Stockholm BŒttaxi Magnus Svensson, 590818-1257 Sandhamnsgatan 1 115 40 Stockholm MOTPART Waxholms ngfartygs AB, 556087-9859 Ombud: Advokaterna Johan Carle och Ola Axelsson Mannheimer Swartling AdvokatbyrŒ AB Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Stockholm BŒttaxis ansškan. Dok.Id 482549 Postadress Besšksadress Telefon Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 15 S…KANDE DOM 2014-06-09 Meddelad i Stockholm MŒl nr 2645-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 01 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2645-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Waxholms ngfartygs AB (Waxholms) har den 31 januari 2014 ingŒtt ett interimsavtal om kollektiv sjštrafik fšr strŠckan Ropsten-Storholmen- Tranholmen med Utš Rederi AB (Utš) i syfte att sŠkerstŠlla trafikdriften till dess nya upphandlingar kan avslutas och nya avtal trŠda i kraft. Stockholm BŒttaxi yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska ogiltigfšrklara upprŠttat avtal mellan Waxholms och Utš. Waxholms bestrider bifall till Stockholm BŒttaxis yrkande. SK€LEN F…R AVG…RANDET FrŒgan i mŒlet Šr om det fšrelegat fšrutsŠttningar fšr Waxholms att upphandla kollektiv sjštrafik i Stockholms skŠrgŒrd utan fšregŒende annonsering och om avtalet som upprŠttats mellan Waxholms och Utš ska ogiltigfšrklaras. Avtalet ršr kollektiv sjštrafik (sjštransport) vilket Šr en s.k. B-tjŠnst som listas i bilaga 3 till lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), och som dŠrmed omfattas av 15 kap. LOU. RŠtten ska enligt 16 kap. 13 € LOU besluta att ett avtal som slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantšr Šr ogiltigt om avtalet har slutits utan fšregŒende annonsering. Om en upphandlande myndighet har haft skŠl fšr att genomfšra en sŒ kallad direktupphandling saknas grund fšr att fšrklara avtalet ogiltigt. Enligt 15 kap. 3 € LOU fŒr direktupphandling anvŠndas i tillŠmplig omfattning bl.a. i de fall fšrutsŠttningarna fšr fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering som avses i 4 kap. 5Ð9 €€ Šr uppfyllda eller om 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2645-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen det finns synnerliga skŠl. Det Šr den upphandlande myndigheten som har bevisbšrdan fšr att sŒdana omstŠndigheter fšreligger som medger en direktupphandling (se prop. 2009/2010:180 s. 344). En upphandlande enhet fŒr tilldela ett kontrakt utan fšregŒende annonsering om det Šr absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet, men synnerlig brŒdska, orsakad av omstŠndigheter som inte kunnat fšrutses av den upphandlande enheten, gšr det omšjligt att hŒlla tidsfristerna vid fšrhandlat fšrfarande med fšregŒende annonsering. Detta framgŒr av 4 kap. 5 € fšrsta stycket 3 LOU. Som skŠl fšr att sluta interimsavtalet anfšr Waxholms att det fšreligger ett starkt samhŠllsintresse att kunna tillhandahŒlla kollektiv skŠrgŒrdstrafik och att det har fšrelegat synnerlig brŒdska vilket gjort det omšjligt fšr Waxholms att hŒlla relevanta tidsfrister. Tidsnšden har orsakats av omstŠndigheter som Waxholms inte kunnat fšrutse. Waxholms anfšr vidare att det inte fanns nŒgon anledning att tro att trafiknŠmnden inte skulle godkŠnna fšrslaget till tilldelningsbeslut i upphandlingen. Absolut nšdvŠndigt Fšr att det ska anses absolut nšdvŠndigt att tilldela ett kontrakt ska det enligt praxis ršra sig om upphandling av varor eller tjŠnster av stor samhŠllsekonomisk betydelse eller av viktig medicinsk art (jfr KammarrŠtten i Gšteborgs dom i mŒl nr 7469Ð7472-11). FšrvaltningsrŠtten anser att den i mŒlet aktuella kollektiva skŠrgŒrds- trafiken Šr av stor samhŠllsekonomisk betydelse. Det var sŒledes absolut nšdvŠndigt att tilldela ett kontrakt. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2645-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Synnerlig brŒdska orsakad av omstŠndigheter som inte kunnat fšrutses Waxholms har uppgett att upphandlingar av den kollektiva bŒttrafiken i Stockholms skŠrgŒrd inleddes under 2012-2013 eftersom gŠllande avtal skulle upphšra den 15 januari 2014. Waxholms avbršt upphandlingen i bšrjan av oktober 2013 dŒ man inte erhšll nšdvŠndigt godkŠnnande frŒn trafiknŠmnden fšr att kunna fatta tilldelningsbeslut. FšrvaltningsrŠtten avslog den 18 mars 2014 flera ansškningar om šverpršvning av beslutet att avbryta upphandlingen (mŒl nr 24258-13 m.fl.). FšrvaltningsrŠtten uppfattade att den bakomliggande orsaken till att upphandlingen avbršts var att den uppdragsgivande myndigheten, dvs. trafiknŠmnden, efter att upphandlingen har pŒbšrjats, insett att upphandlingen inte motsvarade det behov som finns av skŠrgŒrdstrafik. KammarrŠtten beslutade den 20 maj 2014 att inte meddela pršvningstillstŒnd. Enligt Waxholms berŠknas det ta ca tvŒ till tre Œr att genomfšra nya upphandlingar avseende de aktuella trafikomrŒdena. I syfte att sŠkerstŠlla skŠrgŒrdstrafiken ingicks interimsavtalet den 31 januari 2014. Avtalet lšper till och med den 10 januari 2016 med ensidig rŠtt fšr Waxholms att vid behov fšrlŠnga avtalet med upp till 16 mŒnader. Stockholm BŒttaxi anfšr att det bolag som tidigare kšrde bŒttrafiken och vars avtal gick ut den 15 januari 2014, under oktober 2013 fick veta av Waxholms att avtalet dem emellan inte skulle fšrlŠngas efter den 15 januari samt att Waxholms inte tŠnkte gšra nŒgon direktupphandling med fšretaget. Stockholm BŒttaxi anser att Waxholms inte kan Œberopa tidsbrist dŒ de redan under oktober 2013 kŠnt till att avtalet inte skulle fšrlŠngas och dŒ bŒttrafiken skulle vara igŒng igen den 15 april 2014. Waxholms har under mer Šn sex mŒnader kŠnt till att en ny upphandling behšvde gšras. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2645-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen FšrvaltningsrŠtten anser att den situation som uppstod nŠr upphandlingen avbršts med anledning av att det saknades ett godkŠnnande frŒn trafiknŠmnden innebar att det var omšjligt att genomfšra en ny upphandling innan kollektivtrafiken skulle vara igŒng i april 2014. Det fšrelŒg sŒledes synnerlig brŒdska som gjorde det omšjligt att hŒlla tidsfristerna vid ett fšrhandlat fšrfarande med fšregŒende annonsering. En ytterligare fšrutsŠttning Šr att brŒdskan inte kunnat fšrutses av den upphandlande myndigheten. En upphandlande myndighet mŒste vid berŠkning av tidsŒtgŒngen att genomfšra en upphandling beakta bŒde att ett tilldelningsbeslut villkoras av ett godkŠnnande frŒn en nŠmnd (i detta fall trafiknŠmnden) och att upphandlingen kan komma att šverpršvas. FšrvaltningsrŠtten bedšmer att Waxholms inte har inlett upphandlingen fšr sent eftersom mštet med trafiknŠmnden angŒende tilldelningsbeslut Šgde rum drygt sex mŒnader innan kollektivtrafiken skulle vara igŒng. BrŒdskan som uppkom har inte orsakats av Waxholms. Waxholms har inte heller, enligt vad som framkommit i mŒlet, kunnat fšrutse att man inte skulle erhŒlla nšdvŠndigt godkŠnnande frŒn trafiknŠmnden. Den synnerliga brŒdskan som uppkommit fšr Waxholms att garantera kollektivtrafik pŒ beršrd linje kan dŠrfšr inte anses vara orsakad av omstŠndigheter som kunnat fšrutses av Waxholms. Direktupphandlingens form Av 2 kap. 23 € LOU framgŒr att en direktupphandling Šr en upphandling utan krav pŒ anbud i viss form. Det innebŠr att den upphandlande myndigheten fŒr vŠnda sig direkt till en eller flera leverantšrer i syfte att anskaffa en vara eller en tjŠnst. Vid bedšmningen av om aktuell direktupphandling och ingŒnget avtal strider mot LOU, ska det dŠrfšr inte tas nŒgon hŠnsyn till vad Stockholm BŒttaxi har anfšrt om att bolaget vid direktupphandlingen inte fick lŠmna anbud. Fšr bedšmningen Šr det inte heller relevant att Stockholm BŒttaxi enligt egen uppgift haft en fŠrdig 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2645-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen lšsning fšr kollektivtrafiken som Šr bŠttre och billigare, eller att det nya avtalet med Utš Šr dyrare Šn tidigare avtal. Sammanfattning Det har fšrelegat fšrutsŠttningar fšr en direktupphandling enligt 15 kap. 3 € LOU och Waxholms har dŠrfšr haft rŠtt att tilldela ett kontrakt utan fšregŒende annonsering. Aktuellt avtal mellan Waxholms och Utš Šr sŒledes inte ogiltigt pŒ den grunden att avtalet slutits efter en otillŒten direktupphandling. Det har inte heller kommit fram omstŠndigheter som visar att direktupphandlingen genomfšrts pŒ ett sŠtt som strider mot de EU-rŠttsliga principerna fšr offentlig upphandling. Stockholm BŒttaxis ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Karl Lundberg RŒdman Mia SvŠrd har fšredragit mŒlet. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket