Dok.Id 388663 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-12-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 24554-08 Rotel 221 Sida 1 (9) SÖKANDE MOTPART Socialstyrelsen 106 30 Stockholm SAKEN L---·---�-1 Onr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Doss: _..,..,,; Sida2 LÄNSRÄTTENI DOM 24554-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Socialstyrelsen har genomfört en förenklad upphandling avseende språk­ granskningstjänster, inklusive korrekturläsning. Av tilldelningsbeslut med­ delat den 1 december2008 framgår att Socialstyrelsen har beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än . YRKANDEN M.M. ansöker hos länsrätten om överprövning av Socialstyrel­ sens upphandling och yrkar att upphandlingen skall göras om. Som grund för sin ansökan anför hon i huvudsak: följande. Socialstyrelsen har använt bedömningsgrunder för språkgranskningsprovet som inte var presenterade i instruktionen till provet. Det står inte i instruktionen att det spelar någon roll hur snabbt man lämnar in det, dvs. att man f'ar poäng om man lämnar in det i god tid före deadline. Uppgiftens nivå i språkgransk­ ningsprovet skiljer sig från den som presenterades i instruktionen. Texten och syftet skulle anpassas till läsarna, men det var oklart vilka de tilltänkta läsarna var. För:frågningsunderlaget var otydligt och slarvigt. Poängsätt­ ningen i utvärderingen följer inte bör-kraven i förfrågningsunderlaget. Hen­ nes två huvudsakliga referensuppdrag är från Socialstyrelsens område. Trots detta har Socialstyrelsen gett henne en poäng mindre med motiver­ ingen att hon inte har erfarenhet inom deras områden. Socialstyrelsen bestrider bifall till ansökan i första hand på den grunden att inte visat att hon lidit eller kan komma att lida skada. De bestrider även i övrigt de skäl som anförts i hennes begäran om överpröv­ mng. LÄNSRÄTTENI STOCK.HOLMS LÄN DOM Sida3 24554-08 Socialstyrelsen anför bl.a. följande. har inte visat att hon lidit eller kan komma att lida skada. Även om de skulle ha justerat betygen i enlighet med hennes begäran så skulle hon inte ha tilldelats kontraktet• anser att det inte framgick av instruktionen till provet att ti­ den för inlämning spelar en roll i bedömningen. I punkten 5.3.5 "Språk­ granskningsprov" i förfrågningsunderlaget anges tydligt i sista meningen att "Även tidsåtgång för utförande av uppgiften kommer att vägas in i den slut- liga bedömningen." anser vidare att Socialstyrelsen har bedömt texten på en annan nivå än den som angetts. Bedömningen har emellertid genomförts på den nivå som angetts i punkt 5.1 i förfrågningsun­ derlaget. Att "stuva om lite" eller "inleda sammanfattningen med resultatet" kan vara positivt även utifrån denna nivå. menar att mål­ gruppen och syftet inte var klart definierade i instruktionerna men medger dock att Socialstyrelsen meddelat detta i ett förtydligande. Det bestrids att ett fel i bedömningen utifrån instruktion och förtydligande har begåtts.• har i sitt anbud beskrivit sina tidigare uppdrag. Socialstyrel­ sen kan enligt LOU endast bedöma de handlingar som inkommit med an­ budet. Vidare komplettering av nya handlingar är inte möjlig inom ramen för LOU. Uppdragen från Södertörns högskola nämns men beskrivs inte i anbudet och kan dänned inte bedömas fullt ut. genmäler i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget var oklart angående bedömningsgrunderna för referensuppdragen för kom­ petensområde ett Hon skulle inte ha deltagit om det uttryckligen hade framgått a v förfrågningsunderlaget att referenserna skulle vara både myn­ dighetsuppdrag och uppdrag inom Socialstyrelsens område. Att upphand­ lingar genomförs med oklara kriterier och instruktioner kan i förlängningen skada branschen. Socialstyrelsen har använt bedömningsgrunder för språk­ granskningsprovet som inte var presenterade i instruktionen till provet. Tidsåtgång betyder hur mycket tid man har lagt ned på ett arbete, inte vid vilken tidpunkt man har skickat in det. Det faktum att elva av tolv anbuds- Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 24554-08 givare har skickat in provet sent är ett tydligt bevis på att instruktionen