FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM 2010-06-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 29221-10 Enhet 12 Sida 1 (7) JACK Bertil Flur, 550625-2872 Genvägen 3 B 141 37 Huddinge Ombud: Advokat Lars Hartzell Elmzell Advokatbyrå AB Gamla Brogatan 32, 3 tr 111 20 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting, hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning Box 6913 102 39 Stockholm ÖVERKLAGAT BESLUT Stockholms läns landsting, hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltnings beslut 2010-04-15, diarienr HSN 0907-0708 SAKEN Överprövning enligt lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning - LOL DOMSLUT 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Förvaltningsrätten avvisar yrkandena att Jack Flur ska medges rätt att ingå samverkansavtal och vårdavtal med landstinget samt att eventuella sam­ verkansavtal och vårdavtal som landstinget ingått med annan sökande ska upphävas Förvaltningsrätten avslår ansökan i övriga delar. Dok.Id26150 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29221-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting, hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning (landstinget) har genomfört ett förfarande om ersättningsetablering enligt LOL avseende läkaren Lars Sundholms verksamhet, dnr HSN 0907-0708. Landstinget meddelade i underrättelse daterad den 19 april 2010 anbudsgi­ varen Jack Flur att samverkansavtal kommer att slutas med annan än ho­ nom. I underrättelsen anfördes att Jack Flurs ansökan underkänts på grund av att han inte, så som efterfrågats i ansökningsinbjudan, innehar eller kommer att inneha specialistkompetens inom invärtesmedicin i samband med att sökande övertar verksamheten. Jack Flur ansöker den 27 april 2010 om överprövning enligt LOL. Han yrkar att landstingets beslut ska ändras så att han ska anses uppfylla kraven enligt ansökningsinbjudan. Han yrkar vidare att han ska medges rätt att ingå samverkansavtal och vårdavtal med landstinget, då han i sin ansö­ kan erbjudit det högsta priset för övertagandet av Lars Sundholms verk­ samhet. Till stöd för sin talan anför han i huvudsak följande. Han har varit verksam inom svensk sjukvård sedan 1987. Han har erhållit bevis om spe­ cialistkompetens i allmänmedicin fr.o.m. den 26 november 2001. Inom ca 1-1,5 år kommer han att erhålla specialistkompetens även i invärtesmedi­ cin. I sitt beslut att utesluta honom som sökande har landstinget hänvisat till ansökningsinbjudan. Enligt den ska en förntsättning för att träffa sam­ verkansavtal med landstinget vara att sökanden uppfyller vissa särskilt uppställda laav i samband med att denne övertar verksamheten från sälja­ ren. Dessa har preciserats så att detta laav ska anses uppfyllt om sökanden innehar eller kommer att inneha specialistkompetens inom specialiteten invärtesmedicin. Denna formulering kan rimligen inte uppfattas på annat sätt än att den som söker vid övertagandet ska kunna visa att han/hon har eller kommer att få specialistkompetens inom en viss tid efter tillträdet. Av Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29221-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen hans ansökan framgår att han kommer att få sitt bevis om specialistkompe­ tens inom 1-1,5 år från ansökningstillfället. Han har visat att han uppfyller det formella kravet genom att han har visat att han "kommer att inneha specialistkompetens". Det kan inte helt uteslutas att landstinget medvetet misstolkat kravet för att gynna annan sökande. Förvaltningsrätten bör ta särskild hänsyn till att Jack Flur redan erlagt 300 000 kr till dr. Sundholm då han tillträdde verksamheten 2006 och att han ensam har bedrivit verk­ samheten sedan dess. Det åberopas också som en viktig omständighet att Jack Flur har polska som modersmål och därför inte behöver använda tolk för sina polska patienter. Landstinget bestrider Jack Flurs ansökan och anför bl.a. följande. Det fö­ religger inte sådana omständigheter i målet som utgör gnmd för att rättelse ska ske. Av ansökningsinbjudan framgår att för att en sökande ska kunna ingå samverkansavtal krävs att sökanden uppfyller vissa krav i samband med att sökanden övertar verksamheten från säljaren. Ett av dessa krav är att sökanden innehar eller kommer att inneha specialistkompetens inom specialiteten invärtesmedicin. Bakgrunden till detta är de krav som lagstif­ taren ställer på en specialistläkare enligt 7-9 §§ LOL och det faktum att särskilda begränsningar finns när det gäller förutsättningarna att få till stånd en ersättningsetablering då landstinget inrättat vårdvalssystem enligt lagen om valfrihetssystem, se 5 e § första stycket p. 3 LOL. Enligt 7 § LOL lämnas läkarvårdsersättning till läkare som har specialist­ kompetens och bedriver mottagningsverksamhet inom sin specialitet. Av förarbetena framgår att det mest grundläggande kravet för att få ingå sam­ verkansavtal, är att läkaren vid övertagandet av verksamheten ska kunna uppfylla bl.a. det i 7 § LOL angivna förutsättningarna för att över huvud taget vara aktuell för ersättning enligt taxan. Vidare anser lagstiftaren att kravet inte behöver vara uppfyllt redan vid tidpunkten för ansökan utan landstinget ska istället bedöma huruvida en sökande kan förväntas uppfylla Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29221-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kraven när vårdgivaren väl övertar den aktuella verksamheten (se prop. 2008/09:64 s. 53-54). Mot bakgrund av detta har landstinget i ansöknings­ inbjudan meddelat att sökande ska uppfylla kraven i avsnitt 3 punkt 1-3 senast vid övertagandet av verksamheten. Däri ingår att läkaren innehar eller kornmer att inneha specialistkompetens inom aktuell specialitet vid övertagandet av verksamheten. När det gäller specialistläkare som innehar specialiteten allmänmedicin finns en möjlighet att ansöka om auktorisation genom det vårdval som finns inom landstinget. Resultatet av vårdvalet är att specialistläkare inom allmänmedicin, med rätt till ersättning enligt LOL, inte har möjlighet att genomföra en ersättningsetablering Jack Flur anser att förvaltningsrätten bör ta särskild hänsyn till att han dels bedriver mottagningen idag och har många polsktalande patienter samt att han under 2006 träffade ett avtal med Lars Sundholm vid tillträdet av verk­ samheten 2006. Enligt lagens förarbete är samverkansavtalen att betrakta som offentliga tjänstekoncessioner för vilka LOL stipulerar en upphand­ lingsliknande procedur i samband med ersättningsetablering. De EU­ rättsliga principerna om icke-diskriminering, likabehandling, öppenhet, prop01iionalitet och ömsesidigt erkännande är centrala (se prop. 2008/09:64 s. 49). De särskilda förhållanden som enligt Jack Flur borde uppmärksammas är sådana som inte kan beaktas i målet. Jack Flur vidhåller sin ansökan och yrkar att om beslut att ingå samver­ kansavtal och vårdavtal mellan landstinget och annan sökande redan fat­ tats, ska beslutet upphävas då Hälso- och sjukvårdsnämnden i så fall har överskridit sina befogenheter. Vidare anför han bl.a. följande. Han uppfyl­ ler de krav som ställs i 7 § LOL. Han har specialistkompetens och bedriver mottagningsverksarnhet inom sin specialitet i öppenvård för enskilda pati­ enter. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 5 a § LOL anges följande. En läkare som är verksam med rätt till ersätt­ ning enligt denna lag och som avser att överlåta sin verksamhet ska anmäla till landstinget om han eller hon i samband härmed vill I. - säga upp sin rätt till ersättning, och 2. - möjliggöra för annan läkare att få ingå samverkansavtal med lands­ tinget med motsvarande villkor (ersättningsetablering). I 5 b § LOL anges följande. Efter anmälan enligt 5 a § ska landstinget utan dröjsmål publicera en ansökningsinbjudan om att få ingå samverkansavtal. Publiceringen ska ske genom annons i en elektronisk databas, som är all­ mänt tillgänglig, eller genom annons i någon annan form som möjliggör effektiv konkurrens. Av inbjudan, eller annat för sökande tillgängligt underlag, ska framgå 1. vilken verksamhet som ska överlåtas, 2. vilka villkor som ska gälla för samverkansavtalet, 3. de i 5 e § första stycket angivna kraven för ingående av samver­ kansavtal, 4. hur en ansökan får lämnas, och 5. vilken dag ansökan senast ska ha kommit in. Sökande ska ges skälig tid att komma in med ansökningar. I 5 c § LOL anges följande. Landstinget ska behandla sökande på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt samt iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet. I 5 e § första stycket LOL anges följande. Landstinget ska fatta beslut om att ingå samverkansavtal med den sökande som har erbjudit högsta pris för verksamheten och som 