FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-08-01 Meddelad i Stockholm Mål nr 14392-12 Enhet 18 Sida 1 (5) Enbloms Gräv & Schakt AB, 556318-7854 Halor, Rone 620 12 Hemse MOTPART Region Gotland Tekniska nämnden 621 81 Visby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT KONKURRENSVERKET 2012 -08- 0 2 Avd Dnr Doss Aktbil Förvaltningsrätten avslår Enbloms Gräv & Schakt AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 264407 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14392-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Region Gotland påbörjade under våren2012 en upphandling gällande totalentreprenad för utbyggnad av vatten- och spillvattennätet i Lickershamn och Ire. Upphandlingen geno:mf"örs som en förenklad upphandling och var under tröskelvärdena för byggentreprenadkontrakt. I förfrågningsunderlaget angavs som ett skallkrav för att leverantören skulle få sitt anbud prövat att minst ett relevant referensobjekt skulle anges. Med relevant referensobjekt menades VA- entreprenader med huvudsakligen överföringsledningar som arbete och som utförts som totalentreprenader eller utförandeentreprenader under de senaste fem åren, med motsvarande storlek och teknisk komplexitet som rubricerat objekt. Referensobjektet skulle vara slutbesiktigat och ett utlåtande över slutbesiktning och en kort beskrivning skulle bifogas för varje referensobjekt. För varje referensobjekt skulle även kontaktperson anges. Kontaktpersonen skulle vara kunnig inom VA-området och kunna svara på tekniska frågor om objektet. Enbloms Gräv & Schakt AB (Enbloms) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så vis att Enbloms tillåts delta i upphandlingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Enbloms bland annat följande. Enbloms har lämnat anbud med det lägsta priset och angivit två referensobjekt som är av samma storlek och teknisk komplexitet som upphandlingsobjektet. Eftersom de båda beställarna hade valt att inte genomföra en besiktning med protokoll, fanns således ingen möjlighet för Enbloms att lämna in ett besiktningsprotokoll. Kravet på att slutbesiktningsprotokoll ska inges måste i detta sammanhang vara stridande mot principen om proportionalitet. Det måste anses vara tillfyllest att anbudsgivaren kan visa att de har erfarenhet av liknande projekt samt att det finns en representant hos beställaren som kan intyga att Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14392 -12 Allmänna avdelningen anbudsgivaren har kompetens att genomföra arbetet. Vidare kan detta strida mot likabehandlingsprincipen, då alla anbudsgivare inte behandlas lika, utan deras möjlighet att få göra affärer är beroende av om anbudsgivarens beställare har upprättat slutprotokoll eller inte. Region Gotland bestrider bifall till Enbloms ansökan och anför bland annat följande. Det är korrekt att man i för:frågningsunderlaget har angivit att anbudsgivande företag, för att få anbudet prövat, ska kunna redovisa minst ett relevant referensobjekt som är slutbesiktigat. Utlåtande över slutbesiktning av referensobjektet ska befogas. I de båda referensobjekt som Enbloms angivit i sitt anbud anges uttryckligen att beställaren inte krävt någon slutbesiktning och det förefaller ostridigt att någon slutbesiktning inte heller genomförts. Det tycks vidare råda enighet mellan parterna om att kravet på slutbesiktning utgjort ett skallkrav. På grund av principen om likabehandling av anbudsgivare kan Region Gotland inte annat än förkasta ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skallkrav. Region Gotland har följt11 kap11 § LOU när man uppställt krav på att leverantörerna ska styrka sin tekniska kapacitet. Regionen har bedömt att det bästa sättet för att utvärdera anbudsgivarnas tekniska kapacitet, samt yrkeskunnande, effektivitet, erfarenhet och tillförlitlighet har varit att begära in besiktningsutlåtandet, tillsammans med övriga uppgifter om referensobjektet. Besiktningsutlåtandet är det bästa bevismedlet vid bedömning om en entreprenads fysiska slutresultat motsvarar kontraktsenliga fordringar. Det innebär dessutom att uppgifter från samtliga anbudsgivare redovisas på ett enhetligt och jämförbart sätt. Detta talar i förhållai;ide till mer godtyckliga beskrivningar från anbudsgivarnas respektive beställare för att likabehandlip.gsprincipen upprätthålls. Kravet är i högsta grad motiverat. Region Gotland vidhåller att förkastandet av Enbloms anbud har skett i enlighet med likabehandlingsprincipen. Alla anbudsgivare har behandlats lika. Eftersom Enbloms anbud varit orent i förhållande till de i för:frågningsunderlaget uppställda skallkraven hade det I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14392;. 