LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 Målm 3061-08 E Sida 1 (4) Ingela Olofsson SÖKANDE Meddelad i Vänersborg Etac Sverige AB, 556203-2879 Box 203 334 24 Anderstorp MOTPART Trollhättans Stad 461 83 Trollhättan SAKEN [ Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår Etac Sverige AB:s framställan om åtgärder enligt lagen om offentlig upphandling. C'c . _A_kt_b_il---···/ _.._,•-'••�a•-.-�•----...,...,.....�.,...��f Dok.Id 62789 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@clorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 · LÄNSRÄTTEN I DOM 3061-08 E VÄNERSBORG 2009-01-16 BAKGRUND Trollhättans Stad (kommunen) gick den 3 september 2008 ut med en an­ budsinbjudan avseende upphandling av sängar, madrasser och taklyftar, diarienr. 2008/643. Kommunen beslutade den 8 december 2008 att anta Guldmam1 Sverige AB som leverantör av taklyftar. Länsrätten avslog den 18 december 2008 Etac Sverige AB:s (Etac) yrkande om att interimistiskt besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat beslutats. YRKANDE M.M. Etac yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följande. I kravspecifikationen för taklyftar anges att lyftmotorn ska vara möjlig att transportera mellan olika rnm, dvs. att lyftmotorn dagli­ gen ska kunna användas till flera personer och vara lätt att montera och demontera i olika skensystem. I svar på fråga rörande arbetsskydd/ergo­ nomi tillägger Trollhättans Stad följande. "Tanken är INTE att vårdperso­ nalen ska klättra på pallar och liknande i hanterandet av lyften. Vårt krav är att upphandla en taklyft där motorn sitter nära skenan och lätt går att mon­ tera (utan att klättra på pallar)." Enligt kommunen uppfyllde endast två (av fem) leverantörer detta krav (Guldmann och RoMedic). Övriga tre leveran­ törers anbud utvärderades inte, eftersom deras lyftmotorer inte ansågs lätta att flytta. Etac menar att RoMedics anbud inte heller uppfyller kravet. Det­ ta medför att endast en leverantör uppfyller kravet, vilket är både diskrimi­ nerande, oproportionerligt och konkunenshärnmande. Kravet är därför inte förenligt med LOU. Kommunen anser att länsrätten ska avslå Etacs ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Upphandlingen har genomförts på ett k01rekt och LÄNSRÄTTENI DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 affärsmässigt sätt och med beaktande av grundprinciperna i LOU. Kravet på taklyftar utgår ifrån verksamheternas behov och bygger på arbetsmiljö­ aspekter, hänsyn till vårdtagare och att personalen inte ska behöva lägga oproportionerligt lång tid för att demontera och montera motorn. Den mo­ dell som Etac offererat är mer en stationäT taklyft som inte är lätt att ta ner och som inte passar för verksamheten. Med efterfrågad modell kan verk­ samheterna i kommunen använda varje taklyft i ca åtta rum, vilket innebär ca 40 uppsättningar och nertagningar av motorn per dag. Med Etacs anbud vore det en omöjlighet att hinna med arbetet, en arbetsmiljöförsämring ur ergonomisk synvinkel och en avsevärd försämring för vårdtagaren. DOMSKÄL Gällande bestämmelser m. m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första och andra styckena LOU föreskrivs att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt denna paragraf. Vid direktupphandling får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett avtal om tlpphandlingen. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be- Sida 3 3061-08 E LÄNSRÄTTENI DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 slutats. Rätten får docklåta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrätten görföljande bedömning Det är den upphandlande myndigheten som identifierar sitt behov inför en upphandling. Den upphandlande myndigheten kan sedan utifrån detta be­ hov utforma de krav som ska gälla för produkten eller tjänsten i fråga, för­ utsatt att principerna i LOU inte överträds. Det framgår av utredningen att kravet att ifrågavarande taklyftar ska vara lätta att montera och demontera i olika skensystem motiveras av effekiivitetsaspekter och hänsyn till vårdta­ gare och personal. Länsrätten finner inte att det uppställda kravet strider mot principerna i LOU. Etac Sveige AB:s framställan om åtgärder enligt LOU ska mot bakgrund av ovanstående avslås. bÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B) Maria Bos;�� Sida4 '"3061-08 E