FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE" DOM 2014-01-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 25692-13 Enhet 17 Sida 1 (4) MSC Open Source AB, 556816-3082 Kungsgatan 64 111 22 Stockholm MOTPART Brotts:(örebyggande rådet Box 1386 111 93 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 20i4 -01- 1 6 Dnr KSnr Avd Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 441413 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se M I STOCKHOLM Sida2 25692-13 ÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har genomfört ett avrop från Kammarkol­ legiets ramavtal "Öppna programvaror 2010". Upphandlingen avser ett kontrakt om två år med option på ett ytterligare år. Avropet har skett ge­ nom förnyad konkurrensutsättning in.ed avsikten att teckna kontrakt med en leverantör. MSC Open Source A B ( bolaget) yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att den vinnande leverantörens anbud ska förkastas. Till stöd för sin ansökan anför bolc_tget bl.a. följande. Den vinnande leverantören uppfyller inte samtliga ska-krav som ställts upp avBRÅ i upphandlingen, ochBRÅ har därför brutit mot1ikabehandlingsprincipen enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU genom att ha antagit detta anbud. Den vin­ nande leverantören har offererat nio konsulter, varav bara två är anställda av bolaget. De övriga sju levereras av bolaget KeyMan, vilken är en renod­ lad konsultmäklare som endast förmedlar konsulter. Detta står i direkt strid med de allmänna villkoren som anges iBilaga1 till ramavtalet. Av definit­ ionskatalogenframgårföljande: "AnställdhosRamavtalsleverantöreneller medarbetare hos Ramavtal�leverantörens underleverantör". Att en underleve­ rantör till en ramavtalsleverantör fritt förmedlar konsulter förfelar syftet med att upphandla ett ramavtal med antagna leverantörer och godkända underleverantörer och är snarast att se som ett kringgående av upphand­ lingslagstiftningen. BRÅ yrkar att bolagets ansökan ska lämnas utan bifall och anför bl.a. föl- jande. Eftersom det var fråga om ett avrop från ramavtal har någon leve­ rantörskvalificering inte skett och BRÅ har vid utvärderingen av anbuden utgått från att samtliga leverantörer uppfyller de krav som anges i ramavta­ let. BRÅ har därför inte beaktat att anställningsförhållande eller underleve­ rantörsförhållande i vissa fall inte tydligt framgår av de CV: n som ·getts in. Detta gäller såväl bolaget som den vinnande leverantören. På förekommen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25692-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningei;i anledning begärdeBRÅ att den vinnande-leverantören skulle förtydliga vilka underleverantörer man skulle använda sig av i det aktuella anbudet. Det framgår av det intygBRÅ gett in att två av de konsulter som offererats - av den vinnande leverantören är anställda av denne och övriga levereras via KeyMan AB. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOV i tillämplig lydelse ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det förutsätts att alla anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfa­ randet ( se prop. 2006/07:128, s. 155). I16 kap. 5 § LOV anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Ramavtal med förnyad konkurrensutsättning innebär enligt 5 kap. 4 § LOV, att ett ram.avtal har ingåtts med l�verantör. Villkoren i ett kontrakt soin grundar sig på ram.avtalet ska överensstämma med villkoren i ramav­ talet. Vid tilldelningen får den upphandlande myndigheten vid behov upp­ mana leverantören att kompletter� sitt anbud. Att väsentligt avvika från villkoren i ram.avtalet vid tilldelningen är inte tillåtet enligt 5 kap. 2 § LOV. Bolaget har anfört attBRÅ-vid den förnyade konkurrensutsättningen åsi­ dosatt den upphandlingsrättsliga principen om likabehandling av leverantö­ rer genom att den vinnande leverantören inte uppfyller ett visst ska-krav. ·Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN · DOM 25692-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av handlingarna i målet, bolagets och den vinnande leverantörens anbud, framgår att de offererade konsulterans anställningsförhållanden inte fram­ går i vissa fall.BRÅ har gett in ett intyg från en av Kammarkollegiet god­ känd underleverantör att de km;nmer att tillhandahålla sju av nio konsulter i det aktuella uppdraget som avropet gäller. Det åligger den som ansöker om överprövning av en offentlig upphandling att på ett klart och tydligt sätt redogöra för vilka omstäp.digheter talan grundar sig på och domstolens prövning är begränsad till de grunder par­ terna åberopar (se RÅ2009 ref. 69). Bolaget har anf'drt att det inte framgår av intyget från KeyMan att de kon­ sulter som offererats av den vinnande leverantören är anställda av det bo­ laget, endast att de tillhandahålls eller förmedlas. Förvaltningsrätten bedö­ mer att enbart den omständigheten att det inte tydligt framgår de offererade konsulternas anställningsförhållande i sig inte är tillräckligt för att göra bedömningen attBRÅ åsidosatt LOU:s regler eller trätt gemenskapsrätten för när. De omständigheter bolaget anfört ger inte tillräckligt stöd för att BRÅ kan anses ha handlat på ett sätt som innebär att raip.avtalets villkor väsentligen frånträtts. Mot denna bakgrund ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information ·om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 31b9/1A LOU) L�Åh�ar Rådman Johanna Segerheim har föredragit målet. .11 ,.#0 � HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska sk.riva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. "'0 .....0N Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. 3. 4. 5. kommit till, 4.