12 E Förvaltningsrättens bedömning Det uppställda kravet att lämna minst tre referenser per offererad inred­ ningsarkitekt är ett s.k. skall-krav. Arkitekternas anbud har inte kvalifice­ rats till utvärderingen då det saknar en referens avseende en offererad in­ redningsarkitekt. Arkitekterna har anfört att man har offererat sammanlagt minst två inredningsarkitekter och att man därigenom uppfyller det aktu­ ella kravet. Malmö högskola har dock inte uteslutit Arkitekternas anbud på den grunden att de inte har offererat rätt antal inredningsarkitekter. Enligt förvaltningsrätten har Arkitekterna inte på något sätt förmått visa att man uppfyller det uppställda kravet på tre referenser per inredningsarkitekt eller att kravet i fråga skulle vara otillåtet. Malmö högskola har således haft skäl att förkasta Arkitekternas anbud på angiven grund. Arkitekterna har där­ med inte förmått visa att Malmö högskola har brutit mot bestämmelserna i LOU och bolagets yrkande om ingripande enligt lagen ska därför avslås. Vid denna bedömning saknas det skäl för förvaltningsrätten att avvakta handlingar som rör vinnande anbudsgivares referenser. bilaga (DV 3109/1B LOU) I.. ,;'1.,., i!ti· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU