FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2015-11-25 Meddelad i Härnösand SÖKANDE PatrickSundqvist med enskildafirman JämtlandsStadsbudskontor, 820210-8257 c/oSundqvist Färjemansgatan21 E 831 41 Östersund MOTPART Östersunds kommun 831 82 Östersund SAKEN Mål nr 3324-15 E Sida1 (5) KONKURRENSVERKET 20f5 -11- 2 6 ..... Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligtlagen(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 100036 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-511820 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida2 3324-15 BAKGRUND Östersunds kommun (kommunen) genomför genom gemensam nämnd för upphandlingssamverkanupphandlingavflytjt änsterochmagasinering. U pphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Tilldelningskriterium är lägsta pris utifrån de kvalificeringskrav som framgår av förfrågningsun­ derlaget. Av upphandlingsprotokollet framgår att två leverantörer har lämnat anbud inom utsatt tid och att anbudet frånPatrickSundqvist med enskilda firmanJämtlandsStadsbudskontor uteslutits dåanbudet inte bedömdes upp­ fylla kvalificeringskravetatt bifoga erforderligt trafiktillstånd för godstrafik. Anbudet utvärderades därför inte. I tilldelningsbeslut den5 oktober2015 antogs anbud frånJämtFlyttAB. YRKANDEN M.M. Patrick Sundqvist med enskilda firman Jämtlands Stadsbudskontor (Jämtlands Stadsbudskontor) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att utvärderingen avanbuden ska rättas och attJämtlandsStadsbuds­ kontors anbud ska ingå i utvärderingen. I andra hand yrkarJämtlandsStads­ budskontor att upphandlingen i sin helhet ska göras om. Till stöd för sin talan anförJämtlandsStadsbudskontor i huvudsak följande. Kommunen har under punkten4.2 i förfrågningsunderlaget angivit"E rfor­ derligt trafiktillstånd för godstrafik utställt avLänsstyrelsen krävs". Det är inte längreLänsstyrelsen utanTransportstyrelsen somhanterar dylika frå­ gor. Jämtlands Stadsbudskontor uppfattade det som att det som efterfråga­ des var ett så kallat intyg om yrkeskunnande för godstransporter på väg, varför ett sådant bifogades. Kommunen synes inledningsvis ha uppfattat att JämtlandsStadsbudskontor uppfyllde kravet eftersom kommunen bad om ett antal kompletteringar. Först efter att de efterfrågade kompletteringarna lämnats in meddelade kommunen att kravet avseende trafiktillstånd inte var uppfyllt. Det uppställda kravet ärfelaktigt utformat då det inte längre är Länsstyrelsen utanTransportstyrelsen som hanterar dylika frågor. Kravet är Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3324-15 även otydligt formulerat eftersom det inte framgår vad kommunen kräver. JämtlandsStadsbudskontor har lämnat den redovisning som man uppfattade att kommunen efterfrågade. Detfelaktigt och otydligt formulerade kravet ger utrymme för stort godtycke och innebär att kommunen, i strid med LOU, i praktiken gett sig själv en fri prövningsrätt i fråga om vilka anbud som ska anses kvalificerade för utvärdering. JämtlandsStadsbudskontor har offererat lägsta pris. Om kommunen intefelaktigt bedömt attJämtlands Stadsbudskontors anbud inte uppfyllde kraven skulleJämtlandsStadsbuds­ kontor ha tilldelats upphandlingskontraktet. JämtlandsStadsbudskontor har till följd av denna överträdelse avLOU således lidit eller riskeratatt lida skada. Kommunen bestriderbifalltillansökanochanförblandannatföljande.Det ärTransportstyrelsen som lämnar det trafiktillstånd som efterfrågas i för­ frågningsunderlaget. Det är en ringafelaktighet att kommunen i förfråg­ ningsunderlaget angivitatt det ärLänsstyrelsen som utlämnar det aktuella tillståndet. Det är allmänt känt i branschenatt det numera ärTransportstyrel­ sen som lämnar de efterfrågade tillstånden. JämtlandsStadsbudskontor har haft möjlighet att ställa frågor till kommunen om kravet upplevts som otyd­ ligt. Av rubriken framgår att kravet i4.2 avser trafiktillstånd, inte ett yrkes­ kunnande för godstransport på väg. Det framgår även med tydlighet av tex­ ten under rubriken att detär trafiktillstånd för godstrafik som avses. Jämt­ landsStadsbudskontor har lämnat ett intyg om yrkeskunnande för gods­ transporter som är utfärdat avTransportstyrelsen och alltså inte avLänssty­ relsen vilket kommunenfelaktigt uppgivit i förfrågningsunderlaget. I HÄRNÖSAND Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3324-15 I HÄRNÖSAND SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser E nligt16 kap. 4 och6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att denfår avslutas först sedan rättelsegjorts. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. E nligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vi_dare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget framgår följande. 4.2 Trafiktillstånd Erforderligt trafiktillstånd för godstrafik utställt av Länsstyrelsen krävs. Bifoga aktuella trafiktillståndför godstrafik. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökande anfört i målet finns förutsättningar att vidta åtgärder enligtLOU . Det är i målet ostridigt attJämtlandsStadsbudskontör inte lämnat in trafik­ tillstånd för godstrafik utan ett intyg om yrkeskunnande för godstransport på väg och att dessa inte intygar samma sak. JämtlandsStadsbudskontor gör i huvudsak gällande att det uppställda kravet i förfrågningsunderlaget4 .2 är felaktigt och otydligt då trafiktillstånd för godstrafik numera utfärdas av Transportstyrelsen och inte avLänsstyrelsen. I LOU saknas detaljerade regler för hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat. Det är den upphandlande myndigheten som närmare bestämmer föremåletför upphandlingen. Myndigheten har därför stor frihet att utforma FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida5 3324-15 förfrågningsunderlaget så länge de grundläggande principerna som gäller för all offentlig upphandling inte överträds. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är op­ timalt utformadefår godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte överträds(HFD 2002 ref. 50) . Den som är verksam inom branschenär väl införstådd med att det numera är Transportstyrelseμ som utfärdar trafiktillstånd för godstrafik. Jämtlands Stadsbudskontor harjämväl lämnat in intyg utfärdat avTransportstyrelsen. Felaktigheten i förfrågningsunderlaget har inte medfört att kraven på trans­ parens och likabehandling har överträtts. Detfinns därmed inte skäl att in­ gripa enligtLOU . Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV3109 /lC LOU) . �� KristinaJonsson tf. rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotar ienJenna.Sourander. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 000'° en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ u ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se