inte kan uppfattas som att arbetsprovet skulle levereras så snart som möjligt. Vad gäller uppgiftens nivå så måste det anses som fel i en provsituation att göra en mer omfattande bearbetning än vad som framgår av nivå två i för­ frågningsunderlaget. Det är obegripligt hur Socialstyrelsen kan bedöma att hennes referensuppdrag ligger utanför deras område. Socialstyrelsen har enligt sin egen webbplats en mycket bred verksamhet och arbetar med om­ råden som rör "socialtjänst, hälso- och sjukvård, hälsoskydd, smittskydd och epidemiologi". DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår bl.a. att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Kravspecifikation - uppdragets omfattning I punkt 5.1 i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Uppdraget gäller språkgranskning inom nedanstående kompetensområden som kommer att utvärderas var för sig. 1. Allmän språkgranskning, nivå 2, samt utbildning i språkfrågor för Socialstyrelsens personal. STOCKHOLMS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 24554,.08 STOCKHOLMS LÄN 2. Korrekturläsning. Nivå 1 3. Medicinska faktatexter. Svåra texter om t. ex. diagnostisk och be­ handling skall utföras på nivå 2 eller 3. 4. Redaktörsarbeteinklusiveegetskrivande.Häringårradikalomar­ betning av texten och bearbetning av dokumentets struktur. Nivå 3 Med "nivå 1, 2 och 3" menar vi följande: 2. Anpassning med hänsyn till läsarna och syftet med texten. Till detta kan följande frågor användas som ledning: • Är textens avsändare tydlig? • • • • • • • • • • • Är det tydligt vem som gör vad i texten? Är det tydligt vem texten riktar sig till? Är textens syfte tydligt? Är ordvalet lämpligt? Är meningsbyggnaden komplett? Är stilen och tonen rätt? Är sambandet och sammanhanget klart? Är textbindningen bra? Kommer det viktigaste tidigt i meningen? Är meningslängden varierad? Kommer det finita verbet i regel tidigt i meningen? Kravspecifikation - Kompetens och erfarenhet hos deltagande medarbetare I punkt 5.3.1 under rubriken "Kompetensområde 1; Allmän språkgransk­ ning" i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Konsulterna bör ha god erfarenhet från språkgranskning inom Socialstyrelsens fackområden eller liknande. Ge exempel på minst två tidigare eller pågående uppdrag som verifierar detta. (1-5 poäng) I punkt 5.3.2 under rubriken ''Kompetensområde 2; Korrekturläsning" an­ ges bl.a. följande. De konsulter som kommer att genomföra uppdraget hos Sida 6 LÄNSRÄTTENI DOM 24554-08 STOCKHOLMS LÄN Socialstyrelsen bör ha god erfarenhet från korrekturläsning inom Socialsty­ relsens fackområden eller liknande. Ge exempel på minst två tidigare eller pågående uppdrag som verifierar detta. (1-2,5 poäng) I anbud anges bl.a. att följande uppdrag är exempel på uppdrag inom Socialstyrelsens fackområden: språkgranskning av manus till självbiografi av en kvinna som drabbats av stroke, språkgranskning av broschyr om personlig assistans och språkgranskning av rapporter om Stor­ stadssatsningen, skrivna av institutionen för sociologi. I punkt 5.3.5 under rubriken "Språkgranskningsprov" i förfrågningsunder­ laget anges bl.a. följande. Samtliga leverantörer som klarat kvalificeringsfa­ sen kornmer att få sig en text tillskickad för språkgranskning. Texten kom­ mer att tillhöra kategorin medelsvåra texter inom något av Socialstyrelsens verksamhetsområden. I bilaga 5 finns ett exemplar på det vi kallar me­ delsvår text. Socialstyrelsen kommer att ange på vilken nivå språkgransk­ ningen skall utföras. Texten kommer enligt plan att skickas med e-post vecka 45. Proven kommer att bedömas av personer med erfarenhet av att bedöma språkgranskning. Proven kommer att bedömas anonymt. Anbuds­ givaren ska se till att provet inte kan härledas till en viss leverantör eller konsult. Även tidsåtgång för utförande av uppgiften kommer att vägas in i den slutliga bedömningen. (1-5 poäng) Av e-postmeddelande den 5 november 2008 "Instruktioner för språk­ granskningsprov" framgår bl.a. att språkgranskningsprovet kommer att granskas på nivå två. Av e-postmeddelande den 10 november 2008 "Målgrupper för provtexten" framgår att målgrupperna för tillsynsrapporter i första hand är personal inom hälso- och sjukvården. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 24554-08 Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Likabe­ handling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har :framfört i målet finns anledningattvidtasådanaåtgärdersomangesi16kap.2 §LOU.Detär således inte länsrättens uppgift att göra en ny utvärdering. För att ett ingri­ pande skall bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. gör gällande att förfrågningsunderlaget varit otydligt och gett motstridig information. Hon menar att Socialstyrelsen har använt be­ dömningsgrunder för språkgranskningsprovet som inte var presenterade i instruktionen till provet, att uppgiftens nivå skilt sig från den som presente­ rades i instruktionen och att det varit oklart vilka de tilltänkta läsarna var. I lagen ges inte närmare besked om hur ett för:frågningsunderlag skall vara utformat för att motsvara de gnmdläggande principerna i LOU. Regerings­ rätten har i RÅ2002 ref.50 uttalat att de skiftande förhållanden som före­ kommer i det ekonomiska livet gör att även för:frågningsunderlag och ut­ värderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förut­ sättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Av domen fö\j er också att kraven för att anse ett upphandlingsförfa­ rande strida mot dessa principer numera måste ställas relativt högt. STOCKHOLMS LÄN Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 24554-08 STOCKHOLMS LÄN Socialstyrelsen har i kompletterande e-postmeddelande meddelat att mål­ gruppen för tillsynsrapporter i första hand är personal inom hälso- och sjukvården. Socialstyrelsens komplettering har enligt länsrättens mening gjorts på ett korrekt sätt utan risk för begränsning av konkurrensen eller särbehandling. I instruktionerna för språkgranskningsprov anges att bifogad text skall granskas på nivå två och att anpassning skall göras med hänsyn till läsarna och syftet med texten. Det anges vidare ett antal frågor att använda som ledning för detta. Samma frågor räknas upp i förfrågningsunderlaget under rubriken "uppdragets omfattning". Även i förfrågningsunderlaget anges att dessa frågor kan användas som ledning vid granskning på nivå två. Av or­ den "som ledning" framgår enligt länsrättens mening att det inte är fråga om någon uttömmande uppräkning. Av punkt 5.3.5 i förfrågningsunderlaget framgår vidare att tidsåtgång för utförande av språkgranskningsprovet kornmer att vägas in i den slutgiltiga bedömningen. Vad anfört vad gäller instruktioner och bedömning av språkgranskningsprov kan således, enligt länsrättens mening, inte medföra att Socialstyrelsen har åsi­ dosatt de krav som ställs i LOU. menar vidare att he1U1es referensuppdrag legat inom Soci­ alstyrelsens område. Vad gäller frågan om referenser så framgår det bl.a. under punkt 5.3.1. i förfrågningsunderlaget att konsulterna bör ha god erfa­ renhet från språkgranskning inom Socialstyrelsens fackområden eller lik­ nande. Socialstyrelsen har beaktat de referenser som har angett och tilldelat he1U1e fyra av maximalt fem poäng vid sin anbudsutvär­ dering. Länsrätten fi1U1er inte skäl att ifrågasätta den anbudsutvärdering som Socialstyrelsen har genomfört varför det inte heller på de1U1a grund förelig­ ger skäl för att ingripa med stöd av LOU. Sida9 LÄNSRÄTTEN I DOM 24554-08 Socialstyrelsen har därmed enligt länsrättens mening inte åsidosatt de krav somföljeravLOU.Grundföringripandeenligt16kap.2 §LOUföreligger således inte. Ansökan skall därför avslås. STOCKHOLMS LÄN �P a!J G ;/(_/,sebilaga(Dv3109/1a). f ÖifaAAR I((. lffi/ A �;ka Kullman länsrättsfiskal Föredragande har varit Magnus Johansson. � i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTlllSTÅND Bilaga Den som vill överklaga Iänsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räkna s emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om p:rövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Orn någon persdn- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad a:v klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nununer. r­o 0 ('] wviw. domstol.. se l)\ 3109/L\ • 06- • Producerat av Domstolsvcrkct