12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen utan tvekan varit ett åsidosättande av likabehandlingsprincipen för det fall Enbloms anbud inte hade förkastats. DOMSKÄL De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke- diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i16 kap.6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Av förarbetena till LOU (prop.2001/02:142 s.21 f.) framgår att en upphandlande enhet har frihet att själv specificera krav på det som ska upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Kvalifikationskriterier är de kriterier som visar att en leverantör är en lämplig anbudsgivare. Kriterierna ska hänföra sig till leverantörens tekniska förmåga och kapacitet eller finansiella och ekonomiska ställning. Av den EU-rättsliga proportionalitetsprincipen följer att den upphandlande enheten inte får ställa högre krav på en leverantör än som erfordras för den enskilda upphandlingen. Endast sådana krav som kan relateras till leverantörens kapacitet för att genomföra kontraktet f'ar ställas. Förvaltningsrätten bedömer att kravet på slutbesiktningsprotokoll har varit kopplat till föremålet för upphandlingen, samt att det har varit tydligt och lika för alla anbudsgivare och inte diskriminerat någon anbudsgivare. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14392 -12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kravet framstår inte som godtyckligt eller uppenbart osakligt, utan som - ändamålsenligt med tanke på syftet - att få bästa möjliga underlag för att korrekt kunna bedöma anbudsgivarnas tekniska förmåga och kapacitet. Syftet är att identifiera det anbud som bäst svarar mot det som upphandlingen avser. Vid sådant förhållande kan kravet inte anses strida mot1 kap.9 § LOU eller andra bestämmelser i LOU. Enbloms har uteslutits från upphandlingen på grund av att bolaget inte har uppfyllt skallkravet för angivande av minst ett referensobjekt med de specifikationer som har angivits i förfrågningsunderlaget. Enbloms har mot den bakgrunden inte lidit och kan heller inte komma att lida skada av vad bolaget i övrigt har anfört i sin ansökan om överprövning. Någon grund för ingripande enligt LOU föreligger därför inte. Enbloms ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVrERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1 a LOU) bi Kaija Hultquist &(Y' J-hu-( Rådman Föredragande har varit Diana Lagercrantz. .Il #!�' SVERIGES DOMSTOLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öveikhga förvaltrungsrättens beslut ska skriva till Ka:n,m�rtjitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaitningsrätten. . ÖVerklagandet skaha ko:tmnitin till förvaltnings.rätten inom tre veckor filn den dag då kla.ganden :fick. del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgchg, rnidsotntnaraft:on, juh.fton eller nyårsafton räck.er det att skrivelsen kommer in nästa varckg. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Katntnarr�.tteri Jämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpnio.gen att överklagandet prövas, a:clednin.g förekommer till ändring i det slut vartill. förvaltningsrätten kommit eller det :annars finns synnerliga skäl att pröva överkla.gandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är ruirfcir viktigt att det klart och tydligt framgår av ö-:erklagandet till kammarrätten varf0r man anser att prövningstillstånd bör meddehs. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överkhgas med uppgift 3. om förvalto:ingsrättens na!D.1J., :målnummer sanit dagen för beslutet, 4. de �kiil som klagru:tden anger tillstöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad llil.ll/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara underteck:rutd a v klaganden eller h2.ns ombud. Adressen till förvaltn:ings:tätten framgår av beslutet Om klaganden anlitår ornbud ska denne sända in :fuJ1mili i origiruil samt uppge sitt ruu:on, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I !Il.ål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster rar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal rutt slutits. Fullständig :information finns i 16 kapitlet i de ovan angi-vnå� Behöver Ni fler upplysningar om hur .man överklagat kan Nivända Er till förvaltn:ingsrätten. DV 3109/1ALOU 1. den klagand� namn, personnurnm� yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och · eventuell annan plats där khgan.den kan nås för delgi:vning lä.tnnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändrasärdetviktigtåttanmälansnarast görs till katnmarr�tten,