1. vid övertagandet av verksamheten kan uppfylla de krav som anges i 7-9 §§, 2. inte har uteslutits enligt 5 d §, och Sida 5 29221-10 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29221-10 Allmänna avdelningen 3. inte redan har, eller kan få, rätt till offentlig ersättning för sina häl­ so- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssy­ stem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem. I 5 g § LOL anges följande. Bestämmelserna om överprövning och ska­ destånd i 16 kap. 1 - 6 §§ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) gäller i fråga om ersättningsetablering enligt denna lag. Vad som sägs där om leverantör, upphandlande myndighet, kontrakt och upphand­ ling ska i stället avse sökande, landsting, samverkansavtal respektive förfa­ rande om ersättningsetablering. Hänvisningen i 16 kap. 1 § tredje stycket lagen om offentlig upphandling till underrättelse enligt 9 kap. 9 § ska i stället avse underrättelse enligt 5 f § denna lag. Hänvisningarna i 16 kap. 2 § första stycket och 5 § lagen om offentlig upphandling till andra bestämmelser i den lagen ska i stället avse 5 b - 5 f §§ denna lag. I 7 § första stycket LOL anges följande. För att läkarvårdsersättning ska lämnas krävs att läkaren har specialistkompetens och bedriver mottag­ ningsverksamhet inom sin specialitet i öppen vård för enskilda patienter. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interi­ mistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 5 e § LOL ska landstinget fatta beslut om att ingå samverkansavtal med den sökande som har erbjudit högst pris för verksamheten och som uppfyller vissa krav. Av förarbetena till lagen om läkarvårdsersättning (prop. 2008/09:64 s. 48 f.) framgår att det mest grundläggande kravet för att få ingå samverkansav­ tal, är att läkaren vid övertagandet av verksamheten ska kunna uppfylla I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29221-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bl.a. det i 7 § LOL angivna förutsättningarna för att över huvud taget vara aktuell för ersättning enligt taxan. Vidare anser lagstiftaren att kravet inte behöver vara uppfyllt redan vid tidpunkten för ansökan utan landstinget ska istället bedöma huruvida en sökande kan förväntas uppfylla kraven när vårdgivaren väl övertar den aktuella verksamheten (se prop. 2008/09:64 s. 53-54). Av ansökningsinbjudan framgår att för att en sökande ska kunna ingå sam­ verkansavtal krävs att sökanden uppfyller vissa krav i samband med att sökanden övertar verksamheten från säljaren. Ett av dessa krav är att sö­ kanden innehar eller kommer att inneha specialistkompetens inom speciali­ teten invärtesmedicin. Förvaltningsrätten finner att Jack Flur inte uppfyller kraven i ansöknings­ inbjudan eftersom han inte kommer att inneha specialistkompetensen inom aktuell specialitet vid övertagandet av verksamheten. Förvaltningsrätten anser därför att landstinget har haft fog för sitt beslut att underkänna hans ansökan och kan inte anses ha brutit mot de grundläggande principerna eller någon bestämmelse i LOL. Vad Jack Flur anfört i övrigt föranleder ingen annan bedömning. Hans ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten kan inte pröva Jack Flurs övriga yrkanden i målet och avvisar därför att han ska medges rätt att ingå samverkansavtal och vårdav­ tal med landstinget samt att eventuella samverkansavtal och vårdavtal som landstinget ingått med annan sökande ska upphävas. rrMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) �� / Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Anders Kring. rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha korn.ro.it in 1ill förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet.Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. Fö.r att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsrillstånd meddelas. Kamman:ätten lämnar prövningsrill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer 1ill ändring i det slut varrill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas orn dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut sorn överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen fot beslutet, 3. de skäl som klaganden anger- till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaiie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. CC 0I www.domstol.se 1. görs till kammarrätten,