FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2017-11-15 Sida 1 (6) Mål nr 1590-17, 1674-17. 1691-17, 1692-17 KONKURRENSVERKE'f...... ' 1G SÖKANDE Multilens AB, 556265-1439 Box 220 435 40 Mölnlycke MOTPARTER 1. Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå 2. Region Norrbotten 971 89 Luleå 3. Region Jämtland Härjedalen 831 27 Östersund 4. Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand Ombud för 2-4: Mats Raneblad Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN � -"! Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU " .., ''"' h,' i.JU Avd Dnr KSnr l .. Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 76429 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1590-17 m.fl. I UMEA BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerbottens läns landsting genomför tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, Landstinget Västernorrland och Region Norrbotten en offentlig upphandling av synhjälpmedel (dm VLL 2298-2016) till angivna landsting (Landstingen). Vid upphandlingen används öppet förfarande. Beträffande upphandlingens produktgrupp 32 Förstoringsglas med belys­ ning- batteridrivet handtag och produktgrupp 34 Ljusluppar-batteridrivet har Landstingen beslutat att anta Polar Print Försäljning AB (Polar Print) som leverantör. För bägge dessa produktgrupper har i förfrågningsunderla­ gets Administrativa föreskrifter angetts att en leverantör skulle antas. Mul­ tilens AB har rangordnats som nummer två avseende produktgrupp 32 och som nummer tre avseende produktgrupp 34. Beträffande sistnämnda pro­ duktgrupp har Eschenbach Optik Gmbh rangordnats som nummer två. Multilens AB (Multilens) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av produktgrupperna 32 och 34 i aktuell upphandling. Landstingen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Multilens anför bl.a. följande. Polar Print ska diskvalificeras som leverantör av produktgrupp 32 då de inte uppfyller krav 32.0.1. Polar Print har endast en specificerad ljustemperatur (ca 5 000 K) enligt artikellistan. Färg "Gul" är inte detsamma som Färgtem­ peratur. Dessutom visar mätning som de gjort av artikeln Förstoringsglas med ljus Optelec 4x/12D, vilken anges ha färgtemperatur 5 000 K, att den har ljus­ temperatur 8 000 K. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1590-17 m.fl. IUMEÅ Polar Print ska även diskvalificeras som leverantör av produktgrupp 34 då de inte uppfyller krav 34.0.1. Polar Print har endast två specificerade ljus­ temperaturer (ca 5 000 K och ca 3 500 K) enligt artikellistan. Färg "Gul" är inte detsamma som färgtemperatur. Dessutom visar deras mätning av en Optelec PM+ 4x/12D, vilken anges ha färgtemperatur 5 000 K, att den har ljustemperatur 8 000 K. Vidare uppfyller inte Eschenbach Optik Gmbh krav 34.0.1 avseende pro­ duktgrupp 34. Landstingen anför bl.a. följande. Av fo1muleringarna i de aktuella kraven framkommer inget krav på att offe­ rerade produkters färgtemperatur ska redovisas eller att produkten ska finnas i en eller flera specifika färgtemperaturer. Av i anbudet inlämnad artikelspecifikation framkommer att Polar Prints produkter offereras i två respektive tre olika färgtemperaturer. Leverantörer använder olika benämningar vid beskrivning av sina produkter, ibland besk­ rivs prod11kten utifrån färgton, ibland utifrån angivande av färgtemperatur. Polar Print har valt att beskriva produktens färgton "gul" istället för att ange dess färgtemperatur för vissa offererade produkter. Landstingen har inte genomfört mätningar av offererade produkter eller an­ gett att någon sådan mätning kommer att ske i samband med anbudsutvärde­ ringen. Landstingen har inte krävt att offererad produkt ska finnas i 5 000 K. Vad Multilens anför om genomförda mätningar är således irrelevant. Att Multilens, som är en konkmrent, påstår sig ha genomfört mätningar som inte överensstämmer med lämnade uppgifter ger inte Landstingen anledning att ifrågasätta att Polar Print har lämnat riktiga uppgifter. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1590-17 m.fl. I UMEÅ Polar Print uppfyller ställda krav avseende produktgrupp 32 och 34. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet.(4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon am1an bestämmelse i dem1a lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förvaliningsrätten noterar inledningsvis att det normalt sett ankommer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på (jfr RÅ 2009 ref. 69). Multilens menar bl.a. att anbudet från Polar Print, som antagits som leveran­ tör avseende produktgrupp 32 respektive produktgrupp 34, inte uppfyller krav 32.0.1, då endast en specificerad ljustemperatur angetts i artikellistan, respektive krnv 34.0.1, då endast två specificerade ljustemperaturer angetts i artikellistan. De i målet aktuella skall-kraven lyder enligt följande: 32.0.1 Krav Förstoringsglas med batteridrivet handtag ska ha LED-ljus i minst två olika färgtemperatu­ rer. 34.0.1 Krav Fickljuslupp ska ha LED-ljus och finnas med minst 3 olika färgtemperaturer. Förvaltningsrätten konstaterar att det av likabehandlingsprincipen följer att Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1590-17 m.fl. I UMEÅ en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgöranden den 20 maj 2016 (HFD 2016 ref. 37 I och II) också gett uttryck för ett strikt upprätthållande av uppställda obligatoriska krav. Förvaltningsrätten noterar att Polar Print i sitt anbud angett att de aktuella kraven uppfylls. Vidare har Landstingen i förvaltningsrätten angett att leve­ rantörer ibland beskriver produkter utifrån färgton samt att Polar Print har valt att beskriva produktens färgton "gul" istället för att ange dess färgtem­ peratur för vissa offererade produkter. Det har inte framkommit något i må­ let som ger anledning att ifrågasätta detta och det har för övrigt inte heller bemötts av sökanden. På grund av det anförda kan Multilens inte anses ha visat att anbudet från Polar Print inte skulle uppfylla de aktuella skall­ kraven. Med hänsyn till ovan gjord bedömning finner förvaltningsrätten inte anled­ ning att pröva om anbudet från Eschenbach Optik Gmbh rätteligen borde ha diskvalificerats avseende produktgrupp 34, för vilken det anbudet rangord­ nats som nummer två. Även om anbudet borde ha diskvalificerats har näm­ ligen inte Multilens, vars anbud rangordnats som nummer tre, lidit eller kum1at komma att lida skada till följd av det. På grund av det ovan anförda, och då inte vad som i övrigt anförts av Mul­ tilens medför att förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de grundläggande gemen­ skapsrättsliga principerna, ska ansökan avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avslagit ansökan från Individual Computer Applications Göteborg AB (mål nr 1573- 17, 1673-17, 1689-17 och 1690-17) avseende samma upphandling. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1590-17 m.fl. I UMEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) Målen har föredragits av Christina Röclmer. i.2 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 4. i2 Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, 111 • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom o @ o o lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller www.domstol.se