FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2014-10-20 Meddelad i Karlstad SÖKANDE TC Connect Sweden AB, 556906-4107 Mastgatan 2A 69i 71 Kumla MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) 651 81 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Mål nr 3579-14 Sida 1 (4) Dok.Id 119222 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionsti d måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår TC Connect Sweden AB:s ansökan om överpröv­ mng. KONKURRENSVERKET 2014 -10- 2 1 - Avd Dnr KSnr Aktbll Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I KARLSTAD BAKGRUND Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har genomfört en upphandling benämnd "Data Moden för Rakel". Enligt tilldelningsbesked har MSB beslutat att teckna avtal med Swedish Radio Supply AB. PARTERNAS TALAN TC Connect Sweden AB (TC Connect) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och anför bland annat följande. Påståendet att skall-krav nr. 3 ej uppfyllts av TC Connect är inte relevant då TC Connects modemkort används i dag i samma utrustning som ska användas för denna leverans. Att utesluta en leverantör eiler att stäila krav på fysisk storiek för att ute­ sluta en leverantör är orimligt. Det bör noteras att i Hörmanns utrustning, där kortet ska installeras finns ej dessa krav och att det inte finns några fysiska hinder för att kortet kan användas. Dessa krav har inte tidigare varit med i förfrågningar på liknande utrustning, där även TC Connect har stått för leveranserna. Vad gäller skall-krav nr. 7 behövs, för att programmera kortet, en kabel. Enligt TC Connects kännedom om konkurrerande utrust­ ning gäller detta även för andra leverantörer. Detta avser endast vid pro­ grammering. Detta är inte relevant då kortet är i operativ drift. MSB motsätter sig bifall till TC Connect ansökan och anför bland annat följande. MSB har uppställt ett krav som innebär att modemet, när det är monterat på adapterkortet, inte får ha en sammanlagd tjocklek som översti­ ger 4TE, dvs. 20,32 m.m. (skall-krav nr. 3). TC Connect har i sitt anbud angivit att modemet i sig självt är 22 mm tjockt. Med anledning härav har TC Connects anbud inte bedömts uppfylla detta krav. MSB anser att det uppställda kravet på modemets tjocklek är relevant. Det i upphandlingen efterfrågade modemet ska inmonteras i befintliga styrskåp av viss storlek som finns som en ingående del i ljudsändare för utomhusvarningssystemet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I KARLSTAD "Hesa Fredrik" lokaliserade på olika givna platser runtom i Sverige. I de aktuella styrskåpen finns även ett förstärkarkort inmonterat och det är vik­ tigt att det skapas en viss luftspalt mellan modem och förstärkarkort för att inte åstadkomma en överhettning inne i skåpet. Mot denna bakgrund har det varit av vikt att begränsa modemets tjocklek så att denna luftspait kan tillskapas i praktiken. Dessutom är det viktigt att skapa ett visst utrymme mellan modem och förstärkarkort så att det finns ett utrymme att i framti­ den byta ut till förstärkarkort av annan tjocklek om så krävs. Vad gäller skall-krav nr. 7 har MSB uppställt ett krav innebärande att det efterfrågade modemet inte får kräva mekaniska adapters eller specialkablar med in­ byggda adapters. TC Connect har i sitt anbud angivit två kablar, DLR-3T respektive DAU9S, vilka båda utgör sådana specialkablar med inbyggda adapters som inte får förekomma tiH modemet. Med anledning härav har TC Connects anbud inte bedömts uppfylla detta krav. Kravet är relevant. Det är korrekt att kablar alltid krävs vid programmering men aldrig krävs vid operativ drift. Programmering ute på plats som sker då modemen är i drift kräver dock kablar. I nu aktuell upphandling har det varit tydligt för anbudsgivama att MSB vill kunna utföra sådan programmering ute på plats (efter att modemen driftsatts) vid ljudsändama om så krävs. Kravet som ifrågasätts anger inte att modemet inte får kräva kablar, utan att modemet inte får kräva specialkablar. Programmering ute på plats vid olika ljudsän­ dare kan utföras av ett stort antal servicetekniker och det är därför av bety­ delse att det är lätt att få med sig, eller att få tag på, rätt utrustning (i detta fall kablar) för att kunna genomföra sådan service. Om modemet skulle kräva en specialkabel istället för en standardkabel vid programmering ute på plats skulle servicen av ljudsändarna avsevärt kunna försvåras. Sam­ manfattningsvis anses således MSB att det helt saknas fog för TC Connect AB:s ansökan om överprövning och MSB motsätter sig därför bifall till densamma. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I KARLSTAD SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2 007: 1 091) om offentlig upphandling, LOU , eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionaiitet iakttas. Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer vad som ska upp­ handlas och därmed också har rätt att ställa de krav man anser befogade för att säkerställa efterfrågad funktion, kvalitet m.m. på det som upphandlas, så länge kraven inte är diskriminerande eller på annat sätt strider mot grun­ dernas för offentlig upphandling. De krav som nu är i fråga får mot bak­ grund av vad MSB anfört anses befogade och strider inte mot LOU och dess principer. Eftersom anbudet inte uppfyller de aktuella skall-kraven har MSB haft fog för att inte beakta anbudet vid utvärderingen. TC Connects ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR De1ma dom kan överklagas. �an överly}agar, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). i,,_ I ;..,_ . a ., ( ��-W\ l "'�'V\• /\1 � -Anders Osterlin Föredragande: Lars Överström :-i111:'.äl.>, I� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. W\VW domstol se 2. kommit till, 4.