FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM M almö SÖKANDE ÅGAB Syd AB, 556616-6848 Stenyxegatan 7 213 76 Malmö MOTPART Landskrona stad Stadshuset 261 80 Landskrona SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling(LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE M ålm 2600-16 Sida1 (6) I MALMÖ 2016-04-22 Avdelning1 Meddeladi Ankomstdatum 2016-04-22 Förvaltningsrätten avslår ÅGAB Syd AB:s ansökan omingripande enligt LOU. Dok.Id 313858 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2600-16 I MALMÖ Avdelning1 BAKGRUND Landskrona stad genomför en upphandling, Rivningsentreprenad Gull­ strandsskolan. Upphandlingen genomförs i enlighet med reglerna om för­ enklatförfarande enligtLOU. Enligt tilldelningsbeslut, daterat den11 mars 2016, har kontraktet tilldelatsNo1mans iJönköping AB. ÅGABSyd AB har inte kvalificerat sig till utvärdering. YRKANDE OCH INSTÄLLNING ÅGAB Syd AB (Ågab) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. Bolagets erfarenhet och diplom avseende BAS-P och BAS- U underkändes felaktigt då bolagethar den kunskap och utbildning som krävs enligt AML, AMF och AFS 1999:3. Vidare har inte beställaren utvärderat bolagets organisationsschema vilket bifogades anbudet. Organisationsschemat kan utläsas under rubriken Organisation och ansvar i dokumentet Kvalitet och miljö. Bolaget anseri övrigt attförfrågningsunderlaget innehåller ettflertal fel som försvårar en rättvis bedömning. Landskrona stad bestrider bifall tillÅgabs ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. I punkten AFB.522 anges att anbudsgivaren i anbudet ska redovisa referenser på utförda rivningsentreprenader under de senastefem åren (minst två stycken) där omfattningen av rivningen av minst ett objektär minst 6 000 kvm2• Båda referensobjekten ska avse flervåningshus. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2600-16 Avdelning 1 IMALMÖ Ågab har i sitt anbud angett två referensobjekt, ett bussgarage och ett maga­ sin. Staden har bedömt att referensobjekten klarar volymkravet, men däre­ mot uppfylls inte kravet på flervåningshus. I punkten anges vidare att byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BASP) samt utförande (BASU) ska ha erforderlig utbildning, kompetens och erfarenhet för att kunna utföra de uppgifter som åligger byggarbetsmiljösamordnare enligt arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. Till styrkande av kompetens avseende byggarbetsmiljösamordning ska certifikat utfärdat av ett av SWEDAC godkänt företag bifogas anbudet. Ågab har i sitt anbud lämnat ett bevis för en person som genomgått en kurs genomförd av Branschutbildarna. Utbildningen ät· inte kvalitetssäkrad via ett av SWEDAC godkänt företag. Kravet i punkten uppfylls därmed inte. Kravet är utformat i samråd med bl.a. Arbetsmiljöverket utifrån de miljö­ gifter som finns i aktuellt projekt. Enligt punkten ska vidare anbudsgivare namnge personer som ska utföra sanering av PCB. Personen ska ha utbildning för uppdraget och det ska styrkas av arbetsgivare genom intyg som innehåller en specifikation över utbildningens innehåll och längd. Vad gäller erfarenhet och kompetens i övrigt ska detta styrkas utifrån intyg från arbetsgivare samt från uppdrags­ givare. Intyget får inte vara äldre än fem år. Vidare ska all personal som deltar i saneringen ha genomgått utbildning avseende sanering av PCB en­ ligt t.ex. SFR:s handledning "Sanera PCB-haltiga fogar, Handledning för fogentreprenörer". Kopia på intyg över genomgången kurs ska lämnas. Ågab har i sitt anbud lämnat utbildningsintyg för en person som genomgått kurs för sanering av PCB. Utbildningsbeviset visar att utbildningen är genomförd den 16 april 2008, dvs. för åtta år sedan. Dätmed uppfylls inte Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26 00-16 I MALMÖ Avdelning 1 kravet på att intyget intefår vara äldreän femår.Därutöver saknas det i anbudet en specifikation på utbildningens innehåll och det framgår inte att utbildningens inneh åll överensstämmermedSFR:s h andledning. Kravet är utformat i samrådmed bl. a.Arbetsmiljöverketutifrån demiljögifter som finnsi aktuellt projekt. Anbudsgivare ska även presentera sin organisation för entreprenaden över­ skådligt i ett sch ema/bild. Ågab har i sitt anbud presenterat en översiktlig bild över sin organisation i h andlingen"Kvalitet och miljö", vilken är upp­ rättad den9 november 2012. Staden bedömer att den översiktliga bilden förvissoredovisar ett allmänt organisationsschema, men det är inte anpassat till entreprenaden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET E n l i g t 16 k a p . 4 o ch 6 § § L O U k a n r ä t t e n p r ö v a om e n u p p h a n d l a n d e myndighet h ar brutitmot någon bestämmelse ilagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, beslutaatt en upp­ handling ska göras om elleratt denfår avslutas först sedan rättelsegjo11s. Därvid gäller attförvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivnafrågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlandemyndigh et beh andla leverantörer på ett likvärdigtoch icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ h andlingar på ett öppet sätt. I den aktuella punkten iförfrågningsunderlagetAFB.522 Tekniskaförmåga och kapacitet anges bl.a. följande. Anbudsgivare ska i anbudet redovisa referenser på utförda rivningsentreprenader under de senaste fem åren, (minst två stycken) där omfattningen av rivningen av Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2600-16 IMALMÖ Avdelning 1 minst ett objekt är minst 6 000 kvm. Båda referensobjekten ska avse flervånings­ hus. Anbudsgivare ska i anbudet namnge personer som ska utföra PCB. Personen ska ha utbildning för uppdraget och det ska styrkas av arbetsgivare genom intyg som innehåller en specifikation över utbildningens innehåll och längd. Vad gäller kompetens i övrigt och eifarenhet ska det styrkas utifrån intyg från arbetsgivare samt från uppdragsgivare. Intyget får inte vara äldre än fem år. All saneringspersonal som deltar i saneringen ska ha genomgått utbildning av­ seende sanering av PCB enligt t ex SFRs handledning "Sanera PCB-haltiga fogar. Handledning för fogentreprenörer". Kopia på intyg över genomgången kurs ska lämnas. Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P) samt utförare (BAS-U) ska ha erforderlig utbildning, kompetens och erfarenhet för att kunna utföra de uppgifter som åligger byggarbetsmiljösamordnare enligt arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. Till styrkande av kompetens avseende byggarbetsmiljö­ samordning ska ce1tifikat utfärdat av SWEDAC godkänt företag bifogas anbudet. Anbudsgivare ska i anbudet presentera sin organisation för entreprenaden över­ skådligt i ett schema/bild. F örvaltningsrätten gör följande bedömning. De i punktenAFB.522, Tekniskförmåga och kapacitet, uppställda kravenär obligatoriska krav.Ågabs anbud har inte kvalificerat sig till utvärderingen då anbudet inte bedömts uppfylla de i punkten angivna kraven på att redo­ visa minst två referensuppdrag som avserflervåningshus, att lämna in certifikat avseende byggarbetsmiljösamordnare utfärdat av ett av SWEDAC godkäntföretag, att lämna in ettutbildningsintyg avseende sanering avPCB som inte är äldre än fem år och som överensstämmer med SFR:s h and­ ledning samt att lämna in ett organisationsschemaför entreprenaden. Enligt förvaltningsrättens bedömning harÅgab in te på något sättförmått visa att bolagets anbud uppfyller ställda krav. I enlighet med lika­ behandlingsprincipen får en upphandlande myndighet inte efterge eller bo1isefrån sådana krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Landskrona Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2600-16 IMALMÖ Avdelning 1 stad har följaktligen inte agerat i strid med bestämmelserna i LOU när man beslutat att förkasta Ågabs anbud på angiven grund. Ågab har även gjort gällande att förfrågningsunderlaget är behäftat med felaktigheter vilket har försvårat en rättvis bedömning. Ågab har emellertid inte nä1mare konkretiserat de påstådda bristerna eller på vilket sätt dessa har medfört att bolaget lidit eller riskerat att lida skada. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU på de grnnder som Ågab åberopat i målet. Ågabs ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Målet har föredragits av Marita Ekdahl. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen komtner in nästi.i yai:dag. · För att ett överklJ���de ska kunna tas upp i . kammarrätten for4tas att prövningstillstånd meddelas. Kamtriårrätten lämnar prövningstillstånd om 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnumtner till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnumtner anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklaga s med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1 . 2. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslutharlöptut.Ideflestafallfåravtalslutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får .inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga Bilaga ·1 ww,v.domsrol.sc