( C Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Hallsbergsbuss AB:s ansökan, och upphäver Laxå kommuns beslut att avbryta upphandlingen Skolskjuts Laxå kommun (15/24). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (4) I KARLSTAD 2016-06-22 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Hallsbergsbuss AB, 556058-9318 Villagatan 9 690 50 Vretstorp MOTPART Laxå kommun 695 80 Laxå SAKEN Mål nr 905-16 I KONKURRENSVERKET 20ie -06- 2 3 IM1 Dnr KSnr AktbH Dok.Id 159389 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I KARLSTAD BAKGRUND OCH PARTERNAS INSTÄLLNING Laxå kommun genomför en upphandling avseende skolskjuts för förskole­ klass, grundskola och särskola inom Laxå kommun. Kommunen har enligt tilldelningsbeslut den 18 februari2016 bl.a. antagit anbud från Hallsbergsbuss AB (bolaget) för vissa turpaket. Kommunen har den22 februari beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs att det under tilldelningsfasen :framkommit att det i förfrågningsunderlaget finns vissa otydligheter och motstridigheter, som kan ha ·medfört att likabehandlingsprincipen till viss del :frångåtts. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska upphäva kommunens beslut att av­ bryta upphandlingen. Som skäl för sitt yrkande anför bolaget att det varit anbudsgivarens skyldig­ het att notera och utreda de oklarheter som finns i förfrågningsunderlaget innan man lämnat sitt anbud. Missförstånd hos en eller flera entreprenörer kan inte få ogiltigförklara ett redan meddelat tilldelningsbeslut. Kommunen bestrider bifall till bolagets yrkande, och anför följande. I punkt 1.3.1.14 i förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas, att uppgift om årsomsättning ska lämnas i anbudet och att den upphandlande myndigheten kan komma att begära senast fast­ ställda årsredovisning. Under samma punkt anges i ett svarsfält "bifoga sen­ aste fastställda årsredovisning". Den första skrivningen har tolkats som att kommunen kommer att begära in årsredovisningen om så behövs, medan den andra syftar till att årsredovisning ska skickas med i anbudet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I KARLSTAD SKÄL FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m. m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOD). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOD). Ett beslut att avbryta en upphandling får endast fattas om den upphandlande myndigheten kan presentera sakligt godtagbara skäl för beslutet. Av EG­ domstolens praxis framgår dock att beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållna undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl, samt att en förutsättning för ett beslut att avbryta en upphandling är att den upp­ handlande enheten följer de grundläggande reglerna i fördraget (se C-92/00, C-244/02 och RÅ 2008 ref. 35). Förvaltningsrättens bedömning Kommunen har i punkt i 1.3.1.14 i förfrågningsunderlaget ställt upp kravet att anbudsgivare ska ha en stabil ekonomisk bas, utan att ange hur anbuds­ givare ska visa detta utöver att bifoga uppgift om årsomsättning. Det får antas att det därutöver stått anbudsgivare fritt välja att till sitt anbud bifoga olika dokument som kan visa att anbudsgivaren har en stabil ekonomisk bas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I KARLSTAD ( Enligt förvaltningsrättens uppfattning måste en rimligt informerad och nor­ malt omsorgsfull anbudsgivare ha uppfattat att det inte i punkt 1.3.1.14 i förfrågningsunderlaget ställts upp ett obligatoriskt krav att bifoga senast fastställda årsredovisning. Texten i svarsfältet om bifogande av årsredovis­ ning är i sammanhanget närmast att betrakta som en upplysning om möjlig­ heten att bifoga årsredovisning för att ge den upphandlande myndigheten underlag för sin bedömning av den finansiella och ekonomiska ställningen. Det framstår som osannolikt att den begränsade oklarhet som texten i svars­ fältet ger upphov till kan ha haft någon påverkan på utvärderingen av de inlämnade anbuden, eller ha fått någon potentiell anbudsgivare att avhålla sig från att lämna anbud i upphandlingen. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att det kommunen angett som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen inte utgör ett sakligt godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. Bolagets ansökan om överprövning ska där­ för bifallas, och kommunens beslut att avbryta upphandlingen upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, Föredragande har varit förvaltningsrättsjuristen Erik Ludvigsson. (( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnurnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fmns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND wwwd. omsto